Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › C20XE met F28?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 mei 2010 om 00:12 #17220627
Ik was eens even wat plaatjes van de verschillende opel versn.bakken aan het bekijken op het internet en kom er niet echt achter of een F28 6-versn. bak nou op een C20XE past? Ik zie bij M-tech dat ze wel op C20LET geplaatst kunnen worden en dat is toch nagenoeg (of geheel?) het zelfde onder blok?:hmmz
Vraag twee is natuurlijk of het zin heeft, maar het lijkt me dat het bereik ook groter is van een 6-bak, of zijn de stappen kleiner om het koppel van een blok beter te benutten?:vertag
1 mei 2010 om 06:53 #17664899AnoniemLid sinds:
1 January 1970uiteraard past alles wat achter een let past ook achter een xe
en andersomonderblokken zijn inderdaad vrijwel gelijk;)
over de verhoudingen van voorwielaangedreven bakken
weet ik weinigben zelf meer van de rwd;)
1 mei 2010 om 07:25 #17664900het past er gewoon achter zonder problemen.
maar als het een standaart c20xe is zal het vrij weinig nut hebben omdat je er gewoon te weinig vermogen en koppel voor hebt om lekker in de 6 te rijden, anders gezegd in 6de versnelling rijden en dan gasgeven en er zal niks to vrij weinig gebeuren….
1 mei 2010 om 08:33 #17664901ik zou kiezen voor een f16 of f20 bespaart je hoop geld en prestatiegericht is het nagenoeg hetzelfde
1 mei 2010 om 15:42 #17664902Het ging me eigenlijk meer om zuiniger rijden op lange afstanden. Ik woon 5 min bij mijn werk vandaan dus de auto is meer voor uitstapjes en vooral de vakantie. En voor de vakantie vooral om de berg op te komen met een flinke bak bagage erin en erop. Ik ga niet met de auto racen ofzo…. Ga nu zowieso eerst een F20 bak eraan hangen, maar dacht als ik eens tegen een F28 aan loop of het in de eerste plaats dus past en in de tweede plaats of het zin heeft en geen nadelen met zich mee brengt.
:cool:
1 mei 2010 om 15:49 #17664903f20 bak 100euro en f28 700euro. Dus voordat je dat prijsverschil er met het iets mindere verbruik eruit heb ben je wel een aantal jaartjes verder
1 mei 2010 om 19:51 #17664904ja voordat je hier in nederland tegen een f28 aan loopt voor weinig is je auto verrot
de prijzen zijn hier zo idioot hoog van die dingen dat is gewoon niet leuk meer
in engeland zijn ze stukken goedkoper net als de c20let daar
ik heb voor mijn eigen f 28 maar 100 euro betaald maar dat is weer een heel ander verhaal :Phou het maar gewoon bij een f20 achter de c20xe
1 mei 2010 om 20:36 #17664905Het gaat me niet om een kosten besparing dat hij zuiniger zou rijden, maar om een grotere actieradius. Ben er nog steeds niet serieus over aan het denken, gewoon aan het speculeren….:sleeping
Dat andere verhaal, tja 100 euro is erg weinig, maar ik zou ook wel eens voor weinig tegen zo’n bak aan kunnen lopen, en dan is het leuk als ik weet dat het past enzo…:afro
1 mei 2010 om 21:31 #17664906origineel gepost door Vinci
Het gaat me niet om een kosten besparing dat hij zuiniger zou rijden, maar om een grotere actieradius. Ben er nog steeds niet serieus over aan het denken, gewoon aan het speculeren….:sleepingDat andere verhaal, tja 100 euro is erg weinig, maar ik zou ook wel eens voor weinig tegen zo’n bak aan kunnen lopen, en dan is het leuk als ik weet dat het past enzo…:afro
> Grotere actieradius:
– hang er een lange F18 onder, die draait velen malen minder toeren bij 120km/u als een F28, daar komt bij dat een F18 veel minder interne Wrijving kreëert dan een F28, meer wrijving is meer verbruik, de C20XE zal er alleen maar duurder door gaan lopen.
Willem
2 mei 2010 om 17:41 #17664907is f18 eigenlijk beter als een f16 en dan heb ik over de korte versnellingen
2 mei 2010 om 18:20 #17664908Ligt eraan wat je wil, wil je meer acceleratie, dan zijn korte versnellingen beter, maar dat werkt het verbruik en topsnelheid tegen..
lange overbrengingen hebben als voordeel, minder verbruik en geluid op de snelweg, en kan de topsnelheid ten goede komen.
Willem
2 mei 2010 om 21:54 #17664909Hmja, daar heb je een punt, ik hou het maar op een F20 bak dan…. :angel
Zeg, ik heb nu een 1.8 blok er nog in liggen, zou die dan een F18 hebben? (staat er volgens mij niet op op de gebruikelijke plek…) En zo ja, is het aan de buitenkant te herkennen of het een ‘lange’ overbrenging heeft? Of betere vraag misschien, wat voor toeren zou een lange of korte bak bij 120km/h dan wel draaien? (weet niet of mijn RPM meter precies genoeg is voor dit soort tests, maar goed :hmmz…)
19 januari 2013 om 22:51 #17664910Oud topic, weet het, maar inmiddels een heel stukje wijzer geworden en een hoop geprobeerd in de afgelopen jaren.
Ik ga het toch proberen, en ik weet 99% zeker dat het goed zal bevallen voor mijn gebruik. Ik wil gelijk zeggen dat ik de reacties van mensen die het afraden niet ga tegen spreken, want er zitten nadelen aan die voor de meesten ook zwaar wegen.
Heb intussen een F16CR 3.55, een F20CR 3.42, een F18CR 3.45 en inmiddels een F18WR 3.74 er in gehad. Die laatste bevalt mij qua bakverhoudingen het beste van alle. Alle CR bakken vond ik een veel te zware 1e versnelling hebben, wat misschien op een atmosferische motor wel de beste 0-100 tijd geeft, maar ook de noodzaak in het leven roept om altijd met een dikke dot gas en slippende koppeling op gang te komen. En alle CR bakken vond ik een veel te lichte 5e versnelling hebben, waardoor ik elke keer na een lange rit gebroken en met een rock concert piepje in mijn oren uitstapte. Inmiddels vind ik dat niet zo fijn meer…
De WR bak die ik nu heb is super lekker stil op de snelweg, de auto komt heerlijk makkelijk van z’n plek en door de al iets zwaardere 3 rijdt hij heel fijn 50. Alleen is hij gewoon versleten. En dat waren alle vier die bakken wel in mindere of meerdere mate. Vooral de eerste drie versnellingen geven de huilende tandwiel geluiden die bekend zijn van harder in de achteruit rijden en da’s niet goed. Kan het ze vanwege de leeftijd en vele kilometers niet kwalijk nemen hoor…
Heb nog zitten kijken naar nieuwe lager setjes die je voor een eurootje of 130 kan kopen. Alle pakkingen, keerringen, lagers van de hoofd assen heb je dan. Maar is nog wel een klusje om er in te zetten, en dan heb je nog dikke kans op dat door scheve slijtage de boel nog steeds herrie maakt.
Even voor de duidelijkheid, ik rij die bakken altijd en alleen met originele GM olie die er in hoort. Schakelen gaat prima soepel, alleen de huilende geluiden verklappen dat de boel versleten is.
Nu is bij de F18WR 3.74 de 5 nagenoeg identiek aan de 6 van de F28. Blijft enkel de hogere bewegende massa en wrijving en de 20 kilo overgewicht nog staan als nadelen van deze bak. Nou goed, zal ik niet de snelste meer zijn en niet de zuinigste, maar ik denk wel dat het een duurzame en sterke bak is die heerlijke bakverhoudingen heeft.
Het juiste advies is altijd een kwestie van de wensen van de gebruiker inzien, en daar gaat het bij mij altijd mis, want als je advies vraagt voor een XE denken mensen altijd dat het enkel gaat om de snelste te zijn. Ik gebruik mijn XE daar niet in de eerste plaats voor, maar om met de vakantie lekker mee bergen enz. door te kunnen komen. En voor de XE is bergen spul leverbaar. De XE is lekker snel, maar dat komt voor mij niet op de 1e plek.
Dus heb een F28 gekocht en we zullen wel zien of het bevalt, en zal het hier nog wel even opschrijven voor diegenen die het ook om de zelfde redenen aan het overwegen zijn.
Overigens zie ik me ook nog wel eens op een dag mijn oude XE uit de opslag trekken om hem te laten opboren op overmaatse Omega zuigertjes en er een lekkere turbo aan vast te schroeven op een spruitstukkie van A. Botter… Dusss….
19 januari 2013 om 22:58 #17664911ik weet dat de F16WR 3,55 in mijn Astra-F 2.0i 8V caravan echt een fijne metgezel was, Veel langer als een F28, en liep dan superszuinig op lange stukken.
1 op 16,5 met de airco aan was op lange ritten eerder regel dan uitzondering.
bij 120km/ navi draade de motor nog geen 2700 toeren.
dat is bij de F28 al 2950 toeren.
Willem
19 januari 2013 om 23:20 #17664912En nog een paar honderd hoger met al de CR bakken die ik heb gehad… Heb het allemaal uitgerekend en vind een WR met zo’n lange eindoverbrenging nou ook weer wat overdreven op een XE…
Maar mooi verhaal, denk dat het niet verkeerd is om echt even goed over na te denken. Vandaar ook nogmaals het aanvullen van dit topic…
20 januari 2013 om 08:18 #17664913Astra-F 2.0i Stationwagen E2 1993 in CD-uitvoering, met airco F16WR 3,55
Gemeten Gegevens:
0-100: 9,3 seconden
topsnelheid: 217km/u navi
gemiddeld verbruik stad: 1 op 12,5
gemiddeld verbruik algemeen: 1 op 14
gemiddeld verbruik lange stukken (120km/u): 1 op 16,5dus mag niet klagen.
een XE kan deze waarden ten zeerste ook halen, misschien zelfs nog betere waarden.
Willem
20 januari 2013 om 09:15 #17664914Dat zijn zeker wel mooie getallen! Heb ook nog wel overwogen om een cr bak van een zwaardere 5 te voorzien, kan je zo bij als de eerste deksel er af ligt….
20 januari 2013 om 09:30 #17664915jup, moet het wel passen, grote kans dat een WR 5 van een F16 F18 niet past op een F20CR
Willem
20 januari 2013 om 10:15 #17664916Zie hier:
http://www.astra-mk2.com/forum/showthread.php?36173-Gearbox-madness&highlight=hybrid” onclick=”window.open(this.href);return false;
8 februari 2013 om 22:38 #17664917Zo eindelijk vandaag de 2WD conversie kit binnen van LMF in Engeland. Kost daar met verzenden nog minder dan de helft van M-tech en is een keurig kitje met goede keerring enz. Duurde even, want ze moesten ze bij laten maken…
14 februari 2013 om 20:24 #17664918Zou iemand me kunnen zeggen waar je het op een bak kan zien of het een wr of cr bak is.
Ik wil namelijk ook een rustigere bak in de auto ben wel klaar met het lawaai14 februari 2013 om 20:41 #17664919Staat veel info op opel-infos.de Tabje technik, dan getriebe….
Het staat op verschillende plekken voor verschillende bakken, maar de meest voorkomende is aan de zijkant op de deksel of op het vlakke uitsteeksel vlak naast de deksel. Hier staan afbeeldingen van op die website, maar dan moet je even jouw bak kiezen, dan bedoel ik F16/18/20 of wat dan ook…
Vaak moet je eerst enorm poetsen om het te kunnen lezen, het staat er vrij vaag in geponst.
15 februari 2013 om 16:06 #17664920Ik heb een F16w 3.55 gevonden dat is wel de fijnste bak om lekker mee te toeren?
Nu alleen het in bouwen nog dat zal wel een hele strijd worden,iemand hier ervaring mee of het te doen is zonder het blok eruit tehalen?15 februari 2013 om 16:37 #17664921Ligt aan wat voor motor je deze bak aan gaat hangen…
de 2liter 8klepper wist prima raad met deze bak, dat zal de gemiddelde 2liter 16klepper ook wel weten..
Willem
15 februari 2013 om 18:20 #17664922Mijn idee is dat die voor een XE vooral een veel te zware 3 gaat krijgen. Ik vind mijn 3 nu nog nét te doen met een 3.74 F18. Je kan zo uitrekenen hoe de versnellingen uit gaan pakken qua toerental op een bepaalde snelheid. De 5 zal nog wel fijn zijn bij 120, maar 100 in z’n 5 zal al wel erg krap worden en 80 in z’n 5 denk ik uitgesloten.
Ik vind persoonlijk mijn F18W3.74 helemaal perfect, op het feit na dat hij huilt als een gillende keukenmeid door versleten lagers in de 2 en 3. In de 5 is het echt helemaal perfect, trekt nog best vlot weg ook vanuit de 5 als ik 120 rij en dan gas bij geef.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.