Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › C20XE loopt niet 100%
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 juli 2010 om 06:59 #17223090
Jaja, mijn C20XE loopt eindelijk:D
Alleen niet zoals het moet.Het volgende doet zich voor:
De motor slaat 9 van de 10 keer af als ik van deellast naar stationair ga.
Ook zaagt de motor als het ware. Als ik hem op 1500 toeren houd gaat hij vanzelf naar 2000 toeren bijv.
Ook hoor je ploffen in de uitlaat en komt er af en toe een zwarte pluim uit de pijp (teveel brandstof dus)Ik heb een verstelbare brandstofdrukregelaar erop zitten, deze wilde ik afstellen op 3 bar (dit levert een orginele drukregelaar ook) maar omdat het gereedschap wat ik hiervoor had niet paste heb ik dit niet kunnen doen.
Ik heb wel op het gevoel maar een beetje proberen af te stellen, de motor ging dan wel iets beter lopen, maar niet super.
Een C20XE motor heeft ook een octaanstekker, maar deze heb ik er niet op zitten. De bedrading ligt er wel.
Maar hier zal het niet aan liggen lijkt me.Morgen even een drukmeter halen die wel past, en dan zal ik de drukregelaar op 3 bar zetten.
Denken jullie dat het probleem hierdoor komt? of zou het ook nog andere oorzaken kunnen hebben?
2 juli 2010 om 09:43 #17695086Ik denk dat ik het probleem al heb!
Uit de vacuumaansluiting van de bdr kwam benzine?!?! Dat kan toch nooit.
Er komt nu dus onvernevelde benzine in de inlaat.
Ik ga eens met de Opel dealer bellen om een orginele drukregelaar te scoren.
2 juli 2010 om 11:13 #17695087wil wel ruilen orgineel voor jouw verstelbare:P
2 juli 2010 om 13:29 #17695088ruilen? en die van mij is stuk:jerry
2 juli 2010 om 14:24 #17695089origineel gepost door GSI Racer
ruilen? en die van mij is stuk:jerrystuk mm helaas dan hahaha
dacht dat je alleen gereedschap niet had om hem aftestellen2 juli 2010 om 19:15 #17695090Heb je het nou opgelost?
Er zit trouwens een A/B stekker op, geen octaanstekker. Een C20XE reguleert contant het ontstekingstijdstip, dus een octaangetal aanpassing is niet nodig.
Die A/B stekker reguleert wel iets met je brandstof druk en hier hoort een plug in die inwendig twee weerstanden heeft. De bedoeling is om de motor te kunnen begrenzen om aan emissie eisen voor sommige landen te kunnen voldoen. Je kunt er dus soms winst mee behalen door deze om te draaien (of verlies :P)
2 juli 2010 om 22:18 #17695091Motronic 2.5 heeft wel degelijk een octaanstekker!
3 juli 2010 om 05:17 #17695092lijkt me niet nodig op deze te plaatsen omdat er maar 1 weerstand in de stekker zit dus niet plaatsne is het zelfde als 98 dacht ik.
maar dan loopt die wel te pingelen als je dan 95 tankt3 juli 2010 om 05:46 #17695093origineel gepost door stoppelflieger
Motronic 2.5 heeft wel degelijk een octaanstekker!Nee hoor, het is een “codeerstekker”. Bij schema’s die ik heb van andere motoren staat er toch echt “octaangetalstekker”
http://www.migweb.co.uk/forums/engines-transmission/102335-b-plug-late-c20xe.html
Of er zijn verschillende varianten…:hmmz
3 juli 2010 om 06:35 #17695094er zijn zeker verschillende versies.
Zonder Octaan kan de C20XE zeker rotter lopen..
ze doet niet voor niks pingelen..
Mijn XE pingelde niet als ik de Octaan stekker op 98 zette….
Willem
3 juli 2010 om 08:53 #17695095Volgens een hele hoop bronnen heeft de C20XE motor een management systeem waarbij het ontstekingstijdstip automatisch wordt geregeld door middel van de klopsensor. Dit wordt continu bijgeregeld dus slikt het blok zonder enige verandering alle soorten loodvrije benzine. Als de motor dan toch nog pingelt lijkt het mij dat er iets geks aan de hand is.
Lees ook hier:
http://www.ascona-info.de/C20XE_Motor.html
http://www.clubcalibra.com/index.php?action=printpage;topic=234.0
http://www.migweb.co.uk/forums/engines-transmission/309034-98-they-do-ron-ron-ron-they-do-ron-ron.htmlAls ik effe doorzoek vind ik er nog 100…
Bij motor types mét octaangetal stekker is dát nou precies wat je verandert, voor 98 vervroeg je het ontstekings tijdstip en voor 95 wordt hij vertraagd om pingelen te voorkomen.
origineel gepost door wim-v6
Zonder Octaan kan de C20XE zeker rotter lopen..Zonder “codeerstekker” kan een C20XE zeker rotter lopen ja, want er moet een weerstand tussen zitten, hiermee regel je volgens de info die ik gelezen heb je brandstofdruk namelijk. Ik zal nog eens zoeken naar die info, want er waren ook modificaties om er andere weerstanden voor te kiezen om het mengsel nog wat rijker te maken, voor een motor met goede flow zou dit wat extra vermogen geven….
origineel gepost door wim-v6
ze doet niet voor niks pingelen..Mijn XE pingelde niet als ik de Octaan stekker op 98 zette….
Da’s ook tegenstrijdig, want dan zou hij JUIST moeten pingelen….
3 juli 2010 om 10:37 #17695096Heb er nu een andere drukregelaar op zitten. Motor loopt al beter!!
Alleen stationair schommelt hij nog wat op en neer. Maar dat zou ook kunnen komen door het afgedraait vliegwiel en de snellere nokkenassen.Ga zometeen even uitlaatgas meten op het werk.
Heb helaas wel last van een tikkende klepstoter. Hopelijk is dat weg als ik een stukje gereden heb….
3 juli 2010 om 16:09 #17695097origineel gepost door Vinci
Volgens een hele hoop bronnen heeft de C20XE motor een management systeem waarbij het ontstekingstijdstip automatisch wordt geregeld door middel van de klopsensor. Dit wordt continu bijgeregeld dus slikt het blok zonder enige verandering alle soorten loodvrije benzine. Als de motor dan toch nog pingelt lijkt het mij dat er iets geks aan de hand is.Lees ook hier:
http://www.ascona-info.de/C20XE_Motor.html
http://www.clubcalibra.com/index.php?action=printpage;topic=234.0
http://www.migweb.co.uk/forums/engines-transmission/309034-98-they-do-ron-ron-ron-they-do-ron-ron.htmlAls ik effe doorzoek vind ik er nog 100…
Bij motor types mét octaangetal stekker is dát nou precies wat je verandert, voor 98 vervroeg je het ontstekings tijdstip en voor 95 wordt hij vertraagd om pingelen te voorkomen.
origineel gepost door wim-v6
Zonder Octaan kan de C20XE zeker rotter lopen..Zonder “codeerstekker” kan een C20XE zeker rotter lopen ja, want er moet een weerstand tussen zitten, hiermee regel je volgens de info die ik gelezen heb je brandstofdruk namelijk. Ik zal nog eens zoeken naar die info, want er waren ook modificaties om er andere weerstanden voor te kiezen om het mengsel nog wat rijker te maken, voor een motor met goede flow zou dit wat extra vermogen geven….
origineel gepost door wim-v6
ze doet niet voor niks pingelen..Mijn XE pingelde niet als ik de Octaan stekker op 98 zette….
Da’s ook tegenstrijdig, want dan zou hij JUIST moeten pingelen….
Pingelen deed ie alleen met de stekker eraf…
en mijn XE had volgens mij geen klopsensor..
Willem
3 juli 2010 om 17:45 #17695098Motor gaat steeds soepeler lopen:)
Het tikken van de stoter komt af en toe wel terug helaas.
Ik wacht nog ff af totdat ik een paar keer olie ververst heb en de orginele olie (10W60) erop zit
Misschien dat er wat vuil o.i.d in de stoter zit4 juli 2010 om 00:04 #17695099Pingelen deed ie alleen met de stekker eraf…
en mijn XE had volgens mij geen klopsensor..
Willem [/quote]
Ik heb al aardig wat XE’s uit elkaar gehad, maar nooit 1 gezien zonder klopsensor.
4 juli 2010 om 00:43 #17695100origineel gepost door Mich
Pingelen deed ie alleen met de stekker eraf…en mijn XE had volgens mij geen klopsensor..
Willem
Ik heb al aardig wat XE’s uit elkaar gehad, maar nooit 1 gezien zonder klopsensor.
[/quote]Volgens een kennis van mij die ik toch wel als expert zie is er inderdaad nooit een XE gemaakt zonder klopsensor…. Dit was nou juist een van de mooiste eigenschappen van deze motoren (20XE X20XE en 20XEJ) dat ze het ontstekingstijdstip contant bijregelen om een zo optimaal mogelijk rendement en zo hoog mogelijk vermogen te behalen.:wors
4 juli 2010 om 12:26 #17695101Hier een filmpje van het stationair lopen van de motor:
Zou het door de nokkenassen (267 graden) en het afgedraaide vliegwiel komen dat hij onregelmatig stationair loopt?
of zou het toch aan de stappenmotor liggen?op pagina 8 staat het filmpje, bijna onderaan
http://forum.astragsi.nl/viewtopic.php?f=2&t=14426&start=1759 december 2010 om 22:38 #17695102Heb zojuist documentatie gevonden over de codeerstekker en nu ook duidelijkheid over wat de A of B aanduiding betekent die op vele stekkers staat.
Het beste kun je de weerstand meten van de stekker. Er zitten er bij mij twee in, een 220 ohm en een 470 ohm.
De volgende weerstandswaarden bepalen in welke afstelling de ECU zal beginnen te werken:
0,00 ohm Octaan 91
220 ohm Octaan 95
470 ohm Octaan 98De klopsensor registreert vervolgens of de motor pingelt en zal het ontstekingstijdstip zo aanpassen dat het niet meer gebeurd. Als lange tijd geen kloppen meer worden waargenomen schakelt dit zich ook weer terug.
Nu is het zo dat als de codering op 98 staat dan is de ontsteking dus in eerste instantie vervroegd. Als ik er dan dus 95 in gooi gaat de motor onherroepelijk pingelen. Als de codering op 95 staat en er 98 in de tank zit dan is mij alleen niet helemaal duidelijk of de ECU de ontsteking nog zal vervroegen. Dit lijkt mij wel waarschijnlijk, maar zo niet dan heeft 98 tanken dus niet heel veel zin en zullen er niet echt hogere prestaties verwacht hoeven te worden.
Ik zit met nog meer vragen, zoals hoeveel standen zitten er in het programma van de ECU voor het ontstekingstijdstip? Hoe lang blijft de ECU in een aangepaste stand staan als er pingelen is waargenomen?
En dan heb ik toch aan een aantal groten der aarde gevraagd of zij wisten waar de A en B aanduiding voor stond en niemand kon mij daar antwoord op geven. Best raar, want het was gewoon in de documentatie op Autodata te vinden. Het is ook zo verdraaid lastig vast te stellen door te testrijden omdat de ECU steeds bijsteld….
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.