Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › c20xe in een d kadett het draadboom verhaal…
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 februari 2011 om 22:12 #17233221
hallo opelfreaks,
jullie zullen wel denken “alweer iemand die met het draadboom probleem zit” ik kan alleen maar zeggen: ja dat klopt hahaha,
ik heb de wel bekende oranje d kadett uit deventer gekocht en daar lag al een c20xe in, (lopend en wel)
alleen viel deze motor zo nu en dan uit,
en omdat ik het goed wil hebben, ben ik begonnen met het vervangen van de draadboom omdat er nogal aan omgesloldeert was aan de draadboom,ik heb een draadboom gepakt van een c20xe die ik nog liggen had, helaas bleken er een paar verschillen te zijn zoals:
http://img191.imageshack.us/f/sam0194n.jpg/
de dikke stekker (rechts naar boven wijsend,) zit niet op de nieuwe kabelboom (stekker komt op de oude kabelboom pas na de injechtoren..)http://img337.imageshack.us/f/sam0187o.jpg/
deze draaden heb ik in het begin zitten van mijn nieuwe kabelboom.. ( mischien sommige wel de zelfde draaden als aan het eind van de oude kabelboom…)http://img255.imageshack.us/f/sam0190n.jpg/
de kabel die rechts uit de foto loopt heb ik aan de plus gelegt zover ik weet is dat noodzakkelijk,http://img442.imageshack.us/f/sam0195x.jpg/
oude kabelboom met de “vreemde” (aan de linkerkant) stekker eraan, die ook op de oude orginele kabelboom op de motor zat..http://img25.imageshack.us/f/sam0191z.jpg/
deze 3 kabels heb ik al aan de plus van de accu gelegt (omdat men tegen mij zei dat dit de aanstuur draden moesten zijn…)
ALVAST REUZE BEDANKT voor de antworden op deze vraag,
ik wil graag weer rijden in de D dett….23 februari 2011 om 06:27 #17822553nou dat is een beetje een puinhoop.
sorry dat ik het zeg.Om je toch op weg te helpen.
Die groene draad moet naar je dahsboard.Dat is het toerenteller signaal.
Verder zie ik een rood /blauwe draad voor je brandstofpomp.Je moet even opletten dat je de goeie neemt. Die ene is dikker als die andere.
Meet ze even na.Verder dien je alleen constante + te zetten op een volledig rode draad.
En geschakakelde + alleen op de zwarte draad.Ik hoop dat je ecu het overleefd heb nadat je zomaar ergens 12 volt om gooit.
23 februari 2011 om 06:29 #17822554owh ja.
Zelf zou ik voor een boom gaan die gewoon in super nette staat is waar nog niet in geknipt is.
Zelfs in je ‘nieuwe’ boom is al geknipt en missen dus wat delen etc.Maak het jezelf niet te moeilijk want je krijgt straks storingen waar je uren na kunt lopen zoeken
23 februari 2011 om 12:51 #17822555Normaal bestaan de kabelbomen voor een D kadett uit 2 delen.
1 voor je startmotor, dynamo en oliedruk en koelwater.
2 boom voor je motor onstekings en injectiesysteem.Bij een XE boom zitten een deel van de 1 in de boom 2 verwerkt.
Kijk eens bij jou wat waar heen gaat.
Kleuren die van belang zijn staan allemaal op Corsa nova tuning en die gelden ook voor een Kadett D
23 februari 2011 om 14:29 #17822556Het probleem met dit soort dingen als je er nog onervaren in bent dat je heel snel fouten maakt. Ik zou eigenlijk aanraden niet zomaar alles hard op de accu aan te sluiten maar met een lampje er tussen, dan begrens je zowel de stroom en je ziet ook of er heel veel stroom wil gaan lopen. Dat beperkt of voorkomt zelfs schade en geeft dus gelijk een indicatie.
12V uit de accu kortsluiten is gelijk fik en rook…..
Op zich is het allemaal niet super ingewikkeld werkend te maken, heb zelf nog niet zo lang geleden voor het eerst een C20XE ingebouwd (uberhaupt de eerste motor ombouw van mijn leven) en ook zwaar dingen moeten aanpassen in de bedrading. En dan had ik nog wel een zeer strakke originele Vectra C20XE kabelboom….
Waar kom je eigenlijk vandaan? Misschien woon ik of iemand anders in de buurt om eens te komen assisteren….
23 februari 2011 om 19:47 #17822557de nieuwe draadboom heb ik zelf door geknipt, dus ik wist wat ik deed,
het is momenteel nog een puinhoop omdat nog niks is in gewerkt, als je de oude boom zag dan is het NU al een stuk op geknapt terwijl ik nog niks heb weg gewerkt,
(heb inmiddels al weer een andere draadboom) alleen die gaat naar mijn reserve c20xe voor een ander projecht,
maar als ik het zo hoor steld het niks meer voor, de dikke rode draad op de plus, de dikke zwarte op de geschakelde plus en de rood/blauwe (dikke of dunne weet dus nog niet welke..) ook op geschakelde plus anders trekt ie mijn accu leeg..
en dan zou hij het inprincipe moeten doen, ik heb nog een andere ecu liggen (mocht hij wel stuk zijn..)
er komt iemand mij tevens helpen, zodra ik het weet is het voldoende ben blij dat er mensen / opelfreaks zijn die je zo bij staan met deze projechten, (als ik dit een beetje door heb kan ik mijn c20let ook in de c kadett coupe leggen…)
jongens bedankt, voor mensen met andere info of meer info ik ben er erg blij mee… ik moet het tenslotte nog wat leren,
23 februari 2011 om 20:02 #17822558Die rood blauwe dikke is de + voor naar je benzinepomp.
23 februari 2011 om 20:10 #17822559dankjewel vinci, maar kun jij mij dan ook uit leggen wat die dunnere doet (blauw rode) die tevens op de zelfde plek uit de kabelboom komt zetten?
of kan die gewoon afgesloten worden en dan is het klaar?
(morgen avond maar eens kijken of ik hem aan de praat krijg..)23 februari 2011 om 20:50 #1782256023 februari 2011 om 20:52 #17822561hmm
ik zeg:
pak een kabelboom uit een Kadett E c20xe, en bouw die erop, is bijna plug and play in een D kadettde kabelboom waar je nu mee loopt te kloten is er 1 van een vectra/astra/calibra
en ff een kleuren schema voor je dankzij Corsa-Novatuning
Kleur Betekenis
Bruin / Geel Diagnose
Bruin / Wit Diagnose
Bruin / Blauw Motronic lampje dashbord
Rood Constante +
Groen Toerentellersignaal
Rood / Blauw Brandstofpomp
Blauw KoelwatertemperatuurZwart Geschakelde +
Zwart / Rood Startmotor
Blauw / Groen Oliedruk lampje
Blauw / Wit Dynamo
Blauw / Geel Oliedruk meter (optioneel)Bruin Massa
23 februari 2011 om 21:08 #17822562dat die kabelboom misschein van een vec is of cali maakt niks uit. Het is alleen makkelijker als de boom onverknipt is.
Als je de 2 delen hebt voor de motor ( startmotorboom en injectie/onstekingsboom) dan hoef je alleen maar de grote ronde stekkers aan de D kadett te solderen en klaar..
Dan moet ie lopen. Komen dan alleen nog extra draden bij voor je motroniclampje en dergelijke.
23 februari 2011 om 21:15 #17822563In het rood mijn antwoord :
ik heb een draadboom gepakt van een c20xe die ik nog liggen had, helaas bleken er een paar verschillen te zijn zoals:
de dikke stekker (rechts naar boven wijsend,) zit niet op de nieuwe kabelboom (stekker komt op de oude kabelboom pas na de injechtoren..)
Deze is volgens mij voor het ‘hulpkabelboompje’ wat loopt naar, dynamo, startmotor e.d.
Ik heb ook zo’n stekker aan de achterkant van mijn blok.deze draaden heb ik in het begin zitten van mijn nieuwe kabelboom.. ( mischien sommige wel de zelfde draaden als aan het eind van de oude kabelboom…)
deze 3 kabels heb ik al aan de plus van de accu gelegt (omdat men tegen mij zei dat dit de aanstuur draden moesten zijn…)
Als deze kabels vlakbij de stekker van de ECU zitten, dan horen daar twee kleine, vierkante stekkertjes aan te zitten, welke o.a. bij een A-Vectra signalen doorgeven aan de carrosserie, voor dashboard e.d.
de kabel die rechts uit de foto loopt heb ik aan de plus gelegt zover ik weet is dat noodzakkelijk
Als aan het uiteinde een kabeloogje zit, dan hoort hij inderdaad aan de accupool (+)
Ik heb mijn Kadett uit dezelfde ‘garage’ gekocht.
Toen ik voor de mijne ging kijken stond jouw auto ervoor.
Mijn kabelboom was ook een bende, kijk maar eens in mijn topic. Had de oude eigenaar wel netjes aangegeven, hoor.Oh ja, als je plaatjes upload via imageshack, moet je onder het kopje ‘Embed’ de ‘forum code’ kopieren en in je post plakken.
23 februari 2011 om 21:24 #17822564Ik weet niet of je een beetje schema kunt lezen, maar alle kleurtjes en draaddiktes staan er gewoon bij….
Hier vandaan geplukt:
http://www.mantablog.nl/motronic-2-5-c20xeZoals je ziet is K68 het benzinepomp relais en die RTBL 0.75 is die dunnere roodblauwe draad en die loopt vanaf de ECU pen 37 naar het relais. In sommige schema’s is die aangegeven als 1.5 en zou die dus dikker moeten zijn…. Maar goed…
Ik twijfel nu (het is al weer even geleden voor mij) of die hele dikke 4mm kwadraat RTBL (roodblauw) nou inderdaad naar de pomp loopt of vanaf de injectoren. Op het schema staat dat die dikste rood/blauwe vanaf de injectoren komt en een 1.5mm kwadraat blauwe naar de pomp, die wordt dan na stekker X19 rood/blauw 1.5mm kwadraat…
Verwarrend allemaal….
Moet het anders weer eens even checken in mijn eigen wagen…
23 februari 2011 om 21:25 #17822565Hmmm. iedereen is mij al weer voor geweest zie ik….:hmmz
23 februari 2011 om 21:30 #17822566[rquote=1876332&tid=143273&author=Vinci]
Zoals je ziet is K68 het benzinepomp relais en die RTBL 0.75 is die dunnere roodblauwe draad en die loopt vanaf de ECU pen 37 naar het relais. In sommige schema’s is die aangegeven als 1.5 en zou die dus dikker moeten zijn…. Maar goed…Ik twijfel nu (het is al weer even geleden voor mij) of die hele dikke 4mm kwadraat RTBL (roodblauw) nou inderdaad naar de pomp loopt of vanaf de injectoren. Op het schema staat dat die dikste rood/blauwe vanaf de injectoren komt en een 1.5mm kwadraat blauwe naar de pomp, die wordt dan na stekker X19 rood/blauw 1.5mm kwadraat…
Verwarrend allemaal….
Moet het anders weer eens even checken in mijn eigen wagen…[/rquote]
Die 4 mm2 draad loopt van het brandstofpomprelais naar de injectoren.
Dit is eigenlijk een verlenging van de rode 4 mm2 vanaf de plus (30), en het brandstofrelais schakelt hiermee de plus naar de injectoren.
In het relais wordt de 1,5 mm2 rood-blauwe hiervan afgetakt, om spanning te zetten op de pomp.
Volgens mij is die dunne de blauw-rood van klem 9.
In jouw schema is hij trouwens 0,75 mm2, in mijn schema 0,5 mm2. Ook lekker duidelijk……23 februari 2011 om 21:45 #17822567Die schema’s zijn allemaal verschillend, ik heb hier vier versies zwart op wit!! Inderdaad lekker verwarrend…
Maar ik meen dat ik bij mij die dikke rood/blauwe naar de pomp heb lopen, maar volgens mij draait hij echt pas als ik doorstart, en nog niet bij het eerste klikje als ik hem op contact zet…. Vreemd, moet het toch eens controleren!
Die van klem 9 op de ECU af komt is inderdaad ook weer rood/blauw, maar wel serieus dun! En die loopt dan naar de boordcomputer, indien aanwezig. Volgens mij heb ik die in mijn Vectra boom vlak boven de ECU hangen…. bij de drie kleine stekkertjes….
Dit is natuurlijk voor Tocus makkelijk even door te piepen alemaal met een multimetertje….
23 februari 2011 om 21:47 #17822568[rquote=1876366&tid=143273&author=Vinci]Die schema’s zijn allemaal verschillend, ik heb hier vier versies zwart op wit!! Inderdaad lekker verwarrend…
Maar ik meen dat ik bij mij die dikke rood/blauwe naar de pomp heb lopen, maar volgens mij draait hij echt pas als ik doorstart, en nog niet bij het eerste klikje als ik hem op contact zet…. Vreemd, moet het toch eens controleren!
Die van klem 9 op de ECU af komt is inderdaad ook weer rood/blauw, maar wel serieus dun! En die loopt dan naar de boordcomputer, indien aanwezig. Volgens mij heb ik die in mijn Vectra boom vlak boven de ECU hangen…. bij de drie kleine stekkertjes….
Dit is natuurlijk voor Tocus makkelijk even door te piepen alemaal met een multimetertje….
[/rquote]
Die bedoel ik, ja.
Die linkse zwarte is voor de pomp, die andere twee heb je niet nodig.23 februari 2011 om 21:52 #17822569Volgens mij hangt die linkse er nog steeds werkeloos bij in mijn auto, snap er nu helemaal niks meer van, moet het allemaal nog eens even nalopen. Stom dat als alles ineens goed lijkt te werken na oeveloos rommelen er links en rechts nog wel eens wat eindjes verkeerd aan mekaar geknoopt blijven zitten! En dat terwijl ik zelf een zeer mooi relais heb gemaakt omdat de originele niet optimaal werkte, dacht ouderdom, maar begin nu te twijfelen!
Sorry voor dit zijspoor trouwens!
24 februari 2011 om 08:09 #17822570De dikke rood-blauwe is voor de plus van je brandstofpomp!
24 februari 2011 om 09:44 #17822571[rquote=1876528&tid=143273&author=max]De dikke rood-blauwe is voor de plus van je brandstofpomp! [/rquote]
Ja, daar was ik ook stellig van overtuigd, alleen zegt het schema iets heel anders….:hmmz
24 februari 2011 om 15:27 #17822572[rquote=1876528&tid=143273&author=max]De dikke rood-blauwe is voor de plus van je brandstofpomp! [/rquote]
Zo heb ik hem ook in mij D kadett ziten en daar is niks aan de motor boom gekipt.
Groeten bas
24 februari 2011 om 16:19 #17822573Is toch raar, want als je de wagen op contact zet moet de pomp als het goed is nog niks doen. Maar dan klikt wel het linker contact van het brandstofrelais K68 al om. Dat zou betekenen als die 4mm kwadraat rood/blauwe draad naar de pomp loopt de pomp al gelijk aan de gang gaat.
Dat klopt echt niet volgens mij!
De pomp hoort pas te gaan draaien als het rechter contact (in het schema) van K68 wordt geschakeld.
Dit is heel eenvoudig te meten/testen…. Ik ga dat zodra ik even de tijd heb bij mij eens meten hoe het zit….
Het tegenstrijdige is dat ik vrij zeker weet dat ik die 4mm naar mijn pomp heb lopen inderdaad, en dat toch volgens mij de pomp niet direkt gaat lopen als ik het contact omdraai. Ik heb hier zelfs controle ledjes er op gemaakt, maar die geven enkel aan of de twee contacten schakelen en of er uit het 2e contact 12V komt. Maar ik ben nooit in de kabelboom nagegaan of daar echt de pomp wel aan hangt…
Heb trouwens geen enkel probleem met hoe de motor loopt verder hoor….
24 februari 2011 om 16:52 #17822574Ik kan je het nog beter vertelen in mijn oude D kadett waar de motor uit kwam met de motor boom dee die pomp wel draaien als ik contackt aan zete (2/3 sec’s draaide dan de pomp)maar nu in deze D kadett doet die het niet niks veranderd aan de draad boom komt meschien omdat er te veel weerstand in de massa zit maar ik ga er niet na zoeken wat het is nu ook gewoon netjes starte lopen dus ja roept wel ???? op
24 februari 2011 om 18:24 #17822575Ja sommige Opels (onder andere met C14NZ) gaat de pomp idd even bij draaien op contact en dan weer uit…klopt…
Maar heb meerdere C20XE eigenaars die zeggen dat ook bij hun de pomp pas gaat draaien als je doorstart…
24 februari 2011 om 19:18 #17822576dank jullie allen echt met deze info kan ik heel veel,
de stekkers aan het begin van de kabelboom zitten inderdaad “blokjes” aan en die heb ik nog wel,
voor de rest is het een nette kabelboom, (is omgebouwt om in een a vectra dienst te kunnen doen en heeft 2 weken gewerkt omdat die jongen hem tegen de vangrail zette..)maar op advies van jullie zet ik mijn erg nette reserve kabelboom erop,
hier onder fotos van de kabelboom die ik dan dus morgen avond in de auto zet,
klopt wat CommoCruiser zegt, dat aansluitblokje zat ook op het stukje kabelboom dat naar de dynamo en startmotor loopt, maar omdat dat bij de “slechte” kabel boom zat heb ik dat dus ook verwijderd, omdat de andere kabelboom heeft gelopen met het kleine stukje kabelboom (dus naar de dynamo en startmotor) die erbij hoorde..
(heb natuurlijk dat stukje kabelboom met aparte stekker wel bewaard, waarschijnlijk is dit een kabelboom uit een e kadett gsi)
(dank u wel voor de tip om fotos up te loaden, ben meer een sleutelaar dan een pc of forum specialist, werk bij een motoren revisie bedrijf.. (fam. bedrijf..) (ideeal..)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.