c20xe-c20xev

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) c20xe-c20xev

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 42)
  • Auteur
    Berichten
  • #17266892
    opelgsiliefhebber
      Lid sinds:
      9 July 2014

      ik heb een paar vraagjes over welke moteronderdelen van de c20xe op de c20xev passen, ik heb namelijk een opel astra f 2.0 16v gsi(c20xev) en wil graag iets
      meer pit uit de moter halen.

      graag zal ik wat informatie krijgen hierover
      eventueel met links en foto’s

      alvast bedankt :thumb

      #18242203
      Vinci
      Deelnemer
        Lid sinds:
        3 August 2009

        Een c20xe er in lepelen is de beste optie, geloof me. Die xev heeft veel minder tunng potentiaal, zeker niet op eenvoudige of kostentechnisch interessante manier. Dat is even de kort door de bocht versie.

        #18242204
        sjoerdie
        Deelnemer
          Lid sinds:
          19 September 2005

          een c20xev bestaat niet.

          dat is een x20xev, dat is de latere gsi motor, ecotec versie met 136pk.

          ook geen verkeerde motor hoor.

          maar van een c20xe past er eigenlijk niets op of aan wat je meer vermogen geeft.

          #18242205
          Haasje17
          Moderator
            Lid sinds:
            8 September 2009

            een c20xe kop past zo op de x20xev.

            #18242206
            Haasje17
            Moderator
              Lid sinds:
              8 September 2009

              oja kabelboom en ecu dan ook van c20xe gebruiken.

              #18242207
              Vinci
              Deelnemer
                Lid sinds:
                3 August 2009

                En Dan? Dan heb je alleen maar een lagere compressieverhouding en klote zuigers…

                #18242208
                opelpower89
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  9 September 2009

                  idd dan kom je alleen slechter uit beter die x20xev eruit en een c20xe erin …

                  #18242209
                  Haasje17
                  Moderator
                    Lid sinds:
                    8 September 2009

                    @Vinci wrote:

                    En Dan? Dan heb je alleen maar een lagere compressieverhouding en klote zuigers…

                    Ik weet niet hoor maar je compressieverhouding gaat met 0,3 omhoog dus word zelfs beter.
                    Zuigers zijn niet slechter als die van een C20XE.

                    En zeker ik snap het niet he maar die C20XE blokken zijn net zo goed of slecht als de X20XEV blokken.
                    Eerlijk gezicht zelfs slechter afhankelijk van welke kop erop zit. En gezien de leeftijd en KM stand van de meeste ook allemaal toe aan revisie.

                    #18242210
                    Haasje17
                    Moderator
                      Lid sinds:
                      8 September 2009

                      Overigens snap ik ook niet wat nu het verschil is in kosten kwa tuning potentieel. Voor beide bestaan spagettie spruitstukken. inlaatspruitstukken, zuigers drijfstangen enz. En waarvan veel delen van het onderbok gewoonweg uitwisselbaar zijn.
                      Tuningdelen voor de Z20LEx motoren zijn ook te gebruiken op een x20xev, zoals vliegwiel en dat soort meuk.

                      Nokkenassen voor de ecotec blokjes zijn ook te krijgen in vele soorten en maten. Nokkenassen van een XER, Chipje en spagettie leveren je al zelfs het vermogen van en XER op.

                      #18242211
                      Vinci
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        3 August 2009

                        Ehm, naast dat materiaaltechnisch alle XEV onderdelen minder zijn gaat het niet eens werken, want de zuigers gaan de uitlaatkleppen raken. XE zuigers zijn daar gepocket namelijk.

                        XEV is aan alle kanten wegens emissieeisen aangepast, dus uitlaatkant opening en als ik me goed herinner klepdiameter is kleiner.

                        Het zijn telkens dit soort ‘details’ waar je tegen aan loopt wat het niet de moeite maakt, klaar.

                        #18242212
                        Vinci
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          3 August 2009

                          XEV:

                          Overduidelijk kan dit de opening van de XE kleppen niet verdragen…

                          XE: (let niet op het rode cirkeltje, foto’s zijn zo van google geplukt)

                          Daar valt dus niet veel aan te doen, anders dan de hele rotzooi ombouwen, en dat is kostbaar.

                          Overigens snap ik niet waar je het over hebt met dat alle XE blokken gaar zijn, ik ken er zat die hartstikke gezond zijn. Van alle pogingen die ik mensen met XEV blokken zie ondernemen loopt het altijd uit op weinig vermogenswinst en vaak draait het gewoon de soep in, en dan praat ik niet over geknoei, maar proper opgebouwde blokken met alles nieuw overmaat en geboord. Kijk maar eens naar Z20LET/LEH, X20XER, allemaal hebben ze veel zwakheden, veel bekende kwalen, en is er zeker in de motorsport weinig degelijkheid van te verwachten.

                          Pak dan een saab blok, bombestendig!!

                          #18242213
                          Haasje17
                          Moderator
                            Lid sinds:
                            8 September 2009

                            Kleppen inderdaad over het hoofd gezien, maar verder blijf ik erbij de c20xe en x20xev zijn beide niet slecht niet goed. Ook het tunen kost bij beiden even veel. En kwaliteit is bij beide niet goed en niet slecht.

                            Ik begrijp echt niet dat iedereen met die oude c20xe blokken wil blijven rijden. Als ze echt zo goed waren werden ze nog wel geproduceerd.

                            Meest goedkope oplossing is goedkoper dan om sleutelen naar c20xe, dat is gewoon nokken van een xer erin.

                            #18242214
                            Mr. Bone
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              21 September 2009

                              De reden dat iedereen met een XE wil rijden is omdat ze gewoon hard lopen en niet die economisch geknepen natuurfilosofen k*t XEV motor willen. Neem nou bv alleen dat altijd lekkende en scheurende gare goedkope chinatown klepdeksel, :puke .
                              En dan dat prachtige alu XE deksel.

                              Kortom, heb liever 1 XE, dan 2 XEV’s.

                              #18242215
                              Oenatje
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                30 June 2004

                                @Haasje17 wrote:

                                Kleppen inderdaad over het hoofd gezien, maar verder blijf ik erbij de c20xe en x20xev zijn beide niet slecht niet goed. Ook het tunen kost bij beiden even veel. En kwaliteit is bij beide niet goed en niet slecht.

                                Ik begrijp echt niet dat iedereen met die oude c20xe blokken wil blijven rijden. Als ze echt zo goed waren werden ze nog wel geproduceerd.

                                Meest goedkope oplossing is goedkoper dan om sleutelen naar c20xe, dat is gewoon nokken van een xer erin.

                                c20xe werd zelfs gebruikt in de wtcc tot een paar jaar geleden, motor is veel beter dan een een xev met siemens kut sensoren systeem

                                c20xe heeft veel meer karakter,explosiever

                                welke oudere motoren worden nog wel geproduceerd dan?

                                #18242216
                                Vinci
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  3 August 2009

                                  @Haasje17 wrote:

                                  Kleppen inderdaad over het hoofd gezien, maar verder blijf ik erbij de c20xe en x20xev zijn beide niet slecht niet goed. Ook het tunen kost bij beiden even veel. En kwaliteit is bij beide niet goed en niet slecht.

                                  Ik begrijp echt niet dat iedereen met die oude c20xe blokken wil blijven rijden. Als ze echt zo goed waren werden ze nog wel geproduceerd.

                                  Meest goedkope oplossing is goedkoper dan om sleutelen naar c20xe, dat is gewoon nokken van een xer erin.

                                  Ben het helemaal met mr Bone eens en als je een XE bestempeld als niet goed dan zegt dat meer over jezelf. De XE is nog steeds de motor met het meeste rendement ooit gehaald, ooit, punt uit. Dat maakt het bescheiden gezegd de beste motor ooit. Er zijn zat motoren met dikkere prestaties, maar niet met die degelijkheid en niet zo efficient. De XEV en aanverwanten waren dan ook niet ontworpen door Fritz Indra, die is daarna allerlei hoogbegaafde dingen gaan doen in de racerij, waar hij meer zijn ideeën kwijt kon dan in de consumenten automobiel industrie.

                                  De XEV is een voortborduursel op, maar uitgedokterd door mindere goden. Die hebben van Fritz een leuke voorzet gehad, maar die is, om nog even in voetbaltermen te blijven, niet het doel in gegaan.

                                  De XE had nitride gecoate uitlaatkleppen, allemaal top legeringen, de eerste serie een hele dure (zeker toen!) Coscast kop. Dat die motoren, ondanks het vermogen (wat enorm is) dat ze produceren vandaag de dag nog zo talrijk zijn zegt wel wat.

                                  Er zijn motorsport gekken die allerlei nieuwere motoren ook leuk vinden, maar geen opel, en wel de C20XE nog steeds racen en upgraden omdat er zo veel uit te halen is.

                                  De hele reden dat de C20XE niet meer wordt geproduceerd is zeker niet omdat Opel dat niet meer wou, zeker niet omdat hij ingehaald is door modernere techniek, maar simpelweg door druk vanuit de politiek die op de autofabrikanten wordt uitgeoefend. Zelfs als vooruitgang niet tot de mogelijkheden behoort wordt er gedaan alsof, en met een fraai ‘eco’tec label lijkt het weer alsof het milieu weer een stapje verder ontzien wordt. Het tegendeel is waar.

                                  Voorbeeld:
                                  De verhouding produceren en gebruiken. Net als brood eten in veel minder tijd gaat en nauwelijks energie kost, terwijl brood bakken een zeer tijdrovend en energie slurpend procedee is, is een auto produceren dat ook. Het milieu wordt nog het meest ontzien door geen nieuwe auto te maken. Dat stukje informatie wordt effectief van ons weggehouden. Ga maar eens na, wat ijzer puur maken uit erts, en legeren, walsen vormen etc. etc. al kost aan energie. Daar gaan miljarden megawatts in zitten. Niet voor niets krijgen dat soort megalomane bedrijven megalomane kortingen op energie.

                                  De hele CFK hetze in de jaren 80, er was geen journaal wat voorbij ging zonder dramatisch te doen over de ozonlaag en ons gebruik van spuitbussen. De spuitbussen werden verboden te produceren met CFK’s en tien jaar na dato was er een klein stukje op het radio nieuws dat in het Rotterdams havengebied een bedrijf de uitstoot van CFK’s had stopgezet omdat het nu ook voor bedrijven verboden was. Er was iemand met een telraam aan de slag gegaan om te constateren dat de uitstoot van dat ene bedrijf, waar er tientallen van hadden bestaan in één week tijd net zo veel CFK’s uitstootte als de hele mensheid in 10 jaar tijd aan spuitbusjes. Dat bedrijf produceerde piepschuim. Wie houdt wie nou voor de gek??

                                  Onze fraaie oldtimer wet, die zo nodig op de schop moest vanwege het milieu!!?? Ik ben soms best links, als het om menselijke rechten gaat, maar als het op milieu aan komt ben ik zo rechts als de kolere!

                                  Mijn broer woont in Amsterdam, daar scoorde groen links o zo goed, met mooie beloftes als veel bomen aanplant. Wat ze er niet bij vertelden is dat dan eerst de mooie grote oude bomen allemaal gekapt zouden worden. Groen links my ass! Er was natuurlijk ook geen plek voor nieuwe aanplant, dus eerst ruimen, winst nul dus…. En het ziet er niet uit!!

                                  Maar ik dwaal weer enorm af.

                                  Een XEV is… tja een XEV, je koopt zo’n blok niet voor niks voor 100 euro, het is simpelweg niks meer dan dat waard…

                                  #18242217
                                  Haasje17
                                  Moderator
                                    Lid sinds:
                                    8 September 2009

                                    Ik heb al veel gescheurde koppen gezien van de C20XE’s vele malen meer dan die van de X20XEV.
                                    Dus van de koppen van de C20XE’s zijn ook vele slechten. Klepdeksel gescheurd van de X20XEV heb ik nog weinig gezien, ook dat lekken vrijwel niet. Enkel bij montage zonder de ringetjes bij de boutjes of te strak draaien komt dat lekken of scheuren voor.

                                    De x20se is bijvoorbeeld veel langer geproduceerd gestart in 1994, daarmee zijn ze past gestopt in 2011 (Chevrolet Astra)

                                    #18242218
                                    Vinci
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      3 August 2009

                                      Ik ken in elk geval persoonlijk een Engelse motorbouwer die niks meer doet met XEV motoren. Hij heeft drie pogingen gedaan om ze te tunen, en dan alles aangepakt om er een soort XE van te maken, maar die dingen bleven of slecht presteren, of gingen stuk. Daar tussen zit misschien ergens een fijne lijn, maar als je denkt ik ga die opzoeken ga je gang. Die vent tuned zijn halve leven lang al XE motoren en heeft ook bij Swindon gezeten om 315 pk atmosferisch eruit te persen, en dat blijft prima heel.

                                      Overigens dankt de XE veelal zijn slechte naam aan mensen die er gewoon slecht mee om gaan (zoals zowat elke motor met dikke prestaties), en natuurlijk de latere experimenten van Opel (andere fabrikant aannemen voor de koppen) om kosten te drukken, met de zgn. poreuze koppen, overigens prima motoren van te maken door een slechts simpele reparatie er aan uit te voeren.

                                      Ik heb nog nooit een gescheurde kop gehad zelf, alleen maar KS700 gereden in mijn leven en nooit hoeven laten repareren. Gescheurde koppen komen veelal door ze koud gelijk af te trappen, of als je gewoon pech hebt na een koppakking doen omdat de spanning zich dan anders verdeelt.

                                      Nogmaals easy fix…

                                      #18242219
                                      opelpower89
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        9 September 2009

                                        ik zweer zelf ook bij c20xe en wil nooit meer wat anders !

                                        #18242220
                                        Haasje17
                                        Moderator
                                          Lid sinds:
                                          8 September 2009

                                          Het komt er dus op neer dat je niks kunt gebruiken van een c20xe of je moet de kop en zuigers ervan overzetten in je x20xev.
                                          En dan ben je een zo goed als nieuw motorblok aan het opbouwen.

                                          Wil je vermogenwinst behalen zul je opzoek moeten gaan naar spagettie spruitstuk en scherpere nokkenassen voor een x20xev, bijvoorbeeld die van een x20xer.

                                          #18242221
                                          KiLLaHeRTz
                                            Lid sinds:
                                            30 August 2010

                                            @Haasje17 wrote:

                                            Het komt er dus op neer dat je niks kunt gebruiken van een c20xe of je moet de kop en zuigers ervan overzetten in je x20xev.
                                            En dan ben je een zo goed als nieuw motorblok aan het opbouwen.

                                            Wil je vermogenwinst behalen zul je opzoek moeten gaan naar spagettie spruitstuk en scherpere nokkenassen voor een x20xev, bijvoorbeeld die van een x20xer.

                                            wilt nog niet erg lukken om die te vinden.

                                            #18242222
                                            Vinci
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              3 August 2009

                                              @KiLLaHeRTz wrote:

                                              @Haasje17 wrote:

                                              Het komt er dus op neer dat je niks kunt gebruiken van een c20xe of je moet de kop en zuigers ervan overzetten in je x20xev.
                                              En dan ben je een zo goed als nieuw motorblok aan het opbouwen.

                                              Wil je vermogenwinst behalen zul je opzoek moeten gaan naar spagettie spruitstuk en scherpere nokkenassen voor een x20xev, bijvoorbeeld die van een x20xer.

                                              wilt nog niet erg lukken om die te vinden.

                                              Hoezo niet?

                                              http://www.ebay.de/itm/EDELSTAHL-Facherkrummer-Opel-Vectra-A-2-0-16V-X20XEV-/270595471123?pt=DE_Autoteile&hash=item3f00bf3713″ onclick=”window.open(this.href);return false;

                                              En misschien past er wel een XER uitlaatnokkenas in, maar heel veel gaat je dat allemaal niet brengen, want een dikke uitlaat heeft pas zin als je een goed ademende kop hebt.

                                              Overigens over het nut van het gebruiken van het XEV onderblok, en het verschil met een XE is ook dat de XE een closed deck block is. Dat wil zeggen dat er een hele hoop ‘vlees’ om de cylinders zit en dat maakt het ook zo’n mega sterk onderblok.

                                              Anders krijg je wel eens dit:

                                              viewtopic.php?f=19&t=180075

                                              Dat zul je met een Saab B204 niet zo snel zien! Die zijn namelijk ook closed deck.

                                              Echt als je kosteneffectief bruut vermogen wil lepel je er lekker een B204 in, en met wat minimale aanpassingen en een licht vliegwiel, dikke turbo, en het super vette vrij programmeerbare Trionic motormanagement wat je er bij kado krijgt. Heb je met een beetje mazzel momenteel voor een habbekrats een donor auto met zo’n blok er in die nog tonnen mee kan, want ze zijn gewoon oerdegelijk. Opel bak past er ook zo op…

                                              #18242223
                                              Haasje17
                                              Moderator
                                                Lid sinds:
                                                8 September 2009

                                                Je haalt het vermogen van een XER Vinci met enkel spagettie en XER nokken en chippen kan maar hoeft zelfs niet.
                                                Dan haal je al meer dan 150 pk dus gewoonweg het vermogen van de c20xe. Zo slecht ademt de xev niet hoor.

                                                #18242224
                                                Haasje17
                                                Moderator
                                                  Lid sinds:
                                                  8 September 2009

                                                  En dat de cilinder wand breekt dat gaat toch echt pas gebeuren als je turbo’s of compressoren gaat monteren. Closed deck is ook slechter gekoeld en word minder mooi gelijkmatig warm.

                                                  #18242225
                                                  Anoniem
                                                    Lid sinds:
                                                    1 January 1970

                                                    @Haasje17 wrote:

                                                    Je haalt het vermogen van een XER Vinci met enkel spagettie en XER nokken en chippen kan maar hoeft zelfs niet.
                                                    Dan haal je al meer dan 150 pk dus gewoonweg het vermogen van de c20xe. Zo slecht ademt de xev niet hoor.

                                                    allemaal papieren wijsheid
                                                    een goede xe had al meer dan de fabrieks opgegeven 150 pk

                                                    je kunt net zolang postten tot je een ons weegt ;)

                                                    de xe is gewoon een erg goede motor
                                                    en nog steeds erg gewild o.a in de autosport
                                                    en dat heeft echt wel een gegronde reden uit de praktijk

                                                    dat gaat een xev oplange na nooit evenaren

                                                    #18242226
                                                    Vinci
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      3 August 2009

                                                      Tja, we weten allemaal nog steeds niet hoe ver de topicstarter wil gaan, maar meestal als men meer vermogen wil dan is dat een soort verslaving, vandaar dat ik een XE in dat opzicht ook al een betere keus vind, want je hebt in principe al een hele goede basis om een C20LET ombouw te doen. Frisse start dan, kost geld, maar dan heb je wel een écht verse LET.

                                                      Hoe dan ook, het is net als moderne auto’s, ze halen de specs op hun tenen, sprongetje, berg af, wind mee, duwtje in de rug, waar een XE het op z’n sloffen haalt, en naast de piekgetallen ook nog daar omheen een hoop te bieden heeft. Bruikbaarheid van het hele toerental is ook erg goed, gasresponse. Kortom, wat aan het begin al gezegd werd, karakter is erg fijn.

                                                      En ja, er zijn gare olieboten bij, toen ik mijn huidige XE ging kopen heb ik er ook eerst drie laten staan, hele land plat gereden, veel verbaasde gezichten gehad dat ik hem toch niet mee nam. Ging op pad met compressiemeter, volle extra accu en startkabels en endoscoop. Bougietjes bekijken zegt al heel veel…. Er zijn nou eenmaal een hoop mishandelde XE’s in omloop. Iemand die een goede heeft zal hem niet snel verkopen voor een paar honderd euro.

                                                      En dan zelf voor de montage even alle keerringen en dergelijke vervangen, heb je gewoon weer een lekker fris motortje.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 42)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.