Forumindex › Forums › Techniek › C20ne/seh (2.0 8v) › C20ne Turbo project, voor Blubbering
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
31 juli 2014 om 20:25 #17267265
Toch zelf ook een topic openen, zal in dit topic alle verandering / verbetering proberen bij te houden van de c20ne die wij gebruikten voor de blubbering.
Even voorstellen, mijn naam is Yapgermoto (Gerjan) en ben woonachtig in de omgeving van Hardenberg (Overijssel). In het dagelijkse leven rijd ik een vw maar voor de hobby sleutel en rijd ik met een opel vectra met C20ne blok.
De motor heeft diverse aanpassingen ondergaan zoals:
– Vrij programeerbare motorcomputer
– DIS ontsteking
– RVS spagettie spruitstuk
– EV14 550cc injectoren
– Turbo T3 van calibra 4×4
– Sinterplaten
– Launch controlDoor het breken van de tuimelaars zie ook: http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=20&t=176971 en een opgeblazen motor hebben wij de volgende aanpassingen doorgevoerd:
– decompressie plaat (nu breken geregeld te tuimelaars)In de nabije toekomst komen hier nog bij:
– externe wastegate 38mm
– wanneer ze beschikbaar waren ook sterkere kopbouten, tot nu toe nog niet gevonden.Plaatjes zeggen meer dan woorden daarom:
Groet Yapgermoto
31 juli 2014 om 20:39 #18245640Leuk project. Pak ook versterkte klepveren om toch het breken van die slepers tegen te gaan.
31 juli 2014 om 20:52 #18245641– Vandaag het blok weer in de auto gehangen.
– De banjo bout naar de turbo dichtgelast en opgeboord met 2mm. Dit om een olierestrictor te maken, zodoende hopen we meer oliedruk op het blok te krijgen, zodat de hydraulische klepstoters voldoende druk krijgen.
– Turbo voorzien van nieuwe lagers en keerringen.
@Corsaboy, heb je enig idee welke geschikt zijn en waar deze een goede prijs hebben? Ben bang dat de totale kosten hiervan niet opwegen tegen het vervangen van het blok voor een C20xe. Ik las in jouw topic dat je ook rijdt met versterkte kopbouten deze hebben wij bij ARP proberen te bestellen maar hebben zij niet in het assortiment. Heb je hier andere bouten voor gebruikt?Plaatsen van de motor:
Dichtgelaste banjo bout:
Decompressie plaat:
Turbo “revisie” kit:
Turbo in onderdelen::
Kop:
Hydraulische klepstoters:
31 juli 2014 om 21:16 #18245639Mooi stukje techniek. Spruitstuk ook zelf gemaakt of kun je die zo kopen.
1 augustus 2014 om 18:01 #18245642Arp Headstuds voor een c20xe bestellen !!! Past gewoon naar mijn weten en bij goede montage gewoon herbruikbaar nadietijd.
3 augustus 2014 om 12:13 #18245643@Sleutel13:
Spruitstuk was voor een 16 klepper en T2 turbo maar iedere ander spruitstuk voldoet in principe, het enige waar wij op hebben gelet is dat de uitlaatpoorten op de juiste afstand van elkaar zitten. Flensen besteld voor zowel de 8v en de T3 turbo en deze eraan gelast (let op kromtrekken!!!) daarna de flenzen vlakken wanneer dit nodig is.
@Noordpoolgsi,
ARP headstuds voor een C20xe passen niet, deze zijn een stuk korter. Had ze besteld bij Mtech maar weer retour gestuurd!Gegroet,
17 augustus 2014 om 13:30 #18245644Nou dat was een geweldige dag…..NOT, externe wastegate gemonteerd. So far so good:
Gistermiddag gereden en de auto rookte behoorlijk, maar niet onoverkomelijk. Kom ik zojuist bij de auto ziet het koelwater reservoir en zo uit:
Hier snap ik niets van, gisteren hadden we geen waterdruk bij lopende motor ook totaal geen borrelend water. De vraag is hoe komt al deze olie in het koelwater???
Ook alleen aan de punt van de peilstok nog een drup olie… dus je moet toch wat. Dop van het koelwaterreservoir af en auto gestart geen lucht bellen oid alleen ziet dan heel langzaam het water niveau stijgen. Heeft iemand een idee????Ik ben even uitgedacht,
– zou toch de decompressieplaat van een C20XE kwa kanalen niet passen?
– kop gescheurd?17 augustus 2014 om 16:12 #18245645als alles overeen komt zou hij toch moeten passen. Je hebt hem toch gewoon goed gepast
17 augustus 2014 om 16:18 #18245646Je hebt toch wel onder en boven de plaat een koppakking gebruikt?
17 augustus 2014 om 17:01 #18245647Hallo, bedankt voor de reacties,
Wij hebben de decompressie plaat besteld bij Mtech. Deze geeft aan dat er geen extra koppakkingen benodigd zijn.
http://www.mathijssentechnics.nl/?View=page&part_id=301334&lhid=&lvid=&mid=183
Hier ga ik dan ook vanuit…Of is dit toch benodigd? Anders nog andere ideeën?
17 augustus 2014 om 17:18 #18245648ah juist. Onder decompressie plaat versta ik een metalen plaat geen extra dikke koppaking. Hoeveel druk heb je gedraaid
17 augustus 2014 om 18:44 #18245649Dit is een decompressie plaat met aan beide kanten een stalen pakking. Wel geschikt voor een C20xe maar deze zijn niet zo verschillend dat olie en koel kanalen wisselen. Wij hebben hoegenaamd geen druk gedraaid. Van het weekend alles opgebouwd en stationair laten lopen. Daarbij rookte de auto. Meer niet.
Pas de volgende morgen viel mij op dat het water niveau zo hoog was.
Hoe kom ik er nu achter wat het is? Turbo kan ik makkelijk afkoppelen en dus uitsluiten. Plug weer in het blok draaien. Kijken of hij dan nog druk opbouwt. Doet hij dat dan, druk op het koelsysteem zetten??? maar dan blaas ik de olie en water terug het carter in…
Hoe kom ik erachter of het de koppakking is of de kop? (als dat de enige mogelijkheden zijn.
17 augustus 2014 om 19:48 #18245650Heb je netjes alles op moment en kruislinks aangedraaid?
17 augustus 2014 om 19:53 #18245651Ja we hebben de kop kruislinks aangedraaid volgens spec, van binnen naar buiten eerste keer 30 Nm daarna 3x elke keer 90°
18 augustus 2014 om 08:30 #18245652das geen decompressie plaat maar gewoon een dikke stalen dikke koppakking.
Ik heb hier een echte decompressie plaat liggen.
Die je tussen 2 originele koppakkingen plaats.Een koppakking van een c20xe heb ik nog nooit gebruikt op een 8v..
Twijfel even of dat goed gaat.18 augustus 2014 om 08:41 #18245653Koppakkingen zijn uitwisselbaar dus daar zit het probleem niet, enkel denk ik als het een extra dikke paking is dat het aandraaien mischien niet helmaal klopt op de orginele treksterkte.
18 augustus 2014 om 15:50 #18245654Dus eigenlijk moeten we de kopbouten harder aanhalen? Maar die zitten toch al op een maximum rek?
Corsaboy, “Ik heb hier een echte decompressie plaat liggen” zou je me eventueel een PMetje willen doen met de kosten?Vanavond gaan we eerst kijken of het de turbo is, zoniet dan moet de kop er maar vanaf.
Zal de uitslag plaatsen, of iemand moet nog een ander idee hebben.
18 augustus 2014 om 15:51 #18245655Heb je je turbo water gekoeld?
18 augustus 2014 om 15:53 #18245656Ja turbo is water gekoeld.
18 augustus 2014 om 15:58 #18245657Ok. Zou die afdoppen als je niks anders vind.
18 augustus 2014 om 18:30 #18245658Zo weer een stukje verder. Turbo is in orde. Zoals het nu lijkt past de dikke koppakking dus niet, overal zit olie en water tussen…ook is de kop gescheurd…doel donderdag op de rollerbank.
18 augustus 2014 om 18:35 #18245659Ok. Zou meteen de waterkoeling afdoppen. Brengt alleen maar extra warmte mee. Die kun je in de cross nie gebruiken. Olie smering is voldoende
18 augustus 2014 om 21:21 #18245660Denk als je normale koppakking eroverheen legt dat het niet zit in het niet passen van de koppakking.
18 augustus 2014 om 22:00 #18245661Dan zou het toch aan het aanhaal moment liggen?? Zal ze binnenkort ff over elkaar legen en foto’s posten. Ik heb er weinig vertrouwen in. Denk dat ik morgen weer een gewone koppakking bestel en met de originele compressie verhouding ga rijden.
19 augustus 2014 om 09:14 #18245662C20XE koppakking past NIET op een C20NE. Dan komen een olie en waterkanaal minimaal met elkaar in aanraking.
Monteer een dekompressieplaat, pas je nokkenastiming iets aan en dan is het goed.
Of draai je zuigers uit, danwel je kop uitfrezen en dan gaat het ook goed.Freek rijd ook met een C20NE Turbo en heeft de kompressie verlaagd.
Ik heb ook nog een C20NE Turbo staan en daar is ook de kompressie verlangd met andere zuigers.
Kopbouten kun je gewoon de originele gebruiken die houden 300PK uit. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.