C20NE loopt 450-550 toeren stationair

Forumindex Forums Techniek C20ne/seh (2.0 8v) C20NE loopt 450-550 toeren stationair

• Dit onderwerp is leeg.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    CorsaSletje

Hallo iedereen,

Ik ben de trotse bezitter van een Corsa a Joy uit ’91.
      Daarin ligt een C20NE met een andere nokkenas (weet niet welke), een lichtgewicht vliegwiel, open luchtfilter, en verder zijn de meeste vacuumslangen afgedopt.

Ik heb de auto zo gekocht en hij gaat echt keihard, motor trekt echt heel vlot en zonder problemen op (top rond 250).

Maar zodra de motor warm is en je bij een stoplicht oid stopt valt de motor terug naar 450-500 toeren en begint te bokken omdat die bijna afslaat en slaat ook soms af.

Om dit op te lossen heb ik al veel geprobeert, ook met behulp van tips van anderen op het forum.
      Auto heeft 1 maand geleden een grote beurt gehad.
      Het volgende is al vervangen (incl grote beurt):
      Olie,
      Oliefilter,
      bougies,
      bougiekabels,
      olie temp sensor,
      water temp sensor,
      gaskleppositiesensor (draadje was kapot, nieuw draadje aan gezet),
      stappenmotor (3 verschillende geprobeert),

Als ik de stekker van de stappenmotor loskoppel loopt de motor wel beter stationair (lees 1000-1500 rpm) maar met gasgeven komt hij heel langzaam terug uit zijn toeren.

Heb ook al geprobeert het schroefje uit de stappenmotor bij te stellen maar die zit zo goed vast (gelijmt) dat die met geen mogelijk loskomt.

Iemand enig idee wat ik kan doen?

Groetjes, Thierry.

corsaboy
      Deelnemer

aan de stappenmotor en de lmm hoef je niet te sleutelen.
        Echt nog never nooit niet gedaan.

Bekijk je kabelboom eens. Als jij je stappenmotor afkoppeld en de motot wel 1000 rpm blijft lopen moet je het toch ergens in dat circuit zoeken.

Wat voor ecu zit erachter?

CorsaSletje

Motor en ecu komen van een Omega af, weet niet welk jaar.
          Kabelboom kan het niet zijn, de stappenmotor werkt gewoon (klepje gaat dicht als er stroom op staat).

Misschien iemand in de buurt van Leidschendam, den haag, rijswijk met verstand van c20ne die een keer wil luisteren?
          Groet, Thierry.

otdh
          Deelnemer

u2u mij maar
            woon in DenHaag, heb n garage in leidschendam
            en een zooi onderdelen die we kunnen testen

sjoerdie
            Deelnemer

volgens mij hangen er in omega’s geen ”normale” NE’s.

maar weer net ander type.

maar normaal gesproken merk je bij gasgeven niet dat de stappenmotor losgekoppeld is.

CorsaSletje

@otdh, je hebt een u2u’tje.

@sjoerdie
                , wat bedoel je met ‘normale’ ?
                en denk je dat ik de stappenmotor zonder gevaren kan loslaten dan?

Ik heb de auto niet gebouwd en weet niet waar het echt vandaan komt.
                Het blok komt als het goed is uit een vectra en de op de ecu staat met dikke zwarte viltstift Omega.

Groet, Thierry.

CorsaSletje

Hallo iedereen,

Ik wou jullie even op de hoogte houden, ik heb het probleem gevonden na het uitlezen van de ECU storingscodes.
                  Ik heb nu een ander gasklephuis met positiesensor op de motor gezet en nu loop hij perfect 900 toeren stationair, heel rustig, rijd ook veel beter weg vanuit stilstand en schakelt ook beter.
                  klappen uit de uitlaat zijn ook verdwenen en verbruikt zeker de helft minder benzine.
                  enige nadeel nu is dat de motor een kleine dip heeft tussen 1500 en 3000 toeren maar daarboven komt ie wel goed los.

Groet, Thierry.

wim-v6
                  Deelnemer

Handig zo’n Wim in de buurt he..

Mooi dat ie het doet jong…

Exacte omschrijving probleem:

De C20NE Luchtweger verzie is met 2 typen Gasklep posietie sensoren geleverd namelijk:

– Gasklep positieschakelaar (Grote sensor met stalen schroefogen): Deze schakelt alleen op 2 standen Stationair en Volgas, indien geen signaal dan zit ie in deellast.

– Gasklep positie potentiometer (kleine sensor met kunstof schroef ogen): deze geeft traploos de positie van de gasklep aan door een bepaalde weerstand in de sensor.

Hoe is het geregeld, welke zit op welke.

Dat is Simpel:

Op de Bosch Motronic ML 4.1 systemen zit de Grote Sensor (gasklep positie schakelaar), dit systeem is te herkennen aan de 2rijïge Computer stekker

Op de Bosch Motronic M1.5 systemen zit de Kleine Sensor (gasklep positie potentiometer), dit systeem is te herkennen aan de 3 rijïge computer stekker.

Deze fout word overigens best vaak gemaakt..

Doordat in dit geval de Weerstand van de potentiometer ontbrak zag de computer een fout en liep deze op de noodloop..

Storing 21 gasklep potentiometer > Voltage hoog.

Willem

EVD

argh zit met het zelfde probleem bij mijn c20ne. Stappenmotor en gasklephuis heb ik beide gereinigd, {waren erg vies} maar maakt geen verschil

ook net effe snel de tech 1 eraan gehad, maar geen foutcodes!
                      Verbruik ligt ook gemiddelt op 1 op 8:hmmz

Wie o wie heeft suggesties?

the aviator
                      Deelnemer

Goed dat ik dit nu lees! Anders had ik over een week ook een probleem :jerry

origineel gepost door wim-v6
                        – Gasklep positieschakelaar (Grote sensor met stalen schroefogen): Deze schakelt alleen op 2 standen Stationair en Volgas, indien geen signaal dan zit ie in deellast.

– Gasklep positie potentiometer (kleine sensor met kunstof schroef ogen): deze geeft traploos de positie van de gasklep aan door een bepaalde weerstand in de sensor.

Hoe is het geregeld, welke zit op welke.

Dat is Simpel:

Op de Bosch Motronic ML 4.1 systemen zit de Grote Sensor (gasklep positie schakelaar), dit systeem is te herkennen aan de 2rijïge Computer stekker

Op de Bosch Motronic M1.5 systemen zit de Kleine Sensor (gasklep positie potentiometer), dit systeem is te herkennen aan de 3 rijïge computer stekker.

Deze fout word overigens best vaak gemaakt..

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.