c20ne inbouwen in Rekord D

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD c20ne inbouwen in Rekord D

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 28)
  • Auteur
    Berichten
  • #17218444
    robin_e
      Lid sinds:
      10 March 2010

      goeie dag,

      ik heb nu al een jaar een opel rekord D coupe uit 1973 en hij heeft eigenlijk meer stil gestaan als dat ie reed. Ik heb nu al 2 blokken ( 1900s, 1700s ) waarbij ik de drijfstang lagers binnen een week eruit heb gereden, aangezien ik het nu beetje gehad heb met die ouwe motorblokken wil ik nu een 2.0L 8v van een opel calibra in de rekord plaatsen.

      mijn vraag is wat voor bak kan op dit motorblok( c20ne ) dat ook aansluit op de aandrijfas? en wat voor koppeling moet ik dan hebben?

      lijst met onderdelen die er aangepast moeten worden.
      – uitlaatspruistuk bocht veranderen omdat die voor de motorsteun zit
      – motor steunen aanpassen
      – caterpan van een omega of zelf lassen omdat de bolling van de caterpan op de stuurstang en het subframe komt.

      zijn er nog dingen die ik vergeten ben?

      mvg robin

      #17627562
      bettus accu
      Deelnemer
        Lid sinds:
        14 March 2009

        vreemd, lijkt me toeval dat je in 1 week 2 motorblokken kapot hebt gereden. meestal zijn die blokken(CIH) beresterk.

        ik zou gewoon weer terug gaan op een CIH motorblok eerlijk gezegt. ik zou er wel meteen een 6 cilinder in gooien. daar hoef je minder voor aan te passen dan een c20ne 8v wat jij wilt uit een calibra. of althans ligt ook wel een beetje aan jezelf wat je allemaal aan wilt passen. als je het goed doet dat zou ik er ook remmerij op gooien van een commodore B. die assen passen er zo onder.

        #17627563
        robin_e
          Lid sinds:
          10 March 2010

          ik heb ze ook niet al te lief behandeld die motorblokken daar zal het vast wel aanliggen denk ik :P

          maar ik wil nog steeds liever een c20ne der in hangen. heb vandaag op school aantal dingen nagekeken.
          het koppelingshuis van een omega a past op me 4 bak van de rekord
          en dat koppelingshuis pas op de c20ne.
          de koppeling van de rekord was 200mm/ 14 tands en moet voor het vliegwiel 220mm zijn. De koppeling van de calibra was uiteraard wel de juiste diameter maar is meer tands als die van de rekord dus dat feest ging niet door.
          dus nu mijn vraag is er een koppeling van een omega a met de diameter 220mm/ 14 tands?

          #17627564
          robin_e
            Lid sinds:
            10 March 2010

            ik heb ze ook niet al te lief behandeld die motorblokken daar zal het vast wel aanliggen denk ik :P

            maar ik wil nog steeds liever een c20ne der in hangen. heb vandaag op school aantal dingen nagekeken.
            het koppelingshuis van een omega a past op me 4 bak van de rekord
            en dat koppelingshuis pas op de c20ne.
            de koppeling van de rekord was 200mm/ 14 tands en moet voor het vliegwiel 220mm zijn. De koppeling van de calibra was uiteraard wel de juiste diameter maar is meer tands als die van de rekord dus dat feest ging niet door.
            dus nu mijn vraag is er een koppeling van een omega a met de diameter 220mm/ 14 tands?

            mvg robin

            #17627565
            GSE
            Deelnemer
              Lid sinds:
              5 August 2006

              Manta 18S bak met koppeling passen zonder problemen…

              Die 18S is nl een OHC blok net als de C20NE,dus past zonder problemen,maar is wel een redelijk zeldzame bak.

              #17627566
              fluks
              Deelnemer
                Lid sinds:
                20 October 2005

                dacht dat de bak van een omega geen los belhous aan zat

                #17627567
                GSE
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  5 August 2006

                  Nee R25 en R28 hebben een vast huis en geen uitschuifbare flens achteraan,maar een soort van kraaienpoot verbinding dmv een hardyschijf.

                  #17627568
                  robin_e
                    Lid sinds:
                    10 March 2010

                    dan denk ik dat het koppelingshuis dat op het motorblok op school staat dan van een manta bak is. als de bakken van een omega allemaal 1 geheel is. ik kan denk ik wel wat regelen met school dat ik dat koppelingshuis kan overnemen.

                    Wat kost zon 18s manta bak eigenlijk?

                    heb de koppeling nog even precies nagemeten en het is toch 216mm
                    deze maat is te verkijgen voor een omega bak. en aangezien die hetzelfde aantal tands heb als die van de rekord kan ik die koppeling gebruiken.

                    hoe ik het nu voor me zie

                    motor : calibra
                    koppeling: manta of omega
                    drukgroep: calibra
                    versnellingsbak: manta 18s of rekord

                    #17627569
                    robin_e
                      Lid sinds:
                      10 March 2010

                      versnellingsbak: rekord + koppelingshuis manta (school) of manta 18s bak

                      #17627570
                      bettus accu
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        14 March 2009

                        ligt eraan of je een 4 of 5 bak wilt(manta 18s).

                        5 bak kost zo’n 400 a 500 euro na mijn idee. of althans daar heb ik de meeste voor te koop zien staan.

                        4 bak heb je voor en prikkie…

                        #17627571
                        GSE
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          5 August 2006

                          Of de koppeling van een Omega vraag ik me af of je die kunt gebruiken met bv een manta 5 bak omdat de koppelingen die ik ken van de C24NE en C30NE en C30SE van de Omega allemaal gebruik maken van het 2-massa vliegwiel. (dempings veren van de koppeling zitten in het vliegwiel ipv in de plaat zoals “normale” koppelingen werken,kijk dat ff na voordat je wat gaat kopen.)
                          Het 2 massa vleigwiel kun je niet in 240getrag van een Manta bouwen die zijn te hoog,en bovendien zijn die vliegwielen een stuk zwaarder (rond de 16kg) als de oude enkele plaats vliegwielen.

                          Ik denk dat je het beste een Manta 18S vliegwiel kunt nemen met zo groot mogelijke koppelingplaat en drukgroep van bv een 2.2I of 2500E als dat past die hadden nl dezelfde 240getrag bak maar dan met een ander bout patroon en de start motor aan de andere kant.

                          #17627572
                          robin_e
                            Lid sinds:
                            10 March 2010

                            oke dat zal ik dan effe nakijken :) ga waarschijnlijk morge motor uit de calibra halen. als ik tegen problemen aanloop dan post ik weer.

                            #17627573
                            opelforever
                              Lid sinds:
                              22 November 2008

                              ik heb nog wel een e rekord 1800 i staan met 5 bak erachter

                              die wip je er zo in

                              loopt perfect heeft 75 000 gelopen en je kan er nog mee proefrijden [zit wel van voren in elkaar]

                              alles compleet voor 500 euries

                              ben je in een keer klaar:thumbup

                              #17627574
                              Anoniem
                                Lid sinds:
                                1 January 1970

                                origineel gepost door GSE
                                Of de koppeling van een Omega vraag ik me af of je die kunt gebruiken met bv een manta 5 bak omdat de koppelingen die ik ken van de C24NE en C30NE en C30SE van de Omega allemaal gebruik maken van het 2-massa vliegwiel. (dempings veren van de koppeling zitten in het vliegwiel ipv in de plaat zoals “normale” koppelingen werken,kijk dat ff na voordat je wat gaat kopen.)
                                Het 2 massa vleigwiel kun je niet in 240getrag van een Manta bouwen die zijn te hoog,en bovendien zijn die vliegwielen een stuk zwaarder (rond de 16kg) als de oude enkele plaats vliegwielen.

                                Ik denk dat je het beste een Manta 18S vliegwiel kunt nemen met zo groot mogelijke koppelingplaat en drukgroep van bv een 2.2I of 2500E als dat past die hadden nl dezelfde 240getrag bak maar dan met een ander bout patroon en de start motor aan de andere kant.

                                weet niet of zo,n 18s vliebwiel wel op n c20ne past
                                op n c20xe cker niet;)

                                je kunt ook wel n complete omega bak gebuiken die dingen zijn in aanschaf veel vriendelijker
                                enkel zit je dan met een andere aansluiting voor je tussenas

                                opzich niet heel erg want ook bij een 1,8s 5 bak(getrag240)
                                zul je de tussenas van je rekord moeten (laten aanpassen)

                                maar waarom dan een c20ne
                                voor de zelfde moeite en iets meer geld
                                leg je der n c20xe in

                                das toch n veel fijnere motor
                                onderblokken zijn gelijk dus inbouwen
                                kost even veel moeite

                                die losse kom die je opschool hebt liggen is waarschijnlijk van een 1,8s 4 bak

                                en niet vergeten even een toplagertje(naaldlagertje)
                                in je krukas te zetten

                                die heeft een voorwielaandrijver niet maar een achterwielaandrijver wel nodig;)

                                #17627575
                                robin_e
                                  Lid sinds:
                                  10 March 2010

                                  ik kan dat blok krijgen dus dat is altijd goedkoper dan een 16v kopen :P
                                  ben later wel van plan om een 16v der in te hangen maar dan wil ik het eignelijk meteen goed doen en het blok reviseren. Maar daar heb ik nu niet echt het geld voor dus en aangezien het het zelfde onderblok is kan ik alle aanpassing alvast maken zodat later zo het 16v blok er in kan.

                                  zaterdag ga ik zoiezo het blok eruit takelen van de calibra. en dan zal ik wel even kijken hoe dat precies zit met dat vliegwiel.

                                  #17627576
                                  Anoniem
                                    Lid sinds:
                                    1 January 1970

                                    ok begrijp ik

                                    maar dan is het wel handig om te weten of
                                    het boutgaten patroon van de krukas van die c20ne
                                    over 1 komt met die van de c20xe
                                    als dat niet zo is
                                    zit je dus 2 x aan een aanpassing van de koppeling vast

                                    als dat wel over1 komt
                                    kun je alvast een vliegwiel van een c20xe
                                    aan die c20ne hangen
                                    en daar de koppeling naar aanpassen

                                    dan heb je wel maar 1 x onkostten;)

                                    maar staat me iets van bij dat dat niet gaat passen
                                    kan ook zijn dat ik in de war ben met het 1.8s vliegwiel dat dat niet aan de c20xe pastte;)

                                    is al ongeveer12 jaar geleden dat ik dat bij de kop had;)

                                    #17627577
                                    robin_e
                                      Lid sinds:
                                      10 March 2010

                                      ik zal het effe nachecken als het blok er naast hangt.

                                      #17627578
                                      manus
                                        Lid sinds:
                                        30 June 2004

                                        Ik heb een 2.0se uit een a omega ooit in een a ascona gelepeld en dat gedaan met een manta 18s 4bak als donor.

                                        Het vliegwiel van de 18s paste wel ik moest alleen de gaten opboren die waren te klein.
                                        Ik heb toen de koppeling ook van de 18s gebruikt.

                                        #17627579
                                        robin_e
                                          Lid sinds:
                                          10 March 2010

                                          wat is nou precies het probleem met het vliegwiel van de c20ne, waarom is dat vliegwiel te hoog loopt er dan wat aan ofzo?

                                          #17627580
                                          rekord-gert
                                            Lid sinds:
                                            20 March 2010

                                            ik denk dat je het beste een r 25 bak van een omega a kan nemen (wel een ohc bak zit de startmotor ook aan de andere zijde als een cih motor die bak past zonder problemen achter de c20ne en ook de tussenas heb je nodig het voorste gedeelte aan de bak zijde van de omega tussenas moet je aan de as lassen die er nu onder zit (andere aansluiting van bak) dus even de tussenas aan passen op goede lengte en ik denk dat je tunnel ook aan moet passen omdat een d rekord een lange pook heeft als ik het goed heb en het gat op een andere plaats zit de r25 bak zit de pook een stuk naar je toe dus al met al een hoop werk
                                            en dan krijg je de uitlaat nog zit ook aan de andere kant moet ook aangepast worden denk dat je als je slim bent beter een cih terug kan plaatsen maar dan een goed blok een 2liter of zo …..dan heb ik het nog niet eens over het aanpassen van de tank gehad omdat je een injectie heb moet daar ook een benzine pomp worden geplaatst met retoer leiding
                                            groeten gert……….

                                            #17627581
                                            robin_e
                                              Lid sinds:
                                              10 March 2010

                                              nou het blokkie hangt er in aan de takels, 4 bak van de rekord zit er aan met het koppelingshuis van manta en heb een vliegwiel van een omega a kunnen scoren met een koppeling. alleen het vliegwiel was wel 3x zo dik als die van de calibra waardoor mischien de koppeling niet vrij komt maar zo ver ben ik nog niet. als het vliegwiel te dik is dan weet ik wel iemand die em af kan draaien dus dat is ook niet zon erg probleem.

                                              ben nu bezig met het maken van motorsteunen. dat is nog wel echt een gekut want de bout gaten verschillen zowel in hoogte als in afstand tot de bak dus wordt nog effe rekenen voordat ik dat voormekaar heb.
                                              mischien nog tips hoe je de motor precies in het midden krijgt?
                                              wil nu eerst de motor steunen maken en dan gaan meten hoeveel ruimte ik over heb voor de carter pan om dan de carter pan te gaan maken.

                                              #17627582
                                              robin_e
                                                Lid sinds:
                                                10 March 2010

                                                het rijd eindelijk :wors ik heb het denk ik nu op de goedkoopste manier die er is gemaakt wel tijdrovend maar dat heb ik met plezier gedaan.
                                                er zit nu op:
                                                zelfgemaakte motorsteunen
                                                zelfgelaste caterpan
                                                vliegwiel omega a 1cm afgedraaid
                                                koppeling weet ik niet precies
                                                drukgroep calibra
                                                druklager rekord
                                                koppelingshuis manta
                                                bak rekord.
                                                de foto`s komen binnekort.
                                                hij rijd nu nog niet echt perfect want de brandstofpomp van de calibra is gaar. Begint na 5 min te gieren en wil geen druk meer behouden dus ben nog op zoek naar zon pomp. Wanneer dat het goed doet gaat ie als een gek. komt nog wel een filmpie ook.

                                                #17627583
                                                Uniek
                                                  Lid sinds:
                                                  6 June 2010

                                                  :wors grandioos dus als ik het goed lees heb jij een:

                                                  zelfgemaakte opel calibra,rekord,manta – je hoeft er toch niet met 3 mensen in te sturen:P
                                                  ik mis trouwens de monza nog:P

                                                  nee geintje :P

                                                  echt top :wors

                                                  #17627584
                                                  Uniek
                                                    Lid sinds:
                                                    6 June 2010
                                                    #17627585
                                                    robin_e
                                                      Lid sinds:
                                                      10 March 2010

                                                      had een benzine pomp van de sloop gescoord en het probleem leek opgelost alleen deze pomp begon ook te gieren na 5 min. Dus of de pomp was weer stuk
                                                      of hij kreeg gewoon te weining brandstof aangevoerd
                                                      en dat was het probleem dus :P
                                                      de aanzuigbuis van de pomp was 13mm doorsnede en de aanzuigbuis op de tank was maar 10mm. Dus effe de aanzuigbuis van de tank er gesloopt, plaatje groter geboort en een 13 mm aanzuigbuis op gelast en voala hij doet het prima :)

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 28)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.