Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › c20ne inbouwen in Rekord D
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
10 maart 2010 om 10:06 #17218444
goeie dag,
ik heb nu al een jaar een opel rekord D coupe uit 1973 en hij heeft eigenlijk meer stil gestaan als dat ie reed. Ik heb nu al 2 blokken ( 1900s, 1700s ) waarbij ik de drijfstang lagers binnen een week eruit heb gereden, aangezien ik het nu beetje gehad heb met die ouwe motorblokken wil ik nu een 2.0L 8v van een opel calibra in de rekord plaatsen.
mijn vraag is wat voor bak kan op dit motorblok( c20ne ) dat ook aansluit op de aandrijfas? en wat voor koppeling moet ik dan hebben?
lijst met onderdelen die er aangepast moeten worden.
– uitlaatspruistuk bocht veranderen omdat die voor de motorsteun zit
– motor steunen aanpassen
– caterpan van een omega of zelf lassen omdat de bolling van de caterpan op de stuurstang en het subframe komt.zijn er nog dingen die ik vergeten ben?
mvg robin
10 maart 2010 om 13:53 #17627562vreemd, lijkt me toeval dat je in 1 week 2 motorblokken kapot hebt gereden. meestal zijn die blokken(CIH) beresterk.
ik zou gewoon weer terug gaan op een CIH motorblok eerlijk gezegt. ik zou er wel meteen een 6 cilinder in gooien. daar hoef je minder voor aan te passen dan een c20ne 8v wat jij wilt uit een calibra. of althans ligt ook wel een beetje aan jezelf wat je allemaal aan wilt passen. als je het goed doet dat zou ik er ook remmerij op gooien van een commodore B. die assen passen er zo onder.
11 maart 2010 om 14:18 #17627563ik heb ze ook niet al te lief behandeld die motorblokken daar zal het vast wel aanliggen denk ik :P
maar ik wil nog steeds liever een c20ne der in hangen. heb vandaag op school aantal dingen nagekeken.
het koppelingshuis van een omega a past op me 4 bak van de rekord
en dat koppelingshuis pas op de c20ne.
de koppeling van de rekord was 200mm/ 14 tands en moet voor het vliegwiel 220mm zijn. De koppeling van de calibra was uiteraard wel de juiste diameter maar is meer tands als die van de rekord dus dat feest ging niet door.
dus nu mijn vraag is er een koppeling van een omega a met de diameter 220mm/ 14 tands?11 maart 2010 om 14:18 #17627564ik heb ze ook niet al te lief behandeld die motorblokken daar zal het vast wel aanliggen denk ik :P
maar ik wil nog steeds liever een c20ne der in hangen. heb vandaag op school aantal dingen nagekeken.
het koppelingshuis van een omega a past op me 4 bak van de rekord
en dat koppelingshuis pas op de c20ne.
de koppeling van de rekord was 200mm/ 14 tands en moet voor het vliegwiel 220mm zijn. De koppeling van de calibra was uiteraard wel de juiste diameter maar is meer tands als die van de rekord dus dat feest ging niet door.
dus nu mijn vraag is er een koppeling van een omega a met de diameter 220mm/ 14 tands?mvg robin
11 maart 2010 om 14:38 #17627565Manta 18S bak met koppeling passen zonder problemen…
Die 18S is nl een OHC blok net als de C20NE,dus past zonder problemen,maar is wel een redelijk zeldzame bak.
11 maart 2010 om 17:04 #17627566dacht dat de bak van een omega geen los belhous aan zat
11 maart 2010 om 17:06 #17627567Nee R25 en R28 hebben een vast huis en geen uitschuifbare flens achteraan,maar een soort van kraaienpoot verbinding dmv een hardyschijf.
12 maart 2010 om 08:37 #17627568dan denk ik dat het koppelingshuis dat op het motorblok op school staat dan van een manta bak is. als de bakken van een omega allemaal 1 geheel is. ik kan denk ik wel wat regelen met school dat ik dat koppelingshuis kan overnemen.
Wat kost zon 18s manta bak eigenlijk?
heb de koppeling nog even precies nagemeten en het is toch 216mm
deze maat is te verkijgen voor een omega bak. en aangezien die hetzelfde aantal tands heb als die van de rekord kan ik die koppeling gebruiken.hoe ik het nu voor me zie
motor : calibra
koppeling: manta of omega
drukgroep: calibra
versnellingsbak: manta 18s of rekord12 maart 2010 om 08:38 #17627569versnellingsbak: rekord + koppelingshuis manta (school) of manta 18s bak
12 maart 2010 om 11:29 #17627570ligt eraan of je een 4 of 5 bak wilt(manta 18s).
5 bak kost zo’n 400 a 500 euro na mijn idee. of althans daar heb ik de meeste voor te koop zien staan.
4 bak heb je voor en prikkie…
12 maart 2010 om 11:57 #17627571Of de koppeling van een Omega vraag ik me af of je die kunt gebruiken met bv een manta 5 bak omdat de koppelingen die ik ken van de C24NE en C30NE en C30SE van de Omega allemaal gebruik maken van het 2-massa vliegwiel. (dempings veren van de koppeling zitten in het vliegwiel ipv in de plaat zoals “normale” koppelingen werken,kijk dat ff na voordat je wat gaat kopen.)
Het 2 massa vleigwiel kun je niet in 240getrag van een Manta bouwen die zijn te hoog,en bovendien zijn die vliegwielen een stuk zwaarder (rond de 16kg) als de oude enkele plaats vliegwielen.Ik denk dat je het beste een Manta 18S vliegwiel kunt nemen met zo groot mogelijke koppelingplaat en drukgroep van bv een 2.2I of 2500E als dat past die hadden nl dezelfde 240getrag bak maar dan met een ander bout patroon en de start motor aan de andere kant.
15 maart 2010 om 19:42 #17627572oke dat zal ik dan effe nakijken :) ga waarschijnlijk morge motor uit de calibra halen. als ik tegen problemen aanloop dan post ik weer.
15 maart 2010 om 19:53 #17627573ik heb nog wel een e rekord 1800 i staan met 5 bak erachter
die wip je er zo in
loopt perfect heeft 75 000 gelopen en je kan er nog mee proefrijden [zit wel van voren in elkaar]
alles compleet voor 500 euries
ben je in een keer klaar:thumbup
15 maart 2010 om 19:56 #17627574AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door GSE
Of de koppeling van een Omega vraag ik me af of je die kunt gebruiken met bv een manta 5 bak omdat de koppelingen die ik ken van de C24NE en C30NE en C30SE van de Omega allemaal gebruik maken van het 2-massa vliegwiel. (dempings veren van de koppeling zitten in het vliegwiel ipv in de plaat zoals “normale” koppelingen werken,kijk dat ff na voordat je wat gaat kopen.)
Het 2 massa vleigwiel kun je niet in 240getrag van een Manta bouwen die zijn te hoog,en bovendien zijn die vliegwielen een stuk zwaarder (rond de 16kg) als de oude enkele plaats vliegwielen.Ik denk dat je het beste een Manta 18S vliegwiel kunt nemen met zo groot mogelijke koppelingplaat en drukgroep van bv een 2.2I of 2500E als dat past die hadden nl dezelfde 240getrag bak maar dan met een ander bout patroon en de start motor aan de andere kant.
weet niet of zo,n 18s vliebwiel wel op n c20ne past
op n c20xe cker niet;)je kunt ook wel n complete omega bak gebuiken die dingen zijn in aanschaf veel vriendelijker
enkel zit je dan met een andere aansluiting voor je tussenasopzich niet heel erg want ook bij een 1,8s 5 bak(getrag240)
zul je de tussenas van je rekord moeten (laten aanpassen)maar waarom dan een c20ne
voor de zelfde moeite en iets meer geld
leg je der n c20xe indas toch n veel fijnere motor
onderblokken zijn gelijk dus inbouwen
kost even veel moeitedie losse kom die je opschool hebt liggen is waarschijnlijk van een 1,8s 4 bak
en niet vergeten even een toplagertje(naaldlagertje)
in je krukas te zettendie heeft een voorwielaandrijver niet maar een achterwielaandrijver wel nodig;)
17 maart 2010 om 09:42 #17627575ik kan dat blok krijgen dus dat is altijd goedkoper dan een 16v kopen :P
ben later wel van plan om een 16v der in te hangen maar dan wil ik het eignelijk meteen goed doen en het blok reviseren. Maar daar heb ik nu niet echt het geld voor dus en aangezien het het zelfde onderblok is kan ik alle aanpassing alvast maken zodat later zo het 16v blok er in kan.zaterdag ga ik zoiezo het blok eruit takelen van de calibra. en dan zal ik wel even kijken hoe dat precies zit met dat vliegwiel.
17 maart 2010 om 09:53 #17627576AnoniemLid sinds:
1 January 1970ok begrijp ik
maar dan is het wel handig om te weten of
het boutgaten patroon van de krukas van die c20ne
over 1 komt met die van de c20xe
als dat niet zo is
zit je dus 2 x aan een aanpassing van de koppeling vastals dat wel over1 komt
kun je alvast een vliegwiel van een c20xe
aan die c20ne hangen
en daar de koppeling naar aanpassendan heb je wel maar 1 x onkostten;)
maar staat me iets van bij dat dat niet gaat passen
kan ook zijn dat ik in de war ben met het 1.8s vliegwiel dat dat niet aan de c20xe pastte;)is al ongeveer12 jaar geleden dat ik dat bij de kop had;)
17 maart 2010 om 10:37 #17627577ik zal het effe nachecken als het blok er naast hangt.
17 maart 2010 om 20:16 #17627578Ik heb een 2.0se uit een a omega ooit in een a ascona gelepeld en dat gedaan met een manta 18s 4bak als donor.
Het vliegwiel van de 18s paste wel ik moest alleen de gaten opboren die waren te klein.
Ik heb toen de koppeling ook van de 18s gebruikt.19 maart 2010 om 09:53 #17627579wat is nou precies het probleem met het vliegwiel van de c20ne, waarom is dat vliegwiel te hoog loopt er dan wat aan ofzo?
27 maart 2010 om 19:12 #17627580ik denk dat je het beste een r 25 bak van een omega a kan nemen (wel een ohc bak zit de startmotor ook aan de andere zijde als een cih motor die bak past zonder problemen achter de c20ne en ook de tussenas heb je nodig het voorste gedeelte aan de bak zijde van de omega tussenas moet je aan de as lassen die er nu onder zit (andere aansluiting van bak) dus even de tussenas aan passen op goede lengte en ik denk dat je tunnel ook aan moet passen omdat een d rekord een lange pook heeft als ik het goed heb en het gat op een andere plaats zit de r25 bak zit de pook een stuk naar je toe dus al met al een hoop werk
en dan krijg je de uitlaat nog zit ook aan de andere kant moet ook aangepast worden denk dat je als je slim bent beter een cih terug kan plaatsen maar dan een goed blok een 2liter of zo …..dan heb ik het nog niet eens over het aanpassen van de tank gehad omdat je een injectie heb moet daar ook een benzine pomp worden geplaatst met retoer leiding
groeten gert……….30 maart 2010 om 16:57 #17627581nou het blokkie hangt er in aan de takels, 4 bak van de rekord zit er aan met het koppelingshuis van manta en heb een vliegwiel van een omega a kunnen scoren met een koppeling. alleen het vliegwiel was wel 3x zo dik als die van de calibra waardoor mischien de koppeling niet vrij komt maar zo ver ben ik nog niet. als het vliegwiel te dik is dan weet ik wel iemand die em af kan draaien dus dat is ook niet zon erg probleem.
ben nu bezig met het maken van motorsteunen. dat is nog wel echt een gekut want de bout gaten verschillen zowel in hoogte als in afstand tot de bak dus wordt nog effe rekenen voordat ik dat voormekaar heb.
mischien nog tips hoe je de motor precies in het midden krijgt?
wil nu eerst de motor steunen maken en dan gaan meten hoeveel ruimte ik over heb voor de carter pan om dan de carter pan te gaan maken.23 juni 2010 om 11:41 #17627582het rijd eindelijk :wors ik heb het denk ik nu op de goedkoopste manier die er is gemaakt wel tijdrovend maar dat heb ik met plezier gedaan.
er zit nu op:
zelfgemaakte motorsteunen
zelfgelaste caterpan
vliegwiel omega a 1cm afgedraaid
koppeling weet ik niet precies
drukgroep calibra
druklager rekord
koppelingshuis manta
bak rekord.
de foto`s komen binnekort.
hij rijd nu nog niet echt perfect want de brandstofpomp van de calibra is gaar. Begint na 5 min te gieren en wil geen druk meer behouden dus ben nog op zoek naar zon pomp. Wanneer dat het goed doet gaat ie als een gek. komt nog wel een filmpie ook.24 juni 2010 om 06:28 #17627583:wors grandioos dus als ik het goed lees heb jij een:
zelfgemaakte opel calibra,rekord,manta – je hoeft er toch niet met 3 mensen in te sturen:P
ik mis trouwens de monza nog:Pnee geintje :P
echt top :wors
24 juni 2010 om 07:11 #17627584dus een 2 liter 4 cilinder 8 klepper
bekijk deze ff
7 juli 2010 om 17:46 #17627585had een benzine pomp van de sloop gescoord en het probleem leek opgelost alleen deze pomp begon ook te gieren na 5 min. Dus of de pomp was weer stuk
of hij kreeg gewoon te weining brandstof aangevoerd
en dat was het probleem dus :P
de aanzuigbuis van de pomp was 13mm doorsnede en de aanzuigbuis op de tank was maar 10mm. Dus effe de aanzuigbuis van de tank er gesloopt, plaatje groter geboort en een 13 mm aanzuigbuis op gelast en voala hij doet het prima :) -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.