C20LET motor op DTA én Motronic 2.7

Forumindex Forums Techniek C20let / z20let(2.0 16v turbo) C20LET motor op DTA én Motronic 2.7

  • Dit onderwerp is leeg.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • #17221131
    razor
      Lid sinds:
      12 May 2010

      Hallo allemaal,

      Ik ben een student Autotechniek op de Hogeschool Rotterdam. Daar hebben wij een C20LET motor gekregen op een verrijdbare motorproefstand. Hierachter hangt een motorrem zodat we de motor kunnen belasten. (zit geen versnellingsbak meer aan).

      De bedoeling is dat deze motor wordt gebruikt voor onderwijsdoelstellingen (praktijk bij theorielessen, proeven, testen, projecten etc.)

      De motor loopt nu van een originele Motronic 2.7 maar het is de bedoeling dat hij óók van een DTA S60 Pro kan lopen (is al aangeschaft).

      Zo ver ik had begrepen van enkele tuningsbedrijven kan een DTA gebruik maken van alle originele sensoren en actuatoren. Maar er wordt vaak gezegd dat je kabelboom aangepast moet worden en/of vervangen.
      Kan iemand mij dit specifieker definiëren?

      Want ik had het volgende idee:

      Als ik een 2e sloop ECU koop (Motronic 2.5/2.7/2.8 passen allemaal) en daarvan de stekkerverbindingen gebruik. Dan kan m.b.v. die stukken een tussen stekker maken tussen de kabelboom en de DTA.
      Immers kan ik de penbezettingen opzoeken van de DTA en die van een Motronic. Dan is het gewoon draadjes van pen naar pen solderen en dan heb je een tussenstekker.

      Maar goed, ik heb dus een aantal vragen en hoop dat er iemand is hier die mij er mee kan helpen :)

      1) Kan een DTA gebruik maken van originele bedrading (zie bovenstaande verhaal)?
      2) Kan een DTA gebruik maken van originele sensoren en/of actuatoren?
      3) Hoe programmeert men deze DTA’s? Puur op rollenbank? Zijn er ergens complete mappen te verkrijgen? En/of basismappen?
      4) Hebben jullie voor mij bedrijven/mensen die ervaring hebben met een C20LET en een DTA zodat ik met hen contact kan opnemen?
      5) Zijn er manieren om een originele Motronic uit te lezen zodat ik de standaard waarden heb?

      Misschien wat veel vragen maar alle info/tips/advies is welkom :)

      En ik zal jullie op de hoogte houden van het project en foto’s maken. Is wel zo leuk lijkt mij.

      Alvast bedankt.
      Groeten,

      Lennart

      #17670928
      parma-it
        Lid sinds:
        12 March 2010

        dit zijn nu nog eens topics die we willen zien.

        1) normaal wel
        2) originele sensoren
        3) beide maar rollenbank zal wel beter zijn :-)
        4) DHZ twente. gekend als rallyastra. Weet dat hij met KMS werkt de DTA ben ik niet 100% zeker
        5) moet kunnen, maar zou niet weten hoe ;-)

        misschien handig:
        http://www.dhz-twente.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=69&Itemid=90

        #17670929
        razor
          Lid sinds:
          12 May 2010

          He bedankt alvast voor de antwoorden!

          De man van dhz twente had ik al gebeld en die heeft me iets verder kunnen helpen (uiteraard toch bedankt!). Het chiptunen en/of instellen van de DTA besteed hij ook weer uit aan een kennis/kamaraad van hem: http://www.jsautosport.nl/
          Dat bedrijf heb ik ook weer contact mee opgenomen en daar ga ik volgende week langs en die kan mij hopelijk wat meer vertellen en uitleggen. Hij was gelukkig behoorlijk enthousiast!

          Maar goed, hoe meer informatie ik weet, hoe beter uiteraard :) (zeker de informatie die ik te weten kom via dit forum bijv. voordat ik bij die man langs ga volgende week is extra nuttig)

          #17670930
          noc
            Lid sinds:
            20 February 2005

            stuur eens een u2u naar miruni.
            hij rijd zelf met dta,zal wel op je vragen kunnen antwoorden :thumbup

            en er is zelfs een dta forum:

            http://dtaforum.psycode.com/

            kun je zelf achter info zoeken ;)

            #17670931
            sebastiaankadettcabriogsi
            Deelnemer
              Lid sinds:
              27 November 2005

              is het juist niet de studie, waar je de boel zelf leert mappen?

              #17670932
              nomoso
                Lid sinds:
                13 November 2008

                Je kunt even kijken op http://www.dtafast.co.uk Een engelse site maar, je kunt onder downloads kijken welk type sensoren en ander klein materiaal kunt gebruiken.

                Hier is ook het schema met de penbezetting te downloaden.

                Je kan de motor zelf redelijk afstellen, maar wil je echt 100% zul je toch iemand met de juiste apparatuur moeten vinden. (wij laten dit nog een keer doen bij alons motorsport).

                Hier iig een filmpje van een kadett die we op dta hebben gezet, hij staat hier alleen nog wel op een economisch programma ivm apk.

                http://www.youtube.com/watch?v=kRKSsnCXu7Y

                gr joop

                #17670933
                corsaboy
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  30 June 2004

                  Vaste waardes uit een orginele ecu halen en in een dta zetten werkt niet.
                  Zet dat ding maar in learning mode met een goeie wide lambda sonde..

                  Er zijn een aantal merken die ondersteund worden door dta vanuit de firmware.

                  Betreffende de kabelboom,
                  Wat je wilt kan wel.

                  Je moet alleen een aantal zaken laten vervallen.
                  Mijn kabelboom is ook zo gebouwd, ik ga hem alleen weer verder uitbreiden.

                  Qua sensoren moet je iig de volgende vervangen, lambda sonde, map sensor..

                  Volgende optie zou ik iig laten vervallen LMM en eventueel de lfr

                  Volgdene optie bijplaatsen, luchttemperatuur sensor…

                  Verder kan het spul aardig blijven zitten

                  Afhankleijk of je hem wilt ombouwen naar dis ontsteking en wat je nog wilt verbeteren

                  Ik kan je wel alvast verklappen dat je niet zomaar van iemand de maps en tips en tricks krijgt voor het volledig mappen.
                  Want dan gooien die jongens hun eigen glazen in, en daar doen ze niet aan merk ik wel

                  #17670934
                  razor
                    Lid sinds:
                    12 May 2010

                    origineel gepost door noc
                    stuur eens een u2u naar miruni.
                    hij rijd zelf met dta,zal wel op je vragen kunnen antwoorden :thumbup

                    en er is zelfs een dta forum:

                    http://dtaforum.psycode.com/

                    kun je zelf achter info zoeken ;)

                    inboxje heb ik verstuurd, bedankt !

                    DTA forum heb ik al helemaal af zitten zoeken maar ben er zeker wel wat wijzer geworden maar niet alle info die ik zoek staat daar. Maar bedankt voor de tip.

                    origineel gepost door sebastiaankadettcabriogsi
                    is het juist niet de studie, waar je de boel zelf leert mappen?

                    Dat klopt ook, daar heb je inderdaad gelijk in. Maar omdat deze motorproefstand net nieuw is willen ze hem eerst werkend hebben. Er is bijvoorbeeld ook nog nieuwe hardware en software onderweg voor de motorrem zodat deze perfect aan te sturen is en uit valt te lezen.

                    In de toekomst gaat men uiteraard ‘spelen’ met de instellingen en kijken wat er gebeurd als je bepaalde waardes verandert. Maar het was een eis om de motor altijd op de Motronic te kunnen laten laten lopen. Met de DTA kan dan vervolgens ‘gespeeld’ worden. Maar dan was het weer een eis dat er begonnen wordt met de standaard instellingen van de Motronic, zo goed mogelijk gekopieerd in de DTA. Zo kan men altijd terugvallen op de oude vertrouwde instellingen.

                    Verder allemaal al bedankt voor de hulp en antwoorden!

                    #17670935
                    Corsa_GSi
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      30 June 2004

                      Waarom DTA gekozen?

                      Als je een VEMS PnP had genomen, was je al klaar geweest.
                      Die past zo op de kabelboom van de LET.
                      http://www.dp-engineering.nl

                      #17670936
                      giuliettaevo
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        5 November 2006

                        En de VEMS heeft een startmap met de juiste waardes…:cool:

                        #17670937
                        david verburg
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          2 July 2004

                          idd heet niet voor niets een pnp systeem

                          #17670938
                          corsaboy
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            30 June 2004

                            Originally posted by Corsa_GSi
                            Waarom DTA gekozen?

                            Als je een VEMS PnP had genomen, was je al klaar geweest.
                            Die past zo op de kabelboom van de LET.
                            http://www.dp-engineering.nl

                            er is nix mis met DTA hoor.
                            Ik ben ook blij met DTA.. Kan ook op een orginele kabelboom, kost je iets tijd maar dat maakt nix uit..

                            Ieder zijn ding..

                            #17670939
                            razor
                              Lid sinds:
                              12 May 2010

                              bedankt voor de toevoeging maar de school heeft ooit eens gekozen voor DTA en heeft toen meerdere exemplaren ontvangen/gekocht. Deze hebben ze dus liggen dus daar moeten we het mee doen. Heb helaas geen andere keuzes (meer).

                              Iemand nog toevoegingen? Antwoorden op mijn vragen? Ervaringen? Advies/tips etc.?

                              #17670940
                              corsaboy
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                30 June 2004

                                meeste mensen gaan jou echt niet alles prijs geven.
                                Dit komt doordat dat gedeelte van het tuningswereldje niet zijn geheimen prijs geeft.

                                En ik kan ze geen ongelijk geven.. Als al dat soort maps en extra info vrij gegeven wordt dan zitten een aantal mensen zonder werk.

                                Dus als jullie slim zijn pak je eerst een c20ne, zorgt dat deze gaat lopen en kijkt wat er gebeurd als je bepaalde zaken aanpast. Gaat het dan mis, kost het max 150 euro voor een andere 8v…

                                DIt is in mijn ogen leerzamer dan hier op het forum om dta advies te gaan vragen..

                              14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.