Forumindex › Forums › Techniek › C20let / z20let(2.0 16v turbo) › C20LET Calibra Foutcode 18
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
12 januari 2011 om 19:46 #17230966
Vandaag eindelijk mn donorauto weer aan de praat gekregen na een hoop gedoe.
Dynamolagers waren gaar en dynamo had een te hoge laadspanning waardoor ik een berg foutcodes had.
Dynamo vervangen… Multiriem verkeerd, was er een voor een model zonder airco, andere riem besteld en geprobeerd te monteren. Riem te lang :o
Blijkt dat ik een DiaVia airco heb waardoor ik een afwijkende maat riem nodig had.
Eindelijk alle goede spullen en alles gemonteerd, ga ik een stukje rijden, motorlampje aan. Knippercode bekeken.Code 18 => Klopsensor geen signaal, ECU fout.
Nu wil ik graag weten of de klopsensors van een C20XE en een C20LET hetzelfde zijn omdat ik nog een complete C20XE heb staan.
Of zou ik door die te hoge accuspanning mijn ECU opgeblazen hebben?Jeroen
12 januari 2011 om 19:52 #17796001Beide kan, zou eerst sensor omzetten, dezen zijn gelijk.
bekabeling is ook wel eens een probleem, zitten 2 polige stekkers op die samen met de stationair regelaar naar weer een stekker loopt de kabelboom zelf in.
misschien heb die die stekkers ook wel omgedraaid? ROOD hoort op de klopsensor, de wit/beige op de stationair regelaar.
12 januari 2011 om 20:20 #17796002Mooi, dan kan ik de klopsensor eens omzetten.
Wat me net ineens opviel, zolang ik de diagnosestekker overbrugd laat en dan ga rijden, dan rijdt ie wel fatsoenlijk. Loopt die dan in diagnosestand/noodloop? Ook aanslaan doet ie dan net iets langer over als normaal.En wat me opviel, als ik start schiet mn toerenteller even naar 3000rpm en valt dan netjes terug, terwijl de motor net aanslaat. Is dat normaal? Of is dat een teken dat er een sensor raar doet?
Jeroen
12 januari 2011 om 20:22 #17796003bekijk eerst die beide stekkers maar eens of die op de goeie plek zitten, die worden namelijk héééél vaak per ongeluk omgedraaid…..
12 januari 2011 om 20:45 #17796004[rquote=1840541&tid=140394&author=lemmuh]Mooi, dan kan ik de klopsensor eens omzetten.
Wat me net ineens opviel, zolang ik de diagnosestekker overbrugd laat en dan ga rijden, dan rijdt ie wel fatsoenlijk. Loopt die dan in diagnosestand/noodloop? Ook aanslaan doet ie dan net iets langer over als normaal.En wat me opviel, als ik start schiet mn toerenteller even naar 3000rpm en valt dan netjes terug, terwijl de motor net aanslaat. Is dat normaal? Of is dat een teken dat er een sensor raar doet?
Jeroen[/rquote]
dat van het starten heb ik ook.
ik vermoed dat dit normaal is,heb een paar filmpjes bekeken die hetzelfde doen.
gewoonlijk is het de bedrading naar de klopsensor.
heb ik zelf ook gehad.
bedrading is hetzelfde van een cali c20xe.12 januari 2011 om 21:21 #17796005Kijk dat klinkt al goed, bedrading repareren kost niets :D Stekkers zitten overigens zeker weten goed.
Heb ze in het verleden bij een Astra GSI wel eens omgedraaid waarna ik meteen een aantal storingen kreeg en met de auto was NIET te rijden. Maar dat is bij mij niet het geval. Auto rijdt vrij aardig maar zodra er wat meer gas gegeven wordt onder het rijden gaat motorlampje aan.Waar haalt de toerenteller eigenlijk zijn signaal vanaf? Toevallig die 3 polige stekker op de ontsteking? De stekker op de motor is helemaal poreus en zit een beetje gammel vast, maar de 3 draadjes zitten er nog onbeschadigd aan.
Jeroen
12 januari 2011 om 21:25 #17796006[rquote=1840607&tid=140394&author=lemmuh]Kijk dat klinkt al goed, bedrading repareren kost niets :D Stekkers zitten overigens zeker weten goed.
Heb ze in het verleden bij een Astra GSI wel eens omgedraaid waarna ik meteen een aantal storingen kreeg en met de auto was NIET te rijden. Maar dat is bij mij niet het geval. Auto rijdt vrij aardig maar zodra er wat meer gas gegeven wordt onder het rijden gaat motorlampje aan.Jeroen[/rquote]
klopt.
ik heb toen een nieuwe klopsensor gemonteerd zonder succes.
heb deze zeker 20 keer eraf gehad om alles proper te maken.
heb toen de bedrading vervangen en probleem was opgelost.
heb toen ook niks aan de oude bedrading gevonden,vreemd,maar zolang het probleem opgelost is,is het goed:P12 januari 2011 om 22:54 #17796007is t vanaf +- 3000 rpm dat t lampje aan gaat?
zoja, vervang dan je rotor,verdeelkap en bougie’s maar… heb t zelf ook gehad
enne, is die gechipt? zoja, ff verse euro98 erbij
13 januari 2011 om 07:01 #17796008Ja, en als foutcode blijft ie aangeven code 18. Dus ik ga eerst even de klopsensor + bedrading controleren/vervangen. En ik kan wel even rotor en kap omzetten van mn C20XE.
Jeroen
13 januari 2011 om 11:04 #17796009klopsensor gaat niet stuk,of je motor pingeld als de ziekte of
je klopsensor heeft geen goede verbinding
de grote platte stekker,naast de kop
loshalen,flink inspuiten,beide kanten met remmenreiniger,
droogblazen en in elkaar klikkenstekkers omgewisseld is 1250 toeren
toerental uitslag tijdens starten
komt meestal doordat het inlaatspruitstuk er een keer is af geweest
op de injektor galerie beide moertjes loshalen
massakabel van de linkse naar de rechtse en van de rechtse naar de min van de accu,moertje er weer op
en dan zal je 4×4 lampje ook uitblijven na starten (gevolg van onjuisttoerental8 februari 2011 om 22:35 #17796010Ik heb de beide massapunten op de brandstofrail met een extra kabel aan elkaar verbonden en vanuit daar rechtstreeks naar de accu + nog een extra massa van cilinderkop naar de accu.
De brede stekker aan de verdelerkap zijde (5 polig volgens mij) heb ik losgehaald ingespoten met contactreiniger, drooggeblazen en met contactspray ingespoten en weer ingestoken.
Toerenteller blijft omhoog gaan bij starten, tot ong. 3.000rpm en valt dan terug stationair toerental.Wat ik overigens niet snap, dat 4×4 lampje, zekering 19 eruit en toch blijft het lampje aan? Morgen even mn dashbord openen of er nergens aan geknoeid is. Of is dit normaal dat het lampje aanblijft als de zekering eruit is?
Overigens, waar zit de 4×4 computer?
Jeroen
9 februari 2011 om 09:51 #17796011zekering 19 eruit is lampje aan
links achter de zekeringskast zit je 4wd stuurapparaat
staan 2 witte letters op WLwelke foutcode heb je op de 4×4
9 februari 2011 om 19:43 #17796012Hoe kan ik deze uitlezen? Of komen deze via het motronic lampje door?
Jeroen
10 februari 2011 om 11:06 #17796013tech 1 of A en J
10 februari 2011 om 12:11 #17796014Stomme vraag misschien, maar wat is A en J?
Jeroen
10 februari 2011 om 13:02 #17796015net als je motor uitlezen motor=a en b 4×4=a en j
10 februari 2011 om 13:17 #17796016Ohw ok, ik ga dat van de week even proberen. Dan laat ik het hier nog wel even weten. Heb cursus vanmiddag/vanavond, dus zal morgen of maandag worden.
Jeroen
1 maart 2011 om 22:37 #17796017Foutcode 33, is een 2-dradige sensor. Volgens mij heb ik ergens gelezen dat als ik code 33 kreeg de sensor vervangen moest worden?
Iemand die misschien weet hoeveel weerstand een goede sensor heeft, kan ik eventueel tijdelijk met een weerstand ertussen testen.Jeroen
2 maart 2011 om 20:33 #17796018Even uit het hoofd is dat de temp-sensor in de 4×4 bak, is een meer een schakelaar dan een sensor.
Deze verbreekt als de temp in je verdeelbak boven de 160 graden komt.
Dus kan je deze doorverbinden om de storing weg te krijgen en evt later een nieuwe sensor erin.
Is een tijd geleden voor me, dus schiet met niet af als het niet klopt.
2 maart 2011 om 20:53 #17796019Zal het morgen even proberen. Kom ik er vanzelf achter…
Jeroen
7 maart 2011 om 16:38 #17796020Heb de sensor doorverbonden, dit werkte niet. Wil ik instappen zie ik de zekeringskast open hangen ;) Even snel zekering 19 erin… En JA hoor :d eindelijk is het 4×4 lampje uit, motor storingsvrij :d
Wat loopt dat fijn zown turbo :o heeeeeeeerlijk :afroJeroen
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.