Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › C16XE Achterwielaandrijver
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 mei 2013 om 17:26 #17257490
Is er al iemand die een C16XE of iets dergelijks in een achterwielaandrijver heeft gemaakt?
Nu we niet meer wegenbelastingvrij mogen ‘gassen’ zoek ik naar een mogelijkheid om een beetje zuinig toch lekker te rijden.
Groet’n JanWillem.
2 mei 2013 om 21:51 #18139466zal niet meevallen, al is het wel eens gedaan
getrag 240 van een 18s, of n r25/28 van n omega ( of n 265 met 18s kom ) al weet ik niet hoe je dan met de startmotor uitkomt
koppeling zal je heel creatief mee moeten zijn, aangezien er geen passende oplossing voor is ( splines bak en diameter plaat, evt zou je de drukgroep van de 1600 en de plaat van een 18s kunnen combineren met kleine aanpassingen )
carterpan, motorsteunen e.d. zul je zelf moeten maken1 augustus 2013 om 13:02 #18139467De voorbereidingen zijn in volle gang.
Wordt wel een heel project en gaat wel even duren.http://s1279.photobucket.com/user/kadett68uf00/media/X16XE_zps948f8ab8.jpg.html?sort=3&o=0″ onclick=”window.open(this.href);return false;
1 augustus 2013 om 16:29 #18139468Ik denk niet dat je er veel mee opschiet. De benodigde onderdelen zijn duur, en wat schiet je er uiteindelijk mee op….400 cc? Een c20xe vind ik dan meer voor de hand liggen, en bij normaal gebruik zal die niet veel duurder lopen?
1 augustus 2013 om 20:12 #18139469Ik snap wat je bedoeld. Ik ga dan van 16S 70 pk naar 16XE 100 Pk en een stuk zuiniger.
Ik vind de 16XE een motor met een fijn karakter en vooral een mooi geluid.
En het is weer eens wat anders.Ik heb op de camping de draadboom uitgeplozen.
http://s1279.photobucket.com/user/kadett68uf00/media/20130711_155959_zps6e645e70.jpg.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
2 augustus 2013 om 00:34 #18139470Als het goed is de 16XE een smallblock.
En past geen r28 bak of 1,8 Manta/Record Bak achter.
Heb zelf namelijk een Manta 1,3s 4 bak liggen en die passen op nieuwere series smallblocks. van 1,2 tot c16xe.
Had zelf namelijk het plan om een 1200 kadettje om te bouwen naar een Corsa B GSI 1,6 16v (de C16XE motor dus)
In nederland zijn die bakken schaars, naar mijn weten/horen zijn er meer manta’s 1,3s in België geleverd.
Als je op zoek gaat naar zo’n bak moet je ook het bijbehorende vliegwiel hebben.
Anders word een koppeling zoeken wel heel erg moeilijk.
De 4bak is een normale manta/kadett bak, alleen het koppelingshuis is anders, de prise-as weet ik niet. tussen de bak en achteras past normale kadett 1,6 tussenas.
Echter dat is mijn theorie.
Motorsteunen zou je zelf moeten maken, of die van een manta 1,3 kunnen vinden en dan hopen dat het past evenals het carter/olieaanzuigbuis.Mooie kadett trouwens :thumb
2 augustus 2013 om 08:55 #18139471Er was er toch één op dit forum die een 1.8s bak gepast had? Volgens mij kwam één boutgat niet overeen, maar de rest wel?
2 augustus 2013 om 09:53 #18139472De C16XE, past ook aan bakken waar de c20xe aan hangt. Enkel moet je dan een klein bobeltje van het onderblok aflsijpen ongeveer bij de startmotor.
2 augustus 2013 om 19:08 #18139473Bedankt voor de reacties.
Het blok ziet er aan de bakkant zo uit:http://s1279.photobucket.com/user/kadett68uf00/library/” onclick=”window.open(this.href);return false;
Het onderste stuk bakbevestiging is een deel van de carterpan.
2 augustus 2013 om 19:19 #18139474Lijkt wel op een c20xe bevestiging. Maar zegt niks, 1mm uit het lood en het past niet. Maar zoals ik al eerder zei: een 1.8s bak schijnt te passen. Ik heb eventueel een 1.8s bellhouse liggen (nee, niet te koop :D ) die je zou kunnen passen. Ik woon in de buurt, dus dat is geen probleem.
2 augustus 2013 om 20:07 #18139475Een f15 van een c16xe past aan een c20xe
Een 18s/r25 bak past ook aan n c20xeDus een 18s/r25 past ook aan een c/x16xe zoals ik eerder ook al zij
Heb t zelf ook gepast dus het kan, ik lul niet zoals zoveel uit me nek qua techniek2 augustus 2013 om 23:36 #18139476ik ben benieuwd, ga deze topic volgen
3 augustus 2013 om 05:48 #18139477@Kadett68UF00 wrote:
Bedankt voor de reacties.
Het blok ziet er aan de bakkant zo uit:http://s1279.photobucket.com/user/kadett68uf00/library/” onclick=”window.open(this.href);return false;
Het onderste stuk bakbevestiging is een deel van de carterpan.
mocht het niet passen vanwege de carterpan
die van 8v smallblocks past er ook onder3 augustus 2013 om 06:01 #18139478@otdh wrote:
Een f15 van een c16xe past aan een c20xe
Een 18s/r25 bak past ook aan n c20xeDus een 18s/r25 past ook aan een c/x16xe zoals ik eerder ook al zij
Heb t zelf ook gepast dus het kan, ik lul niet zoals zoveel uit me nek qua techniekInderdaad het onderblok past min of meer plug and play, de gaten van de carterpan komen helaas niet overeen. Deze hoeven ook niet bevestigd te worden, maari k zou deze zoiezo vervangen voor een stalen denk dat dat ook zal moeten in verband met de hoogte van de alluminium pan.
ik liep enkel tegen een klein probleem aan end at was dat bij de onderste bevesteging van de startmotor er een klein noikje zit en direct hieronder een nokje zit welke niet voereenkonmt en dus het blok 2 mm scheef kwam, nokje afgevijld en het past.
Vliegwiel en drukgroep kun je als het goed is behouden, moet je een koppeling van een volkswagen met g lader pakken.
3 augustus 2013 om 06:37 #18139479OP de foto is trouwens een X16XE en geen C16XE inlaatspruitstuk ecu is anders.
3 augustus 2013 om 07:23 #18139480@Haasje17 wrote:
OP de foto is trouwens een X16XE en geen C16XE inlaatspruitstuk ecu is anders.
Klopt. Ik was op zoek naar een C16XE, maar heb een X16XE gevonden.
Bedankt voor het meedenken, alle info is natuurlijk welkom.
Het gasklephuis wordt ook wel spannend, ik wil namelijk de kachel niet verplaatsten.
3 augustus 2013 om 08:19 #18139481Gelijk een powerbox erop zetten? verplaats je het gasklephuisnaar boven, meer ruimte aan de rechterkant.
4 augustus 2013 om 07:48 #18139482Ik zit even plaatjes te kijken maar heeft de R25-28 bak de startmotor niet aan de verkeerde kant?
http://s1279.photobucket.com/user/kadett68uf00/media/T2eC16ZHJHEFFlmoR5mWBRimSQKbTw60_85_zpsde76a23f.jpg.html?sort=3&o=0″ onclick=”window.open(this.href);return false;
4 augustus 2013 om 07:54 #18139483Bij de R28 van de omega zit deze gewoon op de juiste plaats. aan de bijrijderskant.
edit: dus ik vermoed van de r25 ook.
4 augustus 2013 om 20:47 #18139484R25 en r28 zijn gelijk op t type koppeling na
R25 mechanisch
R28 hydraulischAl moet ik wel toegeven dat ik niet weet of een r25 in n omega a ook aan een cih geleverd is
In dat geval zit de startmotor wel aan de verkeerde kantAlle (D)OHC motoren hebben dezelfde bakpassing met uitzondering van dat nokje idd
5 augustus 2013 om 09:17 #18139485AnoniemLid sinds:
1 January 1970Kijk eens naar deze wagen die te koop staat. Zelfde idee wat jij wou doen volgens mij:
http://www.ebay.de/itm/Opel-Kadett-C-C16SE-/281145635405?pt=Automobile&hash=item417595f24d” onclick=”window.open(this.href);return false;
5 augustus 2013 om 10:09 #18139486Ontsteking zit er niet op. Bak is verlast.
5 augustus 2013 om 10:58 #18139487je moet een ohc bak hebben van een omega a die zijn geleverd in de 2.0 en de 1.8 geloof ik, omega b is naar mijn weten altijd hydraulisch..
Sorry even -offtopic >>
@otdh wrote:
R25 en r28 zijn gelijk op t type koppeling na
R25 mechanisch
R28 hydraulischAl moet ik wel toegeven dat ik niet weet of een r25 in n omega a ook aan een cih geleverd is
In dat geval zit de startmotor wel aan de verkeerde kantAlle (D)OHC motoren hebben dezelfde bakpassing met uitzondering van dat nokje idd
In plaats van op het forum te reageren mag je ook wel eens een keer op je whatsapp berichten reageren..
Ik begin me ondertussen aardig opgelicht te voelen… :puke5 augustus 2013 om 14:53 #181394885 augustus 2013 om 15:11 #18139489Ok, ik zie geen nokkenassensor, en geen bougiekabels………… :sleeping
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.