Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › c14nz slaat af, stationair te hoog en schommelt
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 maart 2013 om 14:26 #17256153
Hoi.
Ik heb al sinds het begin dat ik de auto heb dat hij niet helemaal lekker loopt.
Stationair zat altijd al rond de 1200. en het schommelde een klein beetje op en neer.
De laatste tijd is daar ook bijgekomen dat de auto opeens te laag gaat lopen en afslaat.
qua onderhoud is er geen probleem. Zitten vrij nieuwe bougies, verdeler, rotor, luchtfilter in.
Brandstofrelais is vervangen en ik heb de slangen nagelopen vanaf de tank en vervangen waar nodig.
Ook zit er nieuwe ontluchting slang aan de tank.
Dit heeft echter allemaal niks veranderd aan hoe hij loopt.
En het irriteert me dat ik het niet al opgelost heb :PIk zag zo al 3 topics over c14nz met eigenlijk dezelfde klachten waar niemand echt tot een oplossing schijnt te komen.
Misschien met deze plaatjes dat iemand er iets zinnigs over zeggen?
heel erg bedankt!Nu lees ik al van alles over het gasklephuis wat deze problemen allemaal kan geven.
Nu zag ik een zonnetje en heb het dus maar even uit elkaar gesloopt en er fotos van gemaakt.
Voor dat ik het uit elkaar haalde heb ik de inlaatpakking helemaal ondergespoten met remmenreiniger. dit veranderde niks aan hoe die liep. dus daar lekt niks als het goed is.
Ook de vacuumslang naar het luchtfilterhuis had goed sterk vacuum.
Vooraan zit een tuutje waar een slang aan zit waarvan ik niet weet waar ie heen gaat of wat ie moet doen. Ook is het tuutje nogal verroest en ziet het er niet uit alsof er de laatste jaren iets in of uit is gegaag.
Waarvoor is deze uitgang? Is hier iets mis? ziet er wel zo uit.. ;)
zoals je ziet is de pakking nog erg goed. Dus daar kan het lijkt me niet aan liggen.
het gasklephuis zelf is ook erg schoon van binnen. Geen aanslag op de klep en op de binnenkant.
Nu heb je links en rechts van de klep 2 vakjes. Links boven het boutgat iets groter dan rechts onder het boutgat.
De linker was droog en redelijk schoon. maar de rechter stond benzine in en is heel zwart smerig.
Je ziet een kleine zwarte aanslag plek. Dit zie je ook aan de onderkant van het gasklephuis.
Kan dit iets betekenen?
Wederom ziet de pakking er nog perfect uit.
ook het gat ziet er schoon en mooi uit.
Hier zie je de onderkant van het gasklephuis. Je ziet daar rechtsonder duidelijk de olieachtige aanslag.
Betekent dat iets? Of is dat altijd zo?
Hier zie je de injector in zijn huis.
Als ie loopt met het luchtfilterhuis eraf zie je hier duidelijk de benzine inspuiten.
Maar het hele ding is dan zeiknat. Zelf op de injector waar de stekker zit is het zeiknat.
Ook zie je een laagje benzine op de gasklep zelf. En als je gas geeft vernevelt het zelfs eromheen.
is dat wel de bedoeling? Het komt op mij over alsof er veel te veel benzine in wordt gespoten.
Je ziet hier rechts tussen de boutgaten een gat. Dit is hetzelfde gat als waar bij foto 2 benzine in staat. Dat zit er recht onder. Links is dan droog. Maar hier blijft echt een laagje benzine in staan.
gasklep positie sensor? en stappenmotor? Kan ik hier iets aan testen? schoonmaken?
ik heb het conische puntje helemaal schoongemaakt. Daar zat wat aanslag op.13 maart 2013 om 16:45 #18116044Ik heb natuurlijk nog even doorgerommeld.
1. Met of zonder stekker op de stappenmotor is geen verschil in hoe de motor loopt.
De zwarte aanslag op foto 4 en 5 zit direct onder de stappenmotor.
Op fotos van nieuwe stappenmotoren op internet steekt de punt verder uit dan de mijne. Het lijkt alsof de mijne in en vast zit.
http://www.fsrs-opelwebshop.nl/opel-stappenmotor-oe-ref-817254.html” onclick=”window.open(this.href);return false;2. De verroeste tuut loopt door naar een heel klein gaatje bij de gasklep zelf. Dit gaatje zat dicht en er zat troep in de tuut en ruimte erachter.
Allemaal natuurlijk nu schoongemaakt en doorgeblazen.3. ik overdreef wat met zeiknat op de injector. Het was wel vettig maar niet echt nat.
Op de gasklep licht wel echt een laagje benzine van een halve mm als ie stationair loopt.Ik denk dus nu dat de stappenmotor overleden is.
Kan ik die testen of smeren of uit elkaar slopen om te smeren????13 maart 2013 om 19:19 #18116045Ik kan je helaas niet helpen maar lees wel even goed mee ;)
Mooi uitgebreid zo en goede foto’s er bij.
13 maart 2013 om 19:48 #18116046Ziet er ogenschijnlijk goed uit allemaal.
Stappenmotor staat wel HEELLL ver ingechovenAl eens gekeken of de stappenmotor beweegt?? Stekker erop, iemand Contact aan laten zetten (niet starten), dan moet ie naar buiten en naar binnen bewegen
Willem
14 maart 2013 om 04:36 #18116047volgens mij hoort de ecu over te schakelen op noodloop wanneer de stappenmotor wordt losgekoppeld…
gasklep positie sensor kan een verhoogde stationair rpm veroorzaken, maar zoals willem al zij: check eerst de stappenmotor ;)14 maart 2013 om 07:37 #18116048Lees je auto eens uit en kijk eens wat de motortemperatuur is volgens het uitleesapparaat.
Wanneer deze niet klopt is waarschijnlijk je temperatuursensor van het motormanagement overleden. De symptomen wijzen wel in die richting.14 maart 2013 om 09:33 #18116049Nee ik heb nog niet geprobeerd de stappenmotor los aan de stoom te hangen. Ik wist niet of zomaar dat kon.
Maar dat ga ik dan vanavond meteen proberen als mijn vriendin weer terug is van werk. Die baalde gister al dat ze weer moest fietsen door de sneeuw :D :angelJa hè :) Ik dacht ook al dat die stappenmotor veel te ver in zit.
Zijn de stappenmotoren hetzelfde in bijv corsa b of astra f met een vergelijkbare motor? Want er staat alleen nog multiriem spul op de sloop hier ;) 4x8v en 1x16v.
Zou lekker makkelijk zijn! :)Ik heb helaas geen uitleesapparaat. Kan hooguit de paperclip methode doen.
http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_codes/fault_codes.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;
Dit lijkt best goeie uitleg daarover.
Is dat die losse blauwe stekker die bij het brandstofrelais in de buurt hangt?
In mijn geval: samengebonden op de kabelboom die door het schutbord komt bij de dynamo.De andere dynamo die ik gister gehaald heb laadt trouwens beter dan mijn ouwe ;) En maakt minder gier en heeft geen speling. Dus de 30 euro is niet geheel weggegooid. ;) king:
14 maart 2013 om 09:38 #18116050Alle onderdelen zowat van alle opel ohc 8v monopoint motoren zijn uitwisselbaar. (denk aan motoren zoals: c12nz~c16nz, x12sz~x16xz(r)).
Je kan in het wilde weg sensoren en onderdelen wisselen tot het probleem weg is, maar dat is wel de lastigste manier. Uitlezen met een Tech1 apparaat is ‘t simpelste dan kan je de waardes van de sensoren zien.
Geeft je motor überhaupt storingslampjes aan tijdens het rijden? Als hij dat niet doet, komt ie heel waarschijnlijk niet uit het ‘koudloop’ programma (soort choke functie in het programma). Dan gebruikt ie geen sensoren voor het brandstofmengsel te bepalen.
14 maart 2013 om 11:05 #18116051als ik het goed heb zijn ook de stappenmotors van de oude smallblock 16v’s het zelfde
bougiekabels en kabel naar de bobine nog goed?
ontstekingsmodule was die ook nog ok?
misschien is uitlezen niet eens zo’n gek idee ;)14 maart 2013 om 12:05 #18116052nee klopt helemaal. Zomaar alles vervangen vind ik ook weinig zin hebben.
Eerst even die stappenmotor testen. iig chill dat die op veel modellen hetzelfde is! :D
En daarna ga ik zelf wel even uitlezen. Mocht ik daar niks van bakken ga ik wel even naar de opel dealer in Hilversum.. alhoewel ik geen idee heb of die een beetje behulpzaam is of niet.
Nee het motorlampje gaat niet aan. maar ik heb eigenlijk nooit opgelet of die het uberhaupt wel doet bij starten.Bougiekabels zijn redelijk nieuw. Bougies zijn nog nieuwer. Had even van die 4 punts dingen. Maar die heb ik snel weer vervangen voor normale. Heb gister zelfs nog een oude kabel geprobeerd om alle kabels te testen. Geen verschil.
14 maart 2013 om 12:28 #18116053extra massakabel van motor -> accu en carrosserie -> accu verhielp bij m’n oude blok (c14nz) het afslaan bij een koude motor. Dit zou je evt. ook kunnen proberen, simpel, snel en goedkoop ;)
14 maart 2013 om 18:44 #18116054Hmmm.. De stappenmotor schoof inderdaad uit bij contact. En ging weer zonder contact. dus die lijkt het gewoon te doen.
massa kabel naar het chassis is eigenlijk perfect.. Ook de massakabel van de dynamo heb ik dus gister nog los gehad. en was ook goed.
Ik heb de ecu net uitgelezen. stekker zat inderdaad waar ik dacht en het lampje deed het ook nog.
Al hing ie ergens los onder het dashboard. :P Ik dacht al elke keer als ik startte waar is dat lampje toch van, wat daar loshangt :P
Hij bleef overigens wel uit bij het rijden.eerst code 12. wat standaard schijnt te zijn en daarna code 44.
Nog paar keer laten loopen. En het bleef hetzelfde. Dus dat waren alle codes.
44 Oxygen sensor Air/Fuel mixture too lean (weak)Zegt dit iemand iets??? Mij namelijk niet ;)
14 maart 2013 om 19:22 #18116055Ik dacht misschien is het ook wel handig als ik ook nog even uitlees met warme motor.
Dat bleek een goed idee.
Nu kwam er namelijk ook nog een code 15 bij.
15 Coolant Temperature Sensor (CTS) High voltage
Ik heb die stekker voor ik ging rijden er even afgehaald en de hele sensor is blauw/groen van de aanslag. de contactjes zelf zijn alleen wel weer prachtig schoon..
Zou ik het dus in die sensor moeten zoeken?14 maart 2013 om 22:07 #18116056deze sensor kan idd vage problemen geven
ze zijn niet zo duur rond de 15 eurrie of zo
is het proberen waard :thumb15 maart 2013 om 08:36 #18116057temperatuursensor was 16 euro op internet. een bosch. Maar ik kwam toch langs opel en heb hem daar voor 22 euro gekocht. Ook een bosch..
Ach.. voor die ene keer dan. :P
Vanavond eens kijken of het verschil maakt.15 maart 2013 om 08:38 #18116058zal ff duimen voor je :thumbup :thumbup
15 maart 2013 om 10:48 #18116059Als de motor op het dashboard wel op temp komt (ruim uit blauwe zone), en de auto vrij onzuinig rijdt nu… Dan uh… Heb je kans dat de sensor wel kapot is :)
Beetje pech heb je als het draad niet goed is… Dus als de sensor het probleem niet oplost, kan je de multimeter pakken en de draden van de stekker doormeten naar de ECU.
15 maart 2013 om 12:48 #18116060Jep. meter komt goed uit de hoek. En de auto rijdt inderdaad sinds net voor de winter erg onzuinig. We rijden er voornamelijk korte stukjes mee en houden het nooit bij. Maar laatst even met een tank opgelet en ik kwam maar net op 1op9/10. terwijl ik vroeger zo 1op14/15 haalde.
Ja ik wilde ook eigenlijk even rustig gaan meten enzo. Maar mijn vriendin heeft de auto gewoon meestal echt nodig en dus sta ik er dan weer savonds buiten in het donker aan te prutsen. Dus ik dacht: ik haal dat ding maar vast. Dan schiet het wat op ;)
Heeft ze ook weer minder stress.. En ze heeft altijd al een winterdip.. Pff Vrouwen :P Je moet er wat voor over hebben! :D15 maart 2013 om 13:17 #18116061@kaneelschep wrote:
Pff Vrouwen :P Je moet er wat voor over hebben! :D
Hopelijk alleen een temperatuur sensor ;)
18 maart 2013 om 17:05 #18116062Ok :) de temp sensor maakte wel verschil. De motor leek meteen stiller en netter te lopen. en is nog niet zomaar afgeslagen.
Volgens de toerenteller loopt ie nog steeds een klein beetje te hoog. Zo rond de 1000 en daar gaat ie een heel klein beetje op en neer. Veel minder als eerst.
Vanavond moeten we ongeveer 80km rijden. Kijken hoe ie zich dan houdt.18 maart 2013 om 17:29 #18116063@kaneelschep wrote:
Ok :) de temp sensor maakte wel verschil. De motor leek meteen stiller en netter te lopen. en is nog niet zomaar afgeslagen.
Volgens de toerenteller loopt ie nog steeds een klein beetje te hoog. Zo rond de 1000 en daar gaat ie een heel klein beetje op en neer. Veel minder als eerst.
Vanavond moeten we ongeveer 80km rijden. Kijken hoe ie zich dan houdt.Mooi om te horen. Zal super zijn als het helemaal opgelost is zo. Succes vanavond.
19 maart 2013 om 14:04 #18116064haha jaaa dat zou leuk zijn! maar dat is t nie :P
hij loopt wel zeker beter maar slaat nog steeds af..
wat ik merk is:1 als ik stationair draai en verbruikers aan zet gaat ie steeds per verbruiker een beetje lager lopen.. en andersom. doe ik per stuk alles uit gaat ie steeds beetje hoger lopen. scheelt met licht radio en blower toch 150 toeren
ik kwam gister thuis op de oprit. motor wil weer eens afslaan. ik doe het licht uit en hij loopt weer gewoon meteen rond de duizend stationair zonder af te slaan.
2. als ik rem gaat ie ook lager lopen. bij stationair pompend remmen gaat ie op de maat van het pompen lager en belabberder lopen.
het was al gezegd. dus ik ga toch nog maar eens die massakabels nalopen..
het was me al eerder opgevallen dat er een tuutje bij de terugslagklep zit na de rembekrachtiger waar niks op zit. daar zal ik even een foto vn maken.
ik kan helemaal nergens een vacuum schema vinden van de c14nz. zoiets moet toch bestaan??? heeft iemand dat voor me??
ik maak zo wel ff foto.19 maart 2013 om 14:12 #18116065Onze corsa gaat ook lager in toeren lopen als je lampjes, blower, remlicht, etc aanzet maar hij valt niet zomaar uit…
19 maart 2013 om 15:58 #18116066Dat tuutje bij de rembekrachtiger heb ik bij mijn 1.4i ook afgedopt zitten. Zou zosnel niet meer weten waar die van is :) Je hebt die in elk geval niet nodig om 1:15 te kunnen rijden :P
Bij mij zakt ie ook flink in de toeren als ik grootlicht en de aanjager tegelijk aanzet. Maar ik heb het vermoede dat mijn dynamo rot is, want m’n 1.4 start steeds slechter met koud weer, ik zie zelfs het display van de radio dimmen bij het starten.
C14NZ hoort op 950 rpm te lopen.
19 maart 2013 om 16:11 #18116067Ik heb ook zitten lezen over het rempedaal en het dalen van toerental. Dit schijnt wel normaal te zijn.
Dat het toerental zakt bij aanzetten van stroomgebruikers was mij eerder niet opgevallen.
iig niet zoveel toeren dat ie er van af wil slaan.
En al helemaal niet dat als ik het licht uitzet dat ie dan opeens niet meer wil afslaan.
Ik heb de min kabel nog eens van het schutbord gehaald en schoongemaakt. Was trouwens al erg schoon eigenlijk.
Kabel is ook mooi schoon en flexibel.
De dynamo heb ik net vervangen. De volt meter in het gsi dash zit een kwart streepje rechts van het midden, wat ik ook aan heb. Met de oude dynamo zat ie net zo ver links van het midden. Nieuwe ding werkt dus iig beter!Bij gebrek aan vacuum schema heb ik een foto van de huidige situatie gemaakt en wat cirkeltjes gezet om wat waar heen gaat.
Misschien kan dan iemand zeggen of ze goed of fout zitten.Blauw/groene cirkeltje: vacuum leiding gaat naar die doos achter je spatbord (Dat koolstofding wat de dampen moet verwerken ofzo ;) ) Het gaat trouwens via die dikke slang naar die stoffen slang die onder het paarse cirkeltje naar beneden loopt
Rode cirkeltje: Vacuum leiding naar de onderkant van de luchtfilterbak.
Paarse cirkeltje: vacuum leiding gaat ook naar die doos achter je spatbord.
Niet op de foto: Diegene die naar de bovenkant van je luchtfilterbak gaat. Ik dacht voor de winter/zomerstand.Ok.. Dus jij hebt het afgedopt! Das allang beter dan niks erop lijkt me :D Maar er zal toch iets op horen of niet??? :)
Voor de zekerheid: het lege tuutje in het paarse cirkeltje hè ;) -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.