Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › C14NZ –> C16NZ swap.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 september 2012 om 17:08 #17252270
Hallo mede-forummers!
Ons corsa’tje B c14nz Heeft 185.000km gelopen, en toen er is een nieuwe distributieriem opgekomen.
1 weekje later is er een lager gesneuveld in het blok waardoor er een tik ontstaan is.
Nou rijden we er mee door totdat de tik veel erger wordt en zijn dan een blokswap van plan,
wel weer een 8v i.v.m. kabelboom.Nou vroegen wij ons af, of de distributie + waterpomp net vervangen zijn of dit ook past op een c16nz.
En of je verder nog iets moet aanpassen voor de swap van c14nz naar c16nz?En als we dan toch bezig zijn, zaten we te denken aan stuurbekrachtiging, hoeveel werk is dat precies?
Alvast bedankt in elk geval!
Gr. Marcel & Peter.
15 september 2012 om 20:55 #18066240Sowieso nieuwe riem gebruiken.
Ding kost nieuw maar een paar tientjes.
Riem mag je niet opnieuw spannen.16 september 2012 om 01:55 #18066262Dus een nieuwe riem, waterpomp wel weer opnieuw gebruiken. (?)
Hangt er ook een beetje vanaf wanneer de 1400 het begeeft, het kan wel een jaar duren heb ik gehoord.
Maar past de d-riem ja of nee?16 september 2012 om 08:59 #18066263D riem van een c14nz en c16nz zijn het zelfde. Waterpomp kan idd met een nieuwe ring er tussen hergebruikt worden.
Waarom gooi je er geen c14se/c16se in?
En waarom wacht je tot de c14nz het begeeft? Lijkt me niet fijn als je niet dichtbij huis bent…16 september 2012 om 12:25 #18066264Is een SE blok kwa kabelboom hetzelfde als een NZ dan?
Waterpomp is nog geen 150km oud, dus die gebruiken we sowieso weer.
Als het huidige blok meer begint te tikken gaan we swappen.
Er zijn gevallen die 4 jaar door hebben kunnen rijden met zo’n tik.16 september 2012 om 17:27 #18066265ach, er rijd hier een gans verotte bmw 316 rond die al 10 jaar tikt als een malle.
zelfs zonder olie gebruik.16 september 2012 om 21:24 #18066266Nee, kabelboom is anders kwa stekkers en de se is een multi point injectie motor. Maar een kabelboom vervangen is net zo makkelijk als een koplamp vervangen.
En een C14se heeft meer paarden in zich dan een c16nz :D
Ik heb nog een kabelboom, brandstof pomp en nog wat onderdelen voor een c14se/c16se liggen, mag voor weinig weg ;)16 september 2012 om 21:39 #18066267Is een kabelboom zo makkelijk om te switchen dan?
Kun je d’r nog ff wat info bij geven verder?Alvast bedankt!
17 september 2012 om 07:24 #18066268Het is het makkelijkste klus dat komt kijken bij een swap.
Bij de passagier been ruimte waar achter het kapje de ecu zit. Dat zij 2/3 schroefjes los maken.
Er staan ook wel div. how to/Plaatjes/tekst op het forum ;)17 september 2012 om 08:09 #18066269@robert_corsa wrote:
ach, er rijd hier een gans verotte bmw 316 rond die al 10 jaar tikt als een malle.
zelfs zonder olie gebruik.Dat bedoel ik, en als BMW het 10 jaar kan, kan opel het 20 jaar :jerry
We gaan het zien, als het zover is, begin ik wel weer even te zeuren :P
17 september 2012 om 08:13 #18066270Tikken van een 8klepper betekend in 9 van de 10 gevallen een versleten nokkens, en dat houd ie niet heel lang vol, als de nok kompleet weggesleten is, heb je te weinig kleplift. en dan ook geen verbranding meer op de betreffende cilinder.
Willem
17 september 2012 om 08:16 #18066271Okee, hoe herken je een versleten nokkenas?
Lijkt me makkelijker daar een andere/nieuwe in te zetten als er een ander blokje in te lepelen.17 september 2012 om 08:22 #18066272Is ook wel werk.
het is ons al een paar keer gelukt om het nokkenas huis los te krijgen zonder dat de kop loskwam, ander huis met nokkenas erin, vloeibare pakking tussen de kop en nokkenashuis kop weer aantrekken.
Nokkenas versleten zie je gauw genoeg, klepdeksel los, en dan nokken nakijken, is er een ingelopen (meestal op cilinder 4) dan verklaart dat het tikken.
kan je voelen door je vinger van links naar rechts over de noktop(pen) van de nokkenas te schuiven, 2 duidelijke opstaande randen aan de buitenzijde van de nok is versleten.
De nokken op de 8klepper nokkenassen stellen zowiezo al niet veel voor…Ik had op mijn C16NZ een Nokkenas van een Daewoo nexia 1.6 8V (zat erin toen ik de auto kocht, deze reed wel beter en zuiniger dan de andere C16NZ’s die we hebben gereden. (t apparaat haalde op de vlakke weg goed 185km/u (station), en liep gemiddeld 1 op 13,5 bij vlot rijden..
Willem
17 september 2012 om 08:34 #18066273Okee, zal er nog effe naar kijken dan ;)
‘t is wel jammer als dat het niet is, blokje heeft net een nieuwe distributie, en is voor zover ik weet helemaal droog.
17 september 2012 om 08:36 #18066274jup, zal haast wel hoor…
als de nokkenas eraf ligt kan je ook de stoters eens leeg drukken.
willem
17 september 2012 om 08:37 #18066275Okee, we zullen eens kijken ;)
Bedankt weer Wim
17 september 2012 om 08:50 #18066276No problemo, Ben trouwens ook weer aan de 8klepper, maar dan wel met Carburateur (1.6S 16SV smallblock met 82pk)
Willem
23 september 2012 om 16:46 #18066277weer wat geleerd bedankt wim,
toen ik bij mij de kleppen deksel pakking heb vervangen zag ik op de 4e cilinder ook 2 krassen op de nokkenas zitten,maar hoe kun je dat vermeiden??
23 september 2012 om 21:25 #18066278wat die krassen???
Versleten nokken…
24 september 2012 om 17:05 #18066279beide haha want mijne heeft een lichte tik,
16 oktober 2012 om 22:22 #18066258Onze oliedruk valt weg als de motor warmer wordt, hij tikt iets harder nu, en als hij koud is loopt hij heeel even op 3 pootjes.
Ook gaat ons oliedruk lampje branden/knipperen als we op de koppeling wegrijden16 oktober 2012 om 22:31 #18066257even uitlezen met paperclib of heeft de 96 er al obd?
weet het niet precies ma gewoon even uitlezen,
meschien komt er wel een foutcode te voorschijn,john opletje,
16 oktober 2012 om 23:14 #18066256Willem, je kleppendeksel is echt vet :thumb ;)
17 oktober 2012 om 16:24 #18066253Heel die motor is VET!! VET.. haha…
geef er niks om rijdt net zo goed…. en na 26jaar……. mag ie niet klagen, verbruikt nauwelijk olie!! en weinig benzine (1 op 14 a 1 op 15 / let op, geen injectiemeuk, gewoon een old fashion 2traps Pierburg 2E3 CarburateurTJE met prefect werkende automatische Choke!! / en inderdaad, Veel gang zit er dan ook niet in, maar dat verwacht ik ook niet van dit beestje)
Willem
17 oktober 2012 om 16:35 #18066251Neef van me zei altijd waar vet zit dat roest niet :D
blokje uit mn meis dr oude corsa is nog een tikkie erger
alsof ie al 10 jaar met lekkende kleppendekselpakking heeft rondgereden :D
liep ook nog als een tiet dus heb em toch maar bewaard en de rest weggegooid -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.