Forumindex › Forums › Techniek › Overige motor types › C1.6XE gsi Corsa-b
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 augustus 2013 om 07:21 #17259978
Hallo, sinds kort in het bezit van een nette Corsa-b gsi (C1.6XE) uit 1994 (66.000 echte km’s)
Gekocht met distributieschade, kop gedemonteerd weggebracht naar revisie bedrijf, had nog een 1.6 16v kop liggen, gereviseerd, voor een mooi prijsje. Deze kop gemonteerd, auto start goed, loopt goed stationair, alleen bij gas geven, “stropt” deze verschrikkelijk. Nu wil ik eigenlijk uitsluiten dat het aan de gereviseerde cilinderkop ligt. Kun je bv een kop van een C1.6XE uitwisselen met een X1.6XE of een X1.6XEL. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat er iets niet of niet goed is aangesloten, maar ik wil het kop verhaal zoals ik zei uitsluiten, ik hoop dat jullie me kunnen helpen.Alvast heel erg bedankt,
Stefan
15 augustus 2013 om 08:14 #18166868de op van de c16xe en x16xe zijn uiwisselbaar,die hebben alleen andere nokkenassen,vandaar het pk verschil, die van een xel past weer niet.. heb het even nagevraagd aan wim-v6 voor de zekerheid :thumb
gr.arjan
15 augustus 2013 om 08:45 #18166869Ha Arjan, bedankt voor je snelle reactie, weet zo snel niet of het een x1.6xe of een xel is die ik erop heb gelegd (waarom zou die xel er niet oppassen dan?) Kop die ik gemonteerd heb past goed (kleine aanpassing distributiedeksel)
Stel dat het een x16xe is, met dat pk verschil, hoeveel is dat dan en is dat erg merkbaar??Dus zou mijn klacht aan een verkeerde kop kunnen liggen??
Bedankt
15 augustus 2013 om 09:05 #18166870het pk verschil is niet zoveel,ik geloof dat de x16xe wat feller is als de andere.. en wat bedoel je met stropt?? misschien dat ze er andere(tamme) nokkenassen erin hebben gezet.. maar ik zou even nagaan wat voor kop erop zit, als het goed is staat dat erop..
15 augustus 2013 om 09:12 #18166871nokkenassen goed op tijd?
15 augustus 2013 om 09:31 #18166872Yep, distributie staat 100 % goed (3x gecontroleerd) Het stroppen bij gasgeven: komt niet op toeren ploft wat en bij gas onderin pakt hij heel langzaam maar niet lekker op (stationair loopt hij goed)
Ga even kijken wat voor kop het is….
15 augustus 2013 om 10:30 #18166873Luchtmassameter?
15 augustus 2013 om 11:20 #18166874Hoe kan ik zien of het een x16xe of een x16xel cilinderkop is ??
Staat volgens mij niet op de kop…
en Arjan, wat bedoel je met niet passen van de xel kop…
15 augustus 2013 om 15:58 #18166875Xel heeft een ander inlaatspruitstuk.
Kanalen zijn ook anders. Ik vermoed ook de lmm.Maar kan ook nog de bobine zijn.
Wel weinig km’s voor een 94’er.Waarom een ruilkop? Dat vind ik altijd zo vaag. Gewoon de kop naar een revisieboer brengen die jou kop gewoon klaar maakt zoals het moet en als die niet te redden is pas naar een andere kop kijken.
Hang er eens een tech1 achter en laat hem met lopende motor live de data uitlezen. Zodat je kunt zien wat er gebeurt en waarom die zo gek doet.
16 augustus 2013 om 22:05 #18166876Op mijn X16XE zat ook een Ruilkop, ging prima hoor…
Koppen C16XE en X16XE zijn gelijk aan elkaar
Koppen X14XE en X16XEL fase 1 zijn gelijk aan elkaar.
Kop van een X14XE / X16XEL zal wel passen, maar zal vermogen kosten
nokkenassen van de C16XE zijn wat scherper als die van de X16XE
Willem
17 augustus 2013 om 06:25 #18166877Ja ik hou niet zo van ruilen.
Van ruilen komt huilen. Haha
Misschien ben ik ook wel verwend met mijn leverancier.
18 augustus 2013 om 19:42 #18166878LMM is niet aanwezig bij de X14XE X16XE en X16XEL motoren, alleen op de C16XE zit een (best wel gevoelige) LMM
Willem
18 augustus 2013 om 19:58 #18166879Zoals Marcel al zegt, je moet ook het juiste inlaat spruitstuk monteren op de juiste kop. De poorten van een X1.6XE spruitstuk zijn groter dan die van een X1.4XE spruitstuk. Kan goed zijn dat je nu een inlaatspruitstuk met grotere poorten op de cylinderkop hebt geplaatst met kleinere inlaatpoorten dan de X1.6XE kop.
18 augustus 2013 om 20:02 #18166880Zoals Marcel al zegt, je moet ook het juiste inlaat spruitstuk monteren op de juiste kop. De poorten van een X1.6XE spruitstuk zijn groter dan die van een X1.4XE spruitstuk. Kan goed zijn dat je nu een inlaatspruitstuk met grotere poorten op de cylinderkop hebt geplaatst met kleinere inlaatpoorten dan de X1.6XE kop.
21 augustus 2013 om 20:00 #18166881pfff… wat een ellende alles nagelopen, alles goed gemonteerd, nogmaals distributietiming gecontroleerd 100% goed.
Nu ben ik toch echt bang dat ik een verkeerde cilinderkop van het revisiebedrijf heb terug gekregen (vermoedelijk een x16xel i.p.v. een c16xe /x1,6xe)
Op de terug gekregen cilinderkop staat: 90470271 ingegoten, als ik dit nummer in google intoets kom ik iedere x op een x16XEL is dit ook zo ?? Mijn oude cilinderkop heb ik natuurlijk niet meer ( hopelijk het revisiebedrijf wel, is al weer een paar weken geleden) dus ik kan niet zie wat daarop staat. Iemand een idee of heeft iemand zelf een c16xe waar hij/ zij het nummer van de kop vanaf kan lezen…
Alvast erg bedankt voor jullie moeite
Stefan
21 augustus 2013 om 20:13 #18166882Wat je kan doen is het inlaatspruitstukpakking van een X1.4XE monteren, heb je onderin veel meer koppel ten opzichte van een X1.6XE kop! Probleem opgelost
21 augustus 2013 om 20:15 #18166883Stefan, hrlaas kan ik dat pas maandag voor je nakijken.
Dan kom ik weer in de loods. Daar heb ik nog een x14xe kop liggen en 2x een c16xe kop.22 augustus 2013 om 06:44 #18166884Ik zou lekker deze kop houden, ik heb ook zo’n kop per ongeluk geplaatst om mijn X1.6XE onderblok. Ik had met mijn setup 172nm bij 4500rpm, en met een X1.6XE kop 150nm bij 4500rpm. Dus 22nm verschil, gewoon X1.4XE inlaatspruitpakking monteren
22 augustus 2013 om 08:07 #18166885Even begrijp ik niet waarom je twijfelt aan de kop dat die echt stropt zal niet in de kop zitten.
Ik zou eerder denken aan mischien schade aan de zuigers drijfstangen? Want je hebt hem gekocht met distributie schade.
Was er zichtbare schade aan de zuigers zoja heb wel eens gezien dat de zuigerpen dan voortaan bijvoorbeeld de drijfstang veel stroever beweegt in de zuiger en dat zorgt ook voor dit probleem.De verschillen in kop zijn namelijk niet zo groot dat je dat echt als merkbaar verschil zou moeten merken.
22 augustus 2013 om 09:42 #18166886Ik zal het duidelijker uitleggen waarom hij inhoud als ik het goed begrijp. Inlaatpoorten van een XEL kop zijn 4cm in doorsnede, het inlaatspruitstuk van een X1.6XE heeft als doorsnede 4,5cm. Dat betekend dat de lucht tegen de wanden van de cylinderkop botst, dit probleem heb ik ook gehad. Tot 4500rpm geen problemen en daarna gaat hij inhouden, voor hem zal het rond de 3500rpm zijn omdat hij met standaard nokassen rijdt. Inlaatspruitstuk van een X1.4XE plaatsen en het probleem moet opgelost zijn.
22 augustus 2013 om 09:50 #18166887Lijkt idd wel erg op wat axel beschrijft.
Er zit namelijk best wat in hoor.Ik ga straks ook met een 1.4 kop rijden op de c16xe die in de classic mini komt.
27 augustus 2013 om 10:20 #18166888Hoe staat het ermee?
27 augustus 2013 om 13:44 #18166889Ha Axel,
Gelukkig had het revisiebedrijf mijn “eigen” kop nog liggen (c16xe) Vriendelijk gevraagd of hij deze dan toch maar voor mij in orde wil maken, ondanks het feit dat hij er niet in geloofd dat mijn problemen afkomstig zijn van een verkeerde (x16xel) cilinderkop. Dus wordt weer koppensnellen, maar dan heb ik in ieder geval wel weer mijn eigen cilinderkop terug :D Dan maar hopen dat het probleem verholpen is, stel dat er toch nog iets niet lekker zat (wat ik me haast niet kan voorstellen, alles nl. 10x gecontroleerd) heb ik in ieder geval alles weer een x vastgehad ;)
Bedankt voor je interesse :wors , ik hou je op de hoogte !! :thumb
Stefan
27 augustus 2013 om 14:43 #18166890Ik snap jou punt, andere inlaatspruitstuk en pakking en je was zo goed als klaar geweest. Moet je nu extra betalen?
11 september 2013 om 08:15 #18166891Aloa daar ben ik weer, eindelijk mijn eigen kop weer terug, gereviseerd en al…. geen extra kosten Alleen heb ik nog even een vraag, met de vorige cilinderkop vervanging heb ik nieuwe kopbouten gebruikt, moet ik deze nu weer vervangen (zijn dit rekbouten) of kan ik die gewoon nogmaals gebruiken…
gegroet Stefan
komt ooit wel goed met de gsi….. ;)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.