Forumindex › Forums › Techniek › Overige motor types › c1.6sei tunen.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
29 oktober 2008 om 19:14 #17207934
ik rijd sinds kort in de auto cross met een c1.6sei motor, deze is op de verwijderde kat. nog standaard. ik heb nu meer pk’s en koppel nodig.
wat is hiervoor het beste geschikt. ik heb her en der al wel wat gelezen om het standaard blok te optimaliseren, carterventilatie weg, tankventilatie weg, egr weg, standaard gasklephuis aanpassen (iets met een halve maan)maar dan.
andere nokkenas erin, maar de welke en ben je dan ook gelijk verplicht om een verstelbaar tandwiel te monteren of kan het ook gewoon makkelijk zonder.is er voor deze motor ook een speciale inlaat verkrijgbaar (ala lexmaul ram systeem voor de 20ne ofzo)
wat is een betere keuze losse gasklep huizen of webers (ik heb nog een set 45mm webers liggen of zijn deze te groot voor een 1.6)
kortom alle tips voor meer pk’s zijn welkom.
29 oktober 2008 om 22:06 #17446769het makkelijkste en snelste is om een snelle nokkenas te monteren.
kijk hiervoor bijv. op catcams.beze verkopen daar nokkenassen die te monteren zijn wat te veranderen maar ook veel wildere nokkenassen, die veel langere duratie hebben en grotere kleplift. dit ga je zeker goed merken in koppel en vermogen. maar hoe dikkere nokkenas je koopt, hoe meer je moet gaan aanpassen. de snelste nokkenassen zullen er voor zorgen dat je auto vooral in hoge toeren goed presteerd, vaak hoger dan de auto normaal draait. dan met je bij een kop met hydraulische stoters de stoters vervangen voor vaste bussen. op deze site word als het goed is aangegeven wat je aan moet passen, zoals klepveren/schotels/tuimelaar-as.
als je het goedkoop wil houden zou ik gaan voor de snelste nokkenas waarbij je verder niets hoeft aan te passen, als je immers meer toeren wil gaan draaien kan je om de boel heel te houden in het onderblok beter ook wat aanpassen, zo ook de compressie omhoog gooien. maar dan ben je een par euro’s verder.
dan de inlaat: webers zijn denk ik makkelijker omdat je zelf makkelijk met de afstelling kan kloten. individuele gasklephuizen met injectie zijn computergestuurd en dan wordt het denk ik wat duurder en moeilijker zelf de afstelling te wijzigen.
maar hier voor zou ik even een reactie afwachten van iemand die daar zelf ervaring mee heeft met die maat webers.ik weet niet hoeveel geld je uit wil geven, maar als je de compressie omhoog gooit heeft ook veel effect.
en je kan je kop laten flowen natuurlijk, zie mijn topic hier: ‘project cilinderkoprevisie 2.0 8v” waar binnenkort de foto’s van het flowen op komen.
als je daar nog meer over wil weten… stuur me eens een u2u.30 oktober 2008 om 16:52 #17446770he
wij rijden met de cross ook met een c16se(i), volop getuned, ik zou beginnen met een complete rivisie van de motor, koprivisie met inlaat en uitlaat bewerkt, andere nokkenas, licht vliegwiel, chip, gasklephuis aanpassen etc. stuur anders even een u2u dan kan ik je een goede uitleg geven, wij hebben op de bank 141pk(op de wielen) met 179nm.
succes met het tunen van je c16sei
30 oktober 2008 om 18:04 #17446771u2u
5 november 2008 om 06:52 #17446772ik haalde al 126 pk uit deze motor zonder aanpassingen..
En deze motor was maar deels opgefrist. Onderblok was nog orgineel.Kijk je hebt het over meer pk’s maar wat is je budget…
Je kunt van alles doen, maar een licht vliegwiel heeft niets met meer vermogen te maken…..
Helemaal in de cross zou ik een afweging maken van hoe extreem wil je gaan, wat wil je ervoor uitgeven, wat mag en hoe betrouwbaar moet het zijn… :D9 november 2008 om 18:03 #17446773he corsaboy,
Een licht vliegwiel is alleen voor een sneller respons, dit werkt in de cross wel mee,al zijn hier verschillende theorieen over. Net zoals jij zegt,je kan het zo gek mogelijk maken als je zelf wilt,wel weet ik dat in de cross vrij veel kan en mag…
grt
9 november 2008 om 18:29 #17446774Wat had je zelf in gedachten om aan de motor te doen Peter?
12 november 2008 om 18:06 #17446775aanpassing gasklephuis, volgens div. site’s zit er iets van een halve maan bij de gasklep deze kun je verwijderen.
evt egr afdoppen, en tank en carterventilatie eraf. dan een snelle nokkenas erin 287′ met afsteltandwiel.
het schijnt ook dat de pakkingen nogal ruim zijn en er grote randen van het inlaatspruitstuk dus nog voor zitten dus deze uitfrezen.
en regelbare benzine druk meter erop.ik zag op de mtech site een chip die je zo kon verwisselen in je ecu iemand hier ervaring mee??? voor 95 euro.
en het mag best wat kosten maar het moet natuurlijk geen duizende euro’s kosten het blijft autocross natuurlijk. ik rijd wel in de toerwagenklasse dus ik mag aan de motor alles doen wat ik wil.
12 november 2008 om 20:44 #17446776turbo erop :D
22 januari 2009 om 11:20 #17446777nog 1 tip heb ik ook gedaan van de eerste kadett gsi dat is een 1.8 met luchthoeveelheids meter en injectors monteren scheeld echt veel
23 januari 2009 om 11:17 #17446778of 1.8 16v zafira zuigers er in heb ik ook heel veel koppel winst zeker niet mis voor de cross
1 februari 2009 om 08:30 #17446779origineel gepost door sylvester1
hewij rijden met de cross ook met een c16se(i), volop getuned, ik zou beginnen met een complete rivisie van de motor, koprivisie met inlaat en uitlaat bewerkt, andere nokkenas, licht vliegwiel, chip, gasklephuis aanpassen etc. stuur anders even een u2u dan kan ik je een goede uitleg geven, wij hebben op de bank 141pk(op de wielen) met 179nm.
succes met het tunen van je c16sei
Syl. hier ben ik ook wel ingeintreseerd, aangezien wij ook een C16SE(I) aan willen gaan schaffen tbv TR.
Zal ff U2U sturen1 februari 2009 om 08:33 #17446780origineel gepost door corsaboy
ik haalde al 126 pk uit deze motor zonder aanpassingen..
En deze motor was maar deels opgefrist. Onderblok was nog orgineel.Kijk je hebt het over meer pk’s maar wat is je budget…
Je kunt van alles doen, maar een licht vliegwiel heeft niets met meer vermogen te maken…..
Helemaal in de cross zou ik een afweging maken van hoe extreem wil je gaan, wat wil je ervoor uitgeven, wat mag en hoe betrouwbaar moet het zijn… :DCorsaboy
ik heb dit ook gelezen of ‘jullie’ site (goede site trouwens lekker simpele uitleg met veel foto’s).
mochten we een blokkie gekocht hebben dan zullen we jou/jullie tips waarschijnlijk ook gaan uitvoeren.mzzl
1 februari 2009 om 08:37 #17446781Peter,
De dingen die ik hier hoor, brengen volgens mij nogal wat kosten met zich mee.
Is het niet goedkoper om tijdens de winterstop een C20SEH (130pk) in te bouwen?
Zo’n blok koop je toch voor relatief weinig geld. alleen eea aanpassen wat nogal wat tijd en evt centen kosten.
SEH heeft ook een hoog koppel.succes.
1 februari 2009 om 08:40 #17446782origineel gepost door Donny_rossi
of 1.8 16v zafira zuigers er in heb ik ook heel veel koppel winst zeker niet mis voor de crossOh, past dit gewoon jongens?
Wat is de behaalde winst?
Heb je ook wat op papier?
zuigers zijn toch gewoon van een X18XE of een Z18XE,
zoals ook astra vectra omega, etc?laterrrrrrrrr,
JohnPS: sorry voor de 4 posts achter elkaar, zal het niet weer doen!
20 maart 2009 om 18:36 #17446783origineel gepost door Van het Ende Customs
origineel gepost door Donny_rossi
of 1.8 16v zafira zuigers er in heb ik ook heel veel koppel winst zeker niet mis voor de crossOh, past dit gewoon jongens?
Wat is de behaalde winst?
Heb je ook wat op papier?
zuigers zijn toch gewoon van een X18XE of een Z18XE,
zoals ook astra vectra omega, etc?laterrrrrrrrr,
JohnPS: sorry voor de 4 posts achter elkaar, zal het niet weer doen!
Niemand hier een antwoord op?
ik heb nog ff een vraag wat betreft tunen E16SE, C16SE en/of C16SEI.
Als je het volgende aan deze motoren doet: spagetti , kop lichtbewerken qua inlaat en uitlaat en vlakken, scherpe nokkenas +/- 280 gr., inlaat polijsten 2.0 smoorklephuis.
powerrohr (voor wat het uitmaakt, evt. met openfilter)Welke injectoren adviseren jullie? 1,8, 2,0 ofzo?
moet de benzinedruk ook aangepast worden?
Klopt het van de zuigers?
Is het aan te raden om de ECU aan te passen?
Moet ik dan een chip laten schrijven of kan ik een standaard tuningchip pakken?
Wat zal het behaalde vermogen / koppel zijn met dit alles?
nog ff wat anders:
Past de adapter tbv oliekoeler van een SEH ook op de motoren?gr,
JohnPS: sorry, maar dit is de vijde reply, achtereenvolgend. Sorry :wtf
20 maart 2009 om 18:39 #17446784:jerry oh ja, waarschijnlijk ook licht vliegwiel, 5kg ofzo
greetz,
nr 6 :vertag
22 maart 2009 om 08:48 #17446785over die zuigers…
Geen idee. Ik heb dat nog niet uitgezocht.Wel voor de x16xe heeft axel hier op het forum een ombouw naar 1.8 uitgezocht…
Maar goed alleen de zuigers omzetten zal niet veel effect hebben…Want de CV van de 1.6 GSI is niet zo heel slecht, namelijk 10:1..
Kan altijd iets omhoog. maar goed.. Boring x Slag is: 79,0 x 81,5 mm
De boring x slag van de zafira is: 80,5 x 88,2 mm, Dus je moet al boren en honen..En je zult een andere krukas moeten monteren.
Lijkt verdacht veel op de ombouw van de 1.6 16v naar 1.8 16v…En ik weet dat dat niet ff is…
;)Verder, licht vliegwiel is leuk, maar gooi er een turbo op.. Pak je veel meer koppel en vermogen dan al die andere aanpassingen..
En dat kan als je je in de materie verdiept best eenvoudig…Tip, Ik heb nog een nieuwe turbo liggen voor 1.6 motoren.
Een beetje research doen door middel van veel googlen brengt je een heel stuk verder…
Want je stelt wel heel veel vragen in 1 post hahah..
Om die allemaal te beantwoorden zul je moeten gaan rekenen..Ik denk dat de orginele injectoren zonder turbo een heel eind moeten komen..
Wel moet de brandstofdruk een stuk omhoog.Ff een goeie regelbare regelaaar kopen…
Wanneer je overgaat op vuldruk moet je wel de injectoren vervangen…
22 maart 2009 om 09:24 #17446786is misschien een leuk idee om een turbo er op te monteren. zal eens wat gaan googlen.
24 maart 2009 om 14:39 #17446787Originally posted by Van het Ende Customs
zuigers zijn toch gewoon van een X18XE of een Z18XE,Beter zoeken, want een X18XE is NIET gelijk aan een Z18XE :vertag
Er zijn meerdere Opel motoren met een X18XE codering :vertag
Let op Big en of Small block :P24 maart 2009 om 18:37 #17446788meerdere motoren met X18XE, hoe kun je ze dan onderscheiden?
of bedoel je de XEP en de de XER?25 maart 2009 om 14:12 #17446789Nope niks XEP of XER….. lees mijn post….. :o
Big block of Small block that’s the question.
Beetje zelf zoeken….
X18XE is BIG
Z18XE is SMALLJe hebt dus ook een X18XE1 die is ook SMALL (voorloper van Z18XE).
Shit nu heb ik het al gezegd. :jerry
25 maart 2009 om 14:21 #17446790-offtopic
origineel gepost door Corsa_GSi
Originally posted by Van het Ende Customs
zuigers zijn toch gewoon van een X18XE of een Z18XE,Beter zoeken, want een X18XE is NIET gelijk aan een Z18XE :vertag
Er zijn meerdere Opel motoren met een X18XE codering :vertag
Let op Big en of Small block :Psorry hoor. en uh, ik heb je post gelezen, maar misschien moet je wat duidelijker formuleren (niet kwaad bedoeld hoor)
Er zijn meerdere Opel motoren met een X18XE codering
als je z18xe codering bedoeld is dit toch anders dan een x18xe en hebben ze toch geen x18xe codering lijkt mij.
-offtopicmaar waar het omgaat is het een aanrader om .18.. zuigers te monteren of gewoon ori te laten.
26 maart 2009 om 07:26 #17446791Beetje overbodige post wat je nu doet IMHO.
Had er zelf al een beter antwoord op gegeven
:sleeping26 maart 2009 om 08:11 #17446792Originally posted by Van het Ende Customs
maar waar het omgaat is het een aanrader om .18.. zuigers te monteren of gewoon ori te laten.hangt ervan af hoeveel jij er aan uit wilt geven…
De blokken zijn lastig te vinden en dan moet je nog iemand zoeken die het eerder heeft gedaan.
Zijn diverse zaken waar je rekening mee moet houden… -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.