Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › C-Kadett en E10
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 juli 2013 om 14:05 #17258953
Volgende week vertrekken we met de C-Kadett richting Barcelona via DU, CH, I en F (idd Carbagerun).
Slikt een C-Kadett E10 benzine? Heb er eigenlijk nooit zo op gelet in ‘t buitenland, maar je kan toch overal nog steeds wel gewoon Euro95 tanken?1 juli 2013 om 18:01 #18156633Voor een paar tankjes is het nooit een probleem, de enige E10 problemen zijn verschijnselen die op de zeer lange termijn ontstaan en meestal heeft dat met de benzinepomp constructie temaken. Maar effe tussen ons is dat sap altijd inferieur ten opzichte van bijvoorbeeld 98 en aangezien jij wat heuveltjes gaat tegenkomen onderweg en elke benzine auto eigenlijk beter af zou zijn met een hoger octaangetal zou ik de paar muntjes extra uitgeven en genieten van de betere prestaties van 98.
1 juli 2013 om 20:28 #18156634Ok bedankt.
Het is me niet om de centjes te doen, meer om te weten of ik ‘t gewoon kan tanken als ik geen keuze heb.
Je weet nooit waar je ineens terecht kan komen… :)1 juli 2013 om 21:24 #18156635Ja precies, nou gewoon doen hoor, met zo’n rit rij je het ook nog gelijk weer leeg, dan is sap gewoon sap zolang het maar geen diesel is! ;)
Ik ben net terug van 4500 kilometer door europa rijden met de E Kadett 2.0 16v en had even in Nederland rond gereden op 95 omdat ik nogal aan het sleutelen was en 98 dan gewoon zonde vind, eerste heuvels inkakken als een slak, maar goed met aanhanger, dakkoffer vol, kofferbak vol verwacht je dat wel een beetje. Tank leeg en 98 er in omdat er alleen maar E10 verder te krijgen was, octaanstekker omgedraaid, heb NOG NOOIT zo’n verschil gemerkt tussen gewone 95 (niet eens E10 dus!) en 98!! Ding ging gewoon 5%, 6% omhoog in de 5 met een WR bak! Gewoon 130 blazen over de péages! 7% moest ik af en toe effe terugschakelen, maar meer doordat het toerental dan wat tekort schiet, zou bij wijze van als ik 160 of 170 zou rijden ook in de 5 gewoon door kunnen rammen op 7% hellingen, maar dat levert helaas wat dure bekeuringen op en je kunt je afvragen of je dat qua veiligheid wel wil heh. :hmmz Dan schakelde ik hem bij 120 per uur naar de 4 en dan ramde hij gewoon de helling weer op met 130-135 per uur. Man wat een vette motoren maakt Opel toch!!
2 juli 2013 om 07:56 #18156636Het nadeel van dit spul is dat als je er eenmaal problemen mee hebt, je alles moet gaan vervangen/reinigen. Ethanol droogt niet alleen alles uit, maar het zorgt er ook voor dat je olie aangetast word. De ethanol lost het filmlaagje olie op je cilinders op, waardoor je cilinders/zuigerveren harder slijten. Binnen de autosport, waar veelvuldig op E85 gereden word, aangeraden om per evenement je olie te wisselen alleen maar omdat je op E85 rijdt (iemand die echt zuinig is op zijn motor wisselt natuurlijk standaard al zijn olie per evenement). Bij E10 is dit effect wel lager, maar ik zou het bij een oud C-tje niet proberen.
Verder standaard problemen met ethanol zijn oplossende filters, vlokkende benzine (reactie op oude benzine) en aangezien ethanol vocht aantrekt bevorderd het roesten van de tank.
Bij E85 is het bekend dat je ongeveer 40% meer moet inspuiten om dezelfde lambda waarde te krijgen. Bij E10 zal dit minder zijn, maar je motor zal er ook armer door gaan lopen. Met eventueel heet weer, zware belasting, kan dat wel eens voor koelingsproblemen gaan zorgen.
Mijn mening: Ethanol, in welk volumepercentage dan ook, is slecht voor auto’s die er niet fatsoenlijk op aangepast zijn.
2 juli 2013 om 11:38 #18156637Ik ga al 3 jaar skieen in Zuid-frankrijk met de corsa A. En langs de snelweg kan je daar nu eigenlijk alleen nog maar e10 krijgen.
Ik rij dan als de tank bijna leeg is gewoon even de snelweg af en kijk in het eerst de beste dorpje. Daar is bijna altijd gewoon 95 te tanken. En ook nog goedkoper.
Het is hooguit 10 minuten omrijden. En je ziet nog eens een beetje van het landschap behalve de snelweg! :)2 juli 2013 om 12:25 #18156638Je zal mij ook nooit zien aanraden om E10 er in te mikken, maar van een tank die je gelijk weer leeg rijdt gaat echt je tank niet roesten, olie sowieso sneller verversen inderdaad door het extra vocht. Maar kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat er niet ergens in de buurt een pomp zit met 98, kom net van een hele lange rit in een paar van die landen en het was altijd wel ergens te koop, van de tien pompen was er hooguit 1 die het niet had, hier in Nederland 98 krijgen is een veel groter probleem en wat je hier als 95 voorgeschoteld krijgt zit ook altijd een percentage ethanol in.
4 juli 2013 om 12:19 #18156639als ik in Frankrijk rijd tank ik altijd 98. Vaak nog goedkoper dan de 95 in NL en het autootje rijdt er zoveel beter op!
Met die E10 uitkijken, mijn ervaring is dat het bijv. carburateurpakkingen kan oplossen. Ook was de lijm van mijn vlotter opgelost, met een zuipende auto tot gevolg.4 juli 2013 om 12:54 #18156640Ik stap ook hier weer lekker over op 98 hoor, laatste dagen nog even goed op gelet, maar je hebt stukke betere kracht onderin en je kan dus veel beter van z’n plek komen al in een lager toerental.
4 juli 2013 om 14:25 #18156641Thanks jongens, dat wordt dus gewoon 98!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.