Forumindex › Forums › Overige › Opel algemeen › Bus op malta gespot
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 september 2010 om 11:33 #17226301
Twee bussen gezien daar die allebei zowel leyland als Opel erop hadden staan. Eentje had zelfs de blitz voorop! Weet iemand hier iets van??
24 september 2010 om 12:23 #17733015Heb wat gevonden op google, maar wat het met Opel heeft. geen idee
24 september 2010 om 13:12 #17733016Kan Opel wel terugleiden naar Bedford. Dat is ook GM geweest en je de laatste Opel Blitz was eigenlijk een Bedford Blitz, maar wel weer met een Opel logo, en de TM zou er in europa rond ’75 onder de naam Opel komen maar dat is afgeblazen.
Maar ik snap de link Leyland Opel niet zo.
24 september 2010 om 18:23 #17733017Leyland = Bedford = Opel.
De vroegere Blitz van zowel opel als Bedford zijn redelijk gelijk aan elkaar.
In de bedford blitz zijn dan ook de 2.0 2.1 en 2.3 CIH diesels geleverd van Opel.
Willem
24 september 2010 om 18:42 #17733018Heb dit in Malta ook vaak gezien, maar Leyland en Bedford dat zijn toch 2 grote concurenten van elkaar. Bedford is echt door Vauxhall/GM opgericht om Trucks in Europa te assembleren, vandaar ook de Griffin in het logo die je bij Vauxhall ook ziet. Leyland is op zichzelf ontstaan en uiteindelijk opgegaan in Daf (trucks) en Rover (via BL na fusie met austin/morris) dat nou ter ziele is.
24 september 2010 om 18:44 #17733019Dat witte busje op je foto is er ook als Leyland.
dus er is wel een soort van samenwerking geweest.
Willem
24 september 2010 om 19:05 #17733020Weet je ook hoe die heet, ik ken namelijk alleen de leyland sherpa uit die tijd.
24 september 2010 om 19:11 #17733021ik weet de exacte naam niet van dat ding.
Wel dat er bij ons op de zaak regelmatig een Verhuizer uit engeland kwam met zulke busjes met leyland op de gril.
dat bedrijf had er meerderen.
ik vind het dan ook vreemd, zat een foto te zoeken, maar kan ik niet zo gauw vinden.
maargoed, Bedford en Opel hebben zeker wat met elkaar te maken, maar leyland, ik weet daarvan wel de samelwerking met Daf (bijde Paccar onderdeel)
Willem
24 september 2010 om 20:29 #17733022Ik snap er niks meer van, kan er nergens iets over vinden, alleen vage verwijzingen waaruit ik het volgende kan interpreteren. Er zijn op malta vele kleine koetsenbouwers geweest die bussen maakten (vandaar ook de vele soorten) en de bus op de bovenste foto is een bus daar gemaakt op een opel chassis met een leyland motor. De assen komen weer elders vandaan. Dus alleen het chassis zou dan Opel zijn. Maw. Ding is met heel veel onderdelen bijeen geraapt. :D
De onderste is inmiddels voorzien van een modernere daf motor, zover kon ik het ter plaatse nog zien maar de chauffeurs waren in geen velde of wegen te bekennen ander had ik het ze even kunnen vragen, die lullen namelijk 100 uit over ‘hun’ bus, zijn echt trots op die dingen.
25 september 2010 om 07:44 #17733023dat busje is dat geen Opel Arena?
25 september 2010 om 07:58 #17733024Opel Arena (renault Trafic): dus die samenwerking was er al langer:
Willem
25 september 2010 om 16:38 #17733025Jah die ken ik idd, ooit voor ‘t eerst een jaar of wat terug zien rijden in duitsland. Is de feitelijke voorloper van de vivaro, en nou komt het…er was ook een productielijn in Luton in ‘Bedford’shire voor die dingen, op de plek waar darvoor nog de Bedfords vandaan kwamen. In luton staat trouwens nu nog een Opel en Vauxhall Fabriek en ik geloof dat er ook Renault, Opel en Nissan busjes gemaakt worden.
Wisten jullie trouwens ook dat voor de huidige daily ook heel veel onderdelen deelt met de Movano?
Tis een grote slettenbende dat bedrijfwagen gebeuren, iedereen doet het met iedereen om het maar even plat te zeggen :P
25 september 2010 om 21:18 #17733026Bdrijfswagens delen met elkaar:
Bedford – Opel (CF / Blitz)
Renault – Opel – Nissan (Vivaro / trafic / primastar – Movano / master & Mascott / Interstar)
Renault – Opel (Arena – Trafic)
Renault – nissan (Kangoo – cubistar)
Isuzu – Opel (Campo – Campo)
Isuzu – Opel (rodeo – Frontera)
Isuzu – Opel (Trooper – Monterey)
Landwind – Opel (landwind – Frontera)
Fiat – Iveco – Peugeot – Citroen (Ducato – Daily – boxer – Jumper)
Fiat – Peugeot – citroen (Scudo – Expert – Jumpy)
Fiat – peugeot – Citroen (Fiorino – Bipper – Nemo)
peugeot – citroen (Partner – Berlingo)
Mitsubishi – Hyundai (L300 – H100)
Mitsubishi – Hundai (L400 – H200)
Toyota – VW (Hilux – Taro)
VW – Mercedes Benz (LT-2 – Sprinter-1-2)
VW – Mercedes Benz (Crafter – Sprinter-3)
VW – Seat (Caddy-2 – Inca)
VW – Seat – Ford (sharan – Alhambra – Galaxy)
Leyland – Daf (400 series – 400 series)
opzich zelf staande Bedrijfswagens zijn er ook wel hoor:
Opel Combo-B en C – VW Caddy-1 en 3 – Fiat Multivlaai – Fiat doblo – Zafira van – Mercedes Vito – VW Transporter – Ford transit en nog meer…
Willem
26 september 2010 om 08:39 #17733027Iveco daily is een eigen product van Iveco zelf, is wel onderdeelvan fiat, maar de huidige en de vorige daily gebruiken hetzelfde plaatswerk als de movano en de master. Technisch verchillen ze wel weer qua motor en ophanging. De oude daily stamde wel af van Fiat 242 maar was technisch ook anders.
26 september 2010 om 09:07 #17733028origineel gepost door Astraman
Iveco daily is een eigen product van Iveco zelf, is wel onderdeelvan fiat, maar de huidige en de vorige daily gebruiken hetzelfde plaatswerk als de movano en de master. Technisch verchillen ze wel weer qua motor en ophanging. De oude daily stamde wel af van Fiat 242 maar was technisch ook anders.De nieuwe Iveco Daily deelt meer met de Fiat ducato dan jij denkt.
ze zijn bijna identiek.
Zo rijden ze ook, goed vergelijkend rijgedrag.
Alleen staat de Fiat ducato vaker met panne als een Iveco daily
maargoed, Fiat is Iveco en Andersom
Willem26 september 2010 om 10:58 #17733029Ow het kan best zijn dat de motoren en chassisdelen hetzelfde zijn, waarom het wiel opnieuw uitvinden…
26 september 2010 om 11:02 #17733030precies, scheelt weer en productie kosten.
Willem
26 september 2010 om 14:36 #17733031origineel gepost door Astraman
Ow het kan best zijn dat de motoren en chassisdelen hetzelfde zijn, waarom het wiel opnieuw uitvinden…Klopt de 3 literl 4 cilinder motoren in de reault master en opel movano is een iveco motor.
26 september 2010 om 23:14 #17733032Ik denk dat he gewoon een soort samenwerking is, iveco levert de motor en in ruil daarvoor mogen ze chassis van renault lenen om daar een eigen invulling aan te geven.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.