Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Bumperstrips rondom Corsa B
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 augustus 2014 om 03:25 #17267252
Hallo iedereen!
Iedereen met een Corsa B heeft er wel mee te maken gehad of erover gehoord: de bumperstrips die “vaal” (grijs) worden. Na een tijdje verkleuren de strips rondom, dit vind ik zelf erg jammer. Maar wat is nou het beste methode om dit tegen te gaan?
Let op: in mijn situatie gaat het om een Corsa B GSI X16XE uit 1999. Deze heeft andere bumpers dan bijvoorbeeld het model uit 1996.
Ik heb bij mijn vorige Corsa de strips behandeld met iets van Turtle Wax (foto staat hieronder). Dit werkte perfect! Strips schoonmaken, dat spul op een doekje aanbrengen en dan de zwarte delen insmeren. De eerste keer moest ik dit proces driemaal herhalen, maar toen had ik ook echt goed resultaat. Daarna was het gewoon een kwestie van onderhouden.
Maar nu komt het, de vorige eigenaar van mijn huidige Corsa heeft die strips altijd gespoten. Dat laagje begint nu op meerdere plekken af te bladeren. Insmeren heb ik gedaan, maar dat laklaagje zorgt ervoor dat die Turtle Wax zijn werk niet kan doen.
Persoonlijk vind ik goed onderhouden strips erg belangrijk, het maakt de auto echt veel netter.
Mijn vraag is nu: wat kan ik nu het beste doen?
1. Nieuwe strips kopen
Goed idee, maar de zwarte delen op de voor- en achterbumper kan ik nergens vinden. De strips bij de spatborden zijn slechts € 5,00 per stuk, dat is geen probleem. Maar de delen op de bumpers heb ik nog niet kunnen vinden.2. Strips schuren en bewerken
Ik weet nog echt niet hoe, maar misschien kan ik mijn huidige strips en bumperdelen schuren en spuiten enzovoort? Heeft iemand tips hierover? Wel doen of juist niet doen? Hoe dit het beste kan worden gedaan?Het onderhouden ervan vind ik geen probleem. Dit kan met Turtle Wax of bijvoorbeeld deels met slaolie. Maar in mijn situatie zit ik dus met die laklaag. Persoonlijk ga ik liever voor nieuwe zwarte delen, zijn ook gelijk schadevrij en hoef je niets (of weinig) aan te bewerken. Maar dan kom ik weer bij een eerder genoemd probleem: ik kan nergens zwarte delen vinden voor de bumpers.
Ik heb nog geen foto gemaakt van de bumperstrips/bumperdelen, maar hierop is het wel een beetje te zien:
Dit is de Turtle Wax die ik altijd gebruik:
Ook weet ik dat er enkele topics zijn met dit onderwerp, echter waren deze mee vrijwel allemaal onduidelijk. De een was opgelost zonder uitleg, de ander betreft een andere situatie.
Graag jullie advies, tips en/of ervaringen. Als je foto’s hebt van het resultaat, dan zou ik het weg waarderen als je deze plaatst. De grens van tevredenheid (van het resultaat) verschilt nogal per persoon, heb ik vernomen. Een foto maakt veel duidelijk :)
Alvast bedankt.
Gr. Kevin
1 augustus 2014 om 06:42 #18245549Strips voor op de bumper bestaan niet. Het zwarte gedeelte is één geheel met de bumper. Je kunt er vanalles op smeren zoals bumper black etc., maar dat regent er op den duur weer af. Heet maken met een föhn brengt het zwart ook enigszins terug.
Nieuwe zwarte spatbordranden zouden na verloop van tijd ook weer verbleken. Wil je een echt duurzaam resultaat, dan zou je het moeten spuiten. De vorige eigenaar heeft dat blijkbaar niet goed gedaan. Dus oude verf eraf, goed ontvetten, plastic primer erop en dan bijv. mat zwart. Als je dat goed doet, heb je ook het effect van nieuwe delen. Een andere optie is om het plastic mooi glad te maken. Eerst flink schuren om de structuur eruit te krijgen, dan filler erop en aflakken.
1 augustus 2014 om 07:01 #18245550@BlackDevil wrote:
Strips voor op de bumper bestaan niet. Het zwarte gedeelte is één geheel met de bumper. Je kunt er vanalles op smeren zoals bumper black etc., maar dat regent er op den duur weer af. Heet maken met een föhn brengt het zwart ook enigszins terug.
Daar was ik al bang voor. Ik zou het dus kunnen proberen met een föhn en wat bumper black. Mocht dat niet lukken dan moet ik toch maar naar een andere bumper kijken (de mijne is toch een beetje beschadigd). Kan ik dat zwarte gedeelte wél demonteren en behandelen/spuiten zoals jij aangaf voor de spatbordranden? Of is dat echt één geheel?
@BlackDevil wrote:
Nieuwe zwarte spatbordranden zouden na verloop van tijd ook weer verbleken. Wil je een echt duurzaam resultaat, dan zou je het moeten spuiten. De vorige eigenaar heeft dat blijkbaar niet goed gedaan. Dus oude verf eraf, goed ontvetten, plastic primer erop en dan bijv. mat zwart. Als je dat goed doet, heb je ook het effect van nieuwe delen.
Ik denk dat dat niet goed is gegaan, inderdaad. Ik schaf wel vier van die spatbordranden aan (zeker weten schade vrij) en zal die dan wel behandelen zoals jij aangeeft.
@BlackDevil wrote:
Een andere optie is om het plastic mooi glad te maken. Eerst flink schuren om de structuur eruit te krijgen, dan filler erop en aflakken.
Glad? Dat wordt vaak gedaan bij het spuiten in kleur toch? Ik denk dat ik liever gewoon zwart heb (met structuur).
Thanks voor het snelle antwoord :thumb
1 augustus 2014 om 10:45 #18245551AnoniemLid sinds:
1 January 1970En anders plastidip erop :) Gaat bij de onze nog wel een keertje gebeuren :)
1 augustus 2014 om 10:48 #18245552@Carpento wrote:
En anders plastidip erop :) Gaat bij de onze nog wel een keertje gebeuren :)
Werkt dat goed? Ken je iemand die daar ervaring mee heeft? Of jijzelf? Want ben benieuwd hoe dat gaat met dat structuur.
1 augustus 2014 om 13:00 #18245553AnoniemLid sinds:
1 January 1970Heb er nog geen ervaring mee maar men is er over het algemeen heel positief over. Spul hecht volgens mij zo’n beetje overal op en het volgt gewoon de structuur. Mogelijk dat het ietsje ‘vlakker’ wordt maar dat zal geen millimeters schelen ;)
1 augustus 2014 om 13:11 #18245554@Kallisto wrote:
Kan ik dat zwarte gedeelte wél demonteren en behandelen/spuiten zoals jij aangaf voor de spatbordranden? Of is dat echt één geheel?
Dat kun je niet demonteren, is één vast geheel. Als je de rest van de bumper netjes afplakt, kun je het wel gewoon behandelen en spuiten.
1 augustus 2014 om 13:14 #18245555Ik heb goede ervaring met plastidip.
Eindelijk van het gewax en geklooi af.
Het kan zonder je spatborden te demonteren maar ik raad je aan het wel te doen. Heb het de eerste keer zonder demonteren gedaan en na verloop van tijd liet de plastidip aan de randjes los. 2e keer wel gedemonteerd voor het spuiten.
Kunst is zo dun mogelijke lagen te spuiten en een laag of 5-6 minimaal.
Het enige wat ik daarna niet meer zou doen is door de carwash. De borstels daarvan beschadigen de plastidip laag.
Resultaat:
Zou het zeker doen;)
1 augustus 2014 om 13:17 #18245556@BlackDevil wrote:
@Kallisto wrote:
Kan ik dat zwarte gedeelte wél demonteren en behandelen/spuiten zoals jij aangaf voor de spatbordranden? Of is dat echt één geheel?
Dat kun je niet demonteren, is één vast geheel. Als je de rest van de bumper netjes afplakt, kun je het wel gewoon behandelen en spuiten.
De voor en achterbumper moet je afplakken. Maar niet op de rand van het zwarte deel maar iets daarbuiten. Je mag best een cm of 5 van het blauwe deel van je auto spuiten. De plastidip kun je er weer zo vanaf trekken. Het is belangrijk af te plakken voor de kleinen spetters die je er moeilijk weer vanaf krijgt. Eenmaal klaar, even met een mesje voorzichtig langs het deel daf zwart moet, en de rest kun je er zo af trekken. Mocht dit niet duidelijk zijn wil ik nog wel fotos voor je zoeken;)
1 augustus 2014 om 13:36 #18245557Dat ziet er goed uit op de foto :thumb Misschien is dat nog wel de beste oplossing. Weet iemand zo ook uit ‘t hoofd wat dit kost? Ik kan (en wil) het wel opzoeken, maar ik hoor liever van anderen wat dit kost (of heeft gekost) ;)
1 augustus 2014 om 18:10 #18245558In de tijd dat ik ze kocht waren ze alleen ia internet te verkrijgen. Nu kun je ze gewoon bij bijvoorbeeld heuts krijgen.
Ik zou er 3 halen (meen rond de 15 euro per stuk). Dan heb je zeker genoeg voor je spatborden en bumpers. Mocht je wat van het spul over hebben dan vind je zelf vast nog wel een andere toepassing voor de plastidip. Het is erg leuk spul om mee te werken. Ben je het moe dan kun je het er zo weer afhalen.
Koop niet te weinig in eerste instantie. Je moet namelijk veel lagen aanbrengen en tussen de lagen door hoef je maar 20 minuten tot een half uur te wachten. Heb je dus te weinig, dan kom je in de problemen omdat de laag te dun is.
Denk eraan, veel dunne lagen. Je hebt er zeker 4 lagen op zitten voordat het dekkend moet zijn.6 augustus 2014 om 00:14 #18245559@.B4R7. wrote:
In de tijd dat ik ze kocht waren ze alleen ia internet te verkrijgen. Nu kun je ze gewoon bij bijvoorbeeld heuts krijgen.
Ik zou er 3 halen (meen rond de 15 euro per stuk). Dan heb je zeker genoeg voor je spatborden en bumpers. Mocht je wat van het spul over hebben dan vind je zelf vast nog wel een andere toepassing voor de plastidip. Het is erg leuk spul om mee te werken. Ben je het moe dan kun je het er zo weer afhalen.
Koop niet te weinig in eerste instantie. Je moet namelijk veel lagen aanbrengen en tussen de lagen door hoef je maar 20 minuten tot een half uur te wachten. Heb je dus te weinig, dan kom je in de problemen omdat de laag te dun is.
Denk eraan, veel dunne lagen. Je hebt er zeker 4 lagen op zitten voordat het dekkend moet zijn.Ik zit eraan te denken om morgen drie of vier spuitbussen te bestellen, maar ik vroeg mee af welke soort/kleur jij hebt gebruikt. Ik zit even op plastidip.nl (klik) te kijken welke soorten er zijn, maar ik vermoed dat jij “Matt Black” hebt gebruikt. Klopt dat?
En is het verstandig om nieuwe strips eerst te reinigen/ontvetten? Bijvoorbeeld met de Avery Surface Cleaner (klik) of een dergelijk product?
Alvast bedankt :thumb
6 augustus 2014 om 10:29 #18245560Mat zwart ja.
Eerst met dasty ontvetten is voldoende naar mijn mening. Verder niets wat je hoeft voor te bewerken. Volgens mij is er primer te krijgen maar heb dit niet gedaan. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.