brrrrrrrr koud he

Forumindex Forums Modellen Manta brrrrrrrr koud he

  • Dit onderwerp is leeg.
21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Berichten
  • #17213076
    brobbel1
      Lid sinds:
      8 June 2008

      help ik heb een probleempje.
      mijn kachel wordt niet meer warm.
      en de thermostaat is goed.
      die heb ik getest in heet water.
      als ik 14 km rij komt de temp meter net voorbij het blauwe.
      ik zou niet weten wat het kan zijn.

      #17536427
      postbusmanta
      Deelnemer
        Lid sinds:
        5 July 2004

        Even de slangen van je kachelradiateur los en doorspoelen met de tuinslang.

        Tevens even kijken of je kraantje wel goed open en dicht gaat d.m.v. je bediening binnen.

        #17536428
        brobbel1
          Lid sinds:
          8 June 2008

          oja door spoelen.
          dat ik daar niet aan gedacht hebt.
          het kraantje werkt.
          want die heb ik er afgehaald met verversen van het koelvloeistof.
          ga ik dat zaterdag ff doen

          #17536429
          anoniem
            Lid sinds:
            30 June 2004

            Volgens mij had jij het thermostaathuis van een 2 liter injectie op een 1900 motor?
            Bij een injectiemotor komt de kachelaansluiting aan de zijkant uit de motor (achter het uitlaatspruitstuk), bij 1900 zit daar een stop in welke er vaak ook niet uit wil.

            Ook wil het wel eens helpen om de slangen naar de kachel te ontluchten.

            Heb je inmiddels het koelwater al vervangen door koelvloeistof?
            Zou eerst de kachel goed maken en dan pas het water vervangen.

            Van een kachel van een a-manta moet je trouwens ook niet te veel verwachten.

            #17536430
            brobbel1
              Lid sinds:
              8 June 2008

              klopt van het thermostaat huis.
              helaas heb ik het al ververs en zit er nu koelvloeistof in.
              ik dacht eerst dat het de thermostaat was helaas is dat het niet.
              ga de kachel slangen er eens voorzichtig af halen.
              en dan proberen zo veel mogelijk op te vangen.

              #17536431
              henkjan_80
              Deelnemer
                Lid sinds:
                14 December 2006

                Als je temp. meter na 14 km pas ‘n keer uit de hoek komt zou ik toch de thermostaat verdenken

                #17536432
                manta19sr
                  Lid sinds:
                  24 July 2007

                  of veel lucht,
                  niet mogelijk een grotere kachelradiateur in een Atje te gooien?heb hier nog wel stuk of 5 liggen van een b en 1 van een mercedes,onegveer net zo dik alleen langer

                  #17536433
                  postbusmanta
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    5 July 2004

                    Als je hem weer gaat vullen, moet de boel natuurlijk weer goed ontlucht worden.

                    Dit kun je doen door de auto aan de voorkant op te krikken en de bovenste slang van de kachel radiateur los te laten. (kraantje moet open staan).
                    Nu gewoon vullen in de grote radiateur, totdat er koelvloeistof uit je kachelradiateur komt. Nu pas de slang aansluiten.

                    Je kan ook tijdens het lopen van de motor de bovenste slang van de kachelradiateur een beetje heen en weer wiebelen (met losse slangklem natuurlijk) totdat er vloeistof uit spuit.

                    #17536434
                    H-400
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      3 November 2006

                      Na 14km pas uit het blauwe is inderdaad laat.Toch thermostaat?
                      Verder eventjes spoelen met heet water en soda om zeker
                      te zijn dat de kachel niet verstropt is.

                      #17536435
                      brobbel1
                        Lid sinds:
                        8 June 2008

                        of ik doe iets fout.
                        of ik heb gewoon een vreemde auto.
                        het is nu zo dat de temp wel tot het midden komt.
                        maar dan is de kachel uit.
                        doe ik de kachel weer aan zakt hij.
                        en echt warm wordt de kachel ook niet heel vaag.
                        ga morgen nog een poging wagen.

                        #17536436
                        manta19sr
                          Lid sinds:
                          24 July 2007

                          dan meot het wel bijna lucht wezen,
                          zo kan jouw motor namelijk toch iets meer warmte kwijt,met de kachel aan,
                          zet jij je kachel uit,pakt hij weer een korter cicuit,en loopt de je temp weer op,

                          #17536437
                          postbusmanta
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            5 July 2004

                            Dat verhaal van @Duurt kan er best mee te maken hebben.

                            Een A-Manta sluit de circulatie door de kachelradiateur helemaal af als je de schuif dicht zet. Er stroomt dan geen vloeistof meer door dat gedeelte van het koelwatercircuit.

                            Bij een B-Manta bedien je alleen een luchtklep en blijft er altijd dezelfde hoeveelheid vloeistof stromen door de kachelradiateur.

                            :hmmz :hmmz :hmmz :hmmz :hmmz

                            #17536438
                            manta19sr
                              Lid sinds:
                              24 July 2007

                              ja heb eht idee dat hij met kachelkraan dicht,is gevult en nooit meer op pijl gebracht is daarom lucht in je systeem,krijg je een werking net als te weinig water,die komt weer overheen emt mijn vorige verhaal.

                              #17536439
                              brobbel1
                                Lid sinds:
                                8 June 2008

                                schiet mij te binnen.
                                kan het zijn dat ik per ongeluk de slangen heb verwiiseld.
                                met de ombouw.
                                weet zo niet waar de bovenste slang van de kachel op komt.
                                ik heb een aansluiting bij de waterpomp.
                                en een aansluiting op de onderste slang van de radiateur.
                                maar weet neet waar de bovenste of de onderste moet zitten van de kachel rad.

                                #17536440
                                manta19sr
                                  Lid sinds:
                                  24 July 2007

                                  poeh lang geleden dat systeem,heb ze op m’n blok zitten bij de kopp daar ergens,
                                  weet niet meer precies hoe dat bij die blokken zat,zou volgens mij niet eens zoveel uit moeten maken voor de werking van je meter.

                                  #17536441
                                  postbusmanta
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    5 July 2004

                                    Aansluiting op de onderste slang van je radiateur?

                                    Zolang de thermostaat dicht is, zal er geen circulatie zijn door je radiateur. Dan zal je kachel het ook niet doen, want die vloeistof kan nergens heen.

                                    De aansluiting op je waterpomp (is de pers-kant) loopt naar de onderste aansluiting van je kachelradiateur.

                                    De bovenste aansluiting van je kachelradiateur gaat naar de rechterkant van het onderblok, of naar het thermostaathuis (afhankelijk van het systeem).

                                    #17536442
                                    anoniem
                                      Lid sinds:
                                      30 June 2004

                                      Ik heb hier nog een thermostaathuis liggen met de thermostaat er nog in.

                                      Thermostaat mag je wel even proberen.

                                      #17536443
                                      Ghanz
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        31 July 2005

                                        origineel gepost door postbusmanta
                                        Aansluiting op de onderste slang van je radiateur?

                                        Zolang de thermostaat dicht is, zal er geen circulatie zijn door je radiateur. Dan zal je kachel het ook niet doen, want die vloeistof kan nergens heen.

                                        De aansluiting op je waterpomp (is de pers-kant) loopt naar de onderste aansluiting van je kachelradiateur.

                                        De bovenste aansluiting van je kachelradiateur gaat naar de rechterkant van het onderblok, of naar het thermostaathuis (afhankelijk van het systeem).

                                        ja zoiets zat ik ook al te bedenken,

                                        maar bij een a manta is er een kachelkraan, en bij een B niet.
                                        dus zorg dan wel dat het kachelkraantje vollop los staat…

                                        #17536444
                                        rpjverhoev
                                          Lid sinds:
                                          13 March 2006

                                          hey

                                          maakt eigelijk niet uit aan welke kant je de persleiding en de retour leiding knoopt.

                                          te weinig water in je motor kan ervoor zorgen dat je kachel koud blijft, dit kan dus komen door lucht in je systeem(ontluchten dus) of te weinig koelvloeistof in je motor(bijvullen).

                                          verder kan het ook zijn dat je thermostaat kapot is, deze blijft dan open staan, ff tjekken met heet water en een thermosmeter.

                                          wat ook kapot kan zijn is de meter in je dashbord, ff met de multimeter je NTC schakelaar meten, dan weet je het gelijk.

                                          wat je ook kunt proberen is om met je hand te voelen of de slangen wel warm-heet worden….

                                          succes

                                          #17536445
                                          brobbel1
                                            Lid sinds:
                                            8 June 2008

                                            vandaag ff de slangen verwisseld weer.
                                            en geprobeerd te ontluchten via de imbus die boven op het thermostaat huis zit.
                                            maar die was dol gedraaid helaas.
                                            dus heb ik de bovenst bout los gedraaid.
                                            met lopende motor weet niet of het geholpen heeft.

                                            #17536446
                                            brobbel1
                                              Lid sinds:
                                              8 June 2008

                                              ik heb het klaar.
                                              wel wat laat winter is al voorbij.
                                              maar ik heb weer een kachel.
                                              het verhaal van duurt klopte.
                                              ik heb nu een slang aan de zij kant van het blok.
                                              kreeg de dop die er in zat met gemak er uit.
                                              en heb daar dus een nippel opgezet die ik zondag gehaald had voor de b manta.

                                              maar die van de b wil er niet uit.
                                              imbus draaid er gewoon rond in.
                                              dus daar moet ik wat anders voor zien te vinden.

                                              maar goed ik zit lekker warm in de winter die nog heeel lang op zich mag laten wachten.

                                            21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
                                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.