Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Brommen/zoemen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 juli 2010 om 17:12 #17223170
Als ik optrek en de motor draait tussen de 2300 en de 2600rpm, dan gaat hij een beetje trillen en zoemen. Ook als ik op de snelweg rijd, dan hoor en voel ik dat geluid. Heel naar aangezien ik dan net 100 rijd en dat doe je vaak op een snelweg. Het geluid kan ik omschrijven als een verkeerd aangesloten subwoofer of andere dikke speaker.
Motor: 3.0 24V met 4traps automaat die in een Monza zit.
Wat kan het zijn?
Groet en dank,
Eric4 juli 2010 om 17:23 #17695766AnoniemLid sinds:
1 January 1970zou eerst ff checken of één van de banden/velgen of wiellager in onbalans is geraakt :hmmz
4 juli 2010 om 17:30 #17695767Ik vind het zo raar dat het alleen bij de 50/60kmh is en dan weer bij de 90/100 er weer is. Daarna gaat het weer weg namelijk. Is er een manier dat ik dat zelf kan checken?
4 juli 2010 om 17:43 #17695768AnoniemLid sinds:
1 January 1970as je een tweede set bandjes erbij hebt wel,
anders ff reserveband erop,
daar plaatsen waar je het geluid het meeste hoort/voelt ;)4 juli 2010 om 17:50 #17695769Ik zet de achterwielen wel een keer voor.
Bedankt voor de tip!!
4 juli 2010 om 18:34 #17695770AnoniemLid sinds:
1 January 1970tijdens de bandewissel meteen ff de lagers handmatig checken,
door ast wiel van de grond is ff trekken aan de banden/velgen,
voel je dan al ergens een onbalans/speling ,
dan zou het een wiellager kunnen zijn die parten speelt .:thumbup4 juli 2010 om 19:16 #17695771Doet de mijne rond de 40 km per uur ook iets, zit bij mij in de velgen !
verder heb ik er geen last van.
Het zou ook je aandrijfas kunnen zijn die bij een bepaald toerental een onbelans veroorzaakt ?:hmmz4 juli 2010 om 20:12 #17695772doet men monza ook alleen bij 110km/u. fluit ie precies een beetje, ik verdenk een wiellager of het achterdiff
4 juli 2010 om 20:20 #17695773Een wiellager fluit niet ! dan is het je diff dat geluid maakt, nieuwe olie erin en een toevoeging erbij.
Heeft bij mij diff goed geholpen.
Een wiellager maakt een gonzend geluid en begint ongeveer bij 60 km erin te komen ( mits je er al niet een jaar mee rond rijd dan hoor je het al eerder !! )4 juli 2010 om 20:40 #17695774ik denk dat de tussenas in onbalans is. ff laten balanceren…
of kijken of de aandrijflijn wel in de goede graden ligt,…
of het rubber van de tussenas is kapot(die blokken)…
groetjes melvin
4 juli 2010 om 21:22 #17695775die van mij hobbelt ook maar ik heb de schijven krom:cry
binnenkort brembo erop:afro
4 juli 2010 om 22:22 #17695776Wiellagers achter merk je soms niks aan als je ze gaar hebt,dan zijn ze gewoon droog en beginnnen ze te janken zoemen.
Ik verdenk je velgen,dat daar onbelans inzit,heb zulke onzin ook vaker gehad toen,alles ziet der goed uit en der is niks te vinden dan kom je der achter dat je een velg met onbelans hebt door een plakloos wat weg is of dergelijks
Tussenas lager zou ook naar de klote kunnen zijn,maar das continu.
Versnellingsbak zou inwendig ook geluidjes kunnen maken,maar lijkt me niet omdat het een automaat is en die hebben daar zelden last van en niet in 2 verschillende versnellingen.
En Uniek……….Kijk eerst je klauwen maar eens na of de geen zuiger blijft hangen bij die A1 klauwen dan kun je der wel diamanten schijven opzetten maar heb je ze na een week krom.
Ik zou gelijk naar Sennie B 296x28mm schijven overgaan,die kunnen veel meer hebben.5 juli 2010 om 06:14 #17695777oh, dank je gse:o
5 juli 2010 om 09:24 #17695778Achteras en spul zouden net een maand oud moeten zijn. Ik hoop niet dat dat het probleem geeft.
5 juli 2010 om 13:13 #17695779AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door champo
Achteras en spul zouden net een maand oud moeten zijn. Ik hoop niet dat dat het probleem geeft.ast echt een maand oud is, dan niet hé :thumbup
5 juli 2010 om 15:50 #17695780Ik vermoed ook als eerste een onbalans in 1 van je velgjes, of een onbalans in je banden (onrond), dat zou ook nog kunnen. Dat komt typerend bij bepaalde snelheden naar voren. Laat gelijk eventueel de wielen uitlijnen. Alle andere geluiden uit de transmissielijn zijn er vaak constant, over alle snelheden en toerentallen heen, en nemen qua intensie bij toenemend toerental alleen maar toe.
5 juli 2010 om 17:30 #17695781De achterwielen voor gezet en de voorwielen naar achter verplaatst en geen verschil:(.
De achteras zit toch na de bak en draait dus sneller in een hogere versnelling? Net op de terug weg naar huis merkte ik ook dat het brommen sterker werd als ik rond de 100 het gas iets los liet (deel last)… En dat het een beetje rechts zit (mijn rechter bil trilt iets harder).
Denk dat het ook wat lastig uit te leggen is op het internet en dat je het moet horen en voelen om een concreet antwoord erop te kunnen geven.5 juli 2010 om 17:40 #17695782AnoniemLid sinds:
1 January 1970nu de achterbanden van links naar rechts, ast dan nog hetzelfde is,
dan weet je zeker dat de trillingen van de rechter-bil [rechts-achter] vandaan komt.:thumbuptijdens het loshalen banden de remschijven/blokken
checken, kan ook zijn dat 1 kant aanloopt,
maar als dat achtergedeelte maar 1 maand oud is…… :hmmz5 juli 2010 om 18:05 #17695783Moet ik eerst even een andere krik halen. Die ik heb is levens gevaarlijk en ik ga niet de achterkant optillen met de heftruck.
5 juli 2010 om 18:41 #17695784De aandrijfas/homokineet aan de rechter achterkant? Wiellagers brommen niet, die zingen meestal (wat een beeldend taalgebruik toch).
En ja, een goede krik, of assteunen, zijn wel een vereiste om een beetje veilig te werken. Liever combinatie van beide.
6 juli 2010 om 06:37 #17695785origineel gepost door MonzaRon
nu de achterbanden van links naar rechts, ast dan nog hetzelfde is,kan lawaai gaan geven en ook onbalans door dat de rijrichting verkeerd afgesleten is:o
6 juli 2010 om 06:47 #17695786Trouwens, banden die zijn gaan cuppen geven ook een brommend geluid. Bij cuppen zijn de vlakjes op de band tegengesteld afgesleten van elkaar. Dat geeft een soort frictie, en dat veroorzaakt zoemen/brommen. Komt eigenlijk alleen maar op de achteras voor.
6 juli 2010 om 14:24 #17695787origineel gepost door rinus de boer
De aandrijfas/homokineet aan de rechter achterkant? Wiellagers brommen niet, die zingen meestal (wat een beeldend taalgebruik toch).En ja, een goede krik, of assteunen, zijn wel een vereiste om een beetje veilig te werken. Liever combinatie van beide.
Toen ik de wielen in de lucht had voelde ik er ook geen speling op. Hoe een kapot wielager klinkt weet ik wel. Had mijn Corsa namelijk.. Rechtuit een rot geluid en in een linkse bocht was het over. Lager vervangen en het was weg.
Zo maar eens kijken of de tussenas speling heeft. Die zit in het midden en dus bij mijn rechter bil:P. Vind het wel raar dat het bij een bepaald toerental is. Eronder niiks aan de hand en erboven ook niks aan de hand. Maar het is net tijdens rot snelheden.6 juli 2010 om 15:44 #17695788Kom net onder de auto vandaan en weet dus ook waarom de kofferbak zo klein is:D.
Ik heb geen speling kunnen voelen aan welke as dan ook. Verwachte ik eigenlijk ook niet. Wel zag ik dat er wat olie aan de onderkant van het differentieel zit. Aan de bovenkant zit een do die ik even niet los kreeg.
Wat zijn de symptomen van een te laag olie niveau in het dif? De auto staat altijd op dezelfde plek, dus ik denk dat er nog niet zo heel veel uit is. Of hij is nu leeg….
Wat moet er in? Gewone transmissie olie of van die dikke HD 80w90 spul?6 juli 2010 om 19:31 #17695789Volgens mij SAE 90 olie.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.