Brommende Motor Hoge temperaturen bij stilstaan.

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Brommende Motor Hoge temperaturen bij stilstaan.

• Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Icwhy

Hallo ik bezit een Vectra B waar zoon 100k Km op staan.

Ik wou het volgende vragen ik zit met 2 probleempjes
      de motor loopt sinds kort een beetje raar/brommig als hij in neutraal staat.
      Ik heb dan vaak het gevoel dat ik ga stilvallen,je hoort de motor ook een beetje terugvallen als het ware.
      Ik heb de Olie bijgegoten en dat heeft blijkbaar een beetje geholpen (hij doet het nog steeds maar minder)
      Er zit misschien ook een beetje te veel in want als ik het nakijk gaat hij een beetje boven het plastic meterke.

Nu het volgende probleem is net wat erger en baard me zorgen,ik stond onlangs heel lang in de file,en de temperatuur was zodanig erg opgelopen zonder het door te hebben dat de motor enorm overhit is geraakt,ik meende al een stinkende brandgeur te rieken maar mijn vriendin hield steevast van niet.
      Toen mijn auto eenmaal in noodstand ging en niet meer over de 3000 toeren wou gaan wist ik echter genoeg en heb ik mij direct naar de pechstrook verplaatst.
      Eenmaal daar was de motor enorm warm en stonk de ventilatie naar iets vies verbrand.
      Poosje gewacht ingestapt en doorgereden niets aan de hand.

Thuis heb ik alles gecontroleerd geen koelvloeistof verloren en de auto reed goed.
      Vandaag echter terug met de auto op stap voelde ik een enorm verschil de auto rijd vrijwel aangenamer en vlotter minder bruusk,ook lijkt mijn verbruik sterk gedaald te zijn want het was voordien een enorme brandstof vreter.
      En nu wat me het minst aanstaat is het feit dat de temperatuur heel snel oploopt naar rond de 90-100 (hoger dierf ik hem niet te laten draaien) en bij rijden heel snel terug afkoelt waarbij ik voordien mijn auto nooit boven de blauwe streepjes heb weten gaan en ik s’morgens bij vriesweer alle blazers moest aanzette,halfuur moest rijden en hem op zelf circulatie moest zetten voor wat warme lucht.

Ik weet niet goed wat er aan de hand is en zou dit toch wel willen oplossen want ik heb mij auto hard nodig voor mijn werk alvast bedankt.

Haasje17
      Moderator

Als je niet boven een bepaald toerental kunt komen is het meestal een teken dat een van je toerentalsensoren niet meer werkt. Vaak nokkenas sensor. Om welk motortype hebben we het? En hoe heb je geconstateerd dat je motor verhit is geraakt.

Als die in de winter niet snel warm werd en in het blauwe bleef staan was er toen juist iets mis. Thermostaat defect want die blijft dus open staan. De auto hoort vrij snel rond de 90 tot 100 graden te worden en dit ongeveer te blijven. Wanneer deze erg warm is slaan de ventilatoren op de radiateur dan wel aan? Want in dat geval zal er niet veel aan de hand zijn.

Op moment dat je stil staat en hij word ongeveer 100 graden en de ventilatoren slaan aan gaan ze wel vaker wat minder regelmatig lopen omdat het veel stroom trekt en dan de dynamo wat herder moet draaien wanneer de accu niet zo nieuw meer is. Als de motor voorheen nooit op temperatuur kwam is de kans groot dat je verbruik is gedaald waneer hij dat nu wel zal doen.

Icwhy

Tis een 1.8 benzine en ja zoals ik al zij ging hij in noodstand toen ik heel lang in de file stond er kwamen van die hittegolven uit de motorkap vandaan haha en het rook verbrand

toerental is geen probleem hij gaat nog over de 3k +
          misschien trekt ie iets minder hard op maar dat kan een gedacht zijn.

Navy
          Deelnemer

Als de temperatuur van de motor heel erg hoog wordt en de koelventilator slaat niet aan is de schakelaar/sensor in de radiateur die de koelventilator aan- en uitschakelt kapot, of het is de koelventilator die kapot is.
            Opel heeft gekozen om de temperatuur van de koelvloeistof tot net boven 100°C op te laten lopen voordat de koelventilator aanslaat.
            Vraag is dus: draait de koelventilator als de temperatuur rond of boven de 100°C komt?

Haasje17
            Moderator

Geeft ook de temperatuur meter meer aan dan 100 graden? Noodloop is vreemd, hoort hij niet te doen bij overhitting? Gaat er dan een lampje branden.

Icwhy

Er gaat nooit iets branden niet als de olie op is niet als hij te warm word bijna nooit als de benzine op is (erg irritant), hij klimt heel snel naar de 90 graden als ik stilsta hoger heb ik hem nog niet zien gaan maar het was ook niet echt een lange afstand.
                Als ik de motorkap open doe is dat een enorme hitte dat eruit komt en als je dan de koelvloeistof opendraait bubbelt die naar boven (dus die is dan heel warm) toen het gebeurde heb ik ook direct het motor toevoer open gedraaid om te kijken of er niets aan de motor was en daar kwam echt een doemp van witte rook uit van de hitten.

het is misschien ook interessant om te weten dat sinds het voorval de auto witte rook uitdampt via de uitlaat.
                En er vloeistof uit de uitlaat komt (wat mij normaal lijkt te zijn bij de verbranding) maar ik heb dit hiervoor nooit gehad.

Navy
                Deelnemer

Maar slaat je koelventilator weleens aan?

Damp/vocht of zelfs water uit de uitlaat is normaal bij een motor die niet op temperatuur is. Als de motor goed op temperatuur is en het is niet koud, dan is er meer aan de hand en denk ik aan een lekke koppakking.

Icwhy

die snap ik niet helemaal als het niet koud is en hij komt op temperatuur is het dan net niet de bedoeling dat hij rap op temperatuur komt?

Ik heb het net getest bij 92 graden gaat hij terug naar beneden,al bij al goed dus. auto uit en paar uur later er terug in deed ie even moeilijk om te starten het duurde effe eer ie aanschoot had dat gisteren ook.

Navy
                    Deelnemer

@Navy wrote:

Maar slaat je koelventilator weleens aan?

Damp/vocht of zelfs water uit de uitlaat is normaal bij een motor die niet op temperatuur is. Als de motor goed op temperatuur is en het is niet koud, en er komt dan nòg vocht of water uit de uitlaat, dan is er meer aan de hand en denk ik aan een lekke koppakking.

Sorry! In de haast stukje vergeten te typen!

Icwhy

ik heb nog wat tests gedaan rond de 4 5k toeren in 3de en 4de lijkt hij terug te happen (kort even getest) voor de rest ondervind ik geen problemen.

net dat ie moeilijk begint te doen om te starten als je er mee gereden hebt (start erachter terug en hij schiet direct in gang) erg vreemd dit snap er niks meer van :hmmz

Haasje17
                        Moderator

Moeilijk starten, witte rook, borrelen en koelvloeistof verbruik duid vaak op een lekke koppakking.
                          Dat die 90 tot 100 graden word is niks mis mee. Elke auto zal warm zijn onder de motorkap ook niets vreemds.
                          En dat borrelen is een beetje af hankelijk van wat je verstaat onder borelen zijn het echt luchtbellen en verbruikt die koelvloeistof is je koppakking lek.
                          Nu lees ik bovenstaand geen lampje als olie leeg is? Heb je ooit je olie leeg gehad? Want dan vermoed ik dat er wel wat meer dingen zijn die stuk zijn geraakt.

Icwhy

hij is bijna keer leeg geraakt maar op tijd bijgevuld hoor,ik had bij men vorige opel ook dat hij gewoon niks aangaf en de naft aanwijzer gewoon niet klopte wat een ondingen

Haasje17
                            Moderator

Toch kloppen die vaak echt wel, maar nu is de vraag verbruikt die koelvloeistof?

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.