Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › "Break In Secrets" Artikel over motorblok inrijden
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
19 februari 2010 om 18:44 #17614046
een 4 takt wedstrijd crossmotor krijgt ook om de 10 uur een nieuwe zuiger+veren en deze word alleen warm gedraaid en dan ongeveer 1 a 2 minuten een beetje rustig gereden en daarna vol gas en door tot de begrenser tot de 10 uurtjes weer voorbij zijn en dan begint het weer opnieuw.
na een beetje rvisie draai je een motor warm en dan laat je hem beetje inlopen door wiselend toerentallen zie link die ik er bij geplakt heb hier onder dit zijn de professionals!!!!
http://www.youtube.com/watch?v=gSHToyGIxWE
zet het geluid goed hard zodat je het toeren wisselen goed kunt horen.
na deze procedure kun je direct volop rijden
groeten Theo.
19 februari 2010 om 18:47 #17614047AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door Bart Hoedemaker
Ik ga geen discussie aan wat dat is eindeloos, geloven jullie maar lekker in die mythes :jerryjij gelooft ook in motor upp;):P
19 februari 2010 om 19:03 #17614048Als ik dit zo lees denk ik dat ik voor mijn motor het verhaal van DDV aan zal gaan houden mede door het feit wat Mayhem ook al zegt.
Ben nog wel eens benieuwd naar de methodes van andere die bekend zijn in het reviseren van motoren.. ( Niels aka rallyastra, Andre Botter enzovoort )
19 februari 2010 om 19:36 #17614049origineel gepost door louwe 16 klepper
origineel gepost door Bart Hoedemaker
Ik ga geen discussie aan wat dat is eindeloos, geloven jullie maar lekker in die mythes :jerryjij gelooft ook in motor upp;):P
Ik test het dan geloof ik het pas, en het doet wel degelijk ” iets ” maar zoals op de tv van wow, nou ” nee ” .
Je gelooft toch ook niet in de bijbel ofwel dan? Geloof je ook in de overheid ofzo? :jerry
19 februari 2010 om 19:41 #17614050origineel gepost door toppertheo
een 4 takt wedstrijd crossmotor krijgt ook om de 10 uur een nieuwe zuiger+veren en deze word alleen warm gedraaid en dan ongeveer 1 a 2 minuten een beetje rustig gereden en daarna vol gas en door tot de begrenser tot de 10 uurtjes weer voorbij zijn en dan begint het weer opnieuw.na een beetje rvisie draai je een motor warm en dan laat je hem beetje inlopen door wiselend toerentallen zie link die ik er bij geplakt heb hier onder dit zijn de professionals!!!!
http://www.youtube.com/watch?v=gSHToyGIxWE
zet het geluid goed hard zodat je het toeren wisselen goed kunt horen.
na deze procedure kun je direct volop rijden
groeten Theo.
Interne onderdelen bij race motoren worden vaak al afgewerkt, alleen warmdraaien is nodig.
Verder over het hele inrij gedoe hier, moderne motoren hoef je niet in te rijden, enkel warmdraaien. Bij de oudere motoren nog wel, ivm met mindere afwerking en ander materiaalgebruik. Nicasil cilinderwanden is bijv een vervanging van gietijzeren cilinderwanden.
Plus je zit met 19 miljoen mensen alleen al in Nederland waarvan mischien 3/4 een auto heeft, denk je dat die allemaal gaan lopen inrijden? Cut the bullshit :jerry
19 februari 2010 om 19:41 #17614051origineel gepost door Bart Hoedemaker
origineel gepost door louwe 16 klepper
origineel gepost door Bart Hoedemaker
Ik ga geen discussie aan wat dat is eindeloos, geloven jullie maar lekker in die mythes :jerryjij gelooft ook in motor upp;):P
Ik test het dan geloof ik het pas, en het doet wel degelijk ” iets ” maar zoals op de tv van wow, nou ” nee ” .
Je gelooft toch ook niet in de bijbel ofwel dan? Geloof je ook in de overheid ofzo? :jerry
Moet dit ? ik vind het een intressant topic en het is een topic waar ik ( en ook andere ) veel aan kan gaan hebben straks.
19 februari 2010 om 19:51 #17614052voor de mensen die niet zuiver engels kunnen lezen
http://translate.google.nl/translate?hl=nl&sl=en&u=http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm&ei=net-S6KCDY3D4gaaz5jLDw&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=2&ved=0CA4Q7gEwAQ&prev=/search%3Fq%3Dtranslate%2Bhttp://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm%26hl%3Dnl19 februari 2010 om 20:49 #17614053origineel gepost door Bart Hoedemaker
origineel gepost door louwe 16 klepper
origineel gepost door Bart Hoedemaker
Ik ga geen discussie aan wat dat is eindeloos, geloven jullie maar lekker in die mythes :jerryjij gelooft ook in motor upp;):P
Ik test het dan geloof ik het pas, en het doet wel degelijk ” iets ” maar zoals op de tv van wow, nou ” nee ” .
Je gelooft toch ook niet in de bijbel ofwel dan? Geloof je ook in de overheid ofzo? :jerry
nee, nee, en op de vraag: geloof je onervaren beunhazen met een grote muil?
ook nee.
22 februari 2010 om 10:35 #17614054origineel gepost door Bart Hoedemaker
origineel gepost door toppertheo
een 4 takt wedstrijd crossmotor krijgt ook om de 10 uur een nieuwe zuiger+veren en deze word alleen warm gedraaid en dan ongeveer 1 a 2 minuten een beetje rustig gereden en daarna vol gas en door tot de begrenser tot de 10 uurtjes weer voorbij zijn en dan begint het weer opnieuw.na een beetje rvisie draai je een motor warm en dan laat je hem beetje inlopen door wiselend toerentallen zie link die ik er bij geplakt heb hier onder dit zijn de professionals!!!!
http://www.youtube.com/watch?v=gSHToyGIxWE
zet het geluid goed hard zodat je het toeren wisselen goed kunt horen.
na deze procedure kun je direct volop rijden
groeten Theo.
Interne onderdelen bij race motoren worden vaak al afgewerkt, alleen warmdraaien is nodig.
Verder over het hele inrij gedoe hier, moderne motoren hoef je niet in te rijden, enkel warmdraaien. Bij de oudere motoren nog wel, ivm met mindere afwerking en ander materiaalgebruik. Nicasil cilinderwanden is bijv een vervanging van gietijzeren cilinderwanden.
Plus je zit met 19 miljoen mensen alleen al in Nederland waarvan mischien 3/4 een auto heeft, denk je dat die allemaal gaan lopen inrijden? Cut the bullshit :jerry
Daarom zijn de motoren bij de autofabrikant al ingereden.
23 februari 2010 om 10:48 #17614055origineel gepost door Bart Hoedemaker
Plus je zit met 19 miljoen mensen alleen al in Nederland waarvan mischien 3/4 een auto heeft, denk je dat die allemaal gaan lopen inrijden? Cut the bullshit :jerry
Waarom denk je dat er zoveel olie zuipers zijn, zeker vanuit de lease wereld waar weinigen om hun auto geven.
Kijk maar eens bij BMW, de nieuwe ”magnesium” motoren van BMW hebben GROTE problemen met olieverbruik, en dat komt niet doordat mensen ze ”netjes inrijden’
en kijk eens naar de vele 1.6 16kleppers van opel welke allemaal olie zuipen bij het leven..
en ja, je kan een net gereviseerde of nieuwe motor best belasten, maar zeker niet te veel en al helemaal niet te lang achter elkaar..
We hebben hier zelf een 1.2S (Corsa-A 12ST) gereviseerd.
Deze heeft altijd op halfsynthetische 10w40 gereden..
Inrijden, gewoon eerst lekker warm draaien ivm ontluchten koelsysteem en controleren werking van koel en smeer systeem..
daarna lekker en kilometer of 20 rustig an, en daarna effe getopt (180km.u navi) en weer los, en daarna zorgen dat je wisselend rijdt.
zo ook met de 1.7d 17D opel diesel..
Willem
23 februari 2010 om 11:48 #17614056haha lache dit,
maar uit eindelijk spreekt niemand elkaar min of meer tegen.
Maar ik vindt het persoonlijk een beetje onzin om mensen aan te halen die geen echte motoren bouwers zijn en die als referentie punten te pakken dat die toch wel gelijk zouden moeten hebben.
en nu gaat het er niet om of dat je nou de hoonborstel door de bussen kan halen, nieuwe zuigerveertjes kan monteren en met een moment sleutel kan omgaan en alle boutjes op het juiste moment kan aandraaien. want dat kan bijna iedereen wel die in dit topic mee schrijft.
maar het is bijv. ook zo wat wim-v6 zegt olie slurpen komt gewoon door koud volgas weg rijden, ja daar gaat ie van naar de gallebiezen.
Waar het gewoon op neer komt is dat de zuigerveren zosnel mogelijk moeten inslijten, want die veren zijn gewoon harder dan het blok.
In de fabriek wordt alles gewoon zodanig in specificatie samen gebouwd en daarom moeten de blokken helemaal niet zo lang worden ingereden.
@toppertheo
mooi fillumpie :thumbup23 februari 2010 om 20:39 #17614057Goed topic dit.
Ga idd eerder af op ervaringen van n ervaren bouwer zoals ddv, en niet op t gezever van zo’n koekenbakker als onze grote vriend.En t mooiste van dit topic:
Bart Hoedemaker
Banned:jerry:jerry:thumbup:thumbup
23 februari 2010 om 21:28 #17614058klopt inderdaad dat de nieuwere motoren veel last hebben van (olie zuipers) dit komt hoofdzakelijk door de erg dunne olie die er tegenwoordig gebruikt word (5W30) :hmmz
de opel 16 16V hebben slechte cilinderwanden waardoor ze graag een beetje olie lusten als ze op leeftijd komen en ook met koude motor flink trappen zijn ze gevoelig voor.ik heb zelf al meerdere motoren opgebouwd en de ene heb ik wel rustig in gereden en de andere kreeg direct op z’n klote (autocross) maar kan eigenlijk geen conclusie trekken wat nu beter is :hmmz
weet wel dat je in iedergeval de motor eerst rustig warm moet laten worden voor je gaat trappen :Dgroeten.
27 februari 2010 om 20:19 #17614059mijn vader heefd me ooit wel eens zoiets geleerd, ff goed warm rijden en dan met wisselende snelheden rijden, dus wisselen tussen de 140 en 120 op een lag stuk snelweg, vaak werd er dan een rondrit door duitsland van gemaakt.
dat klinkt dan in combinatie met dit verhaal dat je met snelheid opbouwen de veren goed inslijt.
hij zei ook dat hij met dat inrijden zo de auto beter en zuiniger gaat lopen, en de topsnelheid loopt gedurende de dag ook op.28 februari 2010 om 02:39 #17614060het blok op temperatuur, trappen met die zooi
de snelste busjes bij ons op het werk, gingen vanaf aflevering ,meermaal daags in de begrenzer
en het loopt nog steeds, met een verschil van 5 a 10 km op top5 maart 2010 om 20:03 #17614061ik denk dat dit voor elke motor anders is … of je nou goedkope zuiger neemt of zeer ggoed afgewerkte zuigers bijvoorbeeld … wereld van verschil… toch denk ik dat een paar dingen wel kloppen … zoals na een paar km al olie vervangen … en inrijden met normale ipv vol synth..
5 maart 2010 om 23:00 #17614062heb mijn motor helemaal gereviseerd en klaar laten maken voor de autocross en dan starten even een half uurtje warm draaien en een paar kilmeter mee rustig rondjes gereden en op z,n staart getrapt vanaf de eerste wedstrijd(wel goed op bedrijf temp) en dan continu in de toerenbergrezer oftewel 7400 toeren en gaat al een wedstrijdt of 15 mee
18 april 2010 om 21:02 #17614063origineel gepost door DdV
veel gemaakte fout :1e olie direct volsyntheet olie.
Niet doen…. sonde…
gewoon mineraal 15w40 gebruiken (goedkoop)
Deze na revisie vullen, en auto starten, en als auto loopt op 1500 toeren houden.
Daarna als de motor zo enige tijd bijvoorbeeld minuut of 3tot5 gelopen heeft, instappen en rustig wegrijden.
Ga dan gewoon soepel door de toeren en gaspedaal posities heen tot koelvloeistof en OLIE op temperatuur zijn.
pas dan kun je het beste in een beetje gas gaan geven, meer/minder/meer… etc … lekker door rijden dus.
Doe dit 100km o.i.d en zet de auto na deze rit tijdje stil, ongeveer uurtje
Daarna olie pijlen en indien nodig bijvullen
Weer stuk rijden op zelfde manier.. maar steeds iets meer gas en toeren.
Na 500km liefst even berg-op rijden en trap dan maar eens gas verder onderin, zo kunnen de zuigerveren zich goed “zetten” op de cilinderwand.
Hierna… olie vervangen door goede (half) of vol synth. olie.. en de motor is ingereden.
Reden voor dit is PUUR de “zetting” van de zuigerveren…. meer niet… lagers hoef je uiteraard nooit in te rijden….
Gr,
Dennis
dit gezegdzijnde door de persoon,die de mensen zo :fy1
19 april 2010 om 10:04 #17614064origineel gepost door makke
origineel gepost door DdV
veel gemaakte fout :1e olie direct volsyntheet olie.
Niet doen…. sonde…
gewoon mineraal 15w40 gebruiken (goedkoop)
Deze na revisie vullen, en auto starten, en als auto loopt op 1500 toeren houden.
Daarna als de motor zo enige tijd bijvoorbeeld minuut of 3tot5 gelopen heeft, instappen en rustig wegrijden.
Ga dan gewoon soepel door de toeren en gaspedaal posities heen tot koelvloeistof en OLIE op temperatuur zijn.
pas dan kun je het beste in een beetje gas gaan geven, meer/minder/meer… etc … lekker door rijden dus.
Doe dit 100km o.i.d en zet de auto na deze rit tijdje stil, ongeveer uurtje
Daarna olie pijlen en indien nodig bijvullen
Weer stuk rijden op zelfde manier.. maar steeds iets meer gas en toeren.
Na 500km liefst even berg-op rijden en trap dan maar eens gas verder onderin, zo kunnen de zuigerveren zich goed “zetten” op de cilinderwand.
Hierna… olie vervangen door goede (half) of vol synth. olie.. en de motor is ingereden.
Reden voor dit is PUUR de “zetting” van de zuigerveren…. meer niet… lagers hoef je uiteraard nooit in te rijden….
Gr,
Dennis
dit gezegdzijnde door de persoon,die de mensen zo :fy1
?
30 april 2010 om 09:42 #17614065bij het karten reed ik met 125 cc 2takt,nou weet ik wel dat dat anders is maar volgens het artikel gaat het alleen om de zuigerveer dus is het wel een klein beetje hetzelfde.
wij reden ook zo de blokken in ,op temp laten komen ,en dan in 1 sessie inrijden (10 min) door veel gas te geven maar niet doorjanken tot max toeren .
maar wij hoefden dan ook maar 6 uur met een zuiger te doen.Dus het klinkt plausibel in mijn oren,maar ik ben geen motorbouwer
30 april 2010 om 10:40 #17614066Ik heb veel van die 4-takt Honda brommer blokjes gereviceerd wat voornamelijk op nieuwe zuiger/veren en wat pakkingen/rubbers/lagers aankomt. meestal wel stuk meer CC dan 49 iig.
Ik heb er nog nooit 1 lui gehad door die gewoon even rustig in te rijden.
De eerste 250 km langzaam op toeren laten komen maar af en toe ook even ‘rustig’ doortrekken.
En inderdaad de olie verwisselen na 100-150 km om eventueel slijpsel eruit te krijgen.
En dan na die zoveel km gewoon steeds verder doortrekken en harder rijden. Tot ie mijn brommer rijstijl had. Vol gas of geen gas. Nog nooit veren eruit gehad of olie verbruik door slijtage.
Precies wat het ene kamp al zegt geloof ik :PHet andere kamp wil gewoon meteen vol gas geven als ie warm is…
Daar geloof ik persoonlijk niet zo in. Het komt mij voor dat de zuigerveren zich gewoon eerst even rustig aan moeten passen aan de ‘groeven’ in de cilinder.Misschien is het inderdaad wel gewoon het verschil tussen lang presterende motoren en kort presterende motoren. Als je maar 6-10 uur met een zuiger hoeft te doen is dat wel een groot verschil…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.