Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › "Break In Secrets" Artikel over motorblok inrijden
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
10 februari 2010 om 11:25 #17217322
Deze artikel/website kennen jullie misschien al…
Ik heb het artikel een aantal keren doorgelezen.
De logica erachter klopt wel, maar omdat het idd tegenstrijdig is met wat andere (garages/revisie-boeren) zeggen, ben ik toch een beetje huiverig…:hmmzWat vinden jullie? Of nog beter… Wie heeft deze methode gehanteerd? Wat zijn jullie ervaringen?
10 februari 2010 om 12:59 #17614022Hij heeft gelijk naar mijn mening.
Heb zo ook mijn corsa x12xep in gereden en die ging echt als een wezeloos.top snelheid 183 km/h op de gps
olie verbruik 1l op +/- 25000kmzijn methode met de cilinderkop bewerking wil ik binnenkort uitproberen.
10 februari 2010 om 20:38 #17614023kon ik maar wat beter engels,:P
10 februari 2010 om 21:07 #17614024Heeft ie gelijk in ja, maar altijd eerst rustig op bedrijfstemp laten komen, koud op de flikker geven is 90% van de oorzaak van die gaargetrapte sjonnie blokjes.
Ik geef het gedeeltelijk gelijk, olie keuze geef ik hem niet in gelijk, is afhankelijk van het bouwjaar, moderne motoren worden ook beter afgewerkt op interne onderdelen. Inrijden is haast overbodig geworden, en op de fabrieks teststand wordt hij al hard gevloerd om prestaties te testen.
10 februari 2010 om 22:25 #17614025Tja mooi verhaal maar nu dit:
Je bouwt een c20xe met gasklephuizen en hog cr en van alles en nog wat.
Dan zul je hem toch echt eerst een aantal runs moeten afstellen om uberhaupt volgas te kunnen geven.
En dan is dit mooie verhaal dus al niet meer van toepassing,het gaat om het eerste halfuur van een motorleven.
Maar het is het proberen waard:thumbup11 februari 2010 om 09:16 #17614026je hebt toch altijd wel wat safe settings.
niet te veel en te vroeg voor ontsteking maar een tuner die heeft natuurlijk niet voor het eerst een blokje afgesteld.11 februari 2010 om 10:54 #17614027ik ben ook altijd geweest van meteen ding de bank op..
vind het zeker een intressant stukje leesvoer :D11 februari 2010 om 11:13 #17614028opzich… met de brommers vroeger reden we ze ook niet in.. ze waren gewoon sneller als je ze niet inreed maar gelijk op d’r lazer gaf.
11 februari 2010 om 11:20 #17614029Heb met mn gereviceerde 1.2s ook niet rustig aan gedaan. Hij doet t nog steeds :P
12 februari 2010 om 13:36 #17614030nou, mijn eerste snelle c20xe, heeft het inrijden ook niet overleefd.
die was ook niet rustig ingereden.
mijn tweede snelle c20xe, afgesteld op de testbank, rustig ingereden, heeft het ook niet overleefd.
dus wat de beste methode is, zegt het maar.groeten.
12 februari 2010 om 16:32 #17614031Waaraan zijn ze dan overleden?
12 februari 2010 om 22:22 #17614032Ik moet men gereviceerde XE straks ook weer inrijden.. maar ik doe het toch op de andere manier.. het klinkt een beetje naar om hem gelijk op zen flikker te geven.
Der is mij uitgelegde door degene die de motor gereviceerd heeft ( particulier ) dat je de eerste 1000km onder de 3000-3500 toeren moet blijven, daarna olie deraf en filter wisselen voor een nieuwe en dan de toeren met 500rpm opbouwen om de 500km..
12 februari 2010 om 23:06 #17614033En wat is zijn uitleg voor die methode?
(ik ben nieuwschierig waarop mensen hun methodes baseren…)
12 februari 2010 om 23:34 #17614034origineel gepost door KRSA2000
En wat is zijn uitleg voor die methode?(ik ben nieuwschierig waarop mensen hun methodes baseren…)
De uitleg heb ik niet. Toen ik de motor kocht vertelde hij dat erbij en zei dat hij het zo bij elke motor deed die hij reviseerde.
12 februari 2010 om 23:59 #17614035Een motortje “inrijden” doe je toch alleen als je de zuigerveren vernieuwd hebt lijkt me?
mijn 1200tje doet he nog altijdgoed, eerst heb ik m netjes warm gereden, daarna gewoon planken hoor. (voorzien van nieuwe veren)
en nu elke ochtend koude start…gas dr op. korte stukken/lange stukken….had het maar geen motortje moeten worden :P Tis een ragbak, en hij heeft er tot nu toe geen moeite mee.
Verbruikt geen olie…13 februari 2010 om 11:29 #17614036Inrijden is haast overbodig vandaag de dag, door moderne afwerkingstechnieken van de interne onderdelen. De term wordt nog steeds gebruikt wss.
14 februari 2010 om 11:35 #17614037Ik sprak erover bij het revisie bedrijf waar ik mijn motor
heb laten opmeten en opnieuw honen.
Ik vertelde hem wat er omschreven stond en gaf de kerel
gelijk.Zeker niet te voorzichtig in het begin.
Als alle spelingen correct zijn en goed gemonteerd zitten
hoef je geen bang te hebben om hem te belasten.
Als het dan niet goed zit zal het zeker op termijn ook niet goed komen.
Hij bevestigde mij ook dat de zuigerveren dienen in te slijten
zo snel mogelijk wan na enige tijd komt er een soort afzetting op de cilinder wanden die het verdere slijtage
proces van de zuigerver stop zet. Moet dit niet gebeuren
zouden alle motors geen lang leven hebben.
Dus inderdaad is het van in het begin om te doen.
UIterst belangrijk eerst warm laten worden en ook overdaad
schaad!!.18 februari 2010 om 23:57 #17614038veel gemaakte fout :
1e olie direct volsyntheet olie.
Niet doen…. sonde…
gewoon mineraal 15w40 gebruiken (goedkoop)
Deze na revisie vullen, en auto starten, en als auto loopt op 1500 toeren houden.
Daarna als de motor zo enige tijd bijvoorbeeld minuut of 3tot5 gelopen heeft, instappen en rustig wegrijden.
Ga dan gewoon soepel door de toeren en gaspedaal posities heen tot koelvloeistof en OLIE op temperatuur zijn.
pas dan kun je het beste in een beetje gas gaan geven, meer/minder/meer… etc … lekker door rijden dus.
Doe dit 100km o.i.d en zet de auto na deze rit tijdje stil, ongeveer uurtje
Daarna olie pijlen en indien nodig bijvullen
Weer stuk rijden op zelfde manier.. maar steeds iets meer gas en toeren.
Na 500km liefst even berg-op rijden en trap dan maar eens gas verder onderin, zo kunnen de zuigerveren zich goed “zetten” op de cilinderwand.
Hierna… olie vervangen door goede (half) of vol synth. olie.. en de motor is ingereden.
Reden voor dit is PUUR de “zetting” van de zuigerveren…. meer niet… lagers hoef je uiteraard nooit in te rijden….
Gr,
Dennis
19 februari 2010 om 09:16 #17614039Als je eerst met elcheapo olie rijdt en dan wisselt naar volsyntheet kwaliteit.
Hoe zit het dan met de restanten die in het systeem achter blijven, in de oliekoeler etc. :hmmz19 februari 2010 om 09:56 #176140402x verversen denk ik.
el cheapo olie inrijden, dan goede olie en naar zoveel km weer olie en filter verversen voor dezelfde goede olie.
19 februari 2010 om 10:24 #17614041origineel gepost door DdV
veel gemaakte fout :1e olie direct volsyntheet olie.
Niet doen…. sonde…
gewoon mineraal 15w40 gebruiken (goedkoop)
Deze na revisie vullen, en auto starten, en als auto loopt op 1500 toeren houden.
Daarna als de motor zo enige tijd bijvoorbeeld minuut of 3tot5 gelopen heeft, instappen en rustig wegrijden.
Ga dan gewoon soepel door de toeren en gaspedaal posities heen tot koelvloeistof en OLIE op temperatuur zijn.
pas dan kun je het beste in een beetje gas gaan geven, meer/minder/meer… etc … lekker door rijden dus.
Doe dit 100km o.i.d en zet de auto na deze rit tijdje stil, ongeveer uurtje
Daarna olie pijlen en indien nodig bijvullen
Weer stuk rijden op zelfde manier.. maar steeds iets meer gas en toeren.
Na 500km liefst even berg-op rijden en trap dan maar eens gas verder onderin, zo kunnen de zuigerveren zich goed “zetten” op de cilinderwand.
Hierna… olie vervangen door goede (half) of vol synth. olie.. en de motor is ingereden.
Reden voor dit is PUUR de “zetting” van de zuigerveren…. meer niet… lagers hoef je uiteraard nooit in te rijden….
Gr,
Dennis
Nog zo’n gelover… Grootste B$LLSHIT ooit.
19 februari 2010 om 10:28 #17614042bart.. hoeveel motoren heb jij gereviseerd (En echt gereviseerd, geen gespoten kleppendeksel revisie) en hoeveel heeft DDV er gebouwd?
ddv zijn motoren rijden NL rallykampioenschappen… wat doen jouwe?
19 februari 2010 om 10:35 #17614043Ik ga geen discussie aan wat dat is eindeloos, geloven jullie maar lekker in die mythes :jerry
19 februari 2010 om 10:51 #17614044ja ho even.. jij gelooft een internet verhaal en noemt een gerenomeerd motor bouwer een zinloze gelover..
dan wil ik weten hoeveel ervaring jij hebt… want je revisie kunsten staan zo ongeveer gelijk aan je laskunsten.een bepaalde vorm van inrijden is nodig, dat je ze 1000km onder de 4000 toeren moet houden vind ik ook onzin, kijk naar de brommers vroeger.. dat was goed warmrijden en eigelijk dezelfde dag nog volgas.
19 februari 2010 om 11:21 #17614045:jerry
Brommer is wat anders dan auto, 2 takt en 4 takt :angel
Een 2 takt kart word ook niet ingereden, die krijgt elke wedstrijd een nieuwe zuiger :P
EDIT: ik geef niemand gelijk of ongelijk, ik hou mezelf buiten deze discussie king:
Ja waarom schrijf ik hier dan iets, euhm….. :hmmz
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.