Brandstofverbruik ’95er Astra F Stationwagon x1.6sz

Forumindex Forums Modellen Astra Brandstofverbruik ’95er Astra F Stationwagon x1.6sz

• Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Auteur
    robkuh
    Deelnemer

Beste mensen,

Ik heb sinds een aantal dagen een Opel Astra F Stationwagon uit 1995,die voorzien is van een x1.6sz motor.
      Nu valt mij het verbruik nogal behoorlijk tegen. Volgens het boekje zit er een 50 liter tank in zo’n Astra,maar ik kreeg er maar zo’n 43 liter in,logisch want je rijd de tank natuurlijk nooit helemaal leeg… Maar op die 43 liter kan ik maar krap 400kilometer rijden?!
      En dan met een beschaafde rijstijl,waarbij de toerenteller de 3000rpm niet overschrijd.

Mijn vorige auto was een Corsa B met een x1.4sz motor,en met die auto haalde ik op 40 liter met gemak 620 kilometer! En met die auto reed ik niet bepaald zachtzinnig! (Ik heb met kleine auto’s altijd de neiging om te “scheuren”…)

De Astra is wel wat zwaarder dan de Corsa,maar heeft ook een iets zwaardere motor ( hetzelfde typ x…sz) dus zoveel verschil kan dat toch niet maken lijkt me?

Weet iemand wat de oorzaak kan zijn van het hoge verbruik van m’n Astra? Moet ik het zoeken in de temperatuurzender? (blauwe stekker geloof ik?) of zou het met de EGR-klep te maken kunnen hebben? (Ik begrijp dat deze nogal eens “afgedopt” worden?)

robkuh
      Deelnemer

Niemand?

gose91
        Deelnemer

Ik heb op het kenteken na dezelfde auto als jij. Ik herken dit verbruik totaal niet van deze auto. Deze motor heeft zelfs een doorgebrande koppakking gehad en is vroeger veel gebruikt voor korte stadsritjes.

Maar zelfs daarmee haalt ‘ie 1 op 17 gemiddeld. Daar zitten stukken bij met warm weer cruisen op 80 (1 op 19) en tankbeurten waarin ik 3 uur lang 130 heb gereden (1 op 14). Ik rijd als een oude lul op de snelweg, nooit harder dan 110 als het niet nodig is. Ben in de stad wel een vlotte rijder edoch heel anticiperend.

Ik zou je niet kunnen zeggen waar het aan ligt, helaas. Dit weekend ga ik eens proberen een en ander zelf schoon te maken.

Haasje17
          Moderator

Even kijken, lamda sensor die niet helemaal goed meer is vermoed ik.

robkuh
            Deelnemer

Het is inderdaad een abnormaal verbruik voor zo’n auto lijkt mij…ik ben het in iedergeval niet gewend van zulke Opeltjes!
              Lambda-sensor? Enig idee hoe dat te controleren is, uitlezen of 4-gas meting ofzoiets misschien?

b07

met een multimeter je lambda sonde doormeten met draaiende warme motor ,die hoort te schommelen tussen de 0,1 en 0,9 volt.
                als die dat niet doet en, stil blijft staan is die kapot.

je stekker los trekken ,doe een dun stukje koperdraad in je stekker ,schuif je stekker weer in elkaar ,zo kan je op dat draad volt meten.
                denk niet dat je ergens anders je multimeter op kan zetten want de lambda sonde zit goed dicht geïsoleerd.

opel-mark
                Deelnemer

mijn broertje had er vroeger ook een met pak hem beet 220.000 op de teller en die haalde 1:12

inzane19
                  Deelnemer

Ik haal met mijn astra g 5 a 600km op 45 liter.
                    Ik rij hem wel wat door in het rode en daar onder dus laatst kreeg ik er 47 liter in :P

Maar mijn astra is volgens mij zwaarder dus klopt er iets niet idd. Ja of je moet echt alleen maar stad rijden en korte stukjes

black_astra

Haal ook wel over de 500 km met mijn szr. +- 1:13 is het verbruik

astraTD

inderdaad tijdje met een x16sz gereden rond 1op11/14

robkuh
                        Deelnemer

Ik ben vandaag eens ff langs de plaatselijke Opel dealer geweest in Bergen op Zoom,en heb het probleem daar eens uitgelegd…
                          Volgens de monteur daar kan het een paar oorzaken hebben; de temperatuursensor met dat blauwe stekkertje (wat dus niets te maken heeft met de temp-meter op het dashboard) of een kapotte lambda-sonde zou ook een mogelijkheid zijn.
                          Morgen heb ik een nieuwe temperatuursensor,dus die ga ik eens vervangen en dan de tank maar weer volgooien en kijken hoeveel kilometers ik dit keer uit een tank haal. Maakt het geen verschil,dan word het dus een andere lambda-sonde. En dan weer maar kijken of het iets uithaalt…
                          Ik ben benieuwd…

robkuh
                          Deelnemer

Nou,deze keer haalde ik nog geen 500kilometer op een volle tank… Valt me toch wel een beetje tegen moet ik zeggen. Misschien toch maar ff uit laten lezen bij de Opel Dealer?

robkuh
                            Deelnemer

Wat me trouwens ook opvalt is dat ie eigenlijk best traag is,vergeleken bij de Corsa die ik gehad heb. En als je bijvoorbeeld afslaat,en terugschakelt naar z’n 2,de bocht omgaat en dan weer gas bijgeeft,dan lijkt het of ie even hikt,of even iets inhoud..
                              Navenant het verbruik vind ik ’em niet echt pittig…die Corsa x1.4sz was echt een heel stuk feller en hoe ongenadig ik die ook misbruikte; altijd dik 600 km op 40 liter..

gose91
                              Deelnemer

Mijn verbruik gaat ook hard achteruit met dit koude weer :puke . Waar veel anderen het hebben over één tot anderhalve kilometer minder per liter, verbruik ik nu krap 1:15 ipv 1:17.

Over dat inhouden: misschien volgen hieronder allemaal suggesties over dingen aan je motor schoonmaken. Ik ben bezig met een how-to hiervan en het goede voornemen is om die morgen af te hebben. Alleen dat ge-emmer met photoshop ben ik iets te vaak te snel zat :argue …

robkuh
                                Deelnemer

1:15….ik zou er voor tekenen ;) Dat haalt de mijne voorlopig bij lange na niet :(

wim-v6
                                  Deelnemer

Als ie moet trekken moet ie trekken, dat moet je NIET in Te laag toeren doen, gaat ie harder van zuipen als dat je dan iets doortrekt.

Ik kon ook wel op mijn slofjes 1 op 9 halen met de Kadett Caravan C16NZ, zeker op de Kortere ritjes..
                                    Op mooie lange ritten haalde ik daarmee zo’n 1 op 16 bij Constant 100 110km/u.

Zou er zeker niet vanuit gaan dat je de 1 op 17 gaat halen, daar moet je EXTREEM je Krenterige best voor doen om te halen, maar bij gemiddeld gebruik is een verbruik van 1 op 12 a 13 een mooi verbruik, in de wintermaanden kan het voorkomen dat de auto rond de 1 op 10 rijdt..

Voor 1 op 15 a 1 op 17 moet je mooie lange ritten kunnen pakken, het liefst op mooi lange N wegen

Willem

gose91
                                    Deelnemer

En dat is nou het leuke van de mijne, Wim. Voor 1:17 hoef ik (als het wat warmer is) niet extreem krenterig te doen. Daar zitten vaak korte ritten bij, af en toe lekker “schoonbranden” en in stadsverkeer meerijden. Ga ik echt krenterig doen en alleen op en neer de N206 (vaak moeten doen), kom ik zelfs op 1:19. En ja, mijn kilometerteller klopt echt!

robkuh
                                      Deelnemer

@wim-v6 wrote:

Als ie moet trekken moet ie trekken, dat moet je NIET in Te laag toeren doen, gaat ie harder van zuipen als dat je dan iets doortrekt.

Ik kon ook wel op mijn slofjes 1 op 9 halen met de Kadett Caravan C16NZ, zeker op de Kortere ritjes..
                                        Op mooie lange ritten haalde ik daarmee zo’n 1 op 16 bij Constant 100 110km/u.

Zou er zeker niet vanuit gaan dat je de 1 op 17 gaat halen, daar moet je EXTREEM je Krenterige best voor doen om te halen, maar bij gemiddeld gebruik is een verbruik van 1 op 12 a 13 een mooi verbruik, in de wintermaanden kan het voorkomen dat de auto rond de 1 op 10 rijdt..

Voor 1 op 15 a 1 op 17 moet je mooie lange ritten kunnen pakken, het liefst op mooi lange N wegen

Willem

Oké,dus jij denk niet dat er iets mis mee is dan? Ik heb in het geleden een berg E-Kadettjes versleten,de meeste waren 1600tjes,en die liepen eigenlijk allemaal hartstikke zuinig moet ik zeggen. Vandaar dat ik het bij m’n Astra toch wel vind tegenvallen. Je ziet de meter gewoon zakken… :shock: Ik denk dat ik ’em bij de Opel garage maar een keer uit laat lezen (voor alle zekerheid) en het tot die tijd nog maar even aankijk. Aan die blauwe temperatuursensor kan het in iedergeval niet meer liggen,want die is vervangen,maar ik kan niet zeggen dat ik verschil merk.

Christiaan Hummel
                                        Deelnemer

Mijn Astra Station met c14nz motor (stuk lichter, dus moet er harder aan trekken), rijdt in de zomer rond de 1 op 15, en in de winter rond de 1 op 14. Voor een zeventien jaar oude auto vind ik dat best netjes. En dan rijd ik meestal met een behoorlijk zware rechtervoet, maar weel veel snelweg (twee keer per week Amsterdam-Yerseke vv).
                                          Het klinkt alsof er met de auto van robkuh toch iets niet helemaal klopt, verbruik lijkt me aan de hoge kant. Ook omdat hij in 2 na een bocht niet lekker trekt, ik heb nog nooit gehoord van een auto waar je een bocht in de 1e versnelling moet nemen.
                                          Wat bij mij veel scheelt: ik tank nooit bij “witte” pompen, die hebben rotbenzine, en dan gaat die ineens rond de 1 op 12 verbruiken. Waar tank jij?

robkuh
                                          Deelnemer

Ik tank meestal bij “de Meeuw” in Hoogerheide, en soms bij de Esso in Essen (België)
                                            Ik heb op een verjaardag wel eens een discussie gehoord over het verschil van kwaliteit brandstof tussen goedkopere pompen,en “echte” merkpompen zoals Shell,Esso,BP, enz enz… Ik dacht eerlijk gezegd altijd dat dat een fabeltje was,en dat dat niet zoveel uit zou maken. Maar ik ben geen brandstof expert,dus ik strijd het ook niet af hoor. Ik zal morgen wel eens bij de Esso in België gaan tanken,tank is toch (wéér..) zo goed als leeg,dus ik moet sowieso weer tanken. Het zou me verbazen als het iets uitmaakt,maar je weet maar nooit natuurlijk.
                                            Maar nogmaals,ik vind de motor verre van lekker vlot en pittig en ik ben toch wel anders gewend van Opel OHC motoren… Dus ik twijfel toch een beetje of alles wel helemaal 100% in orde is, dus voor alle zekerheid wil ik ’em toch eens een keer bij de Opel uit laten lezen. Gewoon voor alle zekerheid.

gose91
                                            Deelnemer

Ik ga het voor de grap eens uitzoeken, maar ik heb volgens mij niet echt schokkende verschillen tussen Tango en Esso.

Duimen dat het iets simpels is. Succes!

wim-v6
                                              Deelnemer

Temp sensor, lambda sonde, injector, map-sensor, gasklepsensor

Sent from my GT-I8190 using Tapatalk

robkuh
                                                Deelnemer

Op het moment haal ik tussen de 500 en 550 kilometer op een tank. En dan ga ik tanken als het waarschuwingslampje gaat branden,en ik krijg er dan niet meer dan 40 liter in?!
                                                  Maar dat komt dan neer op een verbruik van 1op12,5 à 1op13,75
                                                  Niet echt superzuinig dus,maar ja…

Christiaan Hummel
                                                  Deelnemer

Volgens mij gaat dat lampje branden als je nog 10 liter over hebt, en de tank is 50 liter, en 50-10 is 40 liter, dus dat klinkt wel logisch. Verbruik klinkt mij niet vreemd in de oren voor winterverbruik van een 1.6 16v.

gose91
                                                    Deelnemer

@Christiaan Hummel wrote:

Volgens mij gaat dat lampje branden als je nog 10 liter over hebt, en de tank is 50 liter, en 50-10 is 40 liter, dus dat klinkt wel logisch. Verbruik klinkt mij niet vreemd in de oren voor winterverbruik van een 1.6 16v.

Het gaat hier om een 8v, maar dat maakt natuurlijk niet zo heel veel uit. Winterverbruik met bijna alleen maar ritten <10km is 1 op 14.

De tankmeter is volgens mij bij alle opels van die tijd niet echt bepaald nauwkeurig. Bij mij geeft ‘ie standaard vijf liter minder aan dan dat er in de tank zit.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.