Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › Brandstofmeter en rijbereik!
- Dit onderwerp bevat 31 reacties, 17 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 19 februari 2020om 12:26 door Jjmvanderlinden.
-
AuteurBerichten
-
27 juli 2009 om 22:16 #17210972
Hoi,
Als ik boven de 110 km/h ga rijden (volle tank), met en/ of zonder cruisecontrol, is de brandstofmeter na een kwartier in het rode vlak, het brandstoflampje gaat op een gegeven moment knipperen.
Rijbereik op het display is dan van 550 km gezakt naar 70 km.Breng ik de snelheid terug naar 90/ 100 km/h, dan stijgen zowel brandstofmeter als rijbereik na 10 minuten weer.
Het helpt ook om even te stoppen, sleutel uit het contact, motor weer starten -> zowel brandstofmeter als rijbereik zijn dan weer ‘normaal’.
Ben net terug van een weekje Spanje, en ik kon door dit akkefietje niet echt prettig (door) rijden.
Vaker gestopt bij rustplekken en om te tanken. Bleek de tank nog halfvol te zijn.Ik durfde geen risico te nemen om gewoon ‘keihard’ (130 km/h) door te rijden op basis van een volle tank (50 liter) (550 km).
Wat zouden de gevolgen kunnen zijn, als de brandstofmeter echt daadwerkelijk 0 zou aangeven en het rijbereik ook 0 km? Zou de brandstofpomp en nog andere dingen kapot gaan?Dan zit je in een ver land met kids? Dus tegen mijn zin heb ik vaker moeten cruisen op 110 km/h.
Ik moet wel zeggen dat deze Zafira wel heel hard kan. Niet te lang gedaan ivm bovenstaande probleem, volle lading en als belangrijkste, de familie erbij.Kan iemand iets met dit verhaal?
Zafira 1.6 Comfort 2002
ps. Volgens de computer was het verbruik 1 op 12. Dat is met een volle lading en berggebied.
28 juli 2009 om 15:55 #17504327Ik ben benieuwd naar je probleem, ik heb namelijk een zafira-a 1.8 van 2000 en die doet precies hetzelfde, echter heb ik geen boord computer.
De benzine meter zie je gewoon zakken, stop je even dan stijgt ie weer.Ben zelf auto monteur, dus ga het zeker uitzoeken, en als ik het weet zal ik het je laten weten.
Maar hopenlijk is er hier iemand op het forum die het probleem, en natuurlijk de oplossing kent, scheelt me weer een paar avonden zoeken.
28 juli 2009 om 21:50 #17504328trekt je tank niet vacuüm?
29 juli 2009 om 10:42 #17504329origineel gepost door stillekracht
trekt je tank niet vacuüm?Met een volle tank?
29 juli 2009 om 12:14 #17504330tankvlotter nog wel goed?
29 juli 2009 om 12:56 #17504331Ook met een volle tank kan je een vacuüm trekken.
Simpele test is als je bij die problemen die je aan geeft de dop los draait van je tank, en als je dan een sissend geluid hoort, dan heb je een vacuüm probleem.29 juli 2009 om 13:45 #17504332origineel gepost door stillekracht
Ook met een volle tank kan je een vacuüm trekken.
Simpele test is als je bij die problemen die je aan geeft de dop los draait van je tank, en als je dan een sissend geluid hoort, dan heb je een vacuüm probleem.Geen sissend geluid te horen of te voelen.
Bij de Suzuki Baleno van mijn ouders wel, maar daar blijft de brandstofmeter de juiste stand aangeven.
@Nick-GSI
Heeft de tankvlotter een digitale verbinding met de boordcomputer?28 december 2009 om 20:33 #17504333@Nick-GSI
Heeft de tankvlotter een digitale verbinding met de boordcomputer?
[/quote]Hoi
Ook ik heb een Zafira met hetzelfde probleem.
De vlotter zowel als de meter alsook de rest van de meters worden allemaal aangestuurd door de boordcomputer.
Bij een test bij een opeldealer liet de monteur zien dat hij alles kon aansturen en testen.
Volgende week wordt de benzinetank uitgebouwd omdat het vermoeden bestaat dat de vlotter de zaak beduveld, wat dat met de snelheid te maken heeft is nog niet duidelijk.
Als ik meer weet laat ik het weten.28 december 2009 om 20:55 #17504334origineel gepost door forfun
@Nick-GSI
Heeft de tankvlotter een digitale verbinding met de boordcomputer?Hoi
Ook ik heb een Zafira met hetzelfde probleem.
De vlotter zowel als de meter alsook de rest van de meters worden allemaal aangestuurd door de boordcomputer.
Bij een test bij een opeldealer liet de monteur zien dat hij alles kon aansturen en testen.
Volgende week wordt de benzinetank uitgebouwd omdat het vermoeden bestaat dat de vlotter de zaak beduveld, wat dat met de snelheid te maken heeft is nog niet duidelijk.
Als ik meer weet laat ik het weten.[/quote]
De snelheid heeft er wel degelijk mee te maken.
hij moet weten hoe hard je rijd om te bepalen hoeveel km je nog kan rijden.19 maart 2010 om 20:26 #17504335Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het met dit probleem is, dit omdat ik er ook last van heb!!!
20 maart 2010 om 16:26 #17504336Over het vacuum had ik hetzelfde probleem.
Rij nu altijd met de tankdop iets open !!
Ben wel even benieuwd naar de oplossing van hierboven20 maart 2010 om 19:43 #17504337origineel gepost door arjontje
De snelheid heeft er wel degelijk mee te maken.
hij moet weten hoe hard je rijd om te bepalen hoeveel km je nog kan rijden.Sorry agent, ik moest wel zo hard rijden. M’n tank is bijna leeg dus ik moet snel bij een benzinestation zien te komen :jerry:jerry
Rijbereik in het display is maar een berekeningetje op basis van momentaan verbruik en de hoeveelheid brandstof in de tank. Omdat Opel ook wel weet dat mannen doorrijden tot de “nul” is ie nog niet helemaal leeg als je rijbereik 0 is. Maar dan is het dus wel echt de hoogste tijd om te tanken :angel
Dat bij een normaal werkende meter, in dit geval heb je dan nog voor honderden km’s. Omdat de brandstofmeter ook zo snel terugloopt zit daar ergens de fout. De computer denkt dat er minder benzine is dan er in werkelijkheid is, automatisch is dan ook het resterende bereik dat ie berekent kleiner.
Ik zou in zo’n geval net als vroeger op de dagteller rijden. Afhankelijk van het gebruik haalt ie zo’n 600 km per tank, dus elke 500 tanken is ruim voldoende.
Maar goed, blijft dus de vraag waarom de brandstofmeter bij 130 veel te snel zakt terwijl ie bij 110 wel redelijk goed blijft aangeven. Daar kan ik zo even niets op verzinnen ben ik bang :(
Suc6 in elk geval
20 maart 2010 om 21:26 #17504338ja en momentaan verbruik word weer berekend doormiddel van gegevens van de motorcomputer, en rijsnelheid.
als het niet een vacuum probleem is, zal de tankvlotter dit probleem veroorzaken..
ik weet niet of deze via een luik onder de achterbank te bereiken is.
testen op vacuum is inderdaad met losse dop een end gaan rijden.
Willem
20 maart 2010 om 23:04 #17504339Dit is een bekend probleem.
De tank wordt namelijk vacuum gezogen via het koolstoffilter.
Nieuw koolstoffilter monteren en alles is weer normaal.21 maart 2010 om 16:37 #17504340Ik dacht dat opel een aparte klep tussen de slang van de motor naar de koolstof filter had zitten, dan kan ik de link niet leggen tussen enkel het koolstof filter en het vacuum probleem.
Het probleem zou dan in het klepje moeten zitten lijkt mij.
Kun je je nader toelichten opeltechniek??
21 maart 2010 om 19:02 #17504341denk ook eerder het klepje..
Willem
21 maart 2010 om 20:16 #17504342Het “klepje”wat jullie bedoelen is het tankontluchtingsklepje deze zorgt ervoor dat je motor geen brandstofdampen aan kan zuigen bij stationair.
Bij deellast wordt deze klep aangestuurd en zo kunnen dan de dampen vanuit het koolstoffilter afgezogen worden.
Deze klepjes gaan niet stuk nog nooit eentje vervangen.
Het koolstoffilter daarintegen zit vol met koolstofstaafjes zodat er voldoende damp kan worden opgenomen nou wil het volgende dat deze staafjes naar verloop van tijd uit elkaar vallen tot stof. samen met een beetje vocht wordt dit een blok koolstof waar geen lucht (damp) meer doorkan waardoor hij niet mee belucht en ontlucht kan worden wat resulteerd dat het motor vacuum rechtstreeks op de tank wordt gezet.
Ik heb dit probleem al dikwijls meegemaakt en ook dikwijls dus opgelost door middel van het monteren van het koolstoffilter.
Om nu te controleren of ik gelijk heb zitten er naast het luchtfilter twee dikke leidingen met een snelsluiting als je deze even uit elkaar haalt en je gaat dan rijden met de auto moet het probleem weg zijn.21 maart 2010 om 20:35 #17504343Oke, dat zou het probleem idd kunnen verklaren.
Ik ga het zo gauw ik tijd heb controleren en zal mijn bevindingen zeker hier plaatsen.
Opeltechniek, alvast bedankt voor zover!!
24 maart 2010 om 21:19 #17504344Me ouders hebben dit probleem ook bij hun Zafira 1.8
Weet niet uit welk jaar, maar het is iig een A2Volgens meter en BC vliegt brandstof erdoor heen.
BC is al is geresetted.5 april 2010 om 11:33 #17504345origineel gepost door opeltechniek
Het “klepje”wat jullie bedoelen is het tankontluchtingsklepje deze zorgt ervoor dat je motor geen brandstofdampen aan kan zuigen bij stationair.
Bij deellast wordt deze klep aangestuurd en zo kunnen dan de dampen vanuit het koolstoffilter afgezogen worden.
Deze klepjes gaan niet stuk nog nooit eentje vervangen.
Het koolstoffilter daarintegen zit vol met koolstofstaafjes zodat er voldoende damp kan worden opgenomen nou wil het volgende dat deze staafjes naar verloop van tijd uit elkaar vallen tot stof. samen met een beetje vocht wordt dit een blok koolstof waar geen lucht (damp) meer doorkan waardoor hij niet mee belucht en ontlucht kan worden wat resulteerd dat het motor vacuum rechtstreeks op de tank wordt gezet.
Ik heb dit probleem al dikwijls meegemaakt en ook dikwijls dus opgelost door middel van het monteren van het koolstoffilter.
Om nu te controleren of ik gelijk heb zitten er naast het luchtfilter twee dikke leidingen met een snelsluiting als je deze even uit elkaar haalt en je gaat dan rijden met de auto moet het probleem weg zijn.Ik zit net dit verhaal ook te lezen en moet constateren daat ook ik hier last van heb.
Zou je kunnen aangeven waar dat koolstof filter zich bevind, denk dat ik het zelf wel kan vervangen.
Alvast mijn dank
5 april 2010 om 13:36 #17504346Ik rij nu op het moment met de slangen los gekoppeld en het probleem heeft zich tot nu toe nog niet voorgedaan, heb helaas nog niet veel snelweg gereden, dan was het het duidelijkst.
Hou jullie op de hoogte.
5 april 2010 om 13:46 #17504347Het koolstoffilter zit onder het rechter voorscherm voor het wiel.
5 april 2010 om 16:48 #17504348nou mooi, bedankt voor de locatie van het filtertje.
Maar is dat makkelijk te vervangen? Heb hem nog niet gezien eerlijk gezegd. Dat terwijl ik vandaag weer de zomerbanden heb gemonteerd.
5 april 2010 om 16:52 #17504349Zit achter de kuip gemonteerd montage tijd ongeveer 15 min.
13 april 2011 om 14:35 #17504350Hele tijd geleden. In 2010 geen grote tochten gemaakt. De zomer 2011 in aantocht. Dit jaar weer richting zuiden. Dus lange ritten waarbij dit probleem zich weer zou kunnen voordoen.
Waar zit de koolstoffilter precies? Is er een foto van dat ding ergens op het web? Heeft iemand een betrouwbaar adresje (regio Amsterdam) om dit te fixen?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.