Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Brandstof verbruik hoog HOE??? ( Astra G Z16SE Automaat)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 juni 2014 om 22:25 #17266676
Hallo iedereen!! :
ik heb een probleem met mijn Astra G uit 2000 ( eigenlijk 1998 was show model van opel!)
ik heb sinds een paar weken problemen met mijn Brandstof Verbruik.
Korte uitleg:
Ik reed normaal 600 Km op een tank en nu moet ik blij wezen als ik de 300 haal ( Binnenstad)
Wat heb ik al gedaan :
voor dit probleem zich voordeed was de thermostaat kapot dus die is vervangen ( dat is in mei dit jaar gedaan ongeveer!)
ook is daarbij waterpomp en distributie en temperatuursensor vervangen! en reed toen nog met een openlucht filter.na een maand of anderhalf Begon het me op te vallen dat ik I.P.V. 610 km op de snelweg nog maar 580 Km haalde.. dus optie 1 was luchtfilter terug naar standaart en waarvoor? nouh haalde toen 582km op een tank (WOEHOEEE :P )
vervolgens ermee naar de Ekris in zeist gereden om te kijken naar de brandstof slangen ( met 3 man onder de auto gelopen!) maar na lang kijken en zoeken alleen een klein stukje slang gevonden waar iets tegenaan was gekomen vlak bij het filter (dus klein stukje afgesneden en terug geplaatst rest van de slang Zag er perfect uit!!)
nouh motor gestart nog een rondje eronderdoor gelopen en nee niks toonde zich..
ik ben nu (sins dat zoeken ) al 7 tanken benzine verder en t wordt steeds minder Km die ik haal op volle tank.
ik heb een MID scherm die aangeeft hoeveel liter ik over het traject heb verbruikt.. en iederekeer als ik tank gaat ook PRECIES!!!!! dat aantal liters in de tank! dus het is ergens na! dat metertje (geen idee waar die zich bevind!)
Wie heeft hier ervaring mee?????!!! ( ik wil hem nog aan een opcom hangen maar heb weinig tijd om lanks iemand te rijden die er 1 heeft :S )
27 juni 2014 om 23:36 #18240541Als het een uit 1998 is heb je zoiezo geen Z16SE maar een X16SZR. Beide hebben regelmatig defecte temperatuur sensor, dit kan ook een van de problemen zijn ookal is die vervangen. Heel eerlijk, als de verbruikmeter het aan geeft wil nog niet zeggen dat het ook klopt.
Ook je rijstijl wegtypes, stoplichten, airco termperatuur enz zijn mede bepalend voor het verbruik. Ik vind het verschil minimaal.27 juni 2014 om 23:42 #18240542Ron, als je goed leest, rijdt hij nu nog maar 300KM op een tank, i.p.v. 600.
het was eerst nog maar 580, das idd nog te verwaarlozen. nu daalt het aantal km alleen nog verder.
tenminste, je moet de tekst van Ricardo altijd even goed doorlezen, het is soms niet helemaal duidelijk getyped. ;)en ik weet het niet, we (ATC leden) hebben ricardo al wat optie’s gegeven, zoals poreuse slangen, filter niet goed, vlotter…
dat was allemaal goed, zegt Ricardo… :thumb
27 juni 2014 om 23:50 #18240543filter slangen vlotter zal het niet zijn, ik denk dan meteen aan lamda sensor als het zo rigoreus is of verstopte kat of aanlopende remmen.
28 juni 2014 om 15:57 #18240544het is wel degelijk een Z16SE Motor ( Kenteken zegt t en ik weet heus t verschil wel tussen een szr en een se… alleen heeft deze als show model gestaan vanaf 98 en is in 2000 op kenteken gezet ( kan je terug vinden via t chasis nummer )
verder ist precies wat valentijn zegt ik ben nogal slecht in uitleggen :S
28 juni 2014 om 16:38 #18240545Een Z16SE is vanaf 2000 in de Astra G geleverd, maar zoals je aangeeft een show auto dus die kan anders zijn dan de standaard band modellen.
28 juni 2014 om 23:50 #18240546Klopt het is een show model geweest de eerste 2 jaar heb via via ooit een link gehad waar je via het chassis nummer kon terug vinden waar hij vandaan kwam en of het een speciale levering was en wanneer hij van de band af is gerold, hier kwam uit engeland ( ik ben alleen de fabriek vergeten) van de band gerold op nov 1998 geen speciale levering! Het rare is dus de motor? Maar de versnellingsbak is ook anders dan origineel opel automaat.. Deze schijnt ( uit dealer verhalen of het waar is geen idee) in samenwerking met rolce te zijn ontworpen om de schakeling zo vloeiend mogelijk te laten verlopen ( des tijds) het was dus een speciale uitvoering maar op papier een Pearl die vanaf 98 de band af rolde..
Deze astra mocht ( ook namens dealer verhalen) niet verkocht worden en/ of op de weg komen gezien dit een proef model was… Chassis etc.. Is dus daadwerkelijk van 98 ook omdat de astra niet hoort te roesten vanaf 2000 is mij altijd vertelt en ik kan zeggen dat hij al 2x behandeld is voor roest…
En back on topic:
Vandaag de lmm meter eraf gekoppeld en hij geeft motor storing maar hij loopt rustiger en start beter.. Ik weet alleen niet of de verbruik daarmee weer omhoog gaat.. Weet wel dat ik nu 160km heb gereden en al 3/4 tank eruit! ik heb dus echt het idee dat het lek boven de tank zit maar het verklaard niet waardoor mijn auto lastiger begint te starten ookwel slinger slinger slinger dan stotteren op 400/500 toeren voor zo’n 5 sec en dan naar de 900 toe springt en dan. Op 800? Blijft draaien
Ik ga morgen de bougie’s bekijken miss dat hij niet goed ontsteekt ( wat mij heel sterk lijkt omdat ik niet iets van inhouden ofzo merk en reactie op gas is ook perfect echt goed bij een lichte tik schiet t blok al in toeren omhoog vrijwel direct en bij vol schakelt ie zonder te twijfelen terug en trekt vol naar de 6500 toeren ( mits kickdown omlaag) dus ik snap het niet meer!
29 juni 2014 om 05:38 #18240547Eehm je hebt geen luchtmassameter enkel een lucht temperatuur sensor en mapsensor.
Heb je hem al eens uit laten lezen en gekeken wat lamde sensoren doen?PM je kenteken is, dan ben ik benieuwd wat ik te weten kom als ik hem opzoek in de opel database.
29 juni 2014 om 05:48 #182405483/4 tank leeg rijden op zo weinig kilometers is haast onmogelijk, zelfs asl je tank dus lek zou zijn zou je dat echt wel moeten zien en ruiken.
In dit geval als hij het gebruikt, moet er wat mis zijn met de lamda of je injectoren. Dan zou die tijdens rijden ook ontsettend vervelend moeten rijden want hij loopt veel te rijk.29 juni 2014 om 08:46 #18240549Heb je al eens geprobeerd om ‘s nachts een groot stuk karton onder je wagen te leggen?
Misschien zijn er ‘s morgens natte plekken te zien waar je lek zit, als er een lek is?29 juni 2014 om 15:19 #18240550Top tip ik ga kijken of ik ergens dozen kan vinden en plant die er even onder..
29 juni 2014 om 17:43 #18240551Ik zou ook denken een lek..
het zou ook kunnen aan de lambdasonde liggen maar dan verbruike ie maar 15-30% meer..
en geen 50%, maar het zou kunnen!
Uitlezen zou ik zeggen29 juni 2014 om 17:47 #18240552Overigens heb ik hem opgezocht in EPC hij is gebouwd in de 8ste maand in 2000 niet in 1998. Verder tref ik niets speciaals aan in de configuratie buiten dat het een automaat met zonnedak zou moeten zijn.
30 juni 2014 om 06:43 #18240553Ik lees t al xD een flop dus.. Ik heb geen zonnedak helaas dus ik weet niet wat ik dan met de auto aan moet me opa heeft em destijds nieuw gekocht en daarbij hebben ze gezecht wat ik al heb omschreven… En daarbij zegt t chassis nummer dat ie uit 98 komt… Heel vaag
Ik heb karton onder de auto gelecht maar ook die showen me niet wat ik wil zien.. Een lek is waarnaar ik nu al weken zoek maar er komt niks uit rollen… De computer detecteert wel nu dat er een sensor uit licht ( die in de lucht aanvoer buis zit) verder kom ik niet bij de moment waardes van de injectie etc… Dus zoeken. Naar een naald in een hooiberg
30 juni 2014 om 12:18 #18240554Zal er ook even bij vermelden dat mijn thermostaat dus al vervangen is ( mocht ik dat niet omschreven hebben. Temperatuur meter blijft mooi op 90 staan ( moet me wijzer nog even goed zetten maar hij is gewoon 90 graden) ook als ik de kap open heb komt de warmte me tegemoet en kan ik niks meer beetpakken ( met kapotte thermostaat kon ik dat dus wel) dus ik ben aan het zoeken zoeken zoeken maar tot nu toe niks gevonden dus ik zoek nog even verder voornamelijk omdat het verbruikte liters overeen komt met de mid
2 juli 2014 om 10:42 #18240555Ok ik heb een sensor die in de luchtbuis naar de motor zit vanaf luchtfilterhuis zegmaar heb ik het stekkertje van afgehaald resultaat motor storing maar van 280 op een tank terug naar 380 op een tank ( vanaf een kwart tank nog 121km erbij gereden tenopzichte van volle tank..
Nu gok ik dat ik bij een volle tank weer netjes rond de 500 kom maar moet eerst tanken! Nu hoop ik dat het dat sensortje was en dat het dus heel raar is dat ik met optrekken etc niks raars heb gemerkt… Zou heel frappant zijn want je zou denken bij zo’n verbruik dat de motor raar moet doen ( verzuipen ofzo) en dat ik het kwa vermogen ook wel had mogen merken ( niet dus want hij rijd gewoon geweldig!)
Hierop kom ik met een paar dagen terug om te vertellen of het heeft gewerkt met dat stekkertje los!
6 juli 2014 om 13:52 #18240556ok tank Vol! km stand einde Brandstof meter! ( Tromgeroffel……) 598,5Km rijbereik vertelt mij nu nog 93km te kunnen!!! Resultaat met dat stekkertje los heeft dus geholpen!! maar nu! de vraag WAT doet dat sensortje!! vooral waarom zakt de brandstof zo snel… geen lek of dergelijke te vinden dus uuhm iemand verstand van wat dat sensortje doet?? hij zit in de luchtbuis na het luchtfilterhuis naar de inlaat..
6 juli 2014 om 15:13 #18240557Als er kleine slangetjes aan zitten dn is het je tank ontluchtingslepje, die echt in de inlaatbuis zit is de inlaat temperatuur sensor.
Deze meet hoe warm de lucht is welke word aangezogen en past hierop de inspuiting van brandstof aan.6 juli 2014 om 16:04 #18240558het is die in de buis zelf zit dus die is naar de donder vandaar de wisselende inspuiting en het hoge gebruik!!
9 juli 2014 om 06:28 #18240559Topic mag dicht brandstof verbruik is weer normaal ( zelfs zuiniger) het sensortje is vervangen en storingen zijn weg
9 juli 2014 om 11:58 #18240560Geweldig dat het is opgelost. En bedankt voor het doorgeven hoe het is opgelost.
Veel plezier met je Astra. :thumb
11 juli 2014 om 07:37 #18240561Plezier Is het zeker en een probleem bij een ander die hierop lijkt heeft wat aan info dus deel graag mijn ervaring omtrent dit rare voorval. Nu lekker genieten tenminste als ze me nu is met rust laten.. Gisteren iemand lanks me deur geschaaft en weg gereden heb het eruit kunnen krijgen maar baal wel heb net die zijde helemaal laten overspuiten wegens vandalisme ( sleutel streep getrokken destijds)
Verder is de motor wel van slag omdat hok natuurlijk een tijd met storing heeft gereden maar ook dit is bijna op orde ff reset gedaan en nu is hij zichzelf weer aan het inregelen
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.