Brandstof verbruik

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #18554863
    Mohamad Alkabouni
    Deelnemer
      Lid sinds:
      10 September 2024

      Hallo,

      ik heb een bus opel vivaro 2019 1.6 89kw 121pk , tijdje geleden ging motorstoringlampje aan, was storing op de roetfilter vol, dus laten reinigen was goed, na 10 dagen kwam de storing weer terug, gecontroleerd en bleek weer vol te zetten, wat mij opviel als storing lampje aan springt dan verbruikt de bus 5,6L/100km en vorige keer na de reiniging ging de verbruik al naar 10L/100km.

      iemand weet wat zou het kunnen de reden zijn ? Want volgens mij iets klopt niet en daar door raakt roetfilter snel verstopt !

      #18554935
      Opeltje17
      Deelnemer
        Lid sinds:
        18 January 2012

        Pijpje naar de druk sensor voor de turbo verstopt.

        #18554939
        Mohamad Alkabouni
        Deelnemer
          Lid sinds:
          10 September 2024

          Dankjewel voor u reactie, ik zal nakijken en proberen 🙆🏻‍♂️👍🏼

          #18554940
          Mohamad Alkabouni
          Deelnemer
            Lid sinds:
            10 September 2024

            Is de pijp wat u bedoelt de laadlucht pijp?

            #18554944
            Opeltje17
            Deelnemer
              Lid sinds:
              18 January 2012

              Nee, het is een dun staal pijpje die zit met eem banjo bout vast aan het uitlaatspruitstuk, deze loopt dan naar boven aan de achterkant van de motor ( vlakbij de distributie deksel)

              Kijk dit filmpje maar eens:

              Hele grote kans dat dit je probleem is, bovenstaand filmpje is ook meteen de oplossing.

              Lekkages in het inlaat systeem, turbo/intercooler slangen veroorzaken ook een verstopt roetfilter.

              #18554945
              Mohamad Alkabouni
              Deelnemer
                Lid sinds:
                10 September 2024

                Bedankt voor u reactie, deze pijpje heb ik al een x schoon gemaakt en een nieuw druksensor gemonteerd.
                Mijn probleem momenteel is dat de brandstof verbruik als bus storing vrij is heel hoog 10l per 100 km, en als ik bijv luchtmassameter stekker los trek en een storing er in laat komen dan wordt het verbruik 5.6 L per 100 km.

                Heel rare storing .
                Map sensor is al vervangen
                Luchtmassa meter vervangen
                Verschildruksensor vervangen
                Druksensor vervangen

                #18554951
                Opeltje17
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  18 January 2012

                  Pijpje kan ook deels verstopt zitten, dit goed controleren met diagnose apparatuur.

                  Het probleem wat jij nu beschrijft, zegt me helaas niet zoveel.

                  Wel originele sensoren gemonteerd?

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.