bout van startmotor op een naar plaatsje…

Forumindex Forums Modellen Corsa bout van startmotor op een naar plaatsje…

• Dit onderwerp is leeg.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    DaanB

Mijn Corsa: Opel Corsa C 1.3 cdti uit 2003 met waarschijnlijk een F17 versnellingsbak.

Kort geleden startte mijn Corsa slecht en bleek dat de koolborstels van mijn startmotor versleten waren. Daar zit ondertussen een nieuw setje op. maar toen moest de startmotor nog weer terug op het motorblok. Ja dat plekje achter het blok. Daar zat ie vrij snel. Ik was op de hoogte dat het tweede boutje door een lastig gaatje in het versnellingsbakhuis moet. Ik had het boutje op een magneethouder gedaan en gepoogd in het gaatje te steken. Toen ik dacht dat ik beet had en de magneet terug trok hoorde ik een zeer naar metaal op metaal geluid in mijn versnellingsbak. Ik kan niet anders concluderen dan dat het boutje bij het vliegwiel ligt.

Okay nu mag je eerste even lachen. Geen mooier vermaak dan leedvermaak nietwaar…

Ik moet nu dus mijn versnellingsbak van mijn motorblok hebben om bij dat boutje te komen. Ik heb zo’n vraagbaak boekje. Daar staat in dat je het subframe alleen kan verwijderen met speciaal gereedschap. Daarna moet ik het hele motorblok 5 cm laten zakken de versnellingsbak uitbouwen. Startmotor boutje eruit en de versnellingsbak weer terug plaatsen en vastbouten.

De vragen die ik heb zijn:
      1. Kan je echt alleen het subframe verwijderen met dat speciale gereedschap of is dat overtrokken en kan je het losschroeven en gewoon terugplaatsen. Zijn er nog consequenties? Opnieuw uitlijnen bijvoorbeeld?
      2. Moet je het subframe verwijderen om de bak even een paar cm van het blok te halen?
      3. Heeft iemand nog een andere oplossing?

Met vriendelijke groet,

Daan

TedMechanic
      Deelnemer

Ik zou de startmotor er weer afhalen, zo’n magneet kopen, een kwartiertje vissen en de versnellingsbak lekker laten zitten.

Ik kan me niet voorstellen dat je die bout niet terug krijgt zonder de versnellingsbak eraf te halen.

Haasje17
        Moderator

je kunt de bak als je hem losdraaid ook een paar centimeter van het blok krijgen zonder subframe demonteren enkel is het wel gepriegel en krijg je hem niet ech ver uit elkaar.

2000
          Moderator

Zit er geen los dun kapje aan de krukaszijde tegen de bak die minimaal vast zit?
            Overigens zou ik ook eerst een paar uur “vissen” voordat ik de zooi zou loshalen.
            Wel een mooie stunt, dat dan weer wel….. ;)

Haasje17
            Moderator

Nee dat zit alleen bij de oude type motoren waar de carterpan niet op de bak aansluit.

kaneelschep
              Deelnemer

Dat je niet de enige bent die zoiets meemaakt… Gedeelde smart is.. ;)
                Ik draai het boutje van de tellerkabel op een corsa a f10 los. haal de kabel met tandwiel etc uit het gat, en het boutje valt in 1 soepele beweging precies in dat tellerkabel gat. Ik heb het nagepast.. Dat past dus echt maar NET!
                Dat maak je maar 1 keer mee in je leven..
                Vissen, vissen, vissen!! :) Dat flexibele ding wat ted laat zien is sowieso later ook wel een keer nog handig.
                :thumb

thereaper
                Deelnemer

Klopt. Ik heb het gehad met de bout van de nokassensor die uit de dop viel. En dus netjes tussen de distributie riem viel. Heeft ook een aardig tijdje vissen gekost.
                  Dus Veel suc6 met vissen..

TedMechanic
                  Deelnemer

Ja joh, heb het ook wel eens gehad. Ik liet een boutje vallen en die kwam precies op het randje van de gasklep in de carburateur. Ik denk “wow, dat scheelde niks!” Ik pak ‘m, glipt alsnog uit m’n vingers en deze keer viel die wel in het inlaatspruitstuk :P

PeterNoFear
                    Deelnemer

Heb het gehad bij de inlaat van mijn Corsa GSI, boutje er in gevallen.
                      Hele inlaat uitbouwen, wel alles vers en gangbaar, dat is wel weer een pluspunt

Verstuurd van mijn GT-S5839i met Tapatalk

johanhummer9
                      Deelnemer

ik heb meerdere malen een subframe bij de opels eronder geschroeft en nooit dat achterlijke metalen frame wat ze in de TIS omschrijven gebruikt.

gewoon motor in een motorbok/steun ophangen.

alleen bij de zafira B moet je hem wel gebruiken volgens mij

of aan de bovenkant alles losschroeven op 2 bakbouten aan de onderkant na, brug omhoog ,bok onder de motor.
                        versnellingsbak krik onder de bak , baksteun boven los en dan de bak losschroeven , gaat ook prima

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.