Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › Bout kapot vd Dis-riem spanner(krukastandwiel zit vast)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 augustus 2014 om 12:21 #17267308
nou ik heb weer is een goed begin van de vakantie hoor…..
was onderweg naar de veluwe vanuit brabant,motor liep al enige tijd niet lekker maar dacht dat het te maken had met een sensor of iets dergelijks,dus verder niet veel aandacht aan besteed en aangereden,toen we er bijna waren even gestopt om de hond uit te laten,dus ik vd snelweg af en ineens sloeg me auto af
proberen opnieuw te starten…en we hoorde een ratel achter de distributiekap uitkomen,dus ik wist eigk al hoe laat t was…anwb gekomen en de distributiekappen eraf gehaald,zie resultaat:
volgens die vent van de anwb waarschijnlijk een productiefoutje omdat de bout afgebroken is….ik heb pas geleden alles vervangen en alles op moment gezet dus daar kan het niet aan liggen,ook al zou ik het bij wijze van spreken met een luchtsleutel aandraaien zou de bout NOG niet eens mogen breken
dus toen sleepwagen gekomen:
en nu staat ie weer thuis voor de deur en ben ik dus aan het nadenken van hoe of wat en aangezien er hier mensen zitten die meer ervaring en sommige dingen beter weten als mij had ik een vraag
die afgebroken bout in me onderblok,is die eruit te boren en dan opnieuw draad in te tappen? of met een helicoil of iets dergelijks? of is het gewoon klaar uit en moet ik gewoon een ander onderblok hebben?
(waarschijnlijk is er iets ook met me kleppen maar wil eerst weten hoe het zit met die bout)
Hoop op antwoorden!
Mvg Ivar :thumb
8 augustus 2014 om 12:25 #18246185Oe dat is ff flink balen zeg.
Ik hoop dat je het resterende stukje bout er nog uit krijgt.
Succes met het verloop.8 augustus 2014 om 12:31 #18246186dankjewel ik hoop dat je succes wensen zal helpen met het verdere verloop :thumb laten we hopen op een wijs antwoord van iemand die ooit al zoiets heeft meegemaakt :vertag
8 augustus 2014 om 12:32 #18246187Ik dacht eigenlijk dat je je distributie ook al had gecontroleerd. Afbreken zoals dit kan ook komen door te vast draaien bij montage. Of hergebruiken van de bout.
8 augustus 2014 om 12:34 #18246188Weet overigens niet wie de riem heeft gemonteerd, maar als je het zelf heb gedaan en het is een productie fout sta je nergens. Heeft het een garage gedaan koste bij hun verhalen en zij kunnen dat dan vaak bij de fabrikant verhalen.
8 augustus 2014 om 12:40 #18246189het probleem is dat ik zelf de distributie-set heb vervangen….dus de schade zal ik zelf voor moeten opdraaien,maar goed schuld verwijzingen heeft nu toch geen nut,heb t iig gedaan volgens de ‘voorschrifte’ en de riem zit er al bijna een half jaar op en het is vorige week pas gebeurd met die spanner,maar goed het gaat erom hoe los ik dit op?
is het uit te boren? en draad in te tappe? of een helicoil of iets dergelijks?
of moet ik gewoon een ander onderblok hebben?
8 augustus 2014 om 13:00 #18246190ik weet niet hoeveel schade je hebt aan de kleppen en kop. Maar anders gewoon nieuw blok kopen. Die bout als het goed is zit die niet heel vast dus een stukje inboren en daarna boor linksom wil vaak al de bout gewoon eruit draaien.
8 augustus 2014 om 13:48 #18246191Is die gelijk met het onderblok weg??
Zijn we meerdere manieren om dit weer eruit te krijgen.8 augustus 2014 om 15:41 #18246192zie foto:
ik weet niet hoe lang zo’n bout is voor je spanrol maar vanaf de voorkant blok tot bout is 1 cm,en wat zijn die manieren dan alsk vrage mag? en is er een manier om het te doen zonder dat heel me blok eruit hoeft? want dat zou een bult werk schelen, want ik weet niet of je toevallig ook je rechter zijscherm en de rest wat erachter zit weg zou kunnen halen zodat je er bij kan komen?
8 augustus 2014 om 16:12 #18246193Ik zou het blok eruit halen, kun je het beste en nauwkeurigste werken en kun je hem eruit halen zonder dat je moet gaan klooien met een helicoil. Toen ik in de interieurbouw zat hadden we wel haakse boormachines welke in kleine ruimtes kunnen dus het kan wel maar het zicht is dan niet optimaal en kans op beschadigen van de draad is dan groter.
8 augustus 2014 om 17:03 #18246194Maar is t op te losse? Want ik moet dan wel naar een grotere M maat gaan toch?
8 augustus 2014 om 17:03 #18246195En heeft t dan de sterkte net zoals eerst?
8 augustus 2014 om 17:14 #18246196Dat zal niet gaan, dan kom je met je spanrol niet uit.
En volgens mij moet je ook weer precies zon platte bout monteren omdat je anders met de kop van een normale bout niet wegkomt.Ik denk dat de spanrol verkeerd gespannen is, waardoor ie gaat trillen. Uiteindelijk breekt de bout.
Dit zijn gigantische rotmotoren om fatsoenlijk te spannen. Je zou denken, makkelijk het pijltje opspannen naar het gleufje op de rol…Maar je moet eens zien hoe de boel er dan bij staat als de motor loopt. :jerry8 augustus 2014 om 17:44 #18246197Uitboren met een boortje wat vele male kleiner is dan de bout. Als die dan hapt en je draait m linksom komt die vaak gewoon los. Of speciaa kopje voor op de boor kopen welke andersom vastdraait en dus je bout los. Dan draait die er gewoon uit en is er niks beschadigd. Als je hem uitboort met een dikke boor tja dan moet je andere maat. Maar da moet je niet willen.
8 augustus 2014 om 17:54 #18246198Die bout zit toch in het huis van je olie pomp ? zo heb ik ook een keer een spanner gehad waarvan de torx niet los kwam, met geen mogelijkheid. Na een hoop geklooi kwam ie er af maar toen was er een stukje van de olie pomp afgebroken ( draad zat in de oliepomp ) Het HUIS er van
2e hands olie pomp gehaald en klaar8 augustus 2014 om 18:03 #18246199Woo wacht is ff maar is dat oliehuis zo te verwissele? Dan is dat een heel erg goed idee! Maar is r ook een manier hoe dat ik kan zien of me kleppe geraakt zijn?
8 augustus 2014 om 18:06 #18246200Idd goed idee, kleppen zijn sowieso geraakt bij een 16v.
8 augustus 2014 om 18:28 #18246201Je kan de pomp er makkelijk afhalen ALS je de krukas poelie los krijgt en vooral de bout. zou er wel gelijk een nieuw keeringkje in zetten.
er zullen zeker kleppen geraakt zijn, zodra je die spanner er weer op hebt gooi er even een riem op en draai eens rond !,. maar je kan er van uitgaan dat er wel een paar
krom zullen zijn8 augustus 2014 om 18:39 #18246202Dus als ik me oliepomphuis verwisselt heb en r een riem op gooi en hij gaat netjes rond dan is t oke? En in principe hoeft t blok er dan ook niet uit toch? Voor die wissel
8 augustus 2014 om 18:50 #18246203Nee blok hoeft er dan niet uit,
Misschien beter meteen de kop eraf halen, omdat er sowieso een paar kleppen krom zijn.
8 augustus 2014 om 18:51 #18246204Ik denk dat ik dan eerst de oliepomp verwissel dan fftjes een riem erop gooi kijke wat die doet maar bedankt voor de idee’en !
8 augustus 2014 om 18:52 #18246205Houd jullie op de hoogte
8 augustus 2014 om 19:49 #18246206kleppen zijn 100% zeker krom.
Die motor moet uit elkaar.Geloof me maar, heb het al eens gehad bij stationair draaien.
Alle 16 weg..Niet gaan proberen, jammer van je tijd en je maakt alleen maar meer kapot..
Motor moet gewoon uit elkaar..8 augustus 2014 om 19:50 #18246207oliepomp gaat er ook zo maar niet af,carterpan en aanzuigbuis moeten er eerst af
8 augustus 2014 om 20:07 #18246208Nieuwe kop is onderweg! Ben iig al blij zat dat het blok er niet uit moet!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.