Forumindex › Forums › Techniek › 1,8 liter motoren › Bougies Z1.8XE
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 januari 2013 om 05:24 #17254940
Hey iedereen,
Na enkele uren wat research te doen ben ik benieuwd wat jullie me bij kunnen spijkeren omtrent bougies.
Met name “High performance Bougies” en de standaard GM Bougies.
– Bestaan er daadwerkelijk bougies die een positieve uitwerking hebben op brandstofverbruik/prestaties in PK/Koppel?
– De rode draad die ik op het internet lees is kort samen gevat: 1: GM-Bougies. 2: Bosch Bougies 3: NGK bougies.Wat zijn jullie ervaringen? Lopen motoren daadwerkelijk soepeler/fijner op een bepaalde soort bougie? Nu kan ik zelf ook redeneren dat dit per motor verschilt, echter probeer ik feit van fictie te onderscheiden.
Ik zoek niet naar wondermiddelen die drastisch gaan ingrijpen. Maar ik zoek naar bougies die voordeel bieden in het lopen van de motor en eventueel nog wat bijdragen aan het benzineverbruik/prestaties, ook al zijn deze gering.
enkele termen die ik regelmatig tegenkom:
– Pulstar performance bougies.
– Bosch super 4S
– Bosch super plus
en ongetwijfeld dat deze lijst nog veel langer wordt.Kan iemand me wegwijs maken met tekst en uitleg?
Groetjes en bij voorbaat dank,
Sander.2 februari 2013 om 10:55 #18101357Hieronder zal ik mijn mening zetten, dus of het te bewijzen is weet ik ook niet.
In de X16XE motor heb ik gereden met GM, Bosch en NGK, waarbij ik vond dat hij met de laatste beter liep. En dan met het type dat NGK aanbeveelt.
Heb in die motor ook ooit Splitfire Platinums gehad, maar dat was echt niets.
Deze motor heeft trouwens diverse stadia van atmosferische tuning (Dbilas 175pk) gehad.
Moet wel zeggen dat een kameraad van me bij Bosch zweert in zijn getunde Mantzel X16XE 160pk.In de 12ST / 13NB gereden met zowel Bosch als NGK, maar niet veel verschil gemerkt.
Ook niet, nadat het blok getuned was naar 95pk.
Alleen als zo’n motor standaard is vind ik de Bosch Super4 er goed meewerken.
Nu zitten er overigens NGK in, want die zijn meestal iets goedkoper dan Bosch.In de C20LET gereden met Bosch en NGK, maar voor mijn gevoel liep hij beter op NGK. Deze waren dan wel van een type dat niet standaard wordt voorgeschreven dit ivm Fase2 chips enzo.
Daarnaast heb ik nog een X30XE / Y30SE gereden, maar daar zit altijd NGK. Aangezien degene die hem in onderhoud heeft (CarloAstra / WimV6) vinden dat NGK beter werkt in een V6 dan Bosch.
Als laatste nog een Z14XEP in de familie, maar daar heb ik nog verschil kunnen ontdekken tussen GM (wat er af fabriek in zit) en wat er nu in zit (waarschijnlijk NGK).
2 februari 2013 om 21:31 #18101359Tijdens de grote beurt heb ik er Bosch Super Plus bougies in gedaan. na 2 maanden een koprevisie (koppakkig doorgeslagen) ondergegaan, hierbij zijn ook de bougies vervangen door NGK BKR5EK. Volgens mijn gevoel loopt hij iets beter NGK als ik vergelijk met de Bosch voor de koprevisie.
2 februari 2013 om 22:35 #18101358@ Corsa_GSi: In de Y30SE zitten nog de originele bosch 4poots bougies, ik ben bang dat deze de rede zijn van het dippen bij mij met de Chip optimalisatie.
Zaten dippen in, waarin je de motor zelfs zag schudden, deze waren niet bij vaste toerentallen, dus lag wss aan de onteking, ik vermoed bougies..
heb wel het meeste vermogen, met de meest standaard luchtaanzuiging!! van de 3 die op de bak geweest zijn, maar klom niet altijd even vlekkeloos in toeren..
Willem
3 februari 2013 om 11:23 #18101360Hmm bij mij was dat niet bij het afstellen.
3 februari 2013 om 18:09 #18101361Klopt, bij Ron ook niet, maar ik zat wel het hoogst in vermogen, Over een zeer lang bereik een hoog koppel van 275Nm (van 2500 toeren tot aan 5500 toeren), dat is weer de andere kant van het verhaal..
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.