Bougies voor een C16XE/X16XE

Forumindex Forums Techniek Ecotec Bougies voor een C16XE/X16XE

  • Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #17242657
    McKaamos
    Deelnemer
      Lid sinds:
      10 December 2009

      Ik zat eens wat rond te kijken en ik zag ergens dat voor C/X16XE blokken icm een Mantzel Powerbox “afwijkende” bougies werden aangeraden in de vorm van Bosch FR6DC+ Superplus.

      Wat is eigenlijk het hele nut van “speciale” bougies?
      Want ik zag diezelfde variant ook als dubbel en trippel electrode uitvoering (FR6DDC, FR6DTC).

      #17932417
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        Koudere bougies, Met de normale kan de verbranding te warm worden, in het mist erge geval zal dat lijden tot parelen van de bougie, in het Extreemste geval een gat in de zuiger (maar dat zal niet zomaar gebeuren).

        Alternatief met 2 massa electroden is er ook, namelijk de NGK BKR6EK, deze zijn vaak nog goedkoper als de Bosch ook.

        Ik deed met de Bosch FR6DC+ supers Wel 8000km voor ze HELEMAAL op waren!!!!

        Met de 2massa electroden bougies van NGK heb ik ongeveer 40.000km gereden voor ze echt op waren .

        Motor loopt er ook nog eens lekkerder op.

        Willem

        #17932418
        McKaamos
        Deelnemer
          Lid sinds:
          10 December 2009

          Kouder? die term hoor/lees ik vaker. Wat betekent dat nou precies? minder hete vonk ofzo?

          Dubbel massa en tripple massa elektroden heeft Bosch ook. Zijn die niet goed dan?

          #17932419
          Fearless
          Deelnemer
            Lid sinds:
            9 January 2005

            koude/warme bougie heeft te maken met de neus van de bougie. Een koude bougie zal de warmte veel sneller afvoeren naar de cilinderkop.

            Hier ff een plaatje om het duidelijker te maken:

            #17932420
            wim-v6
            Deelnemer
              Lid sinds:
              12 August 2005

              @McKaamos wrote:

              Dubbel massa en tripple massa elektroden heeft Bosch ook. Zijn die niet goed dan?

              zou best kunnen dat bosch deze kan leveren, maar voor mij is de bosch prijs keer 1,5 tegenover de NGK’s

              Willem

              #17932421
              RISL
              Moderator
                Lid sinds:
                24 January 2011

                Ik haak even in op dit topic, bij mij zitten er speciale bougies in voor LPG, deze zouden ontstoord zijn. Ik dacht altijd dat je voor LPG koudere bougies moest nemen omdat het een hetere verbranding is, maar heeft iemand enig idee wat het betekent als ze ontstoord zijn?

                #17932422
                McKaamos
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  10 December 2009

                  Dat weet ik dan weer wel :P
                  Hoogspanning veroorzaakt storing en dat kan problemen opleveren met je ECU. Alle bougies tegenwoordig zijn ontstoort.
                  Het hebben van ontstoorde bougies is noodzakelijk op elke auto, behalve eentje die volledig computerloos werkt.

                  #17932423
                  wim-v6
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    12 August 2005

                    @RISL wrote:

                    Ik haak even in op dit topic, bij mij zitten er speciale bougies in voor LPG, deze zouden ontstoord zijn. Ik dacht altijd dat je voor LPG koudere bougies moest nemen omdat het een hetere verbranding is, maar heeft iemand enig idee wat het betekent als ze ontstoord zijn?

                    Ontstoorde bougies, zijn bougies die Ruis van het ontstekings systeem wegnemen, zodat TV’s, zend apparatuur, motorstuurapparaten etc niet gaan storen.

                    Bijna elke bougie is tegenwoordig ontstoord, zo ook de gewone NGK BKR5EK

                    ik heb een Z18XE LPG-G3 2002 in onderhoud welke op gewone BKR5EK bougies draait, Scheelt een duitje centen, deze gewone BKR5EK’s zouden in princiepe gewoon 60.000km meedraaien in deze vectra op LPG, maar we vervangen ze elke 30.000km om de bobine te sparen

                    een GOEDE LPG specialist adviseerd bij deze motoren op gewone 2punts bougies te rijden op LPG, zo is de auto ook nieuw afgeleverd door Opel op LPG.

                    Let wel op, een kapotte Iridiium bougie betekend meestal gelijk einde oefening voor de bobine..

                    Willem

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.