Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › Bougies voor een C16XE/X16XE
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
26 oktober 2011 om 18:03 #17242657
Ik zat eens wat rond te kijken en ik zag ergens dat voor C/X16XE blokken icm een Mantzel Powerbox “afwijkende” bougies werden aangeraden in de vorm van Bosch FR6DC+ Superplus.
Wat is eigenlijk het hele nut van “speciale” bougies?
Want ik zag diezelfde variant ook als dubbel en trippel electrode uitvoering (FR6DDC, FR6DTC).26 oktober 2011 om 22:56 #17932417Koudere bougies, Met de normale kan de verbranding te warm worden, in het mist erge geval zal dat lijden tot parelen van de bougie, in het Extreemste geval een gat in de zuiger (maar dat zal niet zomaar gebeuren).
Alternatief met 2 massa electroden is er ook, namelijk de NGK BKR6EK, deze zijn vaak nog goedkoper als de Bosch ook.
Ik deed met de Bosch FR6DC+ supers Wel 8000km voor ze HELEMAAL op waren!!!!
Met de 2massa electroden bougies van NGK heb ik ongeveer 40.000km gereden voor ze echt op waren .
Motor loopt er ook nog eens lekkerder op.
Willem
27 oktober 2011 om 20:28 #17932418Kouder? die term hoor/lees ik vaker. Wat betekent dat nou precies? minder hete vonk ofzo?
Dubbel massa en tripple massa elektroden heeft Bosch ook. Zijn die niet goed dan?
27 oktober 2011 om 20:33 #17932419koude/warme bougie heeft te maken met de neus van de bougie. Een koude bougie zal de warmte veel sneller afvoeren naar de cilinderkop.
Hier ff een plaatje om het duidelijker te maken:
28 oktober 2011 om 23:12 #17932420@McKaamos wrote:
Dubbel massa en tripple massa elektroden heeft Bosch ook. Zijn die niet goed dan?
zou best kunnen dat bosch deze kan leveren, maar voor mij is de bosch prijs keer 1,5 tegenover de NGK’s
Willem
29 oktober 2011 om 05:25 #17932421Ik haak even in op dit topic, bij mij zitten er speciale bougies in voor LPG, deze zouden ontstoord zijn. Ik dacht altijd dat je voor LPG koudere bougies moest nemen omdat het een hetere verbranding is, maar heeft iemand enig idee wat het betekent als ze ontstoord zijn?
29 oktober 2011 om 14:44 #17932422Dat weet ik dan weer wel :P
Hoogspanning veroorzaakt storing en dat kan problemen opleveren met je ECU. Alle bougies tegenwoordig zijn ontstoort.
Het hebben van ontstoorde bougies is noodzakelijk op elke auto, behalve eentje die volledig computerloos werkt.29 oktober 2011 om 21:17 #17932423@RISL wrote:
Ik haak even in op dit topic, bij mij zitten er speciale bougies in voor LPG, deze zouden ontstoord zijn. Ik dacht altijd dat je voor LPG koudere bougies moest nemen omdat het een hetere verbranding is, maar heeft iemand enig idee wat het betekent als ze ontstoord zijn?
Ontstoorde bougies, zijn bougies die Ruis van het ontstekings systeem wegnemen, zodat TV’s, zend apparatuur, motorstuurapparaten etc niet gaan storen.
Bijna elke bougie is tegenwoordig ontstoord, zo ook de gewone NGK BKR5EK
ik heb een Z18XE LPG-G3 2002 in onderhoud welke op gewone BKR5EK bougies draait, Scheelt een duitje centen, deze gewone BKR5EK’s zouden in princiepe gewoon 60.000km meedraaien in deze vectra op LPG, maar we vervangen ze elke 30.000km om de bobine te sparen
een GOEDE LPG specialist adviseerd bij deze motoren op gewone 2punts bougies te rijden op LPG, zo is de auto ook nieuw afgeleverd door Opel op LPG.
Let wel op, een kapotte Iridiium bougie betekend meestal gelijk einde oefening voor de bobine..
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.