Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Bougie diesel vervangen welk merk ??
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 oktober 2011 om 19:23 #17241952
hallo allemaal
weer is een vraag,zoals menig al weten rij ik in een astra G 1.7DTI 3deurs 2002 met isuzu blok
NU weet ik dat 1 gloei-bougie kapot is,ik wil deze vervangen,maar ik heb eens lopen snuffelen op het net,
maar der worden verschillende aangeboden als ik mijn kenteken intoets,bij een site die ze aanbied.hoe weet ik nou welke ik precies moet hebben,soms bieden ze 6 verschillende aan.
want moet ik dezelfde soort gloei-bougie aanhouden die er nu inzitten kwa merk ?? of maakt dat niks uit
Wel allemaal voor een diesel.
En als ik hem dan vervangen heb,moet ik dan ook weer langs de dealer,om de storing te laten verwijderen ??
Of doet ie dat automatisch ??
Krijg nu elke keer als ik de auto start zo’n auto/met baco derin tekentje,en na ong 2km gaat ie ook weer uit ( wel heel irri ) en de koude dagen komen der ook weer aan vandaar
alvast bedamkt gr mik83
6 oktober 2011 om 20:56 #17924658Bedankt, je hebt een lange dag voor mij mooi afgesloten, toen ik je verhaal las, moest ik toch wel lachen
Een diesel heeft geen bougies….tenzij je zelf iets gefabriceerd hebt?
Bedoel je je voorgloeispiralen?7 oktober 2011 om 05:08 #17924659Een diesel heeft WEL bougies, dat zijn de gloeibougies (of gloeistaven) voor het voor en na gloeien.
Na vervangen hoef je verder niks te doen, dan werkt het gewoon.Ik heb zelf Bosch er in gegooid, en het is raadzaam om ze alle 4 in 1x te doen.
Even prijzig, maar als er 1 stuk is komen de andere drie vrij snel er achter aan.Overigens, hoe weet je dat er 1 stuk is? Want volgens mij merk je dat alleen met starten…..
7 oktober 2011 om 05:13 #17924660Merk: Bosch
Verkort: GLP092
Artikelnummer: 0 250 202 137
Omschrijving: Gloeispiraal 9/00-
Prijs: Eur. 22,00 (ex. BTW)7 oktober 2011 om 05:31 #17924661Voorgloeispiralen dus, wat ik al dacht hierboven. Maar ik had toch een mooi moment ;)
7 oktober 2011 om 08:19 #17924662Had een collega voor me gedaan
Eigenlijk met een soort spannings-meter,ziet er als volgt uit een soort koperen pen,met ingebouwd lichtje,die hooud je op de gloei-bougie,dan zit er een extern draadje aan die hou je op de min of + pol van de accu.
En als ie oplicht doet ie het nog,en komt er niks op is ie kapot
Bij mij is het de 2e gloei-bougie van links
Je zal best wel een naam hebben voor zo een uitrusting stuk,maar zou het niet weten hoe het noemt,komt vast langs dat antwoord
Daarom zeg ik gewoon lijkt op spannings meter,die je thuis bv ook gebruikt op te kijken op stop-contacten
goeie uitleg denk ikzelf
gr mik83
7 oktober 2011 om 08:26 #17924663Hey, ik weet wat je bedoelt. Je hebt die dingen ook uitgevoerd als schroevendraaier. Je kunt daarmee inderdaad testen of er spanning op een circuit staat en of dat circuit dus gesloten is.
Persoonlijk zou ik wel gaan voor vier dezelfde gloeispiralen.
En als er eentje kapot gaat en de anderen zijn even oud, lijkt het mij dat de kans groot is dat de andere drie ook op korte termijn kapot gaan.7 oktober 2011 om 08:39 #17924665mik83 .
ik reageer maar weer is .
vervang alle 4 de gloeibougie,s is een kosten plaatje van aan onderdelen netto 16,50 ex btw per stuk afhankelijk merk ik gebruik NKG en deze prijs is van Bosch . dan ben je weer zo,n 100.000km gesteld en zeker met de aankomende winter .
let wel je hebt nodig een lange goede dop 12mm ik heb zelf een zeskant dop verlengt om maximaal grip op die dingen te hebben ze kunnen bere vast zitten .het is los proberen te krijgen met hand warme motor dan spuiten wd 40 en den vastst /los in en uit draaiend ze er uit nemen beetje pielen maar met een beetje geduld gaat het goed .
bij elkaar als ze los willen ,je kan er heel goed bij fluitje van een cent ,met een uurtje zomaar klaar . je bent gewaarschuwd tegen breken .en na het monteren is je baco lampje ook weer weg hij heeft nu dus een storing .
Bert
7 oktober 2011 om 08:42 #17924664Je kunt ook een pijpsleutel gebruiken ipv een lange dop 12, net zo makkelijk.
7 oktober 2011 om 08:46 #17924666dat kan zeker maar niet zo,n blikken ding uit een Gamma set ..de pijp sleutels met zo,n midden zeskant de betere kunnen wel natuurlijk .
ha ha ik wil het niet eens proberen hij zal breken dan kan je de kop erafhalen of met linkse tap gaan klooien nou ff niet hoor .bert
7 oktober 2011 om 08:50 #17924667Ja, maar wie heeft het dan over zooi van de Gamma?
Ik mag hopen dat iedere sleutelaar weet dat je goed gereedschap nodig hebt, zeker op vastzittende onderdelen.7 oktober 2011 om 09:05 #17924668dat hoop ik ook maar het tegen deel is helaas waar .ik krijg vaker werk waar aan geknoeid is met of verkeerd gereedschap of met een grote bahco de bouten of moer rot gedraaid .
en ieder steld andere eisen aan zijn gereedschap . en wat hij er mee doet .
mooi voorbeeld is een normale dop op een tork slaan gaat hoor . heb ze aan een krukas bout zien trekken hoor om de tork bout los te krijgen met een opgeslagen ik meen dop 13 of zo .
dus van daar naar mik83 ik kan hem persoonlijk dat advies afgebroken gloei bougie wil je niet voor een dop van 25€ .
Bert
7 oktober 2011 om 09:10 #17924669Hahaha, echt? Wat een beunhazen zijn dat dan. Een zeskantbout op een torx slaan gaat wel heel ver.
Dan kun je inderdaad beter preventief waarschuwen.7 oktober 2011 om 17:16 #17924670@xladage wrote:
Een diesel heeft WEL bougies, dat zijn de gloeibougies (of gloeistaven) voor het voor en na gloeien.
Na vervangen hoef je verder niks te doen, dan werkt het gewoon.Ik heb zelf Bosch er in gegooid, en het is raadzaam om ze alle 4 in 1x te doen.
Even prijzig, maar als er 1 stuk is komen de andere drie vrij snel er achter aan.Overigens, hoe weet je dat er 1 stuk is? Want volgens mij merk je dat alleen met starten…..
gloeistift
7 oktober 2011 om 18:06 #17924671het is een super dunne bougie met een lange stift er aan binnen de cillinder in en die gaat gloeien voor een beter ontbranding van de diesel.zit aan de boven kant 1 draadje voor een plus stroom .
dus noemt men ze wel gloeistift /staaf scheld ze maar uit wij weten wat er bedoeld word .
Bert
7 oktober 2011 om 18:29 #17924672Ik zei in m’n eerste comment toch al dat het om voorgloeispiralen zou gaan?
Maar dit heeft wel een heel andere functie dan een bougie.8 oktober 2011 om 17:57 #17924673In partbase worden ze gewoon gloeibougies genoemd hoor (en volgens mij is dit ook gewoon een goede benaming, ook al zijn er meer namen voor dit ding), en de functie is an sich niet anders dan een gewone bougie, het zorgt voor de ontbranding van je brandstof.
De werking is dan misschien wel weer anders ;)8 oktober 2011 om 18:17 #17924674als mik83 hier nou nog niks mee kan mag hij me een pb sturen hoor ik heb al vaker aan die mooie diesel van hem gewerkt is beetje de afstand jammer genoeg.
en inderdaad mensen in de parts handel heten ze gloei bougie,s .
Bert
8 oktober 2011 om 18:57 #17924657@xladage wrote:
In partbase worden ze gewoon gloeibougies genoemd hoor (en volgens mij is dit ook gewoon een goede benaming, ook al zijn er meer namen voor dit ding), en de functie is an sich niet anders dan een gewone bougie, het zorgt voor de ontbranding van je brandstof.
De werking is dan misschien wel weer anders ;)daar heeft u het mis. de werking is ander. de bougies van een benzine motor zorgt voor de ontsteking van het brandstof (dus de vonk).
maar met gloeiboeugies naamt zegt het al , dit zorgt dat er voor dat de motor op temerperatuur is voor dat je hem start ( dus bij een diesel voorgloeien bij het starten) en bij een diesel ontbrand het mengsel zelf door de hoge compressie.8 oktober 2011 om 19:02 #17924656Hij zegt toch ook dat de werking anders is. Maar de functie is inderdaad ook anders.
8 oktober 2011 om 20:01 #17924675miss een tip om ze ff een avondje te laten weken in WD40 of Deblock… die krengen willen nog al is vast zitten vooral als ze al een tijd kapot zijn
8 oktober 2011 om 21:31 #17924676– Motor GOED Warm rijden,
– Daarna in de WD40 zetten,
– Uurtje later weer in de WD40 zetten
– nachtje laten weken
– Volgende dag warm rijden
– Gloeiers demonteren> Storing hoeft niet gewist te worden.
> Vervang altijd alle 4 de gloeipennen.
> Ook met GOED gereedschap Breken deze pennen nog wel eens, ze zitten vaak erg vast, en de pennen zijn hol, en dus niet erg sterk> ik heb ze laatst vervangen van een Astra-G 1.7DTi Y17DT, deze had slechts 145.000km gedraait, dan wip je ze er zo uit, nou ja, eentje zat wel vast door roetaanslag (lekkage)
>> naam van het beestje, de meeste zijn gewoon zo erin geslopen, en hebben het naampje in de volsmond gekregen:
> Gloeibougie:
– echt een bougie is het niet, doet niet vonken, maar zat vroeger vaak wel op een zelfde manier in de motor gedraait als een bougie.> Gloeispiraal:
– Dit komt weer van zogenaamde Vlamstart systemen, welke een grote spiraal in het inlaat hebben om inlaat lucht te verwarmen, dit komt eigenlijk vaker voor bij Grotere diesel motoren (industriele diesels, Vrachtwagens)> Gloeistift of pen:
– Dit is wel de meest logische benaming, het is inderdaad een stift of pen die gaat gloeien aan het topjeWillem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.