Bootable cd maken

Forumindex Forums Overige PC & Multimedia Bootable cd maken

• Dit onderwerp is leeg.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Makko
    Deelnemer

Heb xp op de harde schijf staan, die op een cd moet.
      Hoe maak je zoiets bootable zodat hij opstart?

Goeiedag zeg, ben al twee dagen bezig en 10 cd’s verder.
      Nero6 en Magic Iso

Piele
      Deelnemer

gewoon branden zoals je altijd doet!

Nu ga je naar de bios (del,f1 oid) als je pc opstart.
        Verander je de boot-volgorde, hdd staat meestal op de eerste plaats, hier moet je cd/dvd drive komen.
        save and exit

Nu zie je dat hij opnieuw opstart en vraagt of je van de cd wil opstarten ;)

Niet vergeten om de hdd weer op de eerste plek te zetten bij het opnieuw opstarten onder de installatie!!

(of moet ik ff een bakkie komen doen :P;))

Makko
        Deelnemer

Via de bios was me al duidelijk.

Nu heb ik xp lite (verkleinde versie) deze wil ik booatble maken en deze branden.
          Moet ik er eerst een iso van maken?

Makko
          Deelnemer

In de laptop waar ik de cd brandt start hij mooi op…maar andere laptop pakt em niet.

Roelof

Zomaar XP op een bootabel CD zetten werkt niet, daar is een standaard Windows niet voor gemaakt. Sowieso een normale Windows naar een andere PC transporteren gaat niet omdat in de installatie de kernel naar de hardware wordt vastgelegd. Voor dit soort projecten heb je Windows PE.

Op de Laatste Hirens Boot CD heb je een optie voor Mini-XP, een hele mooie is Digiwiz MiniPE en de meest bekende zijn de Winternals CD’s of ook wel bekend als ERD commander. Bij deze pakketten komt vaak ook de nodige uitleg hoe specifieke drivers toe te voegen.

Wil je zelf customicen kan je bij Microsoft een heel devellopers kit kopen…..

Makko
              Deelnemer

[rquote=1872579&tid=142999&author=Roelof]Zomaar XP op een bootabel CD zetten werkt niet, daar is een standaard Windows niet voor gemaakt. Sowieso een normale Windows naar een andere PC transporteren gaat niet omdat in de installatie de kernel naar de hardware wordt vastgelegd. Voor dit soort projecten heb je Windows PE.

Op de Laatste Hirens Boot CD heb je een optie voor Mini-XP, een hele mooie is Digiwiz MiniPE en de meest bekende zijn de Winternals CD’s of ook wel bekend als ERD commander. Bij deze pakketten komt vaak ook de nodige uitleg hoe specifieke drivers toe te voegen.

Wil je zelf customicen kan je bij Microsoft een heel devellopers kit kopen…..[/rquote]

Heb een complete XP van internetgeplukt, deze branden als iso en dan boot hij wel in de laptop waar hij in gebrand is maar in een andere computer/laptop ziet hij niets op de cd staan. :wtf

Roelof

Je praat over een zelf gebrande standaard installatie CD?

Mkay… dan had ik dat niet begrepen.

OK, gezien de klacht ga ik wat opties aangeven:
                  – in de ander laptop wel de bootvolgorde in de BIOS goed staan?
                  – Zeker weten dat de drives in beide laptops in orde zijn?
                  – Een standaard XP installatie gaat ook niet lekker met SATA overweg, in de BIOS kan je vaak een SATA native mode uitzetten of op IDE zetten. Wil je wel met SATA werken moet je een zgn. F6 driver (van die bewuste SATA interface) van floppy laden.

Makko
                  Deelnemer

Ik heb hier een xp cd liggen die wel boot, in elke pc/laptop.
                    Nu heb ik MicroXp van internet gehaald .ISO bestand.
                    Branden met Nero, MagicIso en Nlite gaat wel, maar hij boot dan niet.
                    Is het de cd’s? bagger? heel erg doorschijnend.

Ik zal het eens branden in de pc ipv de laptop. wie weet is het de brander.

DarkNL08
                    Deelnemer

Je zal toch echt de bootvolgorde moeten aanpassen.

1. CD/DVD
                      2. HDD1
                      3. Evt. floppy
                      4. Overig

Deze volgorde houdt de pc/laptop dan aan om op te starten. Op het moment dat je er op bovenstaande volgorde een CD in hebt zitten die bootable is, start hij van de cd de installatie procedure.

Makko
                      Deelnemer

Dat is duidelijk, andere Windows start wel op. dus de cdrom staat goed.
                        Nu nog van een Iso bestand op de computer op cd branden bootable maken. daar zit ik mee.

DarkNL08
                        Deelnemer

Hij zou automatisch bootable moeten zijn op het moment dat je de ISO uitpakt (met bijv. ISO buster) en de bestanden handmatig aan de CD-brandlijst toevoegd. Dan branden, erin douwen en opnieuw opstarten. :)

Succes!

Makko
                          Deelnemer

Hehe,

Was toch de brander in de laptop.
                            Nu met de pc gebrand en boot nu.

Groeten.

Roelof

Soms zijn de oplossingen zo voor de hand liggend….

Makko
                              Deelnemer

ja alleen pakt een oudere laptop pci to cardbus bridge niet, drivers zijn nergens te vinden. ook niet op de Windows cd

Roelof

Heb je alle chipset drivers geïnstalleerd?
                                  Cardbus wordt ook PCMCIA genoemd, als je die slots niet gebruikt hoef je er ook geen aandacht aan te besteden.

Wil je het oplossen moet je in het apparaatbeheer bij het bewuste apparaat de details bekijken, daar staat een raar hexadezimaal getal zoals hier even mijn floppy: FDCGENERIC_FLOPPY_DRIVE6&2F814C26&0&0

Dat laatste deel kan je in google plempen en kom je vast en zeker uit bij wat namen waarmee je de drivers kunt vinden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.