Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › bonken zafira
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 juli 2011 om 12:50 #17236474
Hallo wie heerft er een idee/oplossing tegen het bonken.
zafira uit 2003 bonkt erg voorin.
draagarm linksvoor en de stabilisatorstangen zijn 3 maanden geleden vervangen.
dealer geweest op de brug nagelopen geven aan geen idee te hebben kan het stuurhuis lager zijn zegt men.
maak maar een afspraak voor een groot onderzoek kan wel een middag duren.
ben zelf onder de auto gekropen opgekrikt wielen gevoeld op speling neits voelen.
stuur geprobeerd met de motor aan en uit stilstaand geen gebonk te horen.
stabilisator stangen los gehad, geen spelling er op,draagarm gevoeld geen speling.
als hij opgekrikt staat geen bonken,hangt nu in zijn veren en aan de stabilisator stangen.
kan ik de stabilisator stangen loshalen om proef terijden of is dit te gevaarlijk?
kunnen de schokbrekers het zijn?is dit verder not te testen als je hem inveert met de hand geen bonken!
hij blijft bonken ook met hogere snelheid en als je het stuur heen en weer haalt.
ik heb geen idee meer wie kan mij helpen.
gr.bas2 juli 2011 om 18:32 #17866658Ik kan je zo gauw niet helpen.
Maar verder op in dit forum is volgens mij al eens eerder een topic aangemaakt
over bonkende Zafiras23 juli 2011 om 16:54 #17866659probleem opgelost
ijzeren pendelstangen gekocht,doorgezaagd,draad op getapt,busjes ertussen(zijn nu stelbaar)
1 cm langer als de orginelen gesteld en geen gebonk meer.
misschien oplossing voor andere23 juli 2011 om 17:58 #17866660dat bonken klinkt dat erg hard of heb je het gevoel dat je over een putdeksel heen rijdt?
24 juli 2011 om 10:51 #17866661Bonken klonk erg hard
leek wel of er met een hamer op de onderkant werd geslagen.24 juli 2011 om 18:08 #17866662@basje39 wrote:
probleem opgelost
ijzeren pendelstangen gekocht,doorgezaagd,draad op getapt,busjes ertussen(zijn nu stelbaar)
1 cm langer als de orginelen gesteld en geen gebonk meer.
misschien oplossing voor andereHeb je er toevallig foto’s van of kun je en wil je die maken en hier plaatsen.
23 oktober 2011 om 19:25 #17866663kan je nog een foto daarvan plaatsen
heb ook een zafira die bonkt weet alleen niet helemaal wat je bedoelt
alvast bedankt23 oktober 2011 om 19:50 #17866664Ik heb van die kunststof stangen. Ik zou zo gauw niet weten hoe dat kan bijdragen aan het bonken.
Wat ik me wel kan voorstellen is dat de stabilisator stang niet goed op het sub frame vast zit. Dat zijn twee U beugeltjes, die ieder met twee torx bouten aan de bovenkant van het sub frame vast zitten. Die zijn bijna onbereikbaar!!!! Om ze goed aan te draaien moet het sub frame iets zakken, of je moet een speciaal sleuteltje maken.
Wat ik uit de industrie weet is dat bonken komt van een losse bevestiging, als je van trek naar duwkracht “omklapt” (of andersom). Het kan zo maar zijn dat met de zelf gemaakte lange verticale staven de kracht op de stabilkisatorstang in EEN richting blijft lopen, maar dat de echte oorzaak (het los zitten van de stabilisatorstang) gewoon gebleven is.
Kun je eens kijken of die schroeven waar ik het over heb goed vast zitten?
Trouwens onder dat U-beugeltje hoort, rond de stabilisator stang, een rubber “dempings hoesje” te zitten. Het metaal moet het metaal niet kunnen raken. Zit dat rubber er wel? en is het onbeschadigd? Als dat rubber er uit is krijg je dezelfde effecten als met losse schroeven.
Ik hoop nog eens te horen of je daar iets hebt kunnen ontdekken.
Als dat de basis oorzaak was dan is een gedegen oplossing simpel: Los de echte oorzaak op, en ga terug naar originele verticale stang lengtes,….voor je uit de bocht vliegt
Groeten Rinus
23 oktober 2011 om 20:03 #17866665ps…..het kan zijn dat je inderdaad niets van loszitten gemerkt hebt toen de zaak opgekrikt was. Alles wordt dan 1 kant uit getrokken, en die krachten zijn best hoog! Alles lijkt dan gewoon vast te zitten, ook al zit het in principe hartstikke los.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.