Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › Bonk na verlagen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 augustus 2015 om 15:18 #17272984
Beste mede forummers,
Enkele weken geleden heb ik mijn Zafira circa 2.5cm verlaagd door middel van veren en schokbrekers.
Echter heb ik nu als ik thuis de auto in de voortuin wil zetten last van een licht gebonk.
Zodra ik rechts de voortuin in draai hoor ik rechts achter een ligte bonk.
dus vandaag weer even alles verwijderd en opnieuw gemonteerd.
Alles zit goed gemonteerd.
Echter het geluid blijft.
Ik dacht eerst dat de uitlaat tegen de achteras kwam, maar deze zit aan de andere kant.
En het stomme is alleen heb ik dit probleem bij het indraaien in eigen tuin. (via inrijblokken stoep over de voortuin in)
Ik heb reeds de tegels en inrijblokken gecontroleerd op speeling, dat deze door het overheen rijden iets loskomen van de grond en weer terug vallen.
Deze liggen strak op de grond en bewegen niet tijdens het inrijden.
Ik weet het even niet meer, dus ik hoop op enkele nuttige tips.
Anders zit er niks anders op om te verhuizen.2 augustus 2015 om 15:48 #18292259Versleten ophangings rubbers
2 augustus 2015 om 16:10 #18292260Net even getset met de tuin van de buren, het gebonk blijft.
Ik neem aan de rubbers waar de achteras in hangt.2 augustus 2015 om 16:33 #18292261@KRSA2000 wrote:
Versleten ophangings rubbers
Ik ben even wezen zoeken op deze rubbers, maar hier voor zijn er weer diverse soorten leverbaar.
Ik weet alleen niet even welke.
Het betreft een Zafira 1.8 Elegance uit 19992 augustus 2015 om 16:46 #18292262veren vast tegen de aanslag ipv een cm ruimte
2 augustus 2015 om 17:11 #182922634 augustus 2015 om 12:23 #18292264Nieuwe ophangrubbers zijn besteld.
Morgen binnen.4 augustus 2015 om 12:39 #18292265Controleer eens of het uiteinde van de veren los liggen van de aanslagpunten.
Met name bij de voorwielen.
Je hoort het geluid rechts achter zeg je, maar soms wil het nog wel eens zo vreemd klinken dat het het zo lijkt.De veer kan dan geen kan op, vooral bij haakse bochten en inveren bij parkeren. Dan knapt/bonkt de veer op de schotel.
4 augustus 2015 om 14:42 #18292266Ik heb er even heel aandachtig naar gekeken en geboeld tijdens het rijden.
Je voelt en ziet hem ook heel licht verschieten als ik de oprit op rij.
En als ik goed kijk zien de rubbers er aardig ingezakt uit.
Maar zal de voor veren ook even goed controleren.
Bedankt voor het meedenken.5 augustus 2015 om 11:19 #18292267Nieuwe rubbers binnengekregen, helaas de verkeerde (waarschijnlijk Zafira B)
ondertussen toch even bezig geweest met sleutelen.
De bout die de as op zijn plek houd kan er niet uit en komt tegen het chassis aan.
Nu kan ik drie torx moeren losdraaien van de houder, opzich geen probleem.
Echter vraag ik mij af zodra de bout een paar slagen los is kan ik deze bewegen van links naar rechts en omhoog aan beide kanten.
Nu is mijn vraag zit er aan de binnen kant van het chasis een moer of plaat
Ik durf ze er niet helemaal uit te draaien ben bang dat de moer of plaat weg schiet.
en dan heb je volgens mij een groter probleem.
Wie heeft het verlossende antwoord.5 augustus 2015 om 14:56 #18292268Hier is die dan de boosdoender.
Nieuwe lagerbussen zijn onderweg.
Besteld bij Fsrs omdat de Opel dealer en Rijnsbergen alleen de verkeerde konden leveren.
Wel alle lof voor de Rijnsbergen.
Ze hebben hun best gedaan om de juiste te bemachtigen.5 augustus 2015 om 20:27 #18292269De oude lagerbussen zijn er nu uit.
Het ging niet geheel vanzelf, maar het is gelukt.
De nieuwe lagerbussen zij onderweg, maar die zullen er ook niet vanzelf in gaan.
Zijn deze makkelijk er in de steken of moet hier bruut geweld voor aangerukt worden.
Iemand tips om deze probleemloos terug te monteren.5 augustus 2015 om 20:31 #18292270Voor de thuisklusser zou ik zeggen, vet ze flink in en pak een dik stuk schroefdraad met 2 platen en moeren.
Zo kun je de bus er in draaien.Vandaag zoiets gedaan bij mijn oldtimer. Maar die bus zit zo strak dat het niet lukte. Die heb ik maar onder de pers gezet.
5 augustus 2015 om 21:01 #18292271@Fearless wrote:
Voor de thuisklusser zou ik zeggen, vet ze flink in en pak een dik stuk schroefdraad met 2 platen en moeren.
Zo kun je de bus er in draaien.Vandaag zoiets gedaan bij mijn oldtimer. Maar die bus zit zo strak dat het niet lukte. Die heb ik maar onder de pers gezet.
Top, gaan we regelen.
En een nachtje de bussen in de vriezer, heeft dat voordeel.5 augustus 2015 om 21:30 #18292272Dat zou vast geen kwaad kunnen ;)
9 augustus 2015 om 08:33 #18292258Nieuwe asbussen zitten er in en alles is weer terug gemonteerd.
Maar helaas nog steeds gebonk.
Dus een projectje gestart en een camera’tje onder de auto geplaatst om te kijken wat er gebeurt.
Waar ik nu achter ben gekomen is dat waarschijnlijk de schokbrekers te kort zijn.
Bij het uitveren komen de schokbrekers aan hun eindpunt wat dus de bonk geeft.
Als ik de auto op krik komen de wielen na 2.5 cm al van de grond.
Dus gisteren meteen even een originele schokbreker van een kennis geleasd en dan is het probleem over.
De auto is 2.5 cm verlaagd, dan kun je toch gewoon standaard schokbrekers blijven gebruiken.12 augustus 2015 om 10:43 #18292273Na contact gehad te hebben met GM-Tuningparts is deze voor mij uitgaan zoeken hoe of wat.
Ik heb een juiste set ontvangen voor mijn auto.
En bij een verlagingsset horen korte schokbrekers.
Dat er dan bijkomende problemen zijn moet je maar voor lief nemen.
Maar Gm-tuningparts kan zich indenken dat dit totaal niet gerustellend rijd en heeft mij verblijd met het nieuws dat ik ik gratis standaard nieuwe schokbrekers van hun krijg.
Dat noem ik nou service.
Dus bij deze Gm-tuningparts bedankt voor alle moeite en medewerking .13 september 2015 om 13:05 #18292274Van de week gratis een paar standaard schokbrekers mogen ontvangen van GM-Tuningparts.
ondanks ik een paar negatieve reacties over deze leverancier heb mogen lezen, kan ik alleen maar een positieve reactie geven.
Vandaag de standaard schokbrekers onder de auto gezet en het probleem is verholpen.
De vorige schokbrekers waren idd dus te kort.
De vorige schokbrekers waren uitgeschoven net zo lang als de nieuwe in geschoven.
Allebei in uitgeschoven toestand scheelde het 5.7cm
Nu kunnen we weer zonder gebonk over drempels rijden.14 september 2015 om 08:06 #18292275Mooi dat het is opgelost. :thumb Dus die andere schokbreker was dan voor extreem verlaging dus meer dan 4cm of zo?
14 september 2015 om 08:32 #18292276@Dolby wrote:
Mooi dat het is opgelost. :thumb Dus die andere schokbreker was dan voor extreem verlaging dus meer dan 4cm of zo?
Nee ik heb de auto 3cm verlaagd, dus snapte de kortere achter schokbrekers al niet.
Maar het was een complete set, dus ga je er van uit dat het bij elkaar hoort.
Schokbrekers voor waren nagenoeg wel net zo lang als de originele.
Volgens de importeur hoorde deze achter schokbrekers bij deze set.14 september 2015 om 08:37 #18292277Wat raar dan dat je nu toch het heb moeten oplossen door middel van originele schokdemper terug te moeten plaatsen. Maar gelukkig is het probleem wel opgelost. :thumb
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.