Bokkende X2.0XEV

Forumindex Forums Modellen Astra Bokkende X2.0XEV

  • Dit onderwerp is leeg.
18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • #17232418
    Opelcalibra.nl
      Lid sinds:
      23 April 2006

      Tijdens het rijden bokt de auto behoorlijk, onafhankelijk van de snelheid. Alleen zodra je een vast toerental hebt, 2000 of 2500 toeren dan zit je te schudden in je stoel. Zelfs bij 100Kmpu komt dit nog voor. Zodra ik echter het gas intrap is het weg. Dus bij optrekken e.d. geen last, alleen zodra je een vast toerental rijdt.

      De een zegt dat het aan de lfr ligt die vies is, de ander de egr die je dan moet afdoppen. Wat kan het zijn? En wat is dan de oplossing?

      #17813511
      GSI Racer
      Deelnemer
        Lid sinds:
        25 June 2009

        kan best de egr zijn ja.
        deze werkt alleen in deellast, dus bij gas geven zal deze zich uitschakelen/niet bedient worden

        #17813512
        svdk20
        Deelnemer
          Lid sinds:
          24 August 2009

          stationair draait de auto wel goed?
          hoeveel toeren?

          #17813513
          red-bull
            Lid sinds:
            30 June 2004

            hallo,

            maakt niet uit hoeveel toeren , is alleen bij een vast aantal toeren:vertag .

            mvrg Rob

            #17813514
            wim-v6
            Deelnemer
              Lid sinds:
              12 August 2005

              stationair wel goed.

              al de gaskep nagekeken en eventueel de mod uitgevoerd.

              EGR problemen zijn wel zeldzaam bij de X18XE en X20XEV motoren.

              Vaak zit de gasklep vol vervuiling en olieresten ivm onjuist werkende carterventilatie.

              deze werkt onjuist ivm vertopt pijpje op de gasklephuis waaraan het dunne slangetje vanaf het klepdeksel zit.

              In het verctra deel in het how-to topic staat omschreven hoe te reinigen en aan te passen.

              Willem

              #17813515
              Blue-Dragon
              Deelnemer
                Lid sinds:
                18 July 2006

                Gasklephuis en stappenmotor , zou daar zeker eerst is na gaan kijken.
                Is een veel voorkomend probleem ,

                #17813516
                Opelcalibra.nl
                  Lid sinds:
                  23 April 2006

                  [rquote=1863527&tid=142254&author=wim-v6]stationair wel goed.

                  al de gaskep nagekeken en eventueel de mod uitgevoerd.

                  EGR problemen zijn wel zeldzaam bij de X18XE en X20XEV motoren.

                  Vaak zit de gasklep vol vervuiling en olieresten ivm onjuist werkende carterventilatie.

                  deze werkt onjuist ivm vertopt pijpje op de gasklephuis waaraan het dunne slangetje vanaf het klepdeksel zit.

                  In het verctra deel in het how-to topic staat omschreven hoe te reinigen en aan te passen.

                  Willem[/rquote]

                  Kun je deze carterventilatie niet gewoon omleiden ergens anders heen? Gewoon het slangetje loshangen in een opvangbakje o.i.d. en de aansluiting op het gasklephuis dicht maken?

                  Ik heb de How To gevonden trouwens.

                  #17813517
                  TheGeneral
                    Lid sinds:
                    21 February 2010

                    Gewoon goed schoonmaken das de beste oplossing dat omleiden heeft niet veel nut omdat daar mee je stappenmotor en gasklep huis dan niet schoon worden.

                    en de pakkingetjes zou ik ook meteen vervangen die kosten de hele wereld niet 5euro was ik kwijt geloof ik

                    #17813518
                    red-bull
                      Lid sinds:
                      30 June 2004

                      hallo,

                      gisteren hebben we samen even de hele boel los gehaald, gasklephuis-stappen motor.

                      de hoeveelheid bagger die in het gasklephuis zat viel wel mee , alleen een beetje aanslag.

                      het pijpje van de carterventilatie zat wel helemaal dicht…..
                      kon echt geen speld meer doorheen.

                      gelijk maar even de mod uitgevoerd en opgeboord met 2mm boortje en alles met remmenreiniger gecleaned.

                      ook de slangen van de ventilatie goed schoongemaakt van binnen , daar zat wel een hoop bagger in..

                      daarna alles weer terug gemonteerd incl nieuwe pakkingen en nu maar hopen dat het goed gaat.

                      nu alleen nog een keer de kleppendeksel lichten om daar de sludge uit te halen en goed schoonmaken.

                      mvrg Rob

                      #17813519
                      Opelcalibra.nl
                        Lid sinds:
                        23 April 2006

                        Het bokken is nu een stuk minder maar tijdens het rijden komt het nog heel lichtjes voor en soms lijkt de motor in te houden.

                        Nu is het zo dat mijn uitlaatspruitstuk op 1 hoek een tapeind mist, en het systeem is dus niet meer gasdicht. Je kan het horen tikken als je gas geeft en je kunt het ook voelen.

                        Is het mogelijk dat de lamda sensor van slag is geraakt omdat niet alle uitlaatgassen er langs passeren? Kan de ecu hierdoor verkeerde zaken uitvoeren of is dit slechts een hersenspinsel?

                        Na zaterdag a.s. zullen we het sowieso weten, dan wordt er een helicoil in gemonteerd en de boel weer netjes gemaakt bij een revisiebedrijf.

                        #17813520
                        wim-v6
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          12 August 2005

                          hoe bedoel je dat niet alle uitlaatgassen erlangs komen???

                          Carterventilatie omleiden.

                          zolang je JUIST dat dunnen slangetje niet op de vacuum zet krijg je sludge ophoping in carter, klepdeksel en overige carterventilatie slangen en leidingen.

                          Die dunne slang is puur voor de aansturing van de carterventilatie.

                          Willem

                          #17813521
                          Opelcalibra.nl
                            Lid sinds:
                            23 April 2006

                            De carterventilatie is reeds aangepast, de aansluiting van het dunne vacuumslangetje hebben we naar 2mm opgeboord. Zoals gezegd is het bokken nu minder, maar nu is het alsof er af en toe ingehouden wordt, een lichtere vorm van bokken.

                            Omdat ik dus ook een probleempje nog heb met de uitlaat (zie ander topic) dacht ik dat dat er ook misschien mee te maken kon hebben. Omdat het uitlaatsysteem niet meer gasdicht is, doet de lambdasonde misschien foutieve metingen waardoor de motor ook gaat bokken.

                            #17813522
                            Opelcalibra.nl
                              Lid sinds:
                              23 April 2006

                              Vandaag onder het rijden begon de Astra opnieuw enorm te schudden en te bokken en ging het motorstoringslampje ook branden. Vermogensverlies trad tijdelijk op. Daarna ging het lampje uit en vermogen kwam weer terug.

                              Meteen doorgereden naar de dealer en laten uitlezen met de Tech2. Kwam uit dat er geen ontsteking op cilinder 1 en 4 was. Conclusie, bobine is kapot en moet vervangen, samen met de bougiekabels omdat die ook een opdonder gehad kunnen hebben. Het konden niet de bougies zijn gaf de monteur aan. Die zitten er ook net een jaartje in en zoveel kilometers heb ik sindsdien niet gemaakt.

                              Het bokken was dus de verkeerde ontsteking en het lampje gaf aan dat de motor tijdelijk in noodloop ging er daarna weer uit kwam…

                              Al met al weer een duur geintje om te repareren. De bobine is een gegoten geval, daar kan ik weinig mee. Maar is het mogelijk om de weerstand van de kabels te meten? Zoja, wat moet de weerstand zijn om te zien of ze nog goed zijn?

                              #17813523
                              wim-v6
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                12 August 2005

                                bobine’s van deze motor zijn zat gebruikt te vinden.

                                Deze zit op elke C18XE C18XEL X18XE X20XEV X22XE motor.

                                en op veel peugeot / Citroen TU motoren (1.0 1.1 1.4 en 1.6 smallblock peugeot motortjes) t/m 2000

                                willem

                                #17813524
                                Opelcalibra.nl
                                  Lid sinds:
                                  23 April 2006

                                  Ik zal eens rond kijken her en der. Nieuw zijn ze ook wel goed(koop) te krijgen. Ik vraag me alleen af of het echt nodig is om ook de kabels te vervangen. Misschien is het er maar 1 die niet goed is.

                                  Zijn er weerstandwaardes van bekend die deze kabels moeten hebben?

                                  #17813525
                                  wim-v6
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    12 August 2005

                                    kabels altijd nieuw en per set vervangen.

                                    deze gaan ook wel vaker kapot bij deze motorenserie.

                                    #17813526
                                    Opelcalibra.nl
                                      Lid sinds:
                                      23 April 2006

                                      Ik heb de kabels doorgemeten en 1 t/m 3 geven verschillende waardes aan mbt weerstand. Op kabel 4 kreeg ik helemaal geen meting, dus die is totaal gaar denk ik. Er is nog wel ontsteking in de 4e cilinder, maar blijkbaar gaat het niet van harte.

                                      Inmiddels is wel het tapeind gerepareerd. Moet alleen nog een nieuwe pakking tussen komen, maar dat is zo gedaan.

                                      #17813527
                                      red-bull
                                        Lid sinds:
                                        30 June 2004

                                        hallo,

                                        probeer eens een andere kabel op cilinder 4 te zetten en dan zien of het beter loopt.

                                        mvrg Rob

                                      18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
                                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.