Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Bokkende X2.0XEV
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 februari 2011 om 11:16 #17232418
Tijdens het rijden bokt de auto behoorlijk, onafhankelijk van de snelheid. Alleen zodra je een vast toerental hebt, 2000 of 2500 toeren dan zit je te schudden in je stoel. Zelfs bij 100Kmpu komt dit nog voor. Zodra ik echter het gas intrap is het weg. Dus bij optrekken e.d. geen last, alleen zodra je een vast toerental rijdt.
De een zegt dat het aan de lfr ligt die vies is, de ander de egr die je dan moet afdoppen. Wat kan het zijn? En wat is dan de oplossing?
8 februari 2011 om 11:39 #17813511kan best de egr zijn ja.
deze werkt alleen in deellast, dus bij gas geven zal deze zich uitschakelen/niet bedient worden8 februari 2011 om 17:17 #17813512stationair draait de auto wel goed?
hoeveel toeren?8 februari 2011 om 17:23 #17813513hallo,
maakt niet uit hoeveel toeren , is alleen bij een vast aantal toeren:vertag .
mvrg Rob
8 februari 2011 om 19:15 #17813514stationair wel goed.
al de gaskep nagekeken en eventueel de mod uitgevoerd.
EGR problemen zijn wel zeldzaam bij de X18XE en X20XEV motoren.
Vaak zit de gasklep vol vervuiling en olieresten ivm onjuist werkende carterventilatie.
deze werkt onjuist ivm vertopt pijpje op de gasklephuis waaraan het dunne slangetje vanaf het klepdeksel zit.
In het verctra deel in het how-to topic staat omschreven hoe te reinigen en aan te passen.
Willem
8 februari 2011 om 21:59 #17813515Gasklephuis en stappenmotor , zou daar zeker eerst is na gaan kijken.
Is een veel voorkomend probleem ,10 februari 2011 om 11:52 #17813516[rquote=1863527&tid=142254&author=wim-v6]stationair wel goed.
al de gaskep nagekeken en eventueel de mod uitgevoerd.
EGR problemen zijn wel zeldzaam bij de X18XE en X20XEV motoren.
Vaak zit de gasklep vol vervuiling en olieresten ivm onjuist werkende carterventilatie.
deze werkt onjuist ivm vertopt pijpje op de gasklephuis waaraan het dunne slangetje vanaf het klepdeksel zit.
In het verctra deel in het how-to topic staat omschreven hoe te reinigen en aan te passen.
Willem[/rquote]
Kun je deze carterventilatie niet gewoon omleiden ergens anders heen? Gewoon het slangetje loshangen in een opvangbakje o.i.d. en de aansluiting op het gasklephuis dicht maken?
Ik heb de How To gevonden trouwens.
10 februari 2011 om 16:36 #17813517Gewoon goed schoonmaken das de beste oplossing dat omleiden heeft niet veel nut omdat daar mee je stappenmotor en gasklep huis dan niet schoon worden.
en de pakkingetjes zou ik ook meteen vervangen die kosten de hele wereld niet 5euro was ik kwijt geloof ik
20 februari 2011 om 16:40 #17813518hallo,
gisteren hebben we samen even de hele boel los gehaald, gasklephuis-stappen motor.
de hoeveelheid bagger die in het gasklephuis zat viel wel mee , alleen een beetje aanslag.
het pijpje van de carterventilatie zat wel helemaal dicht…..
kon echt geen speld meer doorheen.gelijk maar even de mod uitgevoerd en opgeboord met 2mm boortje en alles met remmenreiniger gecleaned.
ook de slangen van de ventilatie goed schoongemaakt van binnen , daar zat wel een hoop bagger in..
daarna alles weer terug gemonteerd incl nieuwe pakkingen en nu maar hopen dat het goed gaat.
nu alleen nog een keer de kleppendeksel lichten om daar de sludge uit te halen en goed schoonmaken.
mvrg Rob
22 februari 2011 om 21:22 #17813519Het bokken is nu een stuk minder maar tijdens het rijden komt het nog heel lichtjes voor en soms lijkt de motor in te houden.
Nu is het zo dat mijn uitlaatspruitstuk op 1 hoek een tapeind mist, en het systeem is dus niet meer gasdicht. Je kan het horen tikken als je gas geeft en je kunt het ook voelen.
Is het mogelijk dat de lamda sensor van slag is geraakt omdat niet alle uitlaatgassen er langs passeren? Kan de ecu hierdoor verkeerde zaken uitvoeren of is dit slechts een hersenspinsel?
Na zaterdag a.s. zullen we het sowieso weten, dan wordt er een helicoil in gemonteerd en de boel weer netjes gemaakt bij een revisiebedrijf.
22 februari 2011 om 21:30 #17813520hoe bedoel je dat niet alle uitlaatgassen erlangs komen???
Carterventilatie omleiden.
zolang je JUIST dat dunnen slangetje niet op de vacuum zet krijg je sludge ophoping in carter, klepdeksel en overige carterventilatie slangen en leidingen.
Die dunne slang is puur voor de aansturing van de carterventilatie.
Willem
23 februari 2011 om 21:52 #17813521De carterventilatie is reeds aangepast, de aansluiting van het dunne vacuumslangetje hebben we naar 2mm opgeboord. Zoals gezegd is het bokken nu minder, maar nu is het alsof er af en toe ingehouden wordt, een lichtere vorm van bokken.
Omdat ik dus ook een probleempje nog heb met de uitlaat (zie ander topic) dacht ik dat dat er ook misschien mee te maken kon hebben. Omdat het uitlaatsysteem niet meer gasdicht is, doet de lambdasonde misschien foutieve metingen waardoor de motor ook gaat bokken.
3 maart 2011 om 20:17 #17813522Vandaag onder het rijden begon de Astra opnieuw enorm te schudden en te bokken en ging het motorstoringslampje ook branden. Vermogensverlies trad tijdelijk op. Daarna ging het lampje uit en vermogen kwam weer terug.
Meteen doorgereden naar de dealer en laten uitlezen met de Tech2. Kwam uit dat er geen ontsteking op cilinder 1 en 4 was. Conclusie, bobine is kapot en moet vervangen, samen met de bougiekabels omdat die ook een opdonder gehad kunnen hebben. Het konden niet de bougies zijn gaf de monteur aan. Die zitten er ook net een jaartje in en zoveel kilometers heb ik sindsdien niet gemaakt.
Het bokken was dus de verkeerde ontsteking en het lampje gaf aan dat de motor tijdelijk in noodloop ging er daarna weer uit kwam…
Al met al weer een duur geintje om te repareren. De bobine is een gegoten geval, daar kan ik weinig mee. Maar is het mogelijk om de weerstand van de kabels te meten? Zoja, wat moet de weerstand zijn om te zien of ze nog goed zijn?
3 maart 2011 om 20:21 #17813523bobine’s van deze motor zijn zat gebruikt te vinden.
Deze zit op elke C18XE C18XEL X18XE X20XEV X22XE motor.
en op veel peugeot / Citroen TU motoren (1.0 1.1 1.4 en 1.6 smallblock peugeot motortjes) t/m 2000
willem
4 maart 2011 om 08:33 #17813524Ik zal eens rond kijken her en der. Nieuw zijn ze ook wel goed(koop) te krijgen. Ik vraag me alleen af of het echt nodig is om ook de kabels te vervangen. Misschien is het er maar 1 die niet goed is.
Zijn er weerstandwaardes van bekend die deze kabels moeten hebben?
4 maart 2011 om 19:13 #17813525kabels altijd nieuw en per set vervangen.
deze gaan ook wel vaker kapot bij deze motorenserie.
7 maart 2011 om 09:45 #17813526Ik heb de kabels doorgemeten en 1 t/m 3 geven verschillende waardes aan mbt weerstand. Op kabel 4 kreeg ik helemaal geen meting, dus die is totaal gaar denk ik. Er is nog wel ontsteking in de 4e cilinder, maar blijkbaar gaat het niet van harte.
Inmiddels is wel het tapeind gerepareerd. Moet alleen nog een nieuwe pakking tussen komen, maar dat is zo gedaan.
8 maart 2011 om 17:56 #17813527hallo,
probeer eens een andere kabel op cilinder 4 te zetten en dan zien of het beter loopt.
mvrg Rob
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.