Boete voor teveel uitlaatgeluid

Forumindex Forums Modellen Corsa Boete voor teveel uitlaatgeluid

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 42)
  • Auteur
    Berichten
  • #17233066
    weemanneke
      Lid sinds:
      3 July 2010

      Hallo allemaal,

      Nu ben ik gisteravond in Geldrop staande gehouden bij een alcohol controle. Natuurlijk rij ik niet met alcohol achter het stuur dus dit was allemaal prima. Nu werd ik ook staande gehouden omdat mijn uitlaat teveel geluid zou maken. Nu is er een db meting gehouden waarbij eerst netjes omgevingsgeluid etc. is gemeten.

      Nu rijd ik in een Opel Corsa B 1.4 (X14SZ) met een Sebring einddemper en een middendemper vervanger. Ik zou bij 4500 toeren een geluid van 81db mogen hebben. Bij mij gemeten op 93db. 12db teveel dus.

      Is er iemand die toevallig weet hoeveel die boete ongeveer zou kosten? Deze gaat namelijk via justitie.. Maar is er misschien iemand hier die een soortgelijke boete voor heeft gehad?

      Nu is hierbij m’n kentekenbewijs ook ingenomen en mag ik niet meer rijden. Alleen naar de garage en naar meneer de agent als m’n uitlaat weer aangepast is. Mag dit zomaar? Zoveel overschrijding van de db heeft hij ook weer niet.

      Allemaal alvast bedankt voor de reacties.

      Groetjes Robbert

      #17820820
      corsaboy
      Deelnemer
        Lid sinds:
        30 June 2004

        ja hoor.
        door het plaatsen van een ander uitlaat systeem voldoe je niet meer aan de typegoedkeuring zoals destijds is afgegeven door de RDW.
        Bij deze typegoedkeuring zit dus ook het maximaal aantal db’s wat een uitlaat mag produceren.

        Wanneer je hieraan niet voldoet mag men je kenteken in beslag nemen.

        Wees verstading, haal snel een orginele uitlaat.
        Knoop deze eronder. Ga naar het politiebureau en zorg dat je je kenteken terug krijgt.

        succes

        #17820821
        groenetijger
          Lid sinds:
          13 December 2007

          fijn zeg… pff
          Waar ergens in Geldrop was het btw?
          Teveel = teveel he, dus ja.. ze mogen het.

          Wat het gaat kosten weet ik niet.
          Mijn C heeft een open uitlaat, dus weer oppassen geblazen de komende tijd.

          Succes!

          #17820822
          weemanneke
            Lid sinds:
            3 July 2010

            @groenetijger

            Dit was bij de afslag van de snelweg rond een uur of 12 vannacht.
            Ik weet dat teveel = teveel is, daar is zelf voor gekozen :P

            Ik weet niet wat een originele uitlaat zo ongeveer kost (middendemper en einddemper). Het liefste zou ik er die zelf onder zetten, helaas ben ik daar niet zo handig in en heb ik er ook niet de ruimte voor :(
            Toch maandag maar even naar m’n garage bellen hiervoor.

            Alvast bedankt voor reacties!

            #17820823
            freek corsa
            Deelnemer
              Lid sinds:
              5 December 2004

              bij 4500 toeren uitlaat testen ? ?

              Welke normale bestuurder rijdt met zoveel toeren ?

              #17820824
              nova….
              Deelnemer
                Lid sinds:
                30 June 2004

                [rquote=1873238&tid=143072&author=weemanneke]@groenetijger

                Dit was bij de afslag van de snelweg rond een uur of 12 vannacht.
                Ik weet dat teveel = teveel is, daar is zelf voor gekozen :P

                Ik weet niet wat een originele uitlaat zo ongeveer kost (middendemper en einddemper). Het liefste zou ik er die zelf onder zetten, helaas ben ik daar niet zo handig in en heb ik er ook niet de ruimte voor :(
                Toch maandag maar even naar m’n garage bellen hiervoor.

                Alvast bedankt voor reacties![/rquote]
                hebben ze weer nix anders te doen… Ga boeven vangen:puke

                Maareh is mooi klote voor je.

                Uitlaat vervangen stelt nix voor :D

                #17820825
                BlackDevil
                  Lid sinds:
                  4 January 2009

                  [rquote=1873230&tid=143072&author=corsaboy]ja hoor.
                  door het plaatsen van een ander uitlaat systeem voldoe je niet meer aan de typegoedkeuring zoals destijds is afgegeven door de RDW.[/rquote]

                  In principe rijden we allemaal met auto’s die niet meer voldoen aan de typegoedkeuring. Denk niet dat er nog velen zijn die hun auto in originele staat rijden. Dus in feite kunnen ze ons op dit punt allemaal naaien.

                  #17820826
                  weemanneke
                    Lid sinds:
                    3 July 2010

                    @freek corsa

                    tja bij 4500 toeren idd :| Ik vond het eerlijk gezegd ook al raar, welke normale bestuurder rijd er continue op 4500 toeren? :|
                    maargoed ik kan er helaas niks aan veranderen :(


                    @nova

                    najaa dat blazen voor alcohol is niet erg, die uitlaat was ik wat minder blij mee haha.
                    uitlaat vervangen stelt niks voor.. wel makkelijk dat je er de ruimte voor hebt lijkt me?:P

                    #17820827
                    wim-v6
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      12 August 2005

                      [rquote=1873240&tid=143072&author=freek corsa]bij 4500 toeren uitlaat testen ? ?

                      Welke normale bestuurder rijdt met zoveel toeren ?[/rquote]

                      Ik als ik met de Combo de snelweg op gaat, de 1600 heeft wel veel pit, maar alles in hoog toeren.

                      haha, rijdt al een paar maanden met een lek eindpotje, en je hoort m nog niet, ja lichtjes brommen en blazen.

                      @ Weemanneke:

                      GELUID:

                      volgens mij moeten ze op 3000 toeren onbelast geluid meten dacht ik zo.

                      zoek dat eens uit zou ik zeggen.

                      UITLAAT:

                      Middendemper + einddemper samen kost bij de onderdelen boer ergens tussen de 80 en 110 euro voor een Corsa-B.

                      Voor mijn combo zat ik zelfs op 70 euro 2 jaar terug.

                      Willem

                      #17820828
                      nova….
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        30 June 2004

                        [rquote=1873253&tid=143072&author=weemanneke]


                        @nova

                        najaa dat blazen voor alcohol is niet erg, die uitlaat was ik wat minder blij mee haha.
                        uitlaat vervangen stelt niks voor.. wel makkelijk dat je er de ruimte voor hebt lijkt me?:P[/rquote]

                        Ruimte:P haha op krikken en twee assteunen eronder en band erbij voor de veiligheid en neem wa gereedschap mee.
                        des noods ergens op een plek waar weinig volk komt bv bij de Anwb .;)

                        #17820829
                        sw_reijnders
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          27 October 2005

                          [rquote=1873274&tid=143072&author=nova….][rquote=1873253&tid=143072&author=weemanneke]


                          @nova

                          najaa dat blazen voor alcohol is niet erg, die uitlaat was ik wat minder blij mee haha.
                          uitlaat vervangen stelt niks voor.. wel makkelijk dat je er de ruimte voor hebt lijkt me?:P[/rquote]

                          Ruimte:P haha op krikken en twee assteunen eronder en band erbij voor de veiligheid en neem wa gereedschap mee.
                          des noods ergens op een plek waar weinig volk komt bv bij de Anwb .;)[/rquote]

                          gewoon bij de Cranenbroek 2 van die oprij steunen halen.
                          kosten maar 3 tientjes en zijn oh zo gemakkelijk.

                          #17820830
                          corsaboy
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            30 June 2004

                            [rquote=1873248&tid=143072&author=BlackDevil][rquote=1873230&tid=143072&author=corsaboy]ja hoor.
                            door het plaatsen van een ander uitlaat systeem voldoe je niet meer aan de typegoedkeuring zoals destijds is afgegeven door de RDW.[/rquote]

                            In principe rijden we allemaal met auto’s die niet meer voldoen aan de typegoedkeuring. Denk niet dat er nog velen zijn die hun auto in originele staat rijden. Dus in feite kunnen ze ons op dit punt allemaal naaien.[/rquote]

                            spreek voor jezelf aub.
                            Van de 3 auto’s die ik hier nu heb staan is er 1 zelf 100% orgineel, de 2de is alleen motorisch aangepast. Maar dusdanig dat ze ons niets kunnen maken. Heb al eens controle gehad hier thuis namelijk.

                            En het is niet naaien wat ze doen.
                            Je verandert zelf iets aan de auto.

                            Dat doet die agent niet.
                            Die doet zijn werk, je weet dat het je kan overkomen als je iets aanpast. Dan niet achteraf gaan janken als ze je een keer pakken.

                            Tuurlijk is het minder leuk.. Maar goed, leven loopt niet altijd zoals jij wilt..

                            Klinkt heel erg moraalridder achtig, maar tis helaas gewoon de waarheid. :D:D:D

                            #17820831
                            carboncorsa
                              Lid sinds:
                              1 July 2004

                              pokke herrie.aanpakken die gasten:thumbup

                              ;)

                              #17820832
                              BlackDevil
                                Lid sinds:
                                4 January 2009

                                [rquote=1873350&tid=143072&author=corsaboy][rquote=1873248&tid=143072&author=BlackDevil][rquote=1873230&tid=143072&author=corsaboy]ja hoor.
                                door het plaatsen van een ander uitlaat systeem voldoe je niet meer aan de typegoedkeuring zoals destijds is afgegeven door de RDW.[/rquote]

                                In principe rijden we allemaal met auto’s die niet meer voldoen aan de typegoedkeuring. Denk niet dat er nog velen zijn die hun auto in originele staat rijden. Dus in feite kunnen ze ons op dit punt allemaal naaien.[/rquote]

                                spreek voor jezelf aub.
                                Van de 3 auto’s die ik hier nu heb staan is er 1 zelf 100% orgineel, de 2de is alleen motorisch aangepast. Maar dusdanig dat ze ons niets kunnen maken. Heb al eens controle gehad hier thuis namelijk.

                                En het is niet naaien wat ze doen.
                                Je verandert zelf iets aan de auto.

                                Dat doet die agent niet.
                                Die doet zijn werk, je weet dat het je kan overkomen als je iets aanpast. Dan niet achteraf gaan janken als ze je een keer pakken.

                                Tuurlijk is het minder leuk.. Maar goed, leven loopt niet altijd zoals jij wilt..

                                Klinkt heel erg moraalridder achtig, maar tis helaas gewoon de waarheid. :D:D:D
                                [/rquote]

                                Die mening deel ik helemaal met je. Wat ik bedoelde was: als je toevallig eentje treft die zijn dag niet heeft, dan maakt ie je wat. Ook al heb je alleen maar andere velgjes erop die er origineel niet op zaten.

                                #17820833
                                corsaboy
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  30 June 2004

                                  in therorie zou dat inderdaad kunnen.
                                  Nu doen ze het niet zo heel snel voor velgen aangezien ze niet kunnen achterhalen wat wanneer een optie was.

                                  Vaak pakken ze het uitlaatsysteem.
                                  Deden ze destijds al vaak om het illegale straatracen tegen te gaan.

                                  Aangezien al deze personen vaak een ander systeem monteren wat teveel kabaal geeft.

                                  Tja, blijft vervelend die controles maar nix aan te doen :D

                                  #17820834
                                  RonaldH
                                    Lid sinds:
                                    30 June 2004

                                    En die gasten op die harley’s maken ze niks ,trek dan 1 lijn qua geluid.

                                    Straks tijdens de lente komen al die idiooten op die yamaha’s,kawasaki’s ook weer op de weg,als ze die nou ook eens aanpakken.:(

                                    #17820835
                                    corsaboy
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      30 June 2004

                                      dat is wel een probleem in nederland.
                                      Er wordt inderdaad met 2 maten gemeten.

                                      Als je een auto iets aanpast is het crimineel en misdadig
                                      En het gros van de motorfietsen maakt standaard al een boel herrie.

                                      Wel vreemd hé

                                      #17820836
                                      jeroen88
                                        Lid sinds:
                                        10 August 2009

                                        ik ben een tijd geleden gemeten op 3000 toeren met me sebring uitlaat en had nergens last van.

                                        maar volgens mij mogen ze meten rond de 3000 toeren met een max van 3500.

                                        zal wel ff aan me buurvrouw vragen die werkt bij politie gedoe.

                                        #17820837
                                        max
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          30 June 2004

                                          Vraag anders eerst even bij de afdeling homologatie van Opel Nederland wat jouw auto aan geluid mag produceren en bij welk toerental het gemeten dient te worden en vooral HOE.
                                          Deze gegevens staan in de typegoedkeuring.

                                          Vergelijk deze gegevens met die van de meting door de politie en kijk dan wat je verder wilt doen.

                                          Normaal zou het monteren van een originele middendemper al voldoende moeten zijn daar de een Sebring op die manier zijn E nummer (goedkeuring) gekregen heeft.
                                          De papieren voor de Sebring zaten bij je demper toen je hem kocht. Daarstaan ook de gegevens voor de toegestane Db´s in.

                                          #17820838
                                          corsaagsi
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            30 June 2004

                                            [rquote=1873661&tid=143072&author=RonaldH]En die gasten op die harley’s maken ze niks ,trek dan 1 lijn qua geluid.

                                            Straks tijdens de lente komen al die idiooten op die yamaha’s,kawasaki’s ook weer op de weg,als ze die nou ook eens aanpakken.:([/rquote]

                                            Die controleren ze ook echt wel hoor.. Heel vaak zelfs, nog erger dan auto’s..Als je zelf geen motor rijd kun je hier niet over mee praten. :sleeping

                                            #17820839
                                            weemanneke
                                              Lid sinds:
                                              3 July 2010

                                              [rquote=1873678&tid=143072&author=jeroen88]ik ben een tijd geleden gemeten op 3000 toeren met me sebring uitlaat en had nergens last van.

                                              maar volgens mij mogen ze meten rond de 3000 toeren met een max van 3500.

                                              zal wel ff aan me buurvrouw vragen die werkt bij politie gedoe.[/rquote]

                                              Als je dat eens na zou willen vragen zou ik dat erg op prijs stellen!
                                              Ik vind het heel erg vreemd dat er bij mij op 4500 toeren werd gemeten.

                                              Even voor de andere reacties. Ik weet dat ik dingen daar heb aangepast, maar t is niet zo dat er zo’n asociale takke herrie vanaf komt zoals je wel vaker hoort.

                                              Maargoed ik kan d’r mee leven (een andere optie hebben we toch niet haha :P). Ben benieuwd wat de boete gaat kosten.. Ik hou jullie hiervoor op de hoogte!

                                              #17820840
                                              2000
                                              Moderator
                                                Lid sinds:
                                                30 June 2004

                                                Hier de eisen van de geluidsmeting. In mijn ogen bijna onmogelijk om het juist te doen:

                                                Artikel 2.3.2

                                                1.De in deze paragraaf gestelde eisen ten aanzien van de geluidsniveaumeting gelden alleen voor personenauto’s.
                                                2.Deze eisen worden niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsbewijs.
                                                Artikel 2.3.3

                                                Het geluidsniveau moet worden gemeten met gebruikmaking van de in de artikelen 2.3.4 en 2.3.5 genoemde meetapparatuur, waarbij de in artikel 2.3.6 bedoelde meetcondities in acht moeten worden genomen.

                                                Artikel 2.3.4

                                                1.De geluidsniveaumeter moet ten minste voldoen aan het bepaalde in Publicatie nr. 651, eerste editie 1979, Geluidsniveaumeters, van de Internationale Electrotechnische Commissie (IEC) voor geluidsniveaumeters met de nauwkeurigheidsklasse Type 1.
                                                2.De calibratiegeluidsbron moet ten minste voldoen aan het bepaalde in Publicatie nr. 942, eerste editie 1988, van de IEC voor calibratiegeluidsbronnen met de nauwkeurigheidsklasse 1.
                                                3.De geluidsniveaumeter en de calibratiegeluidsbron moeten jaarlijks gecalibreerd en getoetst worden aan de eisen bedoeld in het eerste respectievelijk het tweede lid. Hiervan moeten verklaringen aanwezig zijn, afgegeven door NMI IJkwezen BV of door een door de minister gemachtigde instelling, waaruit blijkt dat zij aan de eisen voldoen.
                                                Artikel 2.3.5

                                                1.De toerenteller moet een nauwkeurigheid hebben van ten minste 3%.
                                                2.Bij de toerenteller moet een verklaring aanwezig zijn ten aanzien van de nauwkeurigheid, welke niet ouder mag zijn dan twee jaar, afgegeven door NMI IJkwezen BV of door een door de minister gemachtigde instelling.
                                                Artikel 2.3.6

                                                1.De meting vindt plaats in de open lucht.
                                                2.Het proefterrein mag niet blootstaan aan sterke akoestische storingen. Hieraan wordt voldaan indien het oppervlak van het terrein bestaat uit beton, asfalt, tegels of een vergelijkbaar hard materiaal.
                                                3.Het proefterrein moet minimaal de afmetingen van een rechthoek hebben, waarvan de zijden zich op ten minste 3,00 m afstand van de personenauto bevinden, zoals weergegeven in figuur 4. Binnen deze rechthoek mogen zich geen personen of voorwerpen bevinden die niet noodzakelijk zijn voor de meting. De personenauto wordt op zodanige wijze binnen de rechthoek geplaatst dat de microfoon zich op ten minste 1,00 m afstand van eventueel aanwezige trottoirbanden bevindt.
                                                4.De waarden die door de geluidsniveaumeter voor het omgevingsgeluid en de wind worden aangegeven, moeten ten minste 10 dB (A) beneden het geluidsniveau zijn gelegen dat in het kentekenregister wordt vermeld. Dit wordt gecontroleerd door vaststelling van het achtergrondgeluidsniveau voor en na de meting. De microfoon van de geluidsniveaumeter mag van een passende windkap worden voorzien, mits rekening wordt gehouden met de invloed daarvan op de gevoeligheid van de microfoon.
                                                5.Voor aanvang van de meting moet de motor van de personenauto op bedrijfstemperatuur worden gebracht.
                                                6.De meting vindt plaats bij een stilstaande personenauto.
                                                Artikel 2.3.7

                                                De meting van het geluidsniveau wordt uitgevoerd aan de hand van de onderstaande wijze van keuren:

                                                1.voor de aanvang van de meting wordt de geluidsniveaumeter ingesteld op de tijdweging “F” (voorheen aangeduid met “Fast”) en de frequentieweging “A” bedoeld in artikel 2.3.4, eerste lid, genoemde IEC publicatie;
                                                2.de motor is op bedrijfstemperatuur indien deze ongeveer vijftien minuten onder normale bedrijfsomstandigheden heeft gefunctioneerd;
                                                3.aan het begin en einde van iedere serie metingen moet de geluidsniveaumeter gecalibreerd worden volgens de aanwijzingen van de fabrikant met behulp van een calibratiegeluidsbron, welke voldoet aan artikel 2.3.4, tweede en derde lid;
                                                4.de afwijking tussen het geluidsdrukniveau van de calibratiegeluidsbron en de aanwijzing van de geluidsniveaumeter mag niet groter zijn dan 1 dB(A). Indien deze waarde bij de aanvangscontrole wordt overschreden moet de geluidsniveaumeter zodanig gejusteerd worden dat wel aan deze eis wordt voldaan. Als aan het einde van de serie metingen wordt geconstateerd dat deze afwijking groter is dan 1 dB(A), is de serie metingen ongeldig;
                                                5.de microfoon van de geluidsniveaumeter moet in de volgende positie worden geplaatst, zoals weergegeven in figuur 5:

                                                1.ter hoogte van de uitlaatmonding, in ieder geval ten minste 0,20 m boven het wegdek;
                                                2.het membraan van de microfoon is naar de uitlaatmonding gericht en bevindt zich op een afstand van 0,50 m (waarbij een afwijking van 50 mm is toegestaan);
                                                3.de hoofdgevoeligheidsas van de microfoon loopt evenwijdig aan het wegdek en vormt een hoek van niet minder dan 35° en niet meer dan 55° met het loodrechte vlak waarin de emissierichting van de uitlaatgassen ligt; de microfoon is zo geplaatst dat de afstand tussen de microfoon en de personenauto het grootst is;
                                                4.indien het uitlaatsysteem meerdere uitmondingen heeft, die zijn aangesloten op eenzelfde geluidsdemper, waarvan de middelpunten niet meer dan 0,30 m van elkaar zijn verwijderd, is de microfoon gericht op de uitmonding die zich het dichtst bij de omtrek van de personenauto of zich het hoogst boven het wegdek bevindt. Indien de middelpunten van de uitmondingen meer dan 0,30 m van elkaar zijn verwijderd, wordt bij iedere uitmonding een afzonderlijke meting verricht, waarbij alleen de hoogst gemeten waarde wordt aangehouden;
                                                6.het toerental van de motor wordt op de waarde gebracht die in het kentekenregister voor de betreffende personenauto is vermeld;
                                                7.na het bereiken van de in onderdeel f vermelde waarde wordt het gaspedaal snel losgelaten. De tijdsduur van de meting van het geluidsniveau omvat de periode, waarin het toerental constant wordt gehouden, en de gehele duur van de vermindering van het toerental tot het stationaire toerental weer is bereikt;
                                                8.er wordt per meetpunt ten minste een serie van drie metingen verricht, waarbij:

                                                1.de hoogste waarde die de geluidsniveaumeter heeft aangegeven, als meetwaarde per meting geldt;
                                                2.de meetwaarde per meting op de meest nabijgelegen hele decibel wordt afgerond;
                                                3.alleen meetwaarden die bij drie opeenvolgende metingen worden verkregen en onderling niet meer dan 2 dB(A) verschillen, mogen worden aangehouden;
                                                4.als meetresultaat de hoogste van deze drie meetwaarden geldt.

                                                #17820841
                                                groenetijger
                                                  Lid sinds:
                                                  13 December 2007

                                                  Poeh… je zou als agent al die regels maar moeten uitvoeren.. Ben je wel ff bezig :P

                                                  #17820842
                                                  kaneelschep
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    30 November 2004

                                                    ik had 108 en koste over de 250 euro. Weet niet precies meer maar is al even geleden.
                                                    Kreeg ook mijn papieren pas terug toen ik uitlaat vervangen had.
                                                    Schijnt dat er een hoop fouten worden gemaakt door smerissen met deze testjes.
                                                    teveel toeren en niet juiste afstand meting.

                                                    #17820843
                                                    Stender
                                                    Moderator
                                                      Lid sinds:
                                                      5 April 2009

                                                      Wacht eens, los van alle rare eisen in dat beding, staat er ook dat er een toerenteller aanwezig moet zijn? Dus als je geen (ge-eikte) toerenteller hebt zou het in theorie dus niet mogelijk zijn.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 42)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.