Boete uit Duitsland

Forumindex Forums Overige Slap Geouwehoer Boete uit Duitsland

• Dit onderwerp is leeg.
17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    HardcoreHell

Ik heb vandaag een boete uit Duitsland binnen gekregen.
      Dit is gebeurd op de heenreis naar Oschersleben.
      Brief komt van de gemeente Bielefeld.

Nu zit ik dat door te lezen, met mn beste duits.
      Maar ik kan nergens een bedrag vinden wat betaald moet worden.

De snelheid was, na correctie, 136 waar 100 toegestaan.

Er staan enkele cijfers, maar die refereren naar de wetsboeken volgens mij.
      Nergens een getal met euro-teken ofzo.

Achterop staat de foto van mij en van het kenteken.
      Met daarbij een lijstje waar je gegevens van moet invullen.

Jerremy
      Deelnemer

Quote flitsserivce;
        Omdat in Duitsland de chauffeur vervolgd wordt en niet de kentekenhouder, kom je (zolang je niet staande gehouden wordt) bijna altijd onder de boete uit.

Als je geflitst bent, krijg je een brief thuis gestuurd van de Landrat van de Kreis waar dit gebeurd is. In deze brief, gericht aan de kentekenhouder, wordt vriendelijk verzocht mede te delen wie er op datum x op plaats y met de betreffende wagen heeft gereden. Hiervoor is een antwortblatt bijgevoegd. Bij geringe boetebedragen is meteen een acceptgiro aangehecht, maar die kan meteen in de afvalemmer.

Is de brief in het Duits, kun je de ambtelijke molen wat vertragen door een briefje terug te sturen dat je geen woord begrijpt van wat men je toegestuurd heeft. Iedere EU-burger heeft namelijk het recht een tenlastelegging van een strafbaar feit te horen/lezen in een (europese) taal die hij machtig is. Soms hoor je hierna al niets meer, soms krijg je ook meteen al een brief in het Nederlands (Kreis Kleve, Borken, Wesel en vast nog wel meer GrenzKreise).

Nu gaan we verder. De kentekenhouder is verplicht naar beste eer en geweten aan te geven wie er gereden heeft. Maar… hij is niet verplicht zichzelf aan te geven èn ook familie uit de eerste graad hoeft hij niet te aan te geven. Bovendien is hij niet verplicht een rittenadministratie bij te houden en mag hij vergeetachtig zijn. Dat kan immers de beste overkomen. Dus nu gaan we een briefje terugsturen in de trente van: “Het spijt me zeer, maar ik kan op uw foto niemand herkennen. De wagen met kenteken ab-cd-12 is van mij, maar ik leen haar regelmatig uit en ik heb geen flauw idee wie er op datum 1-1-2001 met het ding gereden heeft. Stuurt u alstublieft meer beeldmateriaal, mogelijk in een betere kwaliteit, zodat ik wellicht de chauffeur herken.

De bedoeling van dit alles is tijdrekken. De Duitse politie moet binnen 3 maanden een persoon hebben gevonden, tegen wie ze een strafzaak kunnen beginnen. Als ze vermoeden dat de kentekenhouder ook de overtreder is geweest, beginnen ze deze zaak binnen 3 maanden en hebben ze daarna meer tijd, dus het is zaak om de verdenking van de kentekenhouder af te schuiven.

Nu heeft de Landrat een probleem. Meer foto’s hebben ze meestal niet en anders herhalen we gewoon het eerste briefje nog even. “Deze foto’s zijn duidelijker, maar ik kan nog steeds niet zien of het nou mijn neefje Kwik, Kwek of Kwak is.”
        (Overigens is het hier ook een optie eerlijk aan te geven dat meneer A.M. El Mansour, woonachtig te Casablanca op 1832 Boulevard Aïn Dab, gereden heeft. Duitsland heeft geen enkel verdrag met Marokko, dus laat ze daar maar lekker een briefje heen sturen. Maar wat er na zoiets gebeurt, is nog niet getest: ervaringen graag hier posten.)

Dus wat gaan ze doen? Ze komen nu langs. De politie of iemand van het Strassenverkehrsamt komt aan de deur met de foto, ter vergelijking. Als de politie voor de deur staat vlak nadat je geflitst bent, moet je dus niet de deur open doen. Of iemand anders sturen. Want als ze vinden dat de persoon in de deuropening wel erg op de persoon op de foto lijkt, zie dan maar het tegendeel te bewijzen. Dus de kentekenhouder gaat in bed liggen en een huisgenoot doet open. “Goedemiddag, herkent u de persoon op deze foto?” – “Nee, sorry. Dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Heeft u een huiszoekingsbevel? Nee? Dan zou ik graag weer Wegmisbruikers gaan kijken, ik vind die meneer Spee zo’n geweldige vent.” Huisgenoten moeten zich niet laten intimideren of bang zijn voor restrictie’s, het is legaal te vergeten hoe je huisgenoten eruit zien. Dementie, Alzheimer, roept u maar.

In Duitsland zijn verhalen bekend dat er vanaf nu gepost gaat worden, net zolang tot ze iemand uit het huis van de kentekenhouder zien komen die op de foto lijkt. Maar dat doen ze niet voor een boete van 30 euro… en of ze de Nederlandse collega’s zo gek krijgen is nog maar de vraag.

Hebben ze niemand kunnen vinden binnen de gestelde 3 maanden, dan wordt aan de kentekenhouder opgedragen de komende tijd (1 of 2 jaar meestal) een rittenadministratie bij te houden. Zodat toekomstig altijd een Fahrer bekend is als de wagen met dit kenteken weer iets fout doet. Maar dat hoef je als Nederlander natuurlijk dan alleen voor je Duitse ritten te doen.

Alle ervaringen tot nu toe leren dat voor de kleine vergrijpen niet echt moeite gedaan wordt. Betaal je de eerste acceptgiro niet, of stuur je een briefje in het Nederlands terug, dan is het ze allemaal veel te veel moeite achter je aan te gaan. Maar maak je het te bont, dan zijn de Beamten nog echt Beamten en bijten ze zich vast als terriërs, dus dan moet je slim zijn.

Meer info kijk ff hier;
        http://www.flitsservice.nl/phpBB/overige-en-niet-verkeer-gerelateerd/help-geflitst-in-duitsland-wat-nu-t27325.html

babyblue
        Deelnemer

Was het in nederland maar zo makkelijk:o

Baas J.
          Deelnemer

Ja die bekeuring die ik toen in Bochum heb gekregen heb ik geretourneerd met de woorden “Nederlands svp” erop.

Nooit meer wat van gehoord….

JohnSmith
            Deelnemer

origineel gepost door Baas J.
              Ja die bekeuring die ik toen in Bochum heb gekregen heb ik geretourneerd met de woorden “Nederlands svp” erop.

Nooit meer wat van gehoord….

hou het dan wel ff in het nederlands, dus AUB in plaats van SVP :P

ligt er inderdaad ook aan waar je te hard hebt gereden, vooral bij baustelle zijn ze erg.

mayhem

mooi systeem, die duitse boetes

HardcoreHell

De overtreding is begaan onderaan een berafwaartse autobahn.

Ik zag de flitsen op mn neus duidelijk.

Geen baustelle ofzo in de buurt.

Maar zoals ik het nu begrijp, kan ik de brief terug sturen met daarop: Nederlands aub?

Of is er toch meer aan de hand?

nova….
                  Deelnemer

origineel gepost door HardcoreHell
                    De overtreding is begaan onderaan een berafwaartse autobahn.

Ik zag de flitsen op mn neus duidelijk.

Geen baustelle ofzo in de buurt.

Maar zoals ik het nu begrijp, kan ik de brief terug sturen met daarop: Nederlands aub?

Of is er toch meer aan de hand?

Ik zou hem gewoon sturen jan… wie niet waagt wie niet wint

Nielske

je kan natuurlijk ook gewoon betalen en een hoop gedoe besparen he!:jerry
                      Heb een keer 28 km te hard gereden, ook opausfahrt was geloof ik 65 eurie ofzo.
                      nooit wat laten horen en woon intussen al bijna 5 jaar in duitsland, ook wel paar keer aangehouden voor kontrolle :D nooit last mee gehad.

Lag me trouwens wel dood om de parkeerboetes hier!
                      Parkeren bij stilstand verbod: 10 eurie!!!!
                      Of te laat wegenbelasting betalen, kwam er wel 1 euro bijop!
                      Moest ik toch 136 betalen i.p.v 135 (per jaar) voor omega b station:jerry-offtopic

SiggieTigra
                      Deelnemer

Maar vergis je niet in de duitse boetes, vooral als ze met punten gaan gooien.
                        Rij bijvoorbeeld niet door rood bij een voetgangersoversteekplaats.
                        Krijg je zeker een beste boete en je mag je rijbewijs voor 3 maanden inleveren.
                        Normale kleine snelheidsovertredingen en parkeerboetes vallen wel mee, maar het kan ook vrij snel oplopen met je punten hoor.

Ik betaal trouwens (net als jij ook in Duitsland) €308,- per jaar wegenbelasting voor m’n 1.9 CDTI Signum.

plexpiloot
                        Deelnemer

Krijg je zeker een beste boete en je mag je rijbewijs voor 3 maanden inleveren.

Ik heb er eentje binnen gekregen van 41 km te hard na correctie
                          ik zag een bord 120 gas los gelaten lekker laten uit bollen toen iets verder bordje 100 nog steeds niet geremd zat toen nog op 122 op tomtom en flits blijk dat je daar maar 80 mocht …nooit gezien
                          wat kan ik hier van verwachten in euro`s ?
                          of zal ik het inderdaad proberen zoals je al aangaf

kaneelschep
                          Deelnemer

Maar vergis je niet in de duitse boetes, vooral als ze met punten gaan gooien.

Welke punten??? :P

Ik heb ze altijd maar gewoon betaald. waren meestal maar kleine boetes.
                            We rijden best vaak door duitsland en ik word nog wel eens aangehouden met mn kale bats.

Nielske

Bij echt kleine boetes krijg je geen punten, had er 3 maar heb me de laatste tijd netjes gedragen en nu geen puntjes meer;)

SiggieTigra
                              Deelnemer

origineel gepost door plexpiloot

ik zag een bord 120 gas los gelaten lekker laten uit bollen toen iets verder bordje 100 nog steeds niet geremd zat toen nog op 122 op tomtom en flits blijk dat je daar maar 80 mocht …nooit gezien

kijk eens op http://www.bussgeldkataloge.de/ugeschwindigkeit.php

plexpiloot
                                Deelnemer

origineel gepost door SiggieTigra

kijk eens op http://www.bussgeldkataloge.de/ugeschwindigkeit.php

ik heb hem binnen 1 hele maand niet meer in Duitsland rijden en 183 eurie boete
                                  Valt dus wel mee vergeleken met Nederland en België
                                  een hele maand nie rijde in Duitsland ook wel jammer ,1 x in de 10 jaar dat ik daar rij :sleeping

SiggieTigra
                                  Deelnemer

ik heb hem binnen 1 hele maand niet meer in Duitsland rijden en 183 eurie boete
                                    Valt dus wel mee vergeleken met Nederland en België
                                    een hele maand nie rijde in Duitsland ook wel jammer ,1 x in de 10 jaar dat ik daar rij :sleeping

ook nog puntjes gescoord in Flensburg?:jerry

plexpiloot
                                    Deelnemer

ook nog puntjes gescoord in Flensburg?:jerry [/quote]

nee daar hebben ze niets over gezegd net dat ik binnen de 4 maanden een kopie van me rijbewijs moest laten zien

zoals ik al eerder zei ik kom maar 1 keer in de 10 jaar in Duitsland en dan moeten ze je nog aanhouden ook
                                      en als ze me punten zouden geven of aftrekken tegen die tijd zit ik weer in de plus :angel

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.