blokkerende remmen

Forumindex Forums Modellen Astra blokkerende remmen

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #18554205
    Willem Jacobs
    Deelnemer
      Lid sinds:
      20 July 2024

      Hallo, mijn naam is Willem Jacobs en ik ben hier nieuw met al meteen een flink probleem. Opel Astra Wagon gekozen vooral gekozen vanwege zijn instaphoogte en lange kofferruimte waar ik makkelijk in hoop te kamperen.

      Zopas een Opel Astra 1.6 G wagon uit 2000 aangeschaft. Distributieriem vorig jaar en 9.000 km geleden vervangen. Op sticker stond datum en km-stand distributie vervanging, maar ook in hand geschreven: “waterpomp 0”. Betekent dit dat de waterpomp niet is vervangen?

      Op kentekencheck bleek dat de APK  al 5 jaar op rij zonder mankementen 100% was, dus proefrit gedaan, voelde auto wel iets naar links trekken, soms wel soms niet, dat ik dacht uitlijning. Zag op slecht leesbare boordcomputerscherm wel staan “meldingen”, maar verder niets. Maar op weg naar huis en na 30 km bij laatste verkeerslicht rook ik brandlucht. Thuis de auto nagekeken, maar koppeling leek in orde, brandlucht kwam niet uit motorcompartiment. Thuis zag ik de melding “remvoeringen”.

      Auto was in vrijstand en van handrem haast niet in beweging te krijgen, dat ik serieus aan de remmen dacht. Dus auto opgekrikt. Rechtsachter ging iets stroef met geluid en linksvoor ging heel erg stroef met scheurend geluid. De andere 2 wielen waren oké. Later linker voorwiel er af gehaald en zag dat de remschijf circulaire groeven vertoonde. 2 nokachtige hoekjes voorkant remklauw wat voorzichtig aan gewiggeld met schroevendraaier en dan liep remschijf weer vrij, maar na remmen sloeg rem links-voor weer vast.

      Is dit makkelijk te repareren? En wat moet ik repareren? Nieuwe remklauw + blokje(s) of is er meer aan de hand. Als ik dit zelf al moet repareren.

      Ik zit me te bedenken dat die auto helemaal niet echt gekeurd is, maar blindelings het rapport is ingevuld, of erg losjes met de regels is omgesprongen.

      En bij wie ga ik verhaal halen?

      Ik heb de verkoper al in gebreken gesteld en duidelijk aangegeven wat er mis is met de auto. Geen reactie gekregen.

      Of kan ik ook verhaal halen bij het keuringsstation? Ik heb in elk geval RDW laten weten wat ik denk wat er met dat keuringsstation naar mijn mening aan de hand kan zijn: ze doen d’r werk niet goed en spelen misschien onder 1 hoedje met garage. Met zo’n veelvoud aan groeven en diepte is dit al een oud probleem en met melding “remvoering”, had APK keuringsstation dit moeten opmerken en moeten melden: niet dus.

      #18554213
      Willem Jacobs
      Deelnemer
        Lid sinds:
        20 July 2024

        uit onderhoudsboekje bleek waterpomp toch ook, naast distributieriem, vervangen te zijn

        aan problemen rond apk keuring wordt juridisch gewerkt; heb wat telefoontjes gepleegd en wat informatie en advies ingewonnen

        blijft over de blokkerende rem(men)

      2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.