Forumindex › Forums › Modellen › Astra › blokkerende remmen
- Dit onderwerp bevat 2 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 23 december 2024om 00:27 door ro071.
-
AuteurBerichten
-
21 juli 2024 om 09:00 #18554205
Hallo, mijn naam is Willem Jacobs en ik ben hier nieuw met al meteen een flink probleem. Opel Astra Wagon gekozen vooral gekozen vanwege zijn instaphoogte en lange kofferruimte waar ik makkelijk in hoop te kamperen.
Zopas een Opel Astra 1.6 G wagon uit 2000 aangeschaft. Distributieriem vorig jaar en 9.000 km geleden vervangen. Op sticker stond datum en km-stand distributie vervanging, maar ook in hand geschreven: “waterpomp 0”. Betekent dit dat de waterpomp niet is vervangen?
Op kentekencheck bleek dat de APK al 5 jaar op rij zonder mankementen 100% was, dus proefrit gedaan, voelde auto wel iets naar links trekken, soms wel soms niet, dat ik dacht uitlijning. Zag op slecht leesbare boordcomputerscherm wel staan “meldingen”, maar verder niets. Maar op weg naar huis en na 30 km bij laatste verkeerslicht rook ik brandlucht. Thuis de auto nagekeken, maar koppeling leek in orde, brandlucht kwam niet uit motorcompartiment. Thuis zag ik de melding “remvoeringen”.
Auto was in vrijstand en van handrem haast niet in beweging te krijgen, dat ik serieus aan de remmen dacht. Dus auto opgekrikt. Rechtsachter ging iets stroef met geluid en linksvoor ging heel erg stroef met scheurend geluid. De andere 2 wielen waren oké. Later linker voorwiel er af gehaald en zag dat de remschijf circulaire groeven vertoonde. 2 nokachtige hoekjes voorkant remklauw wat voorzichtig aan gewiggeld met schroevendraaier en dan liep remschijf weer vrij, maar na remmen sloeg rem links-voor weer vast.
Is dit makkelijk te repareren? En wat moet ik repareren? Nieuwe remklauw + blokje(s) of is er meer aan de hand. Als ik dit zelf al moet repareren.
Ik zit me te bedenken dat die auto helemaal niet echt gekeurd is, maar blindelings het rapport is ingevuld, of erg losjes met de regels is omgesprongen.
En bij wie ga ik verhaal halen?
Ik heb de verkoper al in gebreken gesteld en duidelijk aangegeven wat er mis is met de auto. Geen reactie gekregen.
Of kan ik ook verhaal halen bij het keuringsstation? Ik heb in elk geval RDW laten weten wat ik denk wat er met dat keuringsstation naar mijn mening aan de hand kan zijn: ze doen d’r werk niet goed en spelen misschien onder 1 hoedje met garage. Met zo’n veelvoud aan groeven en diepte is dit al een oud probleem en met melding “remvoering”, had APK keuringsstation dit moeten opmerken en moeten melden: niet dus.
22 juli 2024 om 12:48 #18554213uit onderhoudsboekje bleek waterpomp toch ook, naast distributieriem, vervangen te zijn
aan problemen rond apk keuring wordt juridisch gewerkt; heb wat telefoontjes gepleegd en wat informatie en advies ingewonnen
blijft over de blokkerende rem(men)
23 december 2024 om 00:27 #18556193<p style=”text-align: center;”>is het inmiddels opgelost?</p>
trilt de auto bij remmen ? Misschien ff de geleiders van remblokken opschuren en invetten. Voelt het rempedaal wel goed aan ? Lekt die geen remvloeistof? Kan zijn dat de remklauw kapot is. En wat bedoel je met circulaire groeven en 2 nokachtige hoekjes ?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.