Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › blok e kadett demonteren, tips
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 januari 2011 om 17:08 #17230395
Hallo, ik ben van plan om mijn blok uit de e kadett te halen !!
Dit ivm revisie..
Ik zou willen vragen wat volgens jullie de meest logische volgorde is ?
Ook zou ik graag willen horen of er ergens dingen zijn waar ik goed om moet denken..
Alle tips zijn welkom..Alvast bedankt
vr gr Theeo
3 januari 2011 om 17:57 #17787384jha ligt eraan wat voor blok?
ik zou beginnen met
-accu los halen en verwijderen
-koelwater eruit laten lopen
-radiateur demonteren
-koelslangen loskoppelen van reservoir en kachel
-gas, koppelingkabel los
-schakelstang los
-massa kabel los
-stekker van auto naar blok los
-bobine loshalen en verwijderen
-computer loskopelen
-achteruit, olieniveau , warmte sensor en lamda sensor los.
-luchtbak demonteren(indien aanwezig)
– onder de auto uitlaat los van het spruitstuk
-stabi stangetjes demonteren(alleen bij gsi)
-fuseekogels los van fusestuk
-assen los(eventueel kun je zo ook uit je bak halen, zorg ervoor dat dan eerst de olie eruit is, lichtjes trekken en soortje van lepel koevoet er tussen
-oliekoeler slangen los(alleen bij gsi, krijg je ze niet los, draai dande adapter los zodat de slangen kunnen blijven zitten
– blok aan kraan monteren
-motorsteunen los
en zakken maar , correct me if iám wrong3 januari 2011 om 19:00 #17787385als je het blok eruit haalt, denk aan de lak van de auto.
blok wil nog wel eens schommelen, of klemmen.
laat het blok naar onder zakken, en haal dan de koets omhoog, zodat het blok eronder uit kan.
dan kun je blok en bak er in een keer uit halen.
als je hem gaat reviseren, zorg dan dat je de juiste motorcode hebt voor de onderdelen.
maar begrijp ik het nou goed, je gaat je motor reviseren, maar weet niet hoe je hem eruit haalt.
kijk anders eens of er iemand in de buurt die er verstand van heeft, mee helpt.
succes ermee.groeten.
3 januari 2011 om 19:59 #17787386In het kort hoe ik het deed:
1. Alles losmaken en leeg (bakken er onder anders glij je weg!)
2. Stevig “Hondje” onder het blok leggen waar een touw aan zit
3. Drie motorsteunen pas los als het blok hangt aan de takel(!)
4. Blok op “Hondje” laten zakken
5. Auto aan de balk optakelen en aan het touw het blok er onder vandaan trekken.
6. Auto laten zakken en onder de voorste krik steun punten twee “hondjes” plaatsen om de auto nog makkelijk te kunnen verplaatsen.
Dan de materialen:
Hondje:
Let wel goed op het toegestane max. gewicht!!
Dan heb je verder een motortakel nodig waarmee de motor en de neus van de auto opgetakeld kunnen worden.
Stevige spanbanden of doorgelaste kettingen om de motor aan op te hangen. Hiervoor zitten bovenop (aan de zijkanten) de motor speciale bevestigingspunten, maar een spanband onderlangs op een paar plaatsen werkt ook.
Punten waar je de auto goed aan kan optakelen:
Dit is geen Kadett, maar bij een Kadett zitten in de balken zelfs betere (ovale) gaten waar makkelijk de haak van een motor takel in past.Dan het touw, die leg je dus het beste alvast onder de auto door naar de zijkant, want dan kan je als de neus van de auto hoog hangt op ‘veilige’ afstand de motor er onder uit trekken.
Oh en mocht je vloeistoffen morsen, koop een pak kattegrind! Werkt als de beste! Gewoon er over strooien en even later opvegen…
Succes in elk geval!
3 januari 2011 om 20:48 #17787387[rquote=1830343&tid=139612&author=mark]
-assen los(eventueel kun je zo ook uit je bak halen, zorg ervoor dat dan eerst de olie eruit is, lichtjes trekken en soortje van lepel koevoet er tussen………….
…………..correct me if iám wrong[/rquote]Assen floepen er zo uit als je ze enigzins krachtig in-uit-in-uit beweegt…. Hoeft helemaal geen koevoet of lepel tussen, beschadig je alleen maar het differentieel huis mee, dat is namelijk behoorlijk kwetsbaar aluminium.
3 januari 2011 om 21:36 #17787388@vinci
als je het voorzichtig doet niet hoor, is ook meer als steuntje, heb het ook wel eens gezien, dat ze aan de assen trokken en de homokineet kapot trokken, ik doe het altijd zo, maar er zijn meerdere manieren , ik vond dit de veiligste3 januari 2011 om 21:47 #17787389Heb het toen op een brug gedaan…
Stevige autoband eronder, auto met blok laten zakken tot op de band en dan alles los tollen :agent3 januari 2011 om 22:16 #17787390[rquote=1830681&tid=139612&author=mark]@vinci
als je het voorzichtig doet niet hoor, is ook meer als steuntje, heb het ook wel eens gezien, dat ze aan de assen trokken en de homokineet kapot trokken, ik doe het altijd zo, maar er zijn meerdere manieren , ik vond dit de veiligste[/rquote]ik ook met tet bouwen van me v6 kadett k rok zo de homokineet aan vellen
3 januari 2011 om 22:52 #17787391Hallo mensen, allemaal bedankt voor de snelle en behulpzame reacties !! Heb inmiddels alles los behalve de motersteunen…
Morgen wil ik hem er met een heftruck uit halen!
Is het beter om de moter eruit te tillen, of de auto omhoog en moter zakken ??Vr gr theeo
3 januari 2011 om 23:05 #17787392auto omhoog tillen is makkelijker
motor er van boven uithalen is vrij krap en moet draaien enz
til hem niet aan de onder balk omhoog ben ik vanavond achter gekomen :swear3 januari 2011 om 23:18 #17787393Hmm, had het toen gevraagd aan een sleutel maatje van een vriend van mij die meerdere Corsa’s C20XE had gebouwd en hij deed het altijd zo. Ging wel super makkelijk. Weet niet wat er kapot zou moeten gaan? Zit toch met een borgveer vast, dus als het goed is is dat het ergste wat stuk kan gaan. Lijkt me als de kogels of huis stuk gaan dat die al niet te best meer waren. Je moet natuurlijk ook niet als een wilde os eraan heen en weer gaan rammen, met beleid even losjes tikje heen, tikje terug en evt. nog eens dan zou hij er wel uit moeten komen. Als de borgveer in je differentieel namelijk vrij ver uitgezet is krijg je het zelfs met die speciale opel tool (soort vork) ook met geen mogelijkheid er uit, heb ik de keer ervoor ontdekt. Toen het hele differentieel geopend om met pijn en moeite die veren in te knijpen om ze er uit te krijgen. :cry Wil ik wel een homokineetje op wagen in dat geval….
En wat het optakelen van de auto betreft, ik zou aan de balk van de distributiezijde hem omhoog takelen, zeker niet aan de tussenbalk en ook zeker niet een andere verbinding maken tussen de balken om aan te takelen. Die balken zijn namelijk zijwaarts minder sterk als van boven naar beneden en die auto rolt echt niet om hoor!:angel
4 januari 2011 om 08:40 #17787394Als t blok nog in de auto zit gewoon aan t blok t hele spul lichten
auto op steunen en dan blok r uit
dan kan je vanzelf zien waar je m kan pakken om weer neer te zetten
en idd van onder vandaan gaat t best
@ vinci meeste assen zitten er gemiddeld 15 tot 20 jaar in dus af en toe is er wel een goeie kracht voor nodig
4 januari 2011 om 10:05 #17787395[rquote=1830955&tid=139612&author=jblfreak]
@ vinci meeste assen zitten er gemiddeld 15 tot 20 jaar in dus af en toe is er wel een goeie kracht voor nodig[/rquote]Zit toch olie in de bak? Zie niet echt wat de leeftijd ermee te maken heeft dan, roesten doet het (als het goed is) niet. Wat meestal het probleem is met vastzitten dat de borgveer in het diff. niet door het gat wil, maar tussen het randje geplet wordt. Even wat heen en weer centreert hem gewoon mooi en dan gebeurt dit dus niet. Met een beetje beleid sloop je dan echt je homokineet niet hoor.
4 januari 2011 om 16:15 #17787396bij mij was t niet los te krijgen
4 januari 2011 om 16:39 #17787397Ik trek ook gewoon altijd de assen er uit nog nooit 1 kapot getroken.
Zelfs niet bij een astra waar me met 5 man omste beurt aan gingen treken omdat die er niet uit wou maar hij kon het niet winnen :angel
4 januari 2011 om 16:53 #17787398moet je hem ook niet uit versnelling zetten voor de assen eruit te trekken? :hmmz
meen mij te herinneren dat wij er ook een hebben kapot getrokken omdat hij niet in vrij stond. al de andere keren gewoon eruit getrokken zonder problemen4 januari 2011 om 18:08 #17787399[rquote=1831506&tid=139612&author=.:Stoffel:.]moet je hem ook niet uit versnelling zetten voor de assen eruit te trekken? :hmmz
meen mij te herinneren dat wij er ook een hebben kapot getrokken omdat hij niet in vrij stond. al de andere keren gewoon eruit getrokken zonder problemen[/rquote]Nee, maakt niks uit. Het is gewoon een gat in een conisch tandwiel waar de as doorheen steekt en het einde van de as heeft een groef met een C-clip. Als die C-clip ietwat verder uitzet dan gewenst, of als de zwaartekracht hem wat verder laat zakken dan de afgeschuinde rand van het gat dan plet je de clip alleen maar voordat hij er uit wil. Met grof geweld of hefbomen sloop je al gauw meer dan dat het goed doet en met even heen en weer kloppen floept het er normaal gesproken zo doorheen. Alleen maar trekken doet dus vaak niet zo veel.
Hier zie je een differentieel waar de as met een vaste C-clip vast zit, daarom noemde ik het eerder al een borgveer, want het is van ronde draad veerstaal gemaakt. Maar je ziet wel duidelijk hoe het zit:
6 januari 2011 om 18:28 #17787400Ik beweeg de aandrijfas altijd eerst een klein stukje richting bak, waarna een flinke ruk aan de aandrijfas hij met gemak los komt!
6 januari 2011 om 19:25 #17787401[rquote=1831663&tid=139612&author=Vinci]met even heen en weer kloppen floept het er normaal gesproken zo doorheen. Alleen maar trekken doet dus vaak niet zo veel.
[/rquote][rquote=1834362&tid=139612&author=kadettsr]Ik beweeg de aandrijfas altijd eerst een klein stukje richting bak, waarna een flinke ruk aan de aandrijfas hij met gemak los komt![/rquote]
Ja dat bedoel ik dus….:thumbup
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.