blijft koud na drie keer nieuwe thermostaat

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum blijft koud na drie keer nieuwe thermostaat

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    dockedmarc
    Deelnemer

Hallo allemaal.

Zoals het onderwerp al zegt, heb ik reeds drie keer een andere thermostaat in mijn Vectra C z20net gezet, met elke keer hetzelfde resultaat.

Het begon vorige winter toen mij opviel dat de auto niet meer volledig op temperatuur kwam, 80 graden ongeveer.

Aangezien deze 90 graden moet zijn besloot ik de thermostaat te vervangen. echter na het vervangen werd de auto niet warmer meer dan 75 graden.

prima, kan gebeuren, zal wel een niet goed werkende thermostaat zijn. Dus ik bestel na de zomer een nieuwe thermostaat, en hier zitten tot mijn verbazing twee pakkingen bij.

Bij het opnieuw loshalen van de thermostaat ben ik rustiger te werk gegaan en heb meer ruimte gecreëerd om alles goed te kunnen zien, toen ik het huis van de thermostaat eraf had gehaald zag ik dat de pakking dubbel zat. Hierop dacht ik dus de oorzaak gevonden te hebben, doordat er wellicht water langs de thermostaat kon komen. dus de nieuwe thermostaat gemonteerd en heel goed gekeken of alles perfect zat. uiteraard de auto eerst warm laten worden en goed ontlucht.

Maar bij het rijden wederom hetzelfde euvel, niet warmer worden dan 75 graden.

Ik ben ermee naar een bevriende garage geweest die de tech-2 eraan heeft gehad en we hebben live de temperaturen bekeken. hieruit konden we zien dat de temperatuur die wordt aangegeven op het dashboard klopt met de koelwater temperatuur, en dat de ventilatoren aanslaan bij 102 graden, en dan staat de meter op het dashboard op 90 graden. Ga ik echter weer rijden dan loopt hij vlot terug naar de 75 graden.

Nu heb ik een originele thermostaat besteld, hier zat maar 1 pakking bij die een andere vorm had dan de eerste twee. dus wederom alles loshalen en de nieuwe thermostaat erin zetten. Ook nu was van de oude thermostaat de pakking verrot gedrukt door het huis. dus weer denk ik, oorzaak gevonden.

Afijn, nieuwe thermostaat erin en de motor warm laten draaien en ontluchten.

Motor wordt normaal warm en bereikt de 90 graden. Na een laatste controle ging ik richting huis. Op de snelweg bleef de temperatuur op 85 graden staan, dus ik was helemaal blij.

echter toen ik de snelweg afreed zakte de temperatuur wederom naar de 75 graden en kwam er niet meer vanaf.

en wederom wordt de auto niet warmer dan 75 graden.

het is voor mij werkelijk een raadsel waarom mijn auto dit doet, en ik hoop dat er mensen zijn hier die mij ideeën kunnen geven in de hoop dit op te lossen.

:help:

liviu2004
      Deelnemer

[img]https://eviewer.netmedia-europe.be/cache/server?type=image&origin=pb&source=%2Fpromobutler_be%2Farticles%2F2014%2F01%2F13%2F19294%2Flidl448n0000059.jpg&storage=2014[/img]

dockedmarc
        Deelnemer

[quote quote=18352075][/quote]

en wat moet ik hiermee doen?

dappie
          Deelnemer

Wat dacht je van temperatuur meten ?

dockedmarc
            Deelnemer

[quote quote=18352099]Wat dacht je van temperatuur meten ?[/quote]

en waarom moet ik dat doen??

dappie
              Deelnemer

Dan kun je op verschillende punten de Temparatuur meten, misschien ligt het niet aan de thermostaat en

moet je het ergens anders zoeken.

Jan-WillemK
                Deelnemer

Marc, zie dat je probleem dus nog niet is opgelost helaas…

Als je er met de infraroodmeter ook niet uitkomt, zou je misschien hulp kunnen zoeken op het saabforum. Jouw z20net is tenslotte eigenlijk een Saab B207 zoals geleverd in de Saab 9-3. Volgens mij is dat ook een heel actief forum met veel kennis.

Succes :good:

dockedmarc
                  Deelnemer

[quote quote=18352139]Dan kun je op verschillende punten de Temparatuur meten, misschien ligt het niet aan de thermostaat en moet je het ergens anders zoeken.[/quote]

dan nog zie ik het nut er niet van, wat weet ik als ik op verschillende plekken temperatuur ga meten?

de temperatuur die de meter aangeeft klopt met de temperatuur die het koelwater is.

het probleem zit hem duidelijk in het of te vroeg open gaan van de thermostaat of het niet afsluiten van de thermostaat ten opzichte van het huis. hierdoor heb ik dus teveel doorstroming waardoor de motor niet warm wordt.

de vraag is nu, hoe komt dat?

dappie
                    Deelnemer

Maar het lijkt me toch stug dat alle 3 de thermostaten niet goed zijn, klopt het aantal Temparatuur graden op de thermostaten ook.

dockedmarc
                      Deelnemer

[quote quote=18352184]Maar het lijkt me toch stug dat alle 3 de thermostaten niet goed zijn, klopt het aantal Temparatuur graden op de thermostaten ook.[/quote]

dat lijkt mij ook erg stug, maar ja het probleem blijft.

wat bedoel je precies met, klopt de temperatuur graden op de thermostaat? bedoel je daar de opening temperatuur mee, of iets anders?

liviu2004
                        Deelnemer

Met een infrarood tester, ja kan zien als thermostaat open te snel. 3x imitatie thermostaat help ook niet.

Corsa_GSi
                          Deelnemer

Misschien zijn die thermostaten wel heel / in orde, maar is het huis niet in orde waarin deze geplaatst wordt??

Zeker omdat je schrijft dat je pakkingen kapot gedrukt worden of dubbel klappen.

dockedmarc
                            Deelnemer

[quote quote=18352311]Met een infrarood tester, ja kan zien als thermostaat open te snel. 3x imitatie thermostaat help ook niet.[/quote]

ik kan ook voelen aan de slangen of de thermostaat open gaat, heb ik geen meter voor nodig.

en als je het verhaal leest, dan lees je dat er nu een originele inzit.

dappie
                              Deelnemer

Ja dat bedoel ik de openings Temparatuur (kon er ff niet op komen) had je daar ook naar gekeken, nu lijkt

het mij dat als je een originele besteld dat dat haast niet verkeert kan gaan, maar toch

dockedmarc
                                Deelnemer

nou het probleem is boven water, en opgelost.

het bleek de temperatuur sensor te zijn die in het blok zit geschroefd.

ik heb deze gister vernieuwd en het resultaat was meteen te zien, hij geeft nu de juiste temp aan.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.