Blazend geluid.1.9cdti

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Blazend geluid.1.9cdti

• Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    christiaan85

Goede middag,

Ik heb een 120 pk 1.9cdti Vectra. gisteren op weg naar huis vanuit mijn werk is er een apart geluid bijgekomen. Op de passagiersstoel hoor je het wat duidelijker. Met de kap open is het redelijk te horen. Bij stationair hoor je niets. Bij gas geven komt het opzetten. Bij gas los is het er niet. Er treed een blazend geluid op. Het klinkt een beetje alsof er een vrachtwagen optrekt (maar dan wel wat zachter). Bij gas los is het geluid er niet. Indien ik onder een viaduct door rijdt is het duidelijk te horen. Tevens komt er bij stationair een duidelijke uitlaatgas geur de auto in. Heeft er iemand een idee wat dit kan zijn of waar ik naar moet kijken? De turbo lijkt het niet te zijn aangezien er bij ongeveer 1700 tpm een fluitje bij komt (zoals hij eigenlijk altijd al deed).

Ik weet dat het een wat vreemde omschrijving is maar ik hoop dat iemand kan helpen.

Groet,

Christiaan

Anoniem

Scheurtje in een turbo slang? Hoeft maar een klein scheurtje te zijn en kan lastig te vinden zijn

christiaan85

kan er door dat scheurtje dan zo een geluid ontstaan wat boven de diesel ratel uitkomt?
          Merk je zo een scheurtje ook in rijgedrag? Bijvoorbeeld hoger verbruik, minder snel etc?

sleutel13

Als er ook uitlaat gas je auto binnenkomt zou ik ff je uitlaat na lopen. Aangezien het een diesel is, kun je dit makkelijk controleren. Roet blijft over het algemeen op de plek van het lek zitten.

christiaan85

Ook als er een roetfilter op zit? Achter de auto hangt zo een zurige lucht. In de auto een uitlaasgaslucht.

Timothydevisser
              Deelnemer

ook als je een roetfilter heb komt er nog roet uit je uitlaat ;)

christiaan85

Dat snap ik wel dat er dan nog roet uitkomt, alleen dan komt er ineens een grote hoeveelheid door verbranding. Is dat dan niet zo dat een lek, indien na dat lek na het roetfilter zit, minder makkelijk zichtbaar is? (Weet overigens niet waar dat roetfilter zit)
                  Het is overigens wel zo dat je van voor onder, zeg maar net na de voorwielen, een soort van puffend geluid te horen is. Lijkt bij dat flexibele stuk vandaan te komen.

Blijft het geblaas nog over.

Timothydevisser
                  Deelnemer

neem aan dat je dat gepuf alleen kan horen als je stationair draai ?

kan makkelijk zijn dat het zelfde het geblaas veroorzaakt alleen geef je dan gas en verandert het gepuf in geblaas.

zoizo iets wat gemaakt moet worden ivm met apk

Roetfilter kan niet missen trouwens groot demper achtig ding ongeveer onder je versnellingspook :D maar dan onder auto uiteraard

christiaan85

Dank je wel. Het lijkt bij dat flexibele stukje vandaan te komen. Helaas heb ik geen brug tot mijn beschikking. Aan de voorzijde van dat flexibele stuk is hij donkerder dan aan de achterzijde. Tevens lijkt hij niet mooi in 1 lijn te zitten. Dinsdag even naar de garege en dan weten we meer hoop ik.

Timothydevisser
                      Deelnemer

Als hij niet mooi in 1 lijn ligt vast ook 1 van je rubbers versleten.

christiaan85

Om even dit topic af te maken:

Vrijloop naaf van de dynamo was stuk. Scheen niet verantwoord te zijn om door te rijden volgens de garage. Wel maf dat de ANWB monteur niets raars hoorde, terwijl zelfs mijn vriendin geluid hoorde.

christiaan85

Tanks voor de hulp allen.

Timothydevisser
                            Deelnemer

Wil niet heel vervelend doen hoor maar die kan maar op 2 manieren stuk gaan :
                              1 je vrijloop pully staat vast (kan je zonder problemen blijven rijden)
                              2 je vrijloop pully draait door dus draait Los van de as ( maar dan zou je accu niet meer laden ook )

Op veel auto’s zit geen vrijloop pully.
                              Enige wat dat ding doet is zorgen dat je dynamo op een ander toerental kan draaien als je multie riem.
                              Dus hij slijt minder snel.

Maar niet verantwoord om mee te rijden vind ik nogal overdreven.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.