Blauwe walm..

Forumindex Forums Modellen OPC-Modellen Blauwe walm..

• Dit onderwerp is leeg.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Baas J.
    Deelnemer

Gister was mn einddemper losgekomen van mn middendemper, ik had blijkbaar de klem onvoldoende aangedraaid. Ding maakte dus een pokkeherrie.

Even onder de auto gekropen (ja in de sneeuw! :( )
      en de demper weer vastgemaakt.

Ff gassen om te kijken of ie dicht is en niet lekt… zie ik toch best en paar blauwe walmen uit de uitlaat komen..en stinkt ook een beetje..

Zou ik dan toch mn turbo kapot hebben gereden…lekke kering ofzo… olie verbruik is ook absurd hoog vind ik..of misschien ook klep seals…?

Anyway, wat kan blauw walmen nog meer veroorzaken?

Jerk
      Deelnemer

Olie???
        Blijft je oliepeil wel goed?

Baas J.
        Deelnemer

Nopes :) Vaak bijvullen (vind ik dan)

OPC Turbo

Als de kering van de tubo lekt of ruimte op het asje zit dan verbruikt hij ook meestal veel olie… als je je onderste intercooler slang loshaalt (van turbo naar IC) en er staat een plens olie in… dan slurpt je motor dat op en krijg je een walm (bougie’s zijn dan ook vaak erg vet!)

Je carter ventilatie of olie afvoer kan ook verstopt zitten! dan loopt de olie niet goed weg en wordt het bij de aanvoor tegengehouden met ook weer lekkage in de turbo tot mogelijk gevolg.

Klepseals kunnen ook versleten zijn.

De 1e en 2e zijn bekende problemen bij turbo motoren in het algemeen.

De 3e kan bij veel typen motoren voorkomen.

Maar het kan zoveel meer zijn…

Zwart is brandstof
            Wit is water/condens
            Blauw is olie

Op http://www.turboworld.nl staat een trouble shooter.

Baas J.
            Deelnemer

Mja, van die IC kom ik binnenkort wel achter als fmic erop gaat…

Carterventilatie zit op open filter, dat zou t probleem niet kunnen zijn.

En tja klepseals, dan wacht ik wel tot eerste lekke koppakking en vervang ik ze mee (zitten bij kopset nl.)

Het was duidelijk blauwe rook, en dat na een rit op de snelweg…motor was echt wel goed warm.

kaneelschep
              Deelnemer

Trek toch ff die slang eraf joh! :) Dan kan je meteen iets afkruisen! is niet zoveel werk toch?
                Minder dan een demper eronder hangen in de sneeuw lijkt me. ;)
                En hoezo ga je er nu al van uit dat je een lekke koppakking zal krijgen?

OPCdriver

Nog een orginele LET turbo?:puke
                  Gr Marcel

Baas J.
                  Deelnemer

Yep originele LET turbo… toch is de boost nog perfect in orde… net even rondje gereden.. damn.. I luv my car hehehe

Weet nu ook hoe ik kan omzeilen dat de turbo uitvalt… gewoon heel rustig gasgeven, niet instampen, dan gaat alles gewppn goed. Als je m instapt wordt de druk te hoog, sensor registreert dit en om je blok te beschermen schakelt ie turbo uit.

Maar goed nog ff volhouden… nog een paar dingen verzamelen en dan naar EDS/ chipper / afsteller :D

Baas J.
                    Deelnemer

The problem is,turbos are only supposed to run with between 2-4 bar (30-60)psi oil pressure. Ball bearing turbos are supposed to have less than 2 bar (30psi). Which means you are feeding the turbo’s with way more oil pressure than they need and the seals are struggling to cope with it.

Thats why they seem to leak easily. Not so much of a problem with the stock exhaust system,as the back pressure in it helps the oil seals.
                      But when you fit a large bore exhaust and reduce the back pressure, it makes it even easier for the oil to get out of the exhaust side seal with its lower pressure. Bingo, blue smoke on idle.

OPCdriver

Opel turbo is geen “ball bearing” design bij mijn weten.
                        Als je oliedruk te hoog zou zijn kun je gewoon een wat dunnere viscositeit
                        olie nemen , je druk zal dan ietsje lager worden.
                        Bij mijn toenmalige orginele Let turbo kon ik ook nog gewoon rijden
                        maar lekte wel olie naar de inlaatzijde , dus wat na de turbo zit werd
                        voorzien van motorolie (slangen intercooler gasklep motorverbrandingsruimte
                        sensoren etc)
                        30.000 km en toen heb ik hem maar vervangen door een H versie van EDS
                        en is tot op heden lekvrij (check hem nog regelmatig)
                        gr Marcel

Baas J.
                        Deelnemer

Ik ga er sowieso een olie restrictor inzetten. Ook om nieuwe turbo te sparen straks.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.