Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › blauwe rook uit de uitlaat
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
19 mei 2014 om 07:23 #17265943
Hallo,,
Ik heb een vectra b van 1999 met nog geen 120d km
En die pluimt blauwe rook uit de uitlaat, en lust ook een aardig slokje olie,,Heeft iemand een idee,,
Peter
19 mei 2014 om 08:38 #18234592Welk type motor ligt erin?
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
19 mei 2014 om 10:15 #18234593Vectra b 1.6 16v kan ik zo lezen.
Check je motorolie eens. Als het de kleur van mayo heeft zit je met een probleem.
Dan is je koppakking naar de vaantjes. Check ineens je koelvloeistof ook eens.Grtz Seth
19 mei 2014 om 10:27 #18234594bij verbranding kvs is de rook wittig en je kan het ook ruiken. Maar dat hoeft helemaal niet heel veel te roken en is daardoor soms uberhaupt lastig te zien.
olie maakt de blauwe walm.
bij af en toe pluimpjes is het meestal iets van klepzittingen/geleiders. Bij continue blauwe walm moet je meer aan zuigerveren gaan denken.Hoeveel olie verbruikt ie echt?
19 mei 2014 om 11:32 #18234595Ik heb gister olie bijgevuld kvs nagekeken was helemaal prima, ben gister 200 km aan de rit geweest en moet nu weer olie bij vullen,, hij lekt niet blok is helemaal droog, zweet nog niet eens, en hij rookt stationair wel een beetje voor al bij het wat steviger optrekken blijft die ff kwalmen,
19 mei 2014 om 13:02 #18234596Word tijd voor een donor of een complete revisie van dit blok
19 mei 2014 om 13:48 #18234597Vrees er ook voor dat je koppakking naar de eeuwige jachtvelden is.
19 mei 2014 om 13:57 #18234598@seth.. ff goed lezen! hij verbruikt OLIE geen kvs! ;) heeft niks met koppakking te maken..
een hele peilstok is iets van anderhalve liter. op 200km is dat best veel olie verlies ;)19 mei 2014 om 14:04 #18234599@kaneelschep wrote:
@seth.. ff goed lezen! hij verbruikt OLIE geen kvs! ;) heeft niks met koppakking te maken..
een hele peilstok is iets van anderhalve liter. op 200km is dat best veel olie verlies ;)Zou wel kunnen hoor, er lopen ook oliekanalen door de koppakking! welke olie gebruik je? Merk / Type
19 mei 2014 om 15:31 #18234600Ja ja alles kan… Koffiekan, theekan, etc.. Maar het is niet in de lijn der verwachtingen.
19 mei 2014 om 15:50 #18234601Als de rook blauw is denk ik ook aan lekkkende zuigerveren maar wel gek dat het in eens gekomen is? Bij klepseals is het meer bij een koude start dat hij moet walmen.
Hoe is je compressie op je cilinders? Zuigerveren die lekken geven een compressie verlies.
Niet toevallig een full Synthetische motorolie bij een half synthetische gedaan zodat nu alle carterpan drap door je hele motor zit?
19 mei 2014 om 16:17 #18234602Jep, ff compressie test doen,zo zie je maar dat km stand ook niks hoeft te betekenen..
Verstuurd vanaf mijn Q10 met Tapatalk
20 mei 2014 om 21:37 #18234603Danku voor alle tips
Ik geef de auto eerst ff een beurtje,, nieuwe olie,, filtertje,, bougies en luchtfilter,, heb me laten vertellen dat ,dat ook een optie is wat e.v.t helpen kan. wat voor type olie kan ik het er beste ingooien?? Dacht zelf 10w40, fullsyntetisch
21 mei 2014 om 07:26 #1823460410w40 is zeker een goede keuze.
kijk even bij oliewereld die hebben leuke acties en leveren snel.
Wat is je kleur van je olie op dit moment?
Blijf je temperatuur van het blok wel goed?
21 mei 2014 om 08:49 #18234605Olie kleur is nog mooi bruinig,, en motortemp is rond de 85 graden
21 mei 2014 om 10:09 #18234606Beide zijn goed.
Je bij gevulde olie niet een fullsyn terwijl er in de auto een halfsyn zat? Dat je nu al je vuil uit je carter door het blok heb staan persen en dat hij er dat via de zuigers uit gooit?
Dat is namelijk waar ik aan zit te denken als hij in eens veel is gaan verbruiken. Staat me er iets van bij dat wim-v6 ook eens een Vectra had met zo’n probleem en dat die daarvoor deze how-to do gebruikt en gemaakt had:
viewtopic.php?f=129&t=157254En als je toch bezig bent de egr afdoppen heb je daar ook geen last meer van, bij mij deed de garage om de hoek het omdat het goedkoper was dan een nieuwe egr plaatsen :thumb , is een met de klant meedenkende garage.
21 mei 2014 om 15:46 #18234607Ik weet niet wat voor olie er inzat, stond niet in het onderhoudsboekje alleen dat er 10w40 opgekomen is.
Hoezo de egr afdoppen? Heeft dat nut qua olie verbruik??
21 mei 2014 om 15:59 #18234608Schraap veren zitten vast. Olie gaat er dan langs. Had ik ook heb het blok laten reviseren. Nu verbruikt die alleen nog maar brandstof. En heel erg veel. M’n vrouw rijd er mee.:-P
Verstuurd vanaf mijn LT22i met Tapatalk
21 mei 2014 om 16:55 #18234609Nee van de egr afdoppen ga je niet minder olie verbruiken maar als je het gasklephuis en de carter ontluchting toch eraf heb om schoon te maken kun je hem beter gelijk afdoppen, heb je daar geen last meer van en je motor loopt er soepeler door.
-offtopic Ik wil de rijstijl van DJR zijn vrouw niet weten als ze een 1.6 kan laten zuipen :jerry
Toch lijkt het me stug dat de zuigerveren in eens vast zijn gaan zitten na 250 km rijden, 10 w 40 full kan wel het carter vuil je motor ingezogen hebben.
Weet niet of je de compressie al getest heb en gekke dingen gezien heb?Zo niet, snel de olie eruit laten lopen en 2 blikken nieuw kopen en 2 oliefilters. 1 om hem mee te flushen en als hij dan schoon is 1 om hem weer verse olie te geven.
En als je met onderhoud bezig bent en toch naar de brezan of zo gaat, een koelvloeistof reiniger is als de onderhoudshistorie niet bekend is en je geen mooie roze of blauwe koelvloeistof heb ook makkelijk zelf te doen en je koelpoorten schonen helemaal op.
En dan hopen dat het probleem zonder dure motor revisie opgelost is.
21 mei 2014 om 20:21 #18234610Jaa ik geef hem een zaterdag een beurtje,
En dan over 500 km weer,
Is er ook een soort cleaner voor? Weet iemand dat toevallig??’21 mei 2014 om 20:50 #18234611Forte motorflush kan vastzittende/vervuilde zuigerveren losmaken/reinigen. Heb daar zelf goede ervaringen mee maar enkel met diesel motoren. Versleten veren wordt opereren.
Zou zoals reeds hier geadviseerd eerst de compressie meten voor je er geld in nieuwe filters/olie stopt. Dat geld kun je later hard nodig hebben als er intern echt iets kapot/versleten is.
Greetz C00kie
22 mei 2014 om 06:09 #18234612Als je compressie laag is word het een heel ander plaatje, dan moet je opzoek naar of een revisie bedrijf wat duur is of voor een heel ander blok gaan. Wim-v6 en Carlo-Astra van het forum hier hebben daar veel ervaring mee.
24 mei 2014 om 16:44 #18234613als je de motor laat draaien en je haalt de pijl stok er uit? blaast hij dan heel erg door het gat naar buiten? zo ja eerst de carter ontluchting na kijken of dat deze niet verstopt zit. als dit wel zo is krijg je een hogere carter druk waardoor hij olie gaat zuipen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.