Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Blauwe rook en stotteren na bijvullen olie
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 januari 2011 om 13:39 #17231047
Hallo,
Een vriend van mij heeft olie bijgevuld in zijn b-corsa 1.0 12v.. 3 pitter
Nu gaat die soms stotteren op de autobaan meestal en dan komt er veel rook uit de uitlaat.(blauw wit en je ruikt het ook)
Dit deed die van te voren niet!Nu heb ik de olie gepijld en zag ik dat deze ruim boven de max stond! zeker 1 liter teveel in t blok! kan dit kwaad?
Koelvloeistof is gewoon goed op pijlOja ik heb de bougies eruit gehad en toen ik met zaklamp erin keek zag je dat de zuigers behoorlijk vettig waren(olie?)
iemand enig idee?
groetjes Richard
14 januari 2011 om 13:42 #17796931jaaa dit is echt slecht voor een motor!! gelijk af laten lopen voordat je ermee verder gaat rijden!
14 januari 2011 om 13:46 #17796932waarom zou je er een liter meer ingooien dan nodig is vraag ik me af
doorrijden, en je kan een hoop pakkingen en keerringen gaan vervangen als je pech hebt
14 januari 2011 om 13:50 #17796933Oei, ja dat is heel slecht!
Meteen de plug er uit draaien om wat olie er uit te halen.Hoe en wanneer pijlt hij eigenlijk? Altijd met een koude motor en de auto op een zo waterpas mogelijke ondergrond!
Als het blok nog warm is zit er nog een deel van de olie door het blok verdeeld. Als de auto scheef staat hangt er in de regel te weinig olie rond de pijlstok. Naar achter, voor en naar rechts hangend loopt de olie weg van de pijlstok en lijkt het alsof je moet bijvullen terwijl er genoeg olie is.14 januari 2011 om 13:55 #17796934als je de motorolie koud peilt moet je er wel rekening mee houden dat als de olie warm is hij een klein beetje meer aan zal geven op de peilstok. dit omdat de olie toch ietsje uitzet.
Dus koud mooi op de helft tussen min en plus. dan zit ie warm prima.14 januari 2011 om 14:00 #17796935[rquote=1841690&tid=140500&author=kaneelschep]als je de motorolie koud peilt moet je er wel rekening mee houden dat als de olie warm is hij een klein beetje meer aan zal geven op de peilstok. dit omdat de olie toch ietsje uitzet.
Dus koud mooi op de helft tussen min en plus. dan zit ie warm prima.
[/rquote]
Dat is ook weer zo idd. Ietjes onder max bij koud is het daadwerkelijke maximum.
Warm pijlen kan wel, mits je de auto na het rijden minimaal een half uur (liefst een uur of meer) stil laat staan zodat de olie terug kan lopen.
Daarna is de olie waarschijnlijk nog wel warm omdat olie een hoge warmtecapaciteit heeft.14 januari 2011 om 14:49 #17796936koude motor ziet die zon 5 cm boven de max streep! hij is niet de slimste ik weet ook niet waarom die erzoveel bijgedaan heeft! maar is dat normaal dan dat die op de autobaan gaat in houden/stotteren en veel rook geven deed die eerst niet namelijk!
14 januari 2011 om 15:50 #17796937Staat ook in de handleiding en bij sommige auto’s zelfs op de dop.
Boven max vullen is ook flinke kans dat je katalysator naar de **** gaat.
5cm boven max zal ergens tussen de 2 en 5 liter te veel zijn ofzo dat is wel erg extreem.
En ja flink stotteren etc. is normaal want je carterventilatie zal wel een hoop olie mee gooien de inlaat in. (of iets in die richting)
Komt er veel olie bij de verbranding/uitlaat en dat gaat roken.
Aangezien hij flink stottert denk ik toch echt dat het bij de verbranding komt waardoor hij gewoon niet goed gaat lopen.
(Dit zijn deels speculaties van een monteur in opleiding, maar ik denk wel dat ik aardig de goede kant op zit)14 januari 2011 om 15:54 #17796938[rquote=1841690&tid=140500&author=kaneelschep]als je de motorolie koud peilt moet je er wel rekening mee houden dat als de olie warm is hij een klein beetje meer aan zal geven op de peilstok. dit omdat de olie toch ietsje uitzet.
[/rquote]maar warm zit er olie in het blok…
14 januari 2011 om 16:39 #17796939[rquote=1841760&tid=140500&author=Nick-C20XE]Staat ook in de handleiding en bij sommige auto’s zelfs op de dop.
Boven max vullen is ook flinke kans dat je katalysator naar de **** gaat.
5cm boven max zal ergens tussen de 2 en 5 liter te veel zijn ofzo dat is wel erg extreem.
En ja flink stotteren etc. is normaal want je carterventilatie zal wel een hoop olie mee gooien de inlaat in. (of iets in die richting)
Komt er veel olie bij de verbranding/uitlaat en dat gaat roken.
Aangezien hij flink stottert denk ik toch echt dat het bij de verbranding komt waardoor hij gewoon niet goed gaat lopen.
(Dit zijn deels speculaties van een monteur in opleiding, maar ik denk wel dat ik aardig de goede kant op zit)[/rquote]
Ik denk dat je daar heel goed in de richting zit.
Daarbij kan de krukas dan ook in de olie lopen plonzen, en dat is ook niet bepaald ideaal. Een beetje hoort, maar half ondergelopen is minder goed, zeg maar…
Met 3000RPM een tegengewicht van de kruk-as die in de olie een vette belly-flop maakt geeft een behoorlijke opdonder aan de lagers, lijkt me.
Je springt zelf ook niet plat op je buik het zwembad in :P(uiteraard zijn dit speculaties van een hobbyist zonder opleiding autotechniek :P )
[rquote=1841766&tid=140500&author=mayhem][rquote=1841690&tid=140500&author=kaneelschep]als je de motorolie koud peilt moet je er wel rekening mee houden dat als de olie warm is hij een klein beetje meer aan zal geven op de peilstok. dit omdat de olie toch ietsje uitzet.
[/rquote]maar warm zit er olie in het blok…[/rquote]Als je hem een half uiurtje stil laat staan niet meer ;) Maar dan is de motor meestal nog wel warm genoeg om je klauwen er aan te verbranden ;)
14 januari 2011 om 16:40 #17796940[rquote=1841724&tid=140500&author=richardschaeks]koude motor ziet die zon 5 cm boven de max streep! hij is niet de slimste ik weet ook niet waarom die erzoveel bijgedaan heeft! maar is dat normaal dan dat die op de autobaan gaat in houden/stotteren en veel rook geven deed die eerst niet namelijk!
[/rquote]
je krijgt iig overdruk door teveel aan olie en dat geeft vreemde klachten zoals beschreven
pluspunt, je weet waar het aan ligt
14 januari 2011 om 16:53 #17796941Vandaag 1 op het werk, klant had olie bijgevuld van de week. Ook veeeeel te veel, en stug doorrijden.
Tot de stoep smerig werdt…
Krukaskeering aan beide kanten er uit.
Sommige mensen moeten echt niet onder de motorkap komen:fy1
14 januari 2011 om 20:13 #17796942[rquote=1841834&tid=140500&author=Fearless]Vandaag 1 op het werk, klant had olie bijgevuld van de week. Ook veeeeel te veel, en stug doorrijden.
Tot de stoep smerig werdt…
Krukaskeering aan beide kanten er uit.
Sommige mensen moeten echt niet onder de motorkap komen:fy1[/rquote]
Maar zie ze dat natuurlijk maar eens aan het verstand te peuteren :P
14 januari 2011 om 20:18 #17796943TE veel olie kan resulteren in uitlopen van keeringen, vaak word de olie in dit geval via de carterventilatie in de verbrangsruimte gedrukt.
hierdoor krijg je de rook.
5cm boven max is wel HEUL VEUL!!
Willem
14 januari 2011 om 22:35 #17796944ach welnee bij me vorige werkgever ( opeldealer) was een nieuwe omega met een tik in de motor. het ging om een y32se geloof ik.
dus ze gingen hem met 2 man overbouwen de nieuwe motor.
toen alles erin zat ging eerst de ene monteur voor de pauze olie erin doen doen , na de pauze kwam de ander eerder beneden en die deed er ook olie in .
zat dus 2 keer de hoeveelheid olie in het blok.en dan gewoon starten en ff lekker laten draaien tot ineens heel de werkplaats blauw stond.
was wel leuk om te zien , kon meteen buiten gaan staam. zag geen hand voor ogen meer.
maar idd nooit teveel olie erin gooien kan je behoorlijke problemen opleveren. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.