Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › binnenverlichtingsvertrager conrad–hoe/wat weerstand??
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 maart 2014 om 18:58 #17264716
had een vraagje had hier al een binnenverlichtingsvertrager liggen maar die is waarschijnlijk overleden dus heb ik nu een nieuwe besteld bij conrad:
nu had ik alle 2 de draadjes van deze vertrager aangesloten op de 2 draadjes bij de binnenverlichting maar toen werkte hij (de oude) dus niet ?
is dit wel de juiste manier van aansluiten?? want bij het binnenverlichtingslampje zit toch min (geschakeld) en dan + en zodra dat dan me deur opengaat,gaat er toch een stroompje lopen door de lamp en vertrager en houd hij nog even het licht vast? het gaat trouwens over een LED lampje maar dit moet geen verschil maken lijkt me?
Iemand hier ervaring mee?? of dit al is een x gemonteerd in zijn auto??
14 maart 2014 om 19:09 #18223969zoals op de tekening de zwarte draad moet aan het chassis. En de rode moet aan de – kan van je lampje oude bedrading moet ook blijven.
14 maart 2014 om 19:26 #18223970dat had ik ook geprobeerd omdat dit mij ook leek zo vanaf de tekening op het kastje maar toen werkte hij niet dus de oude was toch kapot denk ik,
ik had het zo gedaan (om te testen):
zwarte op de – vd accu
rode kabel vd vertrager aan dezelfde kleur kabel bij de binnenverlichting als bij de deurpin waar hij geschakeld wordalleen toen bleef hij echt 10 minuten branden ofzo dus dan denk ik dat hij toch kapot was maar dit zal toch niet aan me LED lamp kunnen liggen,het enigste wat kan zijn is dat hij dan toch juist langer door blijft branden omdat hij minder stroom verbruikt?
Mvg
14 maart 2014 om 20:04 #18223971Een LED kun je niet dimmen…. Een LED heeft een drempelspanning waarbij deze gaat branden.
15 maart 2014 om 00:22 #18223972Heeft niets met dimmen te maken, maar inderdaad het stroomverbruik
van de LED tov een normale (gloei-) lamp.Zo’n vertrager is eigenlijk niets meer dan een condensator met wat extra
elektronica (een condensator is een soort minibatterij die een lading voor
een bepaalde tijd kan vasthouden).Stel dat er in je binnenverlichting normaal gesproken een lamp zit van 5W.
Bij 12V betekent dat deze (I = P / U => 5 / 12 =) 417mA aan stroom trekt.
Een doorsnee witte LED gebruikt slechts 20mA aan stroom; dat is ongeveer
20 keer zo weinig.Stel dat de verlichtingvertrager normaal het licht 5 seconden aan laat, dan
wordt dat bij een LED 20x zo lang (dus zo’n anderhalve minuut).Aan de andere kant heb je nog een ander probleem bij een LED.
Doordat een LED maar 20mA doorlaat wanneer je deur open is, wordt de
interne condensator 20x zo langzaam opgeladen.
Grote kans dus dat de vertrager nooit goed wordt geladen en de rest van
de elektronica in het kastje niet z’n werk kan doen, met als gevolg dat het
ding helemaal niets doet, zoals jij nu ondervindt.Kun je dit oplossen?
Ja, je hebt twee opties:- Ga op zoek naar een vertrager die overweg kan met een LED
- Zet een weerstand van ongeveer 30 Ohm/5W parallel over de LED,
maar dat is natuurlijk eigenlijk kolder…
Greetz,
Peter.
15 maart 2014 om 00:34 #18223973Oke in ieder geval bedankt voor t antwoord! Daar heb ik wat aan,nu nog een vertrager zoeken die overweg kan met LED maar ik denk dat die er niet zijn….
Verstuurd vanaf mijn HUAWEI P6-U06 met Tapatalk
15 maart 2014 om 00:46 #18223974Als je handig bent (of iemand kent), dan kun je hem natuurlijk ook gewoon zelf in elkaar zetten ;)
[youtube:39f85qqv]http://www.youtube.com/watch?v=jZU3S3Sz-NI[/youtube:39f85qqv]
LET OP: op die website gaan ze uit van een positief (+) geschakelde verlichting,
het schema moet dus iets worden aangepast voor gebruik in een auto.Greetz,
Peter.
15 maart 2014 om 06:05 #18223975Als je canbus leds koopt kun je ze ook gewoon dimmen.
15 maart 2014 om 13:10 #18223976Aangezien de electronica zaak hier om de hoek zit heb ik een weerstandje van 33 ohm/5 watt kunnen scoren,maar moet ik dan gewoon 1 pinnetje aan de ene kant bijsolderen en het andere pinnetje aan de andere kant bij de LED lamp?? of moet ik dat weerstandje bijsolderen bij me binnenverlichtingsvertrager en dan 1 pinnetje aan de zwarte en de andere aan de roden ??
15 maart 2014 om 20:53 #18223977Stelt in principe niks voor. Aan je binnenlichtsvertrager hoef je niets te doen hoor. VideoRipper heeft eigenlijk al uitgelegd wat je moet doen. Voor de duidelijkheid heb ik even mijn paint skills gemasterd…
16 maart 2014 om 01:24 #18223978@ivartje wrote:
Aangezien de electronica zaak hier om de hoek zit heb ik een weerstandje van 33 ohm/5 watt kunnen scoren,maar moet ik dan gewoon 1 pinnetje aan de ene kant bijsolderen en het andere pinnetje aan de andere kant bij de LED lamp?? of moet ik dat weerstandje bijsolderen bij me binnenverlichtingsvertrager en dan 1 pinnetje aan de zwarte en de andere aan de roden ??
Ik zou in zo’n krappe ruimte vooral niet gaan lopen knooien met een dikke 5watt keramische weerstand. Die kunnen nogal warm worden.
Maargoed, die weerstand zou dan inderdaad tussen de Plus en Min van het lamphoudertje gesoldeerd moeten worden.
Dan zou dat doosje moeten werken.Persoonlijk zou ik het oplossen met een microcontroller die een PWM signaal gebruikt om een transistor te schakelen. Dat werkt altijd, ongeacht of je een LED lamp of een gloeilamp gebruikt.
@Haasje17 wrote:
Als je canbus leds koopt kun je ze ook gewoon dimmen.
Ook Canbus LED’s kan je niet dimmen op de conventionele manier.
Zodra de input spanning onder de drempelwaarde valt, gaan ze gewoon uit.
LED’s kan je alleen fatsoenlijk dimmen met PWM.
@Ivartje, doe me anders ff een keer n PM. Dan maak ik gewoon een kleine oplage PWM dimmers/courtesy light schakelingen voor binnenverlichting.16 maart 2014 om 02:09 #18223979@jeroenk wrote:
Voor de duidelijkheid heb ik even mijn paint skills gemasterd…
Woow, je hebt het verkeerde vak gekozen en had tekenaar moeten worden. :jerry
;)@McKaamos wrote:
Die kunnen nogal warm worden.
Dat klopt inderdaad, het vermogen dat normaal door de lamp gaat moet nu
door de weerstand gedissipeerd worden (een lekker kacheltje dus). :shock:@jeroenk wrote:
Dan maak ik gewoon een kleine oplage PWM dimmers/courtesy light schakelingen voor binnenverlichting.
Ik denk dat je daar een aantal mensen erg blij mee zult maken.
Er is ook vraag naar een U -> PWM dimmer voor LED dashbordverlichting,
dus je kunt er een klein handeltje in beginnen. ;)Greetz,
Peter.
16 maart 2014 om 09:08 #18223980Dus, das twee… Ook eentje voor de kofferbak? Twee per persoon?
Zal binnenkort eens gaan knoeien iig. Heb n idee in m’n hoofd zitten wat zou moeten werken.
16 maart 2014 om 12:28 #18223981@VideoRipper wrote:
@jeroenk wrote:
Voor de duidelijkheid heb ik even mijn paint skills gemasterd…
Woow, je hebt het verkeerde vak gekozen en had tekenaar moeten worden. :jerry
;)Thanks man, gaat wel een behoorlijke studie aan vooraf hoor. Vergis je niet ;)
Oplossing van McKaamos is verreweg het beste. Zoals al aangegeven worden die weerstanden worden gloeiend heet… Zodanig heet dat soms soldeertin weer smelt ;)
16 maart 2014 om 17:30 #18223982dan zou ik er ook wel 2 willen ja 1 voor in de kofferbak en 1 voor in de binnenverlichting maar wat gaat zoiets kosten als jij het maakt en dan op zou sturen??
Mvg Ivar
16 maart 2014 om 17:56 #18223983Moet ff kijken wat onderdelen kosten. Ik maak eerst wel even een prototype, concept testen enzo.
Ik richt op 7.50 tot 10.00 per stuk iig.16 maart 2014 om 18:44 #18223984bij nader inzien 1tje is zat! alleen voor de binnenverlichting :thumb
16 maart 2014 om 18:44 #18223985maar we spreken mekaar wel via facebook dat gaat toch makkelijker als via het forum
Mvg Ivar
17 maart 2014 om 09:57 #18223986@McKaamos wrote:
Moet ff kijken wat onderdelen kosten. Ik maak eerst wel even een prototype, concept testen enzo.
Ik richt op 7.50 tot 10.00 per stuk iig.Als jij voor een tientje kan fixen dat ik met een pwm mijn (led) dashboardverlichting kan dimmen, wil ik er ook eentje!! :)
17 maart 2014 om 10:12 #18223987Dat is weer een ander verhaal, byjugo ;)
Komt meer vermogen bij kijken enzo, dus of dat kan voor dat geld?Vetrager+dimmen van hemellamp heb ik iig een idee voor. Moet nog even zien dat ik er tijd voor heb.
Wil deze week in ieder geval starten met een prototype. Moet ook nog wat onderdeeltjes bestellen om het allemaal zo compact mogelijk te maken, dus ik ben sowieso deze week niet klaar met een werkbaar product.17 maart 2014 om 10:34 #18223988@McKaamos wrote:
Dat is weer een ander verhaal, byjugo ;)
Komt meer vermogen bij kijken enzo, dus of dat kan voor dat geld?Vetrager+dimmen van hemellamp heb ik iig een idee voor. Moet nog even zien dat ik er tijd voor heb.
Wil deze week in ieder geval starten met een prototype. Moet ook nog wat onderdeeltjes bestellen om het allemaal zo compact mogelijk te maken, dus ik ben sowieso deze week niet klaar met een werkbaar product.Meer vermogen?? Zo veel vermogen vraagt dat toch ook weer niet?
Maar het zal wel, ik ben niet zo’n goeie vonkenboer ;)
Was er laatst ook al mee bezig geweest in een ander topic, maar wat er dan allemaal precies nodig is gaat mij echt boven m’n pet.17 maart 2014 om 14:12 #18223989@McKaamos wrote:
Komt meer vermogen bij kijken enzo, dus of dat kan voor dat geld?
Afhankelijk van de gekozen PWM frequentie kun je er gewoon ongestoord
een eindtrap achterzetten in de vorm van een good ol’ 2N3055 of zoiets.Een 2N3055 kan zo 100W dissiperen zonder een spier te verrekken en
kosten een drol en drie knikkers. ;)Greetz,
Peter.
17 maart 2014 om 14:15 #18223990En nu in normaal taalgebruik :jerry
Verstuurd vanaf mijn HUAWEI P6-U06 met Tapatalk
17 maart 2014 om 14:26 #18223991Een vermogens eindversterker
== OF ==
Een relais zonder spoel en contacten
Zo beter? ;)
Greetz,
Peter.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.