Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › (Binnenste) achterwiellager corsa B ’96
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
20 mei 2014 om 21:42 #17265971
Beste mensen,
Ik ben ruim een uur aan het zoeken maar heb helaas de informatie die ik wil niet gevonden. Mijn vraag is kort en ik zal zo concreet mogelijk zijn.
Klopt het dat de achterwiellagers los zitten als de trommel gedemonteerd is? En dan bedoel ik het binnenste lager. Niet het buitenstende naald lager, wat eruit komt na demontage van dop, moer en split pen. En met los bedoel ik dat je het op en neer kunt bewegen. Wanneer ik de trommel weer op de astap zet en het buitenste naald lager weer monteer zit het lager gewoon weer op z’n plaats zonder speling of bijgeluiden. Ik merkte dit “losse” lagertje op tijdens het schoonmaken van de achterremmen met een grote beurt.
Mijn dank is groot
21 mei 2014 om 05:57 #18234835Volgens mij , weet ik bijna zeker zit er maar 1 lager
21 mei 2014 om 07:16 #18234836Nee, er zit niet 1 lager.
Je hebt 1 conisch naaldlager, wat achter de dop/moer/splitpen zit en dan heb je nog een binnenste lager wat achter de keerring zit. Een smal lager. En daar gaat het om.
21 mei 2014 om 07:51 #18234837Klopt:
http://www.ebay.co.uk/itm/VAUXHALL-CORSA-B-REAR-WHEEL-BEARING-93-TO-2000-FREE-P-P-/150412605900
(overigens een goed setje!)Maar er hoort op het binnenste lagerschaal geen speling te zitten. Het lager kan iets bewegen.
21 mei 2014 om 08:48 #18234838Het klopt dat deze ietsje los zit in je trommel als je deze eraf hebt. Zonder keerring zou die uit de trommel vallen net als de buitenste.
Als je de trommel weer over de astap zet, komt deze goed op z’n plek en als je ‘m vervolgens afstelt met de kroonmoer, dan wordt die geklemd tussen de astap en de lagerschaal. Je stelt dus zowel de binnenste als de buitenste af als je de kroonmoer aandraait.
De keerring is alleen om te voorkomen dat er vet wordt rondgeslingerd in je trommel, die heeft geen functie in het op z’n plek houden van het lager.
21 mei 2014 om 09:13 #18234839Bedankt voor jullie reactie.
Als ik op de link klik zie ik twee lagertjes. 1 met een grote diameter en 1 met een kleine. Maar ik zag maar 1 binnenste lager? Waar komt die 2e dan (eigenlijk 3e lager als je de buitenste mee telt)
21 mei 2014 om 09:25 #18234840Er is geen derde lager, er zitten er maar twee in. De grote diameter is de binnenste en de kleine diameter de buitenste.
21 mei 2014 om 09:55 #18234841Maar mijn buitenste lager is een conische (piramide vorm) naaldlager. Dus de rolletjes zitten aan de buiten kant. Op de afbeelding ziet het eruit als een “normaal” lager.
21 mei 2014 om 10:31 #18234842@Themen wrote:
Maar mijn buitenste lager is een conische (piramide vorm) naaldlager. Dus de rolletjes zitten aan de buiten kant. Op de afbeelding ziet het eruit als een “normaal” lager.
Daar afgebeeld is een lager waar de lagerschaal omheen zit. Dus het deel wat je in je trommel moet persen.
21 mei 2014 om 10:35 #18234843Hallo daarr…………..
Je maakt drukte om niks.
Die lagers van je Corsa bestaat elk uit verschillende delen, de kooi met de rollagers en dan de ring waar het in draait.
Wanneer je goed kijkt zie je de ring in je trommel zitten, je hebt er twee de buitenste ( kleine ) en de binnenste ( grote ).
Wanneer dus de kleine lager niet gemonteerd is in de trommel, dan kun je de trommel ruim bewegen.
Maar das logisch want de kleine lager zit er niet in.
Gewoon de zaak monteren en afstellen.
En dat doe je zo: de kroonmoer aandraaien tot dat er geen speling is, ( met het wiel er op afstellen ) dan een kwart slag los.
Dan zit de zaak goed afgesteld, de ring onder de kroonmoer moet nog een beetje te bewegen zijn!
Oja………………
De ruimte waar de lagers zitten NIET VOLPROPPEN met vet, dat doen de meeste die net sleutelen.21 mei 2014 om 11:05 #18234844Ik snap hoe je hem afstelt. Nu snap ik de afbeelding ook. Het kleine lager IS het conische lager met inderdaad de lagerschaal er omheen. Lagerschaal zit echter in de trommel getiktgeperst en dat kleine lager is het lager wat eruit komt na demontage van de moer en splitpen.
Ik begrijp het nu helemaal.
21 mei 2014 om 11:51 #18234845Kan me voorstellen dat als je dat overkomt als leek dat je denkt: dit is kapot???
Maar goed de zaak is duidelijk.21 mei 2014 om 13:50 #18234846Het mooie is,
Ik ben geen leek. heb aantal jaar (6) in een universeel garage gewerkt, heb ook een niveau 4 auto technicus diploma en werk momenteel bij Toyota NL. Ik heb genoeg keer gedemonteerd. Weet ook hoe het afstellen werkt etc. etc. maar eigenlijk nooit vervangen. Dit is puur toeval dat het mij opviel dat het binnenste lagertje los zat.
:thumb
21 mei 2014 om 14:05 #18234847Dat had je nou net niet moeten zeggen, want als je baas dit zou lezen……………………………..
Tja, je hebt ook mensen die denken te moeilijk, terwijl als men goed kijkt, nadenkt het zo simpel is als wat.
21 mei 2014 om 14:38 #18234848haha :afro je kunt helaas niet alles weten. Nu weet ik het, weer een klein leermomentje.
:jerry -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.