Forumindex › Forums › Modellen › Calibra › Bigga bodem onderhoud, gecoate onderdelen terug + opbouw
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
29 juni 2011 om 06:34 #17236464
Een paar weken geleden een start gemaakt met het bijwerken en onderhouden van mijn bodem. Deze is niet slecht maar er zitten een paar kleine plekjes die makkelijk te elimineren zijn dus aanpakken die handel.
Eveneens wat vliegroest / steenslag schade gespot bij mn voor spatborden ter hoogte van de drempel, dus aanpakken voor dat het erger word.
Maar eens begonnen met het demonteren van de sideskirts. Om te ontdekken dat tussen de drempel en de skirts het er zeer netjes uit ziet, 100% meevaller toch?
Daarna de achterbumper los gehaald. Daar begint het onderhoud echt.. De ophangsteunen van de bumper waren zeer aan vervanging toe. zijn allebei krokanter dan een kroket. de bumperbalk en steunen hadden ook het nodige roestbruin over zich heen. Dus los halen die handel.
En omdat ik toch met bumpers bezig was.. ook de voorbumper er maar af. 4 jaar geleden met mn vader de voorzijde behandeld. En dat zag er tot mn verbazing nog net zo uit als we het hadden achtergelaten :thumbup .
Even een paar impressies:
De bumperbalken had ik mee gegeven aan een vriend van mij die bij een verzinkerij/coatingsbedrijf werkt. Deze bracht hij afgelopen maandag weer terug :D :
Ze zijn gestraald en bedekt met 2 lagen coating. Werkelijk ze zien er uit als nieuw :wub
En omdat hij er toch was meteen de volgende lading mee gegeven:
Met uitzondering dan van het onderste steuntje, die was overleden. Echter de nieuwe die ik er voor besteld had heeft hij wel mee. Coating is sterker en duurzamer dan het laagje lak wat er op een nieuwe zit. :D
Verder met het onderhoud:
De kleine plekjes op de bodem achter en de sleep oog lekker schoon gemaakt en bedekt met een laagje zinkprimer. De sleepoog gaat ook nog een laagje lak krijgen in kleur.
En nog even omdat ik natuurlijk ook aan het milieu denk en licht gewicht oplossingen daar aan bij dragen:
Mn licht gewicht einddemper ophanging… :agent :agent
Nouja eigenlijk een tijdelijke ophanging dus om dat de ophangbeugel ook gecoat word.
Ook nog even naar de plaatselijke ijzerhandel geweest hier. En alle los gehaalde bouten, moeren, ringen en schroeven vervangen door RVS varianten. king:
De Calibra staat op dit moment bij de garage. Doe ook aan uitbesteding omdat ik niet super techneut ben en een tijdsgebrek heb. Er gaat gebeuren:
-Alle remklauwen worden gereviseerd
-Nieuwe sportremschijven achter
-Nieuwe blokken achter
-Nieuwe draagarm rubbers
-In staal gewikkelde remslangenZal de komende tijd nog wel wat bezig zijn en post wel weer eens wat met wat sfeer foto’s
Groeten Xander
29 juni 2011 om 08:31 #17866566Goed bezig daar……
En zeer leuke :kewlpics
29 juni 2011 om 15:58 #17866567goei bezig! :thumb
:kewlpics
6 juli 2011 om 07:22 #17866568Maandag de Calibra weer bij de dealer/garage weg gehaald. Alles netjes gemonteerd daar.
Gisteravond nog weer even aan de slag geweest. Mn sleepoog voorzien van een laagje paarse lak. En wat zinkprimer op wat plekjes los gelaten (na het schoonborstelen natuurlijk). Eveneens met tektiel hier en daar een laagje aangebracht (dit alles nog aan de achterzijde)
Door het falen van mn camera nu even geen foto’s. Maar die komen nog!
13 juli 2011 om 18:37 #17866569Afgelopen maandag weer even verder gegaan waar ik mee bezig was. Nu ook met foto’s :D
De nieuwe remschijven achter:
De nieuwe remslangen. Met rvs wikkeling er omheen:
Verder lekker met zinkprimer en loodmeie aan de gang geweest. Bij mn krik steunpunt achter was een beetje aandacht nodig. Eerst even lekker blank gemaakt nu lekker oranje.
Verder nog even een sfeer plaatje van het geheel.
Overigens onder de motorkap ook diverse schroeven en boutjes vervangen voor rvs exemplaren en mn hitte schild voorzien van een nieuw laagje zwart. Heb ik even geen plaatje van, gezien mn motorkap steun even mist.
Mn sleep oog zit nu weer in de paarse lak ook met een laagje blanke lak er over. Nu nog even wachten op een paar steunen en andere onderdelen die gecoat worden, zodat ik de achterkant kan afronden.
13 juli 2011 om 19:09 #17866570Zo, je bent echt uitgebreid bezig :) Wordt netjes zeg!
13 juli 2011 om 20:13 #17866565Goed bezig daar :D
14 juli 2011 om 16:35 #17866571zo lekker bezig daar….
moet zelf ook nog het een en het ander bij spuiten bij m’n cali…
wat voor spuitbussen gebruik jij daarvoor??
15 juli 2011 om 15:10 #17866572@Martijn1981 wrote:
zo lekker bezig daar….
moet zelf ook nog het een en het ander bij spuiten bij m’n cali…
wat voor spuitbussen gebruik jij daarvoor??
Ik gebruik zinkprimer (spuitbus) Loodmenie (pot, voor de lastige plekjes) Motip lak (z290) en blanke lak.
Assorti staalborstels in verschillende maten en van die draai(staal)borstels voor op een boormachine.
Groeten Xander
16 juli 2011 om 09:31 #17866573pas wel op met die rvs boutjes en dergelijke.rvs heeft de neiging om staal met zinkcoating aan te vreten.en dan roest (rot) het nog sneller.
Maar erg goed bezig.vind die einddemper erg geil staan op je wagen.16 juli 2011 om 11:52 #17866574@opelremco wrote:
pas wel op met die rvs boutjes en dergelijke.rvs heeft de neiging om staal met zinkcoating aan te vreten.en dan roest (rot) het nog sneller.
Maar erg goed bezig.vind die einddemper erg geil staan op je wagen.RVS zinkcoating aanvreten? Hoe dat zo?
Die demper is een orignali Irmscher :wub :agent
16 juli 2011 om 18:59 #17866575heb op mn werk zat situatie’s moeten oplossen omdat men rvs gebruikte.
is met aluminium net zo,schroeven ze waterslagprofielen met gewone verzinkte schroeven.kun je dr na een jaar heen omdat alles begint te rotten.17 juli 2011 om 10:08 #17866576Klopt ja. Is ook met waterkoeling in computers. Neem je koper koelribben en aluminium radiator, dan zal over verloop van tijd je radiator compleet opgevreten worden.
Dat kan je dan weer oplossen met een opofferingsmateriaal (blokje zink het reservoir leggen b.v.), door koelvloeistof te gebruiken die elektrisch niet geleidend is of door je aluminium delen te coaten (maar dat gaat ten koste van de koelprestaties)17 juli 2011 om 10:18 #17866577@opelremco wrote:
heb op mn werk zat situatie’s moeten oplossen omdat men rvs gebruikte.
is met aluminium net zo,schroeven ze waterslagprofielen met gewone verzinkte schroeven.kun je dr na een jaar heen omdat alles begint te rotten.Als er een laag poedercoating omheen zit of lak,tectiel of een kunststof plaatje zou dit het dan verhelpen? Want normale bouten e.d. die roesten ook dus dat gaat ook vast zitten en rotten.
Heb nog geen rvs rechtstreeks op zink vast gezet overigens.
17 juli 2011 om 12:20 #17866578@2slow wrote:
@opelremco wrote:
heb op mn werk zat situatie’s moeten oplossen omdat men rvs gebruikte.
is met aluminium net zo,schroeven ze waterslagprofielen met gewone verzinkte schroeven.kun je dr na een jaar heen omdat alles begint te rotten.Als er een laag poedercoating omheen zit of lak,tectiel of een kunststof plaatje zou dit het dan verhelpen? Want normale bouten e.d. die roesten ook dus dat gaat ook vast zitten en rotten.
Heb nog geen rvs rechtstreeks op zink vast gezet overigens.
Zolang er geen elektrisch geleidend contact tussen de bout en het vast-te-schroeven-deel, is het probleem er niet.
Dat treed alleen op als ze elkaar elektrisch kunnen bereiken. Dus als ze samen ondergedompeld zijn in vloeistof of tegen elkaar aan geschroefd zonder barriere.17 juli 2011 om 12:28 #17866579nice.. lekker bezig, haal ook even je achterlichten er compleet uit…. daar op de randen waar je achterlichten tegenaanklemmen gaan ze ook regelmatig roesten…..
21 juli 2011 om 06:46 #17866580@opelkadetje wrote:
nice.. lekker bezig, haal ook even je achterlichten er compleet uit…. daar op de randen waar je achterlichten tegenaanklemmen gaan ze ook regelmatig roesten…..
Zal dit ook nog even bekijken. thnx 4 the tip :thumb
Fase 1 is bijna klaar,Afgelopen 2 avonden weer aan de gang geweest. Aller eerst de 2 ronde gaten achter het voorwiel aan gepakt (beide kanten). Hier was helaas weer roest te vinden. Maar zoals het steeds gaat. Niet verrot. Lekker met staalborstels en schuurpapier te werk gegaan en een dikke laag lookdmenie op gesmeerd. In dit geval geen zinkprimer omdat ik dat in een spuitbus heb en de loodmenie gewoon in een potje, dus lekker kwasten met dat spul. Gisteren daar nog even een laag tektiel overheen gespoten.
Ook achter het voorwiel de kleine hoeveelheid steenslag aan gepakt (beide kanten). Omdat dit net uit het zichtlijn loopt eerst lekker met een lakstifje lekker dik gesmeerd en vervolgens met de spuitbus de kleur wat egaliseren.
Heb ook nog even mn luchtfilterbox er uit gehaald. Een klein plekje daar onder aangepakt. En hem weer goed aangesloten op de box die er onder zit (vol verbazing naar zitten kijken)
Iemand een idee wat daar de functie van is?? Overigens mooi te zien hier op de foto het werk van 4 jaar terug., misschien niet mooi, wel duurzaam :D
Eveneens er achtergekomen dat de aanzuigslang van de luchtfilterbox naar de luchtmassameter gescheurd is :( , zal ik straks even een nieuwe voor bestellen. Tape moet het eerst maar even afdichten.
De voorkant is nu grotendeels afgerond (zoals genoemd, had ik 4 jaar terug als eens wat gedaan, blijkt nog steeds goed te zijn) Dus de voorbumper heb ik er maar weer voor gezet:
Volgende keer gaan de sideskirts weer tegen de auto. Hoop dat ik dan ook weer wat onderdelen van mn vriend heb terug gekregen dan kan ik ook de achterzijde afronden.
—Word vervolgt—
22 juli 2011 om 05:35 #17866581X20XEV blok toch? Volgens mij heb ik daar nog een goede aanzuigslang voor liggen.
PM maar ff als je em wil hebben.23 juli 2011 om 10:39 #17866582X20XEV inderdaad. Dankje voor je aanbod, maar had de slang al besteld bij de garage.
25 juli 2011 om 17:53 #17866583Vanochtend weer even aan de gang gegaan. (alles kost meer tijd dan je denkt….)
Maar eens begonnen met het terug plaatsen van de sideskirt aan de bestuurderskant. Het binnenste deel zit met lekker veel (kunststof) moertjes vast.
Vervolgens de buitenkant er weer opgeklikt. Dit wil aan de voorkant wat lastig zeker als de voorste kriksteun in gebruik is en de krik een beetje in het pad staat ;)
Heb ik de sideskirt lekker vast ook voor. Kom ik er achter dat het spatscherm ook tussen de carrosserie en de sideskirt vast geklikt zit. k*t kan ik hem weer los halen vooraan, vooraan zit hij met zo’n druk dingetje vast, die er fatsoenlijk in krijgen was een hele klus opzich :swear
Gezien ik het voorwiel er toch had die meteen maar even schoon gemaakt met velgen reiniger (geen foto). Doet een heleboel als je ook de binnenkant van de velg schoon maakt. Lijkt meteen iets frisser.
Verder aan de pasaschierskant eerst nog een klein beetje roest aangepakt voor dat daar de sideskirt weer voor kan. Stelde niet veel voor maar toch maar meenemen. Dat ingesmeerd met loodmenie en moest dus eerst drogen, voor dat de sideskirt er weer voor kan. Voor de volgende sessie dan maar…
31 juli 2011 om 14:21 #17866584AnoniemLid sinds:
1 January 1970Lekker bezig hoor.
Volgend jaar parkeer ik mijn Calibra bij jou in de buurt, Jij weet hoe het moet LOL!2 augustus 2011 om 14:37 #17866585@McKaamos wrote:
X20XEV blok toch? Volgens mij heb ik daar nog een goede aanzuigslang voor liggen.
PM maar ff als je em wil hebben.Jij hebbe PM, slang is niet meer leverbaar :???: verbaasd me enigsinds gezien dit blok ook in diverse andere modellen gebruikt word.
@1llusion, je weet waar mn huis woont. Enkel ik kan je niet beloven dat hij snel klaar is :jerry
5 augustus 2011 om 06:45 #17866586Vorige week wat onderdelen terug gekregen van mn maat. Ze zijn gestaald en gecoat.
Weten we dit nog?
Dat ziet er nu zo uit:
De motorkap steun is ook meegenomen dus die is ook weer mooi strak. Er zitten ook een paar nieuwe beugeltjes bij omdat er een paar volledig weg gekroket waren. Deze zijn nu ook gecoat, is duurzamer dan het lak laagje wat er standaard opzit.
Alle onderdelen heb ik inmiddels ook weer een plek gegeven op de Calibra. Zo ook de uitlaat steun, moet zeggen dat de bindbandjes het prima hebben gehouden 4 weken lang :D
Bumperbalk en de bij behorende steunen zitten er ook weer op. De Calibra krijgt nu langzaam zn vorm weer terug :wub
Zal zien dat ik deze week de sideskirt en de achterbumper er ook weer op krijg dan is de eerste fase klaar. Dan volgend weekend eerst naar Duitsland (internationale Calibra treffen).
Na de zomer of in ieder geval na volgend weekend verder met draag armen en veerpoten voor. En een balk midden onder mn Calibra (even beroep doen op de smeerput van mn schoon pa, kan er met een krik niet vertrouwt bij)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.