Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Big Opel ombouwen naar C30ne met 4-bak automaat
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 februari 2013 om 11:08 #17255003
Ik ben al een tijdje op zoek naar een andere big Opel met een 6-cylinder (Senator, Monza of misschien een Commodore) in plaats van mijn eigen Rekord. Het liefst wil ik een C30ne met een automaat, 4-bak dan wel te verstaan. Maar er staat van alles te koop, van 2,5s tot een 2,8h en dat soort dingen. Wat ik me nu afvraag; is het lastig om bijvoorbeeld een auto met een 2,5L 6-cylinder om te bouwen naar een C30ne met 4-bak automaat (met LPG)? Want als dit goed te doen is dan kan ik mijn zoektocht wat uitbreiden.
1 februari 2013 om 12:18 #18102187Ik spreek uit ervaring kwa ombouw van een Monza 28H naar injectie.
Als je een Monza/Senator koopt en je wilt deze ombouwen dan moet je een:
Tank hebben
Stuk bekleding hebben voor de computer
Leidingen leggen
Brandstofpomp + steun hebben waar de filter ook inzet (dit geheel bout je tegen je chassie)
Kabels voor + en toerental en brandstofpomp liggen der al teminste bij mijn auto.De gaten voor de computer vast te zetten zitten al voor gecenterd net als het gat waar je de injectie kabelboom door naar binnen steekt,die hoef je maar op te boren.
Een 6 cil vervangen door een C30NE stel niet veel voor zoals eerder gezegt moet je de tank en pomp klaar hebben,
blok past 1 op 1,uitlaten moet je zelf wat construeren aangezien je een lambda sonde krijgt.
Neem wel een blok met V-snaar en niet met multiriem dit is iets lastiger.
Bak past ook maar je moet zelf een baksteun maken en je aandrijfas verbouwen,is ook niet de wereld.Maar als ik je zo begrijp wil jij een 3 liter met power en harde kleppen met een automaat op LPG…
Dan kan ik het je simpel maken:
C30NE blok nemen 25/30E spruitstuk derop injectie rommel (lucht meter in iedersgeval ivm backfire) deraf,4-gang automaat uit een Monza Senator nemen en klaar.
Dit loopt precies hetzelfde als een C30NE met automaat in grote lijnen.Probeer de 03/71LE en AR25 bakken te vermijden,niet dat deze slecht zijn alleen je krijgt een andere kardan as en je moet die op een 8 impuls gever laten draaien voor de schakelmomenten,maar dan krijg je der weer geen km kabel op.
Alles is te maken maar als je alles gaat ombouwen zoals de motor die ik mijn Monza GSE heb zitten:
C30NE met Motronic 4.1
03/71LE automaat bak
digitaal dashbordDan heb je veel werk:
Uitlaten veranderen
Bak steuk maken
Cardan as veranderen
extra impuls gever plaatsen 6 en 8 impulsgevers op elkaar
Bedrading meer leggen voor winter en sport stand + kickdown schakelaar onder gas pedaal.Dan kun je net zo goed een 30E nemen met 4-gang automaat die normaal in een Monza zitten en daar de kop op gooien van een C30NE ben je veel sneller klaar en heb je precies hetzelfde en op LPG maakt het toch geen drol uit of het Motronic L of LE of D jetronic is..Motronic is lastiger aangezien je de onsteking niet kunt stellen of de zaak voor de gek moet houden.
1 februari 2013 om 19:04 #18102188of een c30ne met een 3.0E injectiesysteem. L of LE-jetronic :thumb
2 februari 2013 om 23:54 #18102189Bettus dat bedoelde ik…En neem dan ook de 03-71L automaat die normaal onder de Monza Senator A2 zat die zijn niet electronisch..Die zijn stand alone en nog achter een 16S blok te bouwen als het zou moeten.
3 februari 2013 om 13:17 #18102190Hmm als ik het zo lees kan ik dus het beste opzoek naar een injectie-auto, scheelt reeds een hoop omzetten mocht er nog geen C30NE inzitten.
4 februari 2013 om 19:09 #18102191mocht je verlegen zitten om werk.. dan pak gerust een carb. auto.
maaar een 2.5 met gare motor is wel weer ideaal.
enkel staat hij dan niet direct als 3.0 op kenteken.. maarja, dat mag de pret niet drukken.
het klusje zelf is prima te doen!
zonder meer de L bak nemen, scheelt een hoop gedoe! enkel het juiste asje erbij, en de bevestiging zelf maken, voor de rest gewoon een plug en play system -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.