Beter geluid intern.

Forumindex Forums Modellen Corsa Beter geluid intern.

  • Dit onderwerp is leeg.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #17240205
    TechNAB76
      Lid sinds:
      6 July 2011

      Hallo allemaal.

      Sja… net een autootje voor mezelf, dus ik kom nu langzamerhand op dreef met het zelf sleutelen eraan en verbeteringen toevoegen.

      Eventjes het volgende. Ik zit met nogal ouwe speakers… ik heb laatst bij de bestuurders portier de speaker weten los te halen en zag dat de foam rubbere rand nagenoeg los zat. Tijd voor nieuwe speakers… maar… is de geluids kwaliteit nu afhankelijk van de speakers, van de radio, of van beiden??? :-? Dat is nu waar ik even mee zit… ook financieel natuurlijk. Ik heb gemerkt dat m’n corsa 6 speaker boxen heeft. Vier voorin, waarvan elk 2 in de portieren (Hoog en midden/laag) en twee achterin (vermoedelijk mid tone speakers) naast de hoedenplank. Nu heb ik een tijd terug een setje gekocht van het merk Silvercrest (Aldi… ik weet het :hmmz), maar volgens mij moeten deze al beter klinken dan wat er nu in zit… echter vraag ik mij af of de radio daar ook invloeden op heeft.

      De Radio die erin zit is een VDO Dayton Opel Radio, met remote display. Het Datum/tijd en temperatuur schermpje word dus tevens door die autoradio gebruikt om info weer te geven. Iemand vertelde mij dat VDO Dayton wel een top merk is, maar ik ben niet tevreden over de geluids kwaliteit… rondom slecht eerlijk gezegd. Nu heb ik nog ergens een oude SONY Xplod auto radio liggen met zo’n Jukebox CD wisselaar (Nostalgisch Ouwerwets :-P) Maar voor dat ik die erin knutsel… wou ik toch eventjes dit aan jullie vragen en horen wat jullie ervan vinden.

      Alvast dank wederom voor alle info.

      Niels.

      #17906430
      DeMeistah
      Deelnemer
        Lid sinds:
        4 December 2010

        over de radio, zit zal nog wel het meeste verschil geven tov de oude standaard radio, dit kan echt een verschil zijn tussen dag en nacht. zou je aanraden om idd een sony xplod te nemen of anders een pioneer (redelijke prijzen, superkwaliteit)
        boxen zul je ook op vooruit gaan ookal zijn ze van de aldi, bedenk wel dat een redelijk setje bij de mediamarkt ook slechts een paar tientjes kosten

        #17906431
        TechNAB76
          Lid sinds:
          6 July 2011

          Hmmmm… ik wist niet dat het bij de Media Markt ook al zulke prijzen werder gehandteerd. Ik zag wel een hele rare mal in de voor portier zitten die maar met 3 schroeven vast zit. Over het algemeen ken ik de vervangende speakers enkel met 4 bevestiging’s schroeven. Moet je dan gaten bij boren in de deur? Of is er een andere manier ervoor? Ik heb hier op het forum al gezocht naar een “How to speakers vervangen”, maar dan kom ik uit op een site die niet meer bestaat.

          #17906432
          DeMeistah
          Deelnemer
            Lid sinds:
            4 December 2010

            speakers vervangen weet ik zelf weinig van, weet dat je waarschijnlijk een soort adapter ringen moet gebruiken zodat ze niet tegen je raam/deur aankomen. afmetingen zijn dus erg belangrijk

            #17906433
            KRSA2000
            Deelnemer
              Lid sinds:
              25 February 2009

              De bekabeling is ook mede-bepalend voor de kwaliteit.
              Plus, de bron van het muziek moet ook in orde zijn… (dus ori. CD’s en/of hoog kwaliteit mp3’s gebruiken!)

              #17906434
              McKaamos
              Deelnemer
                Lid sinds:
                10 December 2009

                De VDO radio’s van Opel zijn in de regel prima. Een tikkie neutraal in het geluid, maar kwalitatief wel goed.
                In de kleinere auto’s zit je alleen vaak met de speaker lokaties en de ruimte die er beschikbaar voor is. Daardoor zijn de speakers soms blikkerig enzo.
                In de grotere auto’s van Opel is de audio ook vaak beter, gewoon omdat er meer ruimte is voor goede speakers en een beetje klankkast er achter. De auto’s van m’n pa (altijd Opel stationwagons de afgelopen 15 a 20 jaar) waren/zijn altijd prima wat geluid betreft. Als ik er in moet rijden gaat er een CD’tje in en dan is het best te pruimen. In een Corsa vind ik de standaard zooi dan vaak weer ruk.

                Dus, het eerste om te vervangen zijn de speakers in een Corsa.
                De radio kan je daar na wel doen. Die zijn vaak stukken uitgebreider in de functies, dus het is wel prettig om daarmee een beetje bij te blijven.
                Als laatste zou je eventueel de bekabeling nog aan kunnen pakken, maar dat is niet top prioriteit. True, de kabeltjes zijn dun, maar ze doen het opzich best aardig en normaal zonder storing. Pas als je dikke vermogens er door gaat pompen voldoen ze niet meer. Maja, stereo’s hebben vaak een 10Amp zekering, dus echt vermogen kan er niet eens heen gestuurd worden (15watt per speaker ofzo, ookal claimt de stereo 50watt per kanaal wat technisch onmogelijk is)

                Anyway: Sowieso de speakers dus, stereo ook wel goed idee, bekabeling afhankelijk van of je storing hebt of niet.

                Voor het monteren van speakers op de originele plekken heb je pasringen nodig. Die vind je wel bij de betere car-audio verkopers. Reken wel dat de plekken vaak kut te bereiken zijn. Je kan overwegen om zelf kabels onder je tapijt te leggen en speakers op de hoedenplank te prakken.
                Ga ook niet aankutten met stukjes tape en kroonsteentjes bij het monteren van je radio/speakers. Soldeer de verbindingen netjes.
                Loslopende en krakende verbindingen geven veel teveel risico op kutgeluid.
                Heb pas zelfs zo erg broddelwerk gezien dat er serieus een dashboard brandje door ontstaan is. Eigenaar die in paniek de boel gesloopt heeft en of ik het met een collega ff kon repareren… :???:

                #17906435
                2e-c14nz
                  Lid sinds:
                  5 June 2009

                  Net wat er al gezegd wordt, mocht je je speakers gaan vervangen bouw ze dan goed / degelijk in. Een slechte speaker klinkt nog altijd beter wanneer deze goed ingebouwd is, t.o.v. een goede speaker die slecht is ingebouwd. Zelf heb ik ook niet het grootste budget helaas (student), dit betekend echter niet dat je geen goede sound in je wagen kunt hebben. We hebben nu een combinatie van MTX speakers, Kicker woofer en een rockford fosgate versterker.

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.