Forumindex › Forums › Techniek › 1,8 liter motoren › Benzineverbruik Vectra C Z1.8XE
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 maart 2013 om 06:38 #17256197
Goedemorgen allen,
ik ben de laatste tijd het benzineverbruik van de Vectra in de gaten aan het houden, want het viel me ineens op dat ik wel erg weinig kilometers maak met een volle tank.
Ik rijd dagelijks door de binnenstad naar me werk, 9 km en daarna 9 km weer terug. ( dus best veel stoplichten, drukte tijdens spitstijden )
In het weekend niet absurd veel kilometers.Nu pak ik dus ongeveer 400 km op een volle tank.
Is dat normaal?
Ik heb er voorheen nooit op gelet, maar nu viel het me ineens op.
Hoe zijn jullie ervaringen?
Het gaat om een Vectra C1, Z1.8XE, hij heeft 122 PK met een massa van 1275 KG.
Groetjes,
Roopesh15 maart 2013 om 11:08 #18116499Hey Roopesh,
ik rij met dezelfde motor in m’n vectra als jij, rijdt goed maar idd niet zuinig..
woon-werk verkeer is bij mij 18km, 11km snelweg en 7km stad.
daar nog bij de kids naar school brengen, 3km in de stad, en ik zit meestal zo rond de 10,5L/100 km
(een goeie 500km voor m’n lampje brandt )15 maart 2013 om 12:51 #18116500Hey Smithy,
bedankt voor je info.
Ik rijd hem nooit helemaal leeg totdat het lampje brandt; meestal gooi ik hem weer vol als ik bij het eerste streepje ben.
maar ik denk dat ik dan ook rond de 500 km zal zitten.Dus eigenlijk is het normaal dat hij in de binnenstad zoveel verbruikt.
15 maart 2013 om 17:05 #18116501Of het normaal is weet ik niet, maar bij mij is het toch alleszins ook zo ;-).
Vorig jaar ben ik wel eens naar parijs heen en terug gereden, ong 660 km cruisen tegen 100 km/u,
en daarna had ik nog een 15 liter in mijn tank zitten.
Dus op lange stukken snelweg is hij best wel zuinig volgens mij.15 maart 2013 om 22:13 #18116502Op zulke korte ritten is een motor NOOIT zuinig, zeker in de winter niet, t apparaat draait alleen maar koud.
willem
17 maart 2013 om 00:16 #18116503is normaal heb ik ook
18 maart 2013 om 07:49 #18116504Ach jah, dan moeten we er zo mee leren leven.. :D
van het weekendje lekker gecruist door brabant, voornamelijk snelweg, dan pakt hij wel ong 250 km mee op een kwart tank..
loont het dus de moeite om je motor ff een paar minuten te laten draaien voordat je gaat rijden?
18 maart 2013 om 16:25 #18116505idem stadsritten kosten bakken met benzine geld, snelweg doet ie best wel zuinig mits je je voetje in bedwang kunt houden :jerry
18 maart 2013 om 22:32 #18116506Nope loont ook niet, rijden is nog altijd zuiniger als laten draaien.
Willem
21 maart 2013 om 21:45 #18116507Die korte stukken zijn echt funest voor je verbruik.
Ik rij met een volle tank nu ook 450-500 km. (Dit keer veel korte stukken)
Zijn prutstukjes, van 3 km heen en 3 km terug, tot 10 km heen en 10 km terug.
Als ik gecombineerd wat langere stukken rij dan zal dit zo’n 600-700 km worden.
Maar echt een volle tank leegrijden op een lange afstand heb ik nog niet geprobeerd, wellicht kom je dan hoger dan 700 km uit.24 maart 2013 om 15:53 #18116508op autobaan rij ik gem 6,3 liter op 100 km ;)
28 maart 2013 om 04:58 #18116509AnoniemLid sinds:
1 January 1970zodan wat een verbruik hier allemaal zeg! Die van mij doet gewoon 650 – 700 op een tank.. Ongeveer 1 op 14,4… Ik rijd wel veel snelweg, en dus goed warm.. Maar stadsritjes zitten er ook zeker bij..
28 maart 2013 om 07:28 #18116510Met vrijwel alleen maar snelweg (110) weet ik net 1 op 14 te halen(moet ik wel erg me best doen!)
Maar ga je altijd net iets snelleren wat stadsritjes er tussen zit je zo op de 1 op 12.(wat meestal het geval is)
29 maart 2013 om 17:33 #18116511Zoals pixel zegt,
Redt ik met een volle tank en dan rijd ik vooral snelweg km’s ongeveer 800km met een tank.
En dan rijdt ik 110km/h en trap hem ook wel een door. Gemiddeld verbruig van 6,4L/100km30 maart 2013 om 22:38 #18116512doe met de mijne ook een 400km per tank kan het eigenlijk toch moeilijk gelove dat iemanf aan de 700 km komt met rustig rijden komk zelfs niet aan de 500 tussen 400-450 springt mijn lampje aan
30 maart 2013 om 22:46 #18116513Nou heb ik wel altijd het idee dat het lampje erg snel gaat branden(astraH)
Soms rij ik de tank tot aan de 0 en heb dan nog zeker een liter of 10 in de tank zitten.
3 april 2013 om 13:42 #18116514ikzelf rij een corsa C gsi met Z18XE blokje, met een volle tank haal ik ongeveer 350km tot het lampje gaat branden. volgens mij moet ik mijn auto eens een keer nakijken waarom die zoveel verbruikt. :hmmz
5 april 2013 om 19:50 #18116515Welke afstanden leg je af?
7 april 2013 om 18:59 #18116516Ik rij 3x in de week naar mijn werk, dat is inclusief beetje karren tot die warm is gelopen tot parkeren rond de 11km, in tussentijd is de motor altijd netjes(?) warm gelopen tot ongeveer 80-85 graden?
Vrijdag avond reed ik een stukje snelweg naar Breda. Reed er met 110 op de cruise control en de temperatuur zakte langzaam naar beneden?? Is dat een teken dat de thermostaat niet goed sluit? toen heb ik wat liggen gassen tot 160, toen kwam die weer richting 90 tot ik terugzakte naar 110.. Wordt namelijk een beetje gek van dat gezuip.Opschakelen doe ik altijd tussen de 2000 en 3000. zo af en toe trek ik hem door tot ongeveer 5000. king: maar nooit meer dan 3x per rit.
De vrijdag voor de snelweg ritje heb ik hem afgetank omdat lampje brandde, dagteller stond op 348 Km en er ging 40 liter brandstof in.. zo haal ik niet eens de 1:10 wat auto rijden minder prettig maakt :puke
Hier wordt ik dus onderhand een beetje scheitziek van. Ik kan wel de thermostaat gaan vervangen maar dat is toch een duur onderdeel, Tikt zo rond de €80 euro af.. en als het daaraan niet ligt schiet ik nog niks op eigenlijk.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met mijn lieve C gsitje :jerry
7 april 2013 om 19:09 #18116517Als je temp niet boven de 85 uit komt blijft je thermostaat hangen, ik had termostaat voor 35 euro, en deze is volgens mij makkelijk te vervangen(volgens mij gwn voor op t blok)
Zal denk ik een hoop schelen..(heb het zelfde gehad met de z14xe)
7 april 2013 om 19:29 #18116518@chieltjuh wrote:
Ik had termostaat voor 35 euro, en deze is volgens mij makkelijk te vervangen(volgens mij gwn voor op t blok).
Zal denk ik een hoop schelen..(heb het zelfde gehad met de z14xe)
Waar vind ik dan zo een thermostaat voor de Z18XE? mijn lokale garage leverd hem voor 75 euro. Rotil, mijnautoonderdelen en dergelijke sites leveren hem ook voor die prijs. Is het verstandig om de temperatuur sensor voor de ecu ook gelijk mee te vervangen ?
8 april 2013 om 08:53 #18116519Heb het nog even na gekeken,
Ook al is het vrijwel het zelfde blok/thermostaat is de thermostaat van de Z18XE een stuk duurder(zoals je zei rond de 75)
Is wel 75 eurie maar dan weet je vrijwel zeker dat je blokje weer mooi op de 90 graden komt en iets zuiniger loopt.Ik heb dit voor de zekerheid gecheckt door de aanvoerslang die naar de termostaat loopt te checken toen de auto was warm gedraaid(deze bleef bij mij beetje lau(niet erg warm) terwijl met een goedwerkende termostaat deze open gaat(meestal tegelijk met de ventilator) en de slang goed heet wordt.
12 april 2013 om 09:13 #18116520Overigens is het op “nul” zetten van de dagteller de juiste correcte manier om het brandstofverbruik te controleren.
Mijn BC geeft ook veel zuiniger verbruik aan als de dagteller. Fluctueert ook constant.
25 april 2013 om 22:34 #18116521Ik wil graag mijn BC op liter/100km zetten i.p.v. actieradius.
liter/h staat er wel tussen en ook gem .verbruik per 100km
Is het mogelijk om de BC op liter per 100km te zetten (als huidig verbruik)?
27 april 2013 om 07:54 #18116522@ Evert:
de stand Liter per uur is de juiste stand om ook L/100km te krijgen
L/h is Liter per uur: dit word alleen gegeven wanneer de auto stilstaat, ga je rijden springt deze over naar L/100km
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.